Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wakki

Zaailingen voorgroeien lukt nog altijd niet goed

Recommended Posts

High,

 

Door één of andere reden lukt het mij nog steeds niet om goed zaailingen voor te groeien, hier is wat ik al geprobeerd heb:

 

-Zaadjes in water tot ze open gingen, daarna in zaai- en stekgrond geplant en buiten naar boven laten komen (in juni)

=> weinig zaadjes die het gehaald hebben...

 

-Zaadjes in spongepots onder TL lamp

=> ging totaal niet :verrygood

 

-Zaadjes in glas water tot ze open gingen, vervolgens tussen vochtige doekjes tot er een worteltje kwam en daarna planten in zaai- en stekgrond onder een TL lamp

=> ging goed (meeste zaden kwamen op)

 

 

Nu wil ik volgend seizoen niet meer onder TL lamp laten voorgroeien, maar wel rechtstreeks buiten onder afdakje (plexiglas).

Ik ga ze wel eerste binnen ontkiemen, tot ze een worteltje hebben.

Het probleem is nu dat ik schrik heb dat het buiten weer gaat mislukken :wave:

 

Ik wil het op mijn guerilla-spot doen maar daar kan ik niet dikwijls water geven (sprayen) waardoor de zon snel de potjes aarde laat uitdrogen (en dan halen de zaadjes het zeker niet).

Hoe doen jullie dit? Moet ik minder transparant plexiglas gebruiken ofzo?

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ontkiem ze gewoon tussen vochtige doekjes, dan pak ik 100 bekertjes vul die met potgrond en stop de zaadjes daar in en dan zet ik ze buiten onder een houten skeletje met plastic zeil erover, en na een paar dagen komen de meeste boven..

 

mvg, rdc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd man , heb er zelf afgelopen Donderdag op spongepots gezet onder 4 x 18 Watt tl verlichting en er zijn er nu al 11 goed op weg . De dametjes gaan vanavond al in P9 ! Heb wel de LV al die tijd boven de 80% gehouden . Is de LV bij jou hoog genoeg ?Wat voor zaad gebruik je ? Als je omstandigheden goed zijn , gaat het eigenlijk vanzelf . Ik zou ze persoonlijk toch binnen onder een tl , hun wortels laten krijgen (als je de mogelijkheid toch hebt) . Succes .

Groeten Mick

 

shit , sorry , van de 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zo moeilijk doen....

Met natte doekjes en glaasjes water enzo??

Zal vast allemaal werken. Maar ik houd 't eenvoudig.

 

Vorige week zondag 10 zaadjes gewoon rechtstreeks in een jiffie gestopt.

Zie http://www.wietforum.nl/4x-Lavendel-Haze-t77410.html

Dag 5 waren ze allemaal mooi boven gekomen.

Een plantje mag ook best een beetje "werken".

Ik stop ze op net geen cm diepte, face up.

 

Mvg.

Wubbo Ockels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij lijkt het precies alleen maar te lukken als ik ze goed laat ontkiemen voor het planten...

 

Maar volgens mij heeft het ook enorm veel met de temperatuur te maken, want de zaadjes willen zelfs niet ontkiemen als dit niet gebeurd op een warm plekje (laatste keer was boven op de plank waar de TL-lampen aan hingen)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je er meerdere wilt onkiemen gebruik ik nu...

verwarmde propagator met dimmer, instellen op 25 graden continu.

pletje er boven 24 uur licht en klaar....

 

gaat perfect

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zaadjes voorweekt in een glas water is het beter dat niet langer dan 12 tot maximaal 24 uur te doen. Zaden hebben vocht, warmte en zuurstof nodig om goed te ontkiemen. Water bevat weinig zuurstof, wat bovendien hard afneemt met een toenemende temperatuur, en zaden kunnen ook teveel vocht opnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poot ze gewoon eens rechtstreeks in de stek/zaai grond. Gewoon een paar plastic bekertjes half vullen, grond vochtig maken. Let op, gewoon vochtig en niet drijf nat. Pitjes poten en over elk bekertje een boterhammen zakje trekken. Het liefste op een wat warmer plekje zetten maar op een vensterbank werkt ook prima. Het gaat alleen wat langzamer. Zolang er niets boven de grond is heeft licht geen meerwaarde. Als de vochtigheid goed is hoef je het zakje er niet af te halen tot het kiemplantje er tegenaan groeit. Als het op deze manier niet lukt is er iets mis met het zaad!

 

Gegroet,

Donder

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kook ze altijd 20 min [gaan allemaal open] ;)

de volgende dag ga ik ermee vissen,en dat gaat prima. :lol:

sorry ik kan het ff niet laten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
High,

 

Door één of andere reden lukt het mij nog steeds niet om goed zaailingen voor te groeien, hier is wat ik al geprobeerd heb:

 

-Zaadjes in water tot ze open gingen, daarna in zaai- en stekgrond geplant en buiten naar boven laten komen (in juni)

=> weinig zaadjes die het gehaald hebben...

 

-Zaadjes in spongepots onder TL lamp

=> ging totaal niet :wave:

 

-Zaadjes in glas water tot ze open gingen, vervolgens tussen vochtige doekjes tot er een worteltje kwam en daarna planten in zaai- en stekgrond onder een TL lamp

=> ging goed (meeste zaden kwamen op)

 

 

Nu wil ik volgend seizoen niet meer onder TL lamp laten voorgroeien, maar wel rechtstreeks buiten onder afdakje (plexiglas).

Ik ga ze wel eerste binnen ontkiemen, tot ze een worteltje hebben.

Het probleem is nu dat ik schrik heb dat het buiten weer gaat mislukken :huh:

 

Ik wil het op mijn guerilla-spot doen maar daar kan ik niet dikwijls water geven (sprayen) waardoor de zon snel de potjes aarde laat uitdrogen (en dan halen de zaadjes het zeker niet).

Hoe doen jullie dit? Moet ik minder transparant plexiglas gebruiken ofzo?

 

Grtz, WaKKi

 

ongelovelijk...je kweekt zulke mooie planten... ;)

 

enigste wat ik me bedenken dan is dat je de stek en zaaigrond niet ingewaterd hebt...

en ga je voorgroeien op guerilla...doe het dan onder de boom en niet in direct zonlicht dan droogt de aarde niet te snel uit....onder (plexi)glas is een goed idee...slagregen is dodelijk voor jonge zaailingen

kijk eens naar die kweekkasjes op de mp...voor onder de 40 euro erg vaak te koop...

succes :lol:

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vreemd man , heb er zelf afgelopen Donderdag op spongepots gezet onder 4 x 18 Watt tl verlichting en er zijn er nu al 11 goed op weg . De dametjes gaan vanavond al in P9 ! Heb wel de LV al die tijd boven de 80% gehouden . Is de LV bij jou hoog genoeg ?Wat voor zaad gebruik je ? Als je omstandigheden goed zijn , gaat het eigenlijk vanzelf . Ik zou ze persoonlijk toch binnen onder een tl , hun wortels laten krijgen (als je de mogelijkheid toch hebt) . Succes .

Groeten Mick

 

shit , sorry , van de 12

 

 

Hoi Mick,

 

de LV maakt voor zaden echt geen f*ck uit, ik groei mijn zaailingen voor met een LV van 30 procent en heb nog nooit problemen gehad, t is geen stek met een gecastreerd wortel stelsel. Wel is de temperatuur belangrijk, een graad of 24 is ideaal.

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd, in heb ondervonden dat temperatuur een enorm grote rol speelt!

Ik denk ook wel dat ik ze snel te veel water geef, ik heb altijd schrik dat ze uitdrogen omdat de bovenlaag snel "droog" wordt (onder TL maar ook in de zon).

Heb al voorgehad dat de zaadjes gewoon gingen schimmelen onder de grond :lol:

 

Wanneer de zaadjes goed zijn gekiemd (worteltje van 0,5cm) gaat het wel altijd véél sneller precies, dan komen ze binnen de 2-3 dagen boven (onder de TL was het toch zo), alleen heel goed opletten met het worteltje

 

Zo'n kweekkastje is ook een goed plan, dan moet ik tenminste niet zelf met plexiglas lopen knutselen ;)

 

Als ik ze in water ontkiem dan ververs ik het water wel altijd om de 24u.

 

Volgens mij ga ik dit jaar dus gewoon een matje met verwarmingselement, daar de zaadjes op laten ontkiemen (eerst glas water denk ik)

En dan naar buiten, en hopen dat het lukt (probleem is wel dat het 's nachts nog koud kan zijn in mei...)

Dus heb vooral schrik om ze buiten voor te groeien, ik wil echt niet weer zoveel zaad "verneuken" (en heb bij mijn weten altijd goede zaadjes gehad dus daar ligt het niet aan denk ik)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

don der heeft er verstand van luister naar hem de rest gaat ook maar slecht voor de portomonee

Share this post


Link to post
Share on other sites

outdoor kan ik niet doen maar als je een deftig resultaat wil zou ik de spongepots inweken

dan de zaden er zo in en doe een boterhammen zakje er rond en afsluiten enkele gatjes prikken

 

zaadjes hebben niet alleen warmte nodig maar ook een vochtige tropiche omgeving

vanaf ze ontkiemt zijn en de kiembladjes zijn er dan haal ik het zakje er af

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus het probleem, buiten kan ik ze wel in het zonnetje zetten (met afdakje) maar een stabiele temperatuur is het nooit ('s nachts kan het nog best koud worden half mei)

 

Misschien kan ik maar best vroeger beginnen met enkele zaadjes en kijken of het lukt (begin mei bijvoorbeeld), het is dan wel nog kouder dan half mei maar als het weer wat mee zit dan zou het ook moeten lukken

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites
('s nachts kan het nog best koud worden half mei)

 

 

Grtz, WaKKi

 

het scheelt al behoorlijk als je ze 1.5 meter van de grond zet....zie de kweekbak van Indoflow in zijn 2009 verslag...

 

 

mijn kweekbak doe ik 's avonds dicht....

 

als je wortels maar niet bevriezen...wiet kan heel wat hebben...

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon plastik bekertje 1 cm onderr de rand stekof zaai grond

goed vochtig maken zaadje neerleggen folie er over

als deze ontkiemd losjes wat aarde er over folie los er op als plantje je folie weg duwt dan haal deze er af

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

1,5m is wel een pak minder stealth...

Mss kan ik de voorgroei kas isoleren aan de onderkant? (en dan dat toch nog op de grond)?

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik het altijd doe, komt minimaal 95 % goed op.

 

Doe de zaadjes in een papieren doekje, goed vochtig houden en in een doosje of potje doen zodat het doekje niet snel uitdroogt.

Daarna zet ik ze bij de kachel zodat ze net even iets sneller uitkomen. Doekje elke dag even checken of het nog wel nat genoeg is.

Meestal na 2 a 3 dagen zie je dat het zaadje open begint te scheuren. Ik wacht tot het worteltje ongeveer 1 cm lang is.

Ik vul bekertjes met grond en goed vochtig maken. Ik maak een klein gaatje in de grond met een potlood en plaats de wortel erin maar het zaadje blijft net boven de rond. Een klein beetje voorschichtig aandrukken en klaar is kees.

Ik zet ze daarna onder 3 lampjes van 30, 11 en 9 watt spaarlampjes bij elkaar. Kan misschien ook wel met wat minder watt, maar ik zet er meestal genoeg zaadjes in zodat ik de mooisten eruit kan zoeken en de rest gaat weg.

Na 5 dagen onder het licht (18 / 6 ) zijn de groot genoeg om over te potten.

 

Ik hoop dat hier iemand wat aan heeft. Dit is zoals ik het al jaren doe en blijf doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je er meerdere wilt onkiemen gebruik ik nu...

verwarmde propagator met dimmer, instellen op 25 graden continu.

pletje er boven 24 uur licht en klaar....

 

Dit lijkt mij ook veruit de beste manier.

Alleen is 25°C misschien wat veel.

Het gaat wel sneller dan op 21°C

maar je hebt meer mannen bij regulier zaad

en misschien meer kans op herma's bij gefeminiseerd zaad.

 

Voor beginners vind ik de Jiffy-pots of een stekplug zoals de Root Riot

van Growth Technology de beste garantie om een gezonde gelijkmatige opkomst te bekomen.

Maar niets is beter dan direct in de zaai- en stekgrond, alleen is daar de gelijkmatige opkomst wat moeilijker

 

Succes met het buitenseizoen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga me zo een voorgroei kastje kopen voor buiten (uit aldi ofzo)

Dan ga ik de zaadjes eerst binnen laten ontkiemen (mooi bij 25 graden) om ze vervolgens te planten in zaai- en stekgrond (in de voorgroei kast)

 

Zal proberen deze op 1m hoogte te zetten zodat de temperatuur 's nachts ook nog goed is.

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon direct in zaai en stek grond, tussen de 5mm en 10mm diep het zaadje erin, licht nat sproeien en een plasticje erover. Paar dagen later komen ze op, als het teveel uitdroogt ondertussen gewoon een beetje water erbij sproeien. Laat ze niet te koud staan, maar ook zeker niet te warm, want dan droogt je aarde uit. Ik heb op deze manier altijd 100% ontkieming van het zaad, dit is na mijn idee ook de meest natuurlijk manier om te ontkiemen en de makkelijkste, geen gezeur en geen poes pas.

 

Gr monti <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...