Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wietplantje

mijn toekomstig schakelbord

Recommended Posts

Zie hier het schema van men toekomstig schakelbord (10x600W / en ik maak gebruik van de opticlimate):

 

gallery_10272_11323_43403.jpg

Hopelijk geraken jullie er aan uit.

de gebruikte kabels zijn 2,5mm²

 

 

Is dit een beetje correct aangesloten?

 

 

gallery_10272_11323_29927.jpg

hier dus een lijstje van de gebruikte materialen.

 

Het totale prijskaartje zal ongeveer 650euro worden :wave:

Maar heb dan ook op safe gespeeld(denk ik). Betaal dan liever een beetje meer voor kwaliteitsmaterialen.

 

Kon evengoed een schakelbord bij de growshop halen voor de helft van de prijs, maar zijn die wel veilig genoeg?(ik vermoed van wel, anders zouden ze het niet verkopen)

Zal zien wat voor advies ik hier misschien zal krijgen.

 

 

grts,

Wietplantje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

drie fases? Waarom dan niet gewoon geschakeld met een 3-fase relais? Ben je met een driefase hoofdzekering, aardlekschakelaar een klok en een drie fase relais klaar voor je verlichting. Hoeveel trekt de opticlimate en hoeveel wil je op je continugroep? Dat moet je wel even netjes verdelen over twee andere zekeringen en dat een beetje balanceren met je verlichting. Verder zou ik een 3-fase CEE stopcontact aan (laten) leggen en daar alles met een stekker op aansluiten. Dan is wat je daar op aansluit geen onderdeel meer van je vaste installatie en kun je het ook makkelijk en duidelijk spanningsvrij maken door eenvoudig de stekker eruit te trekken :wave:

 

Verder moet je geen wago klemmen in je schakelkast gebruiken als dat niet nodig is hoor. Al je automaten etc. naast elkaar zet op een railtje dan hebben ze speciale kamrails om de voeding door te verbinden op je zekeringen. Je kunt ook doorverbinden aan de voedingskant.

 

Klinkt dit als hocus pocus dan zou ik het echt door iemand laten bouwen die er echt verstand van heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmmmmmm.... heel apart. Wel een mooi apparaat heb je daar trouwens met de opticlimate. Heb er geen ervaring mee, maar ziet er goed uit.

Terug naar de teken tafel. Er zijn een aantal dingen die mij opvallen.

 

Ten eerste: Er zitten geen tijdvertragers tussen je ralais. Als je 10 lampen in 1 x aanzet krijg heb je een grotere piekstroom dan dat je 4 lampen aanzet, na 3 minuten weer 4 en na weer 3 minuten de laate 2.

 

Ten tweede gebruik je voor 10 lampen 5 relais. Als je het zoals in de boven genoemde situatie maakt heb je er maar 3 nodig + 2 vertragers.

 

Ten derde. Het is wat veel om elke lamp ampart op 20A af te zekeren. Met 1 zekering kan je makkelijk 4 lampen afzekeren.

 

Ten vierde. Het werkt prettiger als je VSA niet rechtstreeks aan je relais hangt, maar er een wcd (stopkontakt) tussen zet. Als je om wat voor reden dan ook 1 VSA wilt loshalen gaat dat wat makkelijker

 

Je aansturing vanaf je klok naar je relais klopt wel. Maar relais 2 en 3 moeten dan van een vertrager zijn voorzien.

 

Dus, hoe moet het worden:

 

Hoofdschakelaar --> 2,5mm bruin --> 20a zekering --> 2,5mm bruin --> hoofdkontakt relais --> 2,5mm zwart (bruin mag ook, maar officieel zwart) --> wcd --> 2,5 mm snoer met stekker (1,5mm mag ook, maar ik neem liever 2,5) --> VSA --> 2,5mm snoer --> LAMP

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vertrager is niet nodig hij gebruikt bij 2 verschillende fase's 4 lampen per fase

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verder zou ik de automaten en de relais omdraaien, maw de vsa's aansluiten op de zekeringen ipv op de relais.

 

mooie duidelijke tekening overigens

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom racker? Je zekert toch liever voordat je schakelt? Bovendien is je relais stroomvrij als de zekering uit is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die optie is zeker veiliger ;)

Stel dat er kortsluiting is in de relais,

dan is dat waarschijnlijk maar afgezekerd op 40 of 60A.

 

5A is misschien met een magnetische vsa voor 600W genoeg,

maar met een E-vsa(B.a.l) zeker niet!

Ik heb net een paar C6 automaten vervangen door C16 automaten,

omdat die steeds afschakelden bij het opstarten.

Ik reken dan vanaf nu ook 7A ;)

 

Maar ik wil ook wel eens weten hoe je die tekening hebt gemaakt :wave:

O ja, en in plaats van de wagoklemmen gebruik je beter een verbindingsrail

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit toch al een automaat helemaal in het begin? Als je die afzet is alles uit en als er een kortsluiting is vliegt hij er ook uit mits hij goed gedemensioneerd is. (20A staat er)

 

GrR

 

Edit foto,

 

gallery_10428_11146_3874.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup: zal straks een nieuw schema plaatsen met de opstelling die u heeft voorgesteld.

En de opticlimate verbruikt rond de 1500W. Zou dit idd mss beter door iemand anders laten

opstellen, maar zou het zelf ook wel willen begrijpen, daarmee dat ik op dit forum wat kennis opdoe en dit dus post.

 

@sjors: Tijdvertragers kan ik achteraf nog altijd bijplaatsen. Het gaat hier maar om een voorlopig schema. Denk dat ik nog veel ga moeten veranderen eraan.

 

@ aurele: tekeningen zijn gemaakt in Paint. Gewoon foto's knippen en plakken, en daarna verbinden.

 

bedank voor de reacties allemaal! hier leer ik uit

 

 

grts,

Wietplantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier het voorlopige (nieuw)schema,

 

gallery_10272_11323_2379.jpg

gallery_10272_11323_19803.jpg

 

de hoofdschakelaar gaat naar een stroomgroep die enkel draait als de lichten aan zijn.

De Opticlimate, die heel de dag moet draaien, schakelt over naar het gewone net wanneer de stroomgroep zich uitschakelt. (weet wel niet of dit goed geschakelt is) Er zit een kwartiertje verschil tussen bij het uitschakelen van de ene tijdklok, en het inschakelen van de andere tijdklok.

 

@de elektriciens: Kan de gebruikte relais 5lampen aan?

 

 

grts,

Wietplantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ben ik m ff kwijt!? Met een stroomgroep bedoel je een aggregaat? En je wil het over allebei laten lopen? waar zijn je zekeringen heen?

 

Lijkt me een slecht plan zo, wel een leuke tekening weer.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach, een dubbele hoofdzekering is ook weer zoiets. Uitgaande van geen vaste installatie maar aansluiting met een stekker is onderverdeling voldoende, ik zou alleen centraal er een aardlekschakelaar op zetten. Dus CEE stekker - aardlekschakelaar - zekering - relais. En een 3-fase zekering en 3-fase relais voor de verlichting maakt het allemaal al een stuk makkelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met een stroomgroep bedoel je een aggregaat? En je wil het over allebei laten lopen? waar zijn je zekeringen heen?

 

stroomgroep, krachtbron, aggregaat,... is idd allemaal hetzelfde.

Zekering zijn ondertussen aangepast. Bedankt racker :wave:

En wil de opticlimate bij het uitschakelen van de aggregaat(na 12h), laten overschakelen naar het gewone net.(met een tijdsinterval van 15min) Maar weet niet of dit overigens correct geschakeld is.

 

 

grts,

Wietplantje

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou alleen centraal er een aardlekschakelaar op zetten. Dus CEE stekker - aardlekschakelaar - zekering - relais. En een 3-fase zekering en 3-fase relais voor de verlichting maakt het allemaal al een stuk makkelijker.

 

dus eerst de aardlek, en hierna de hoofdzekering(van in het schema)? En de lampen moeten hiermee niet meer apart gezekerd worden dan, zoals in het eerste schema?

 

 

grts,

Wietplantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt toch neem ik aan al ergens een hoofdzekering zitten op deze groep? Hoe groot is die, daar moet je vanuit gaan om te beginnen. Dan alles eronder 2 stappen verschil om selectief te zijn.

 

Zomaar de stroom omschakelen van netstroom naar een aggregaat lijkt me geen goed plan voor een apparaat met een compressor (neem tenminste aan dat die in de opticlimate zit) zou daar eerst de leverancier over raadplegen, mogelijk dat je een aantal minuten spanningsvrij moet zijn.

 

Dat tweede schema snap ik niet zoveel van hoor :wave:

 

Maar in ieder geval heb je geen hoofdzekering nodig als je het aansluit zoals ik je net aangaf. Een hoofdschakelaar is niet nodig met een stekker en bovendien kun je met de aardlekschakelaar het hele spul spanningsvrij zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En de opticlimate verbruikt rond de 1500W. Zou dit idd mss beter door iemand anders laten

opstellen, maar zou het zelf ook wel willen begrijpen, daarmee dat ik op dit forum wat kennis opdoe en dit dus post.

 

er zitten 3 verwarmingselementen in van 1300W, of ga je die niet gebruiken?

zet er dus een 20 amp zekering voor :wave:

 

ik zou gewoon 1 zware realsi gebruiken, werkt prima.

per 4 lampen afzekeren met 16 amp

een continu met 20 amp.

 

hey dit lijkt mijn schakelbord wel hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee. je kunt niet lichtnet en generator uitgang aan elkaar koppelen. Dat zal je via een omschakelrelais moeten doen ALS dat mogelijk is bij de opticlimate!! Wat je nu tekent is levensgevaarlijk.

 

en 4x600 op 16A?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...