Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
King of the Swing

Houdbaarheid spongepots

Recommended Posts

Hallo,

 

ik heb hier nog wat spongepots in de ijskast. Ze liggen hier al een klein jaartje. Bovenaan zijn ze lichtjes aan het beschimmelen (klein wit laagje), voor de rest zien ze er nog normaal uit vind ik. Zou ik deze nog kunnen gebruiken als ik ze bvb. wat schoonmaak en ze even aan de kook breng of zo?

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koken in de magnetron lijkt me handiger dan in een pan water. Als je ze daarna eerst (nat) invriest voordat je ze gebruikt verbeter je mogelijk ook nog de werking, de vezels nemen dan weer optimaal vocht op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er schimmels in je vriezer groeien moet je de temperatuur van je vriezer eens nakijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er schimmels op groeien zou ik ze weg gooien, zo duur zijn ze niet :wave:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over rozenbottelzaad op http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq_17.htm :

"Over het algemeen wordt aangeraden de bottels te plukken voor de vorst. Na de pluk snijd je de bottel open en haal je de zaden eruit. Daarna was je ze met water. Je kunt de zaden ook nog desinfecteren door ze een dag in 0.3% waterstofperoxide te zetten, maar dit is niet echt noodzakelijk.

Bij een pluk in oktober moeten de zaden 2-3 maanden in de koelkast worden gestratificeerd (koudebehandeling, ap). Leg de zaden op een bedje van vochtig turf, cocopeat, zand of gewoon keukenpapier, in een afgesloten plastic bakje. Dit bakje zet je in de koelkast. Waarschijnlijk begint er na een tijd witte schimmel te groeien op de zaden. Dit kan niet zoveel kwaad, het helpt met het afbreken van de zaadschil."

 

Misschien is die schimmel wel beter dan je denkt, Sannie, en wat zou Sinterklaas wel niet zeggen van het weggooien van witte schimmels? :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Sannie al zegt zo duur zijn ze niet waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je ze nou per 60 of meer koopt als voorraadje, hoe lang zijn ze dan in de originele verpakking in de koelkast te bewaren?

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam pas ook nog een zak tegen met een hele rits spongepots erin.

Jaartje of 4 oud, nooit in de koelkast gelegen, gewoon vochtig in een afgesloten zak, in een verhuisdoos.

Ze doen het nog wel, geen schimmel ofzo, maar zijn alleen een beetje verteerd. Ze vallen bijna uit elkaar :wave:

 

Zou gewoon nieuwe kopen.

Je wil je plantjes toch de beste start geven. Zou jammer zijn als je meteen de eerste dag al de mist in gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de raad. Ik ga gewoon nieuwe kopen, het is het riskeren niet waard. Was toch al van plan om schimmels en bacto te bestellen.

 

@groentje Er groeit geen schimmel in de vriezer hoor, wel in het halfopen zakje met spongepots dat in de FRIGO lag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...