Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Spafruit

Stevig aarde mengsel voor in Rootrainer

Recommended Posts

Omdat met normale potgrond en met stekgrond al helemaal de boel gelijk uitelkaar valt ben ik benieuwt wat een mooie stevige niet uiteen vallende mix is om in de sherwood rootrainers te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toen ik die rootrainers kocht kreeg ik er 1 a4-tje bij

ik citeer:

 

"het is u misschien opgevallen dat de tray geen bodem heeft en dat de bakjes voorzien zijn van grote drainage gaten. Dit is om het proces van goede wortelontwikkeling mogelijk te maken. Wortels die door de drainage gaten groeien, verdrogen en sterven af. Dit prikkelt de plant om meer wortels te ontwikkelen, welke naar beneden worden geleid door de ribbels van de rootrainer. De wortels gan dus niet cirkelen in de vorm van de pot."

 

vervolgens kwam het volgende stukje

 

"Zodra de wortels goed ontwikkeld zijn (ze houden het kluitje zelf bij elkaar) kunnen de planten uitgeplant worden. Haal een vouwbakje uit de tray, open het en haal de plantjes eruit. Planten kunnen op deze manier ook geinspecteerd worden. Haal de planten dan alleen niet uit de bakjes"

 

Zo, dat lijkt mij toch duidelijk :huh:

 

maar gelukkig leert men van zijn fouten..

 

Groeten,

Shilizous

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze vraag komt net op tijd aangezien ik ook wel een vraagje had over de rootrainers.

Welke aarde gebruikt men best? Ik lees hier nu dat de wortels zaai en stekgrond wel zullen vasthouden, maar zal de plant niet te weinig voeding hebben als je wacht tot de zaai en stekgrond volledig doorworteld is? Zo nee dan koop ik me een zak zaai en stekgrond, of is het wijselijk om er wat anders in te steken?

 

Mvg,

 

Plantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

standaard stekken en zaai grond heeft een ec van 0.2 of 0.15 hier in tuincentra

van de growshop zal het rond de 0.5 zitten

 

heb het overigens in beide soorten grond gedaan en omdat de wortels zo snel groeien heb je niet snel voedingstoffen tekort

kan dus met beide

 

overigens misschien makkelijk om te weten

weet niet of dat dit al ergens staat maar goed

 

meeste grond dat je bij tuincentra vind staat de ec achterop met 500

weet de eenheden niet precies meer uit men hoofd maar het staat wel in microsiemens alleen de eenheid die daarna komt is een factor 1000 anders dan die hier standaard op het forum gebruikt word. ( officieel zegt een ec van 0.5 dus helemaal niks als er geen eenheid achter staat )

dus simpel even door 1000 delen. bij stekkengrond zal je dus tegenkomen ec 150. dit is dus eigenlijk maar 0.15 hou hier rekening mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben er zelf ook een beetje over aan het brainstormen. Is ook mijn 1e keer rootrainers..... :D

Ik wil ze half vullen met special/grow mix met bovenop zaai/stekgrond gemixd met mycorrhiza schimmel.

Dan zal ik ze na 3,5 week vlak voor uitzetten nog 1 of 2 x voeden met Bio Grow voeding.

Heb er wel veel zin in gekregen nu ik die maxi fleet set heb. Ziet er echt perfect uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...