Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Peperfreak

EC waarde

Recommended Posts

Hoi,

 

Sinds kort ben ik mijn ec waarde aan het meten. PH hield ik altijd al wel in de gaten.

Ik zit nu in de vierde week bloei en mijn ph heb ik op 5.8 en de ec waarde op 1.6.

Heb gelezen dat ik elke week de ec waarde met 0,1 kan verhogen zodat ik aan het eind van de kweek ergens tussen de 2.2 en 2.4 zit. Hoop dat dit juist is .. heb deze info overgenomen van een topic hier.

Wat mij opvalt is dat als ik de richtlijn op de fles voeding volg ( Plagron Terra Bloom) ik 5 ml per liter water moet geven. Dit betekent dan 50 ml op 10 liter water. Nu geef ik niet meer als 50 ml op 40 liter water om aan de 1.6 te komen. Doe ik iets helemaal fout? De planten zien er best wel redelijk uit.

Over een paar weken ga ik een booster meegeven ( Green Sensation van Plagron). Op de fles staat 1 ml per liter toevoegen, naast de normale voeding. Als ik dit doe dan schiet toch mijn EC waarde ernstig omhoog?

Deze leek kan wel wat hulp van jullie gebruiken...

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, de leverancier zegt 5ml/liter, op wat voor ec kom je dan uit? Wat is de ec van je water? Zuur je veel af?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup: morgenvroeg ga ik meten .. ja wat is morgenvroeg . heb vrij .. dus de resultaten komen . wat later :verrygood :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik voeding(soplossing) maak

doe ik eerst de ec neutrale producten (voor mij is dat hesi enzyme en super vit)

dan de booster (bij mij hesi pk13/14)geeft slechts 0.1 tot max0.5 extra

dan breng ik het soepje op de juiste ec met de groei/bloeivoeding (bij mij hesi hydro groei/bloei)

daarna afzuren en wat je hier als ec verschil mocht hebben telt voor niets

ook is mijn voeding licht zuur wat afzuren enkel bij de lage ec waarden (in het begin van de groei)

 

werkt perfect bij mij mogelijk is dat bij jou op aarde ook het geval

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb gelezen dat ik elke week de ec waarde met 0,1 kan verhogen zodat ik aan het eind van de kweek ergens tussen de 2.2 en 2.4 zit. Hoop dat dit juist is .. heb deze info overgenomen van een topic hier.

 

Die info kun je niet zomaar aannemen. Ik dacht dus ook dat het geen probleem was en heb het ook opgevoerd naar 2.4, maar ik hield er dikke toppen aan over waar geen gewicht in zat, dus ze waren helemaal niet hard! (zie de zomertest in mijn handtekening)

 

Voorkom teleurstellingen en hou je gewoon aan een eventueel voedingsschema of je ervaring die je al hebt :verrygood .

Je moet aan de dames kunnen zien of je er een hogere ec in kunt pompen.

 

Succes,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke week met 0.1 verhogen..da's wel erg weinig (nog afgezien van hoe je dat uit gaat meten...).

 

Meeste schema's geven aan verhogen in stappen van 0,2 en dit 1week minimaal zo houden.

 

bij toedienen boosters altijd EC van basisvoeding wat naar beneden en langzaam opvoeren qua dosis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee bij plagron moet je de basis voeding halveren op het moment dat je greensensation gaat gebruiken.

Of althans de greensensation geeft na toevoeging een Ec verhoging van 0.4-0.7. Dus het is het beste

om eerst greensensation toe te voegen en dan je basisvoeding tot je op het gewenste Ec level zit waar

je op wilt zitten tijdens je kweek. Enzymen en pK 13/14 hoeven niet meer worden toegevoegd. Ik zelf

deed wel gewoon altijd pk 13/14 blijven meegeven maar als je het moeilijk vindt om het juiste moment

te vinden wanneer je dit moet toevoegen kan je het beter achterwege laten. Ik zou als ik jou was wel

gewoon doorgaan met het verhogen van je voeding naar in ieder geval 1.8 anders ga je tekorten krijgen.

Je zult goed naar je plant moeten kijken of je teveel of te weinig aan het geven bent. Na week 6.5

(afhankelijk hoe lang je de planten wilt laten staan als je ze langer dan 8 weken laat staan zou ik wat later

gaan afbouwen met je voeding) gewoon je voeding weer afbouwen naar 1.6 en laatste paar dagen water geven.

 

als je Greensensation gebruikt eerste effe in een bekertje met lauw/warm water mengen zodat het goed

oplost en er geen korrels/schilfers in je voedingwater blijven hangen.

 

succes...

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Bedankt allemaal. Ik ga zeker mijn voordeel doen met jullie tips en suggesties!!

@ Whazzup: De PH waarde van het kraanwater is hier 7.1 en ik breng deze waarde d.m.v. citroensap terug naar 5.8

De EC waarde van het kraanwater is hier 0.4. Heb zoals de leverancier adviseert en jij gevraagd heb de voorgeschreven 5 ml per liter toegevoegd. En waar kom ik dan op uit op: 1.4

Nu ben ik de weg kwijt .. met 5 ml op 1 liter water 1.4, terwijl ik als ik meerdere liters aanmaak ik veel minder toevoeg dan 5 ml per liter en dan aan een Ec kom van 1.6. Of zou het afzuren het verschil kunnen verklaren?

Gooi morgen het watervat leeg en noteer precies wat ik toevoeg

 

Nogmaals bedankt allemaal.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Denk dat ik het probleem heb gevonden. Zoals ik aangaf verlaag ik de PH met citroensap.

Net eens even de ec waarde gemeten van dit citroensap ... wat ik nogal rijkelijk toevoeg om de PH naar beneden te krijgen. Zie hier het resultaat:

 

gallery_21845_8738_827071.jpg

 

Maar liefst een ec waarde van 4.1. Dit verklaart waarom ik maar zo weinig voeding hoef toe te voegen.

Wat me meevalt is dat de planten er nog niet echt "zuur" bijstaan :wOOt

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor jullie hulp!

Heb nog een fles PH min staan .. ja ... ernstig gevaarlijk fosforzuuuuuuuuur :verrygood

@ Whazzup: jij stond aan de basis van deze ontdekking door de vraag die je stelde.

Bedankt aan ieder van jullie.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ja ieder zuur voegt namelijk ec toe, maar dan moet je het wel rijkelijk gebruiken, vandaar de vraag of je veel afzuurde. Door meer voeding te gebruiken hoef je minder af te zuren trouwens, grote kans dat de voeding al is afgezuurd. Dat zie je nu al: met meer voeding wordt de pH lager.

 

nog een tip met het fosforzuur:

 

Vul een fles voor pak hem beet 70-90% met water en vul deze aan met zuur, zo is het niet plots ongevaarlijk geworden maar wel flink verdund en eenvoudiger te doseren. Denk er om: eerst water dán pas zuur!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ligt het aan mij hoor maar al je met een voeding niet hoeft af te zuren is het wel met plagron.

En ik moest altijd veel meer dan de dosering op de fles geven om op de juiste Ec te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup: Bedankt voor je tip v.w.b. het fosforzuur. Lijkt me anders eng spul.

 

@ dr Rodney: Ik heb gemerkt dat ik bij de dosering zoals die wordt aanbevolen slechts een ec krijg van 1.4.

Je hebt denk ik gelijk dat ik meer moet gaan geven.

 

Groetjes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh en btw pleur die Ec meter maar weg dat is echt een onding, heb er een keer een oogst mee verkloot

omdat die zelfs na het ijken nog een verkeerde waarde aangaf en daar kom je niet een twee drie achter.

 

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rodney: Ik weet dat ik geen super ec meter heb, daarom vraag ik zo af en toe een vriend van me om te kijken of dat ding dezelfde waarde aangeeft als zijn ec meter. Tot nu toe lopen ze redelijk gelijk op.

Ik beloof je, dat als ik het winnend oudejaarslot heb .. ik begin januari met mijn Audi R8 naar de growshop rijd om een nieuwe te halen ... en dan let PF niet op de prijs. :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...