Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

smoke-a-lot

Kweek omstandigheden

Recommended Posts

Hallo,

 

momenteel laat ik één plantje groeien. Wegens gebrek aan ervaring, goede ruimte en geld doe ik dit vrij primitief.

 

Ik heb een zaadje laten ontkiemen. Daarna deze in een pot met universele potgrond gedaan. Hij zit nu zo'n anderhalve week in de potgrond.

 

Ik heb dit een paar dagen laten groeien onder een TL lamp. Ik moest verplaatsen wegens de kou en ik heb hem nu op zolder gezet. Ik gebruik een spaarlamp van 100 watt en een gloeilamp van 40 watt. Deze lampen heb ik onder een stuk karton gebouwd. Aan de onderkant van dit karton zit aluminiumfolie geplakt en het geheel hangt boven het plantje. Ik laat de lampen voor nu elke dag 18 uur branden op vaste tijden.

 

Het plantje is nu ongeveer 10 cm hoog, de eerste twee blaadjes zijn elk ongeveer 2 cm en de nieuwe blaadjes beginnen ook al zichtbaar te worden.

 

Mijn vraag is, kan dit wat worden?

 

303l21d.jpg

 

s6mxhi.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal eerlijk zijn, ja dit kan nog wat worden.

maar wat een werk he zo'n kastje bouwen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

viel op zich mee. Had alleen niet de juiste spullen dus heb nu van alles en nog wat gebruikt. Van wasknijpers tot meccano :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel jammer als het een mannetje blijkt te zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na de groeifase komt de bloeiperiode. In deze periode wordt de lichtcyclus veranderd van 18 uur licht naar 12 uur licht. Nu is het gebruik van een kwiklamp ook af te raden (deze is alleen voor de groei). De bloeifase doe je dus met een natriumlamp (HPS), voorkeur 400,600 of 1000 Watt

In de bloeiperiode groeien de eerste circa 3 weken de planten nog door en gaat de plant beginnen met de bloemvorming. Zolang er nog geen toppen zijn ontwikkeld is het nog mogelijk om de planten indien gewenst bladvoeding te geven; als de toppen zich gaan ontwikkelen is het raadzaam te stoppen met het geven van bladvoeding.

 

De duur van deze periode is afhankelijk van de soort plant, de periode groei en het mogelijk wel/niet toppen van de plant; maar als richtlijn kan tussen de 8 en 12 weken aangehouden worden. In deze periode zal men de luchtvochtigheid moeten laten zakken, deze houdt men dan meestal tussen de 50 en 70%; afhankelijk van voorkeur, mogelijkheden en kweekschema. Dit terugbrengen gaat in stappen. Ook is er in deze periode een verandering in de pH en EC waarden van het toe te voegen voedingswater, hier kan per kweekschema verschil inzitten. Raadzaam is het om voor de begin van de kweek een kweekschema uit te kiezen en je hier aan te houden.

 

De meest geschikte temperatuur is tussen de 20 en 28 graden, zowel met licht aan, als met licht uit, een temp-verschil van meer dan 5 graden moet men zien te voorkomen. Bijverwarmen als de lampen uit zijn is een goede mogelijkheid. Goede ventilatie en luchtcirculatie speelt hier ook een grotere rol.

 

In deze periode neemt de behoefte aan stikstof (N) af en heeft de plant meer fosfor (P) en kalium (K) nodig, zie hiervoor je kweekschema.

 

Als alles goed gaat en je krijgt niet te maken met ziektes en/of ongedierte dan komt een geslaagde oogst in zicht. Raadzaam is het om minimaal 1 week (liever 2) voor het oogsten te stoppen met het geven van voeding. Je kan de grond dan spoelen. Dit bevordert de kwaliteit en smaak van de wiet volgens velen.

 

Als circa 80 % van de haartjes bruin zijn is het de tijd om je planten te gaan knippen en vervolgens de planten/toppen te laten drogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je dus eigenlijk zegt is je bij het bloeien pas kunt zien of het een mannetje of vrouwtje is? Ik hoef geen coffeeshop kwaliteit, kan ik dan ook andere lampen gebruiken dan natrium?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zit zo, je hebt 1 zaadje ontkiemd...

als ik 1 zaadjee ontkiem zou ik een vrouwlijke kiezen, maar dat kan ik uit jou post niet opmaken.

dus ik ga uit van regulier zaad. wat dus 50% kans op een man geeft.

en als je weet wat bloemvorming betekent zou je het nu toch wel moeten weten... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het een spaarlamp van 100 watt of een spaarlamp van bijvoorbeeld 18 watt die licht geeft als een 100 watt lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

100W spaarlamp ken ik geloof ik niet in die uitvoering. Je zal een 18W spaarlamp bedoelen denk ik ? (Ah, amnees zag het ook :lol:

Die gloeilamp is leuk voor als het te koud wordt, maar qua licht heb je er niets aan. Dan kun je beter een spaarlampje bijhangen.

 

Zou ze zo min mogelijk water geven. Ze staan al nat zo te zien.

Potje even optillen, en pas weer doen, als deze een heel stuk lichter is geworden.

 

Denk je aan de brandveiligheid ? (met al dat karton)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Smoke-a-lot,

 

Een forum bestaat bij de gratie van de informatie die haar leden er op posten en met elkaar delen. We verwachten van je dat je eerst zelf zoekt en gaat lezen voor je een topic opent. Ik zou zeggen neem een weekje de tijd en ga veel lezen.

 

Er is heel erg veel informatie beschikbaar die je kunt opzoeken met de zoekfunctie. Tips daarbij:

 

- zoek in het juiste forum

- laat eventueel resultaten alleen als berichten zien (dan kom je sneller bij je antwoord)

- gebruik de "+" als je zoekt naar meerdere zoektermen

 

Voorbeeld: zoek naar "gele blaadjes" met "+gele +blaadjes" intikken (zonder de quotes).

 

De meeste belangrijke informatie staat in stickies (vaste topics bovenin de topiclijsten in de forums). Zeker in de info, indoor beginnersvragen vind je er veel.

 

Daarnaast is Wietforum bezig met het inrichten van een complete GrowGuide. Alle leden kunnen hieraan bijdragen. De link vind je links bovenin.

 

Hou het forum overzichtelijk. Jouw vraag komt namelijk óók in de zoekresultaten te staan terwijl er al een heel goed antwoord ergens anders geformuleerd zal zijn. Dat maakt de zoekfunctie weer minder zinvol.

 

Deze hele sectie is voor mensen die net als jij knoeien met spaarlampen, TL balkjes, mini hokjes enz.

 

Succes verder.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bedankt allemaal voor de info. Ik zal maar eens wat rondsnuffelen hier op het forum.

 

Het gaat trouwens inderdaad om een spaarlamp van 20 watt die licht geeft als 100 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je aarde lijkt wel een zwembad :lol:

geef een tijdje geen water tot je aarde droogstaat ( haal desnoods even wat weg om te kijken of de rest ook al wat uitgedroogd is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

update!

 

Een paar dagen geen water gegeven. Gister weer een beetje.

 

ik vind die twee grote blaadjes niet zo mooi meer, die verkronkelen een beetje. Kan ik daar wat tegen doen?

 

xfs40i.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog steeds te nat.. doe iets met de tips, flikker die lamp weg, ga lezen.. etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ondertussen best wat gelezen.

 

Ik heb de gloeilamp weg gehaald en er een spaarlamp (23 watt = 100 watt) bij gehangen. Het is allemaal nog lang niet ideaal maar dat hoeft van mij ook niet.

 

Ondertussen blijft het plantje groeien en komen er steeds meer vertakkingen ;)

 

Het plantje ziet er nu zo uit:

 

aeuskw.jpg

11jw0i0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er leuk uit, hoop voor je op een vrouwtje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoop het ook, met één gram wiet zou ik al tevreden zijn. Zo niet heb ik toch nog een beetje ervaring opgedaan. Het plantje krijgt wel veel vertakkingen en brede bladeren. Dit zijn toch vrouwelijke eigenschappen?

 

Ik heb gelezen dat je op verschillende manieren planten klein kunt houden. Dit wil ik ook gaan doen aangezien mijn kastje niet zo hoog is (ongeveer 70 cm) Ik wil dit doen dmv scroggen en toppen.

 

Wat ik me nog afvraag, wanneer begin je met toppen? Kun je daar het beste lang mee wachten of zo snel mogelijk mee beginnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarschijnlijk interesseert het niemand maar boeiend, dus hier een nieuwe foto van mijn plant. Ik vraag me nog wel steeds af wanneer ik moet gaan toppen, maja misschien dat niemand dat weet hier, zou kunnen.

 

21amp1f.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

plantje ziet er op zich niet slecht uit maar wel een beetje te nat of ondervoed (bleke kleur)

toppen kan je nu al doen. zeker als je wil SCROGgen

welke voeding ga je gebruiken voor de voeding en in welke aarde staat je (hopelijk)dame?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het plantje staat nog steeds in universele potgrond. Momenteel geef ik alleen om de dag 250 ml water, verder geen voeding. Zodra ik de lamp op 12 uur ga zetten wil ik Terra Flores gaan gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zou nu je netje kunnen ophangen en beginnen met toppen paar dagen laten staan en dan de klok omzetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

goedenmiddag, tijdje geleden maar het is dus toch een vrouwtje en staat nu lekker te bloeien.

 

heb afgezien van het scroggen, op de foto staat ze in het zonnetje voor het raam.

 

20jjxxs.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...