Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Globetrotter

11 Liter potten of 18 liter potten, zelfde condities

Recommended Posts

Beste Vrienden,

 

Vraagje, ik ben een nieuwe hokje aan het bouwen, en ga morgen de lekbak op maat maken. Nu het volgende dilemma; ik ga op aarde kweken en mijn ruimte nu wil ik weten wat beter is volgens jullie. Op 1m2 kan ik of 16 potten van 25x25 cm van 11 Liter zetten maar ik kan ook 9 potten van 30x30 cm zetten. Bij 30x30 hou ik 10cm meer looppad over wat eigenlijk wel fijner is hoewel bij 11 liter potten het ook wel net te doen is.

 

Condities zijn hetzelfde, voorgroeien mag langer eventueel, gebeurd toch in externe ruimte. In beide situaties top ik de planten zodat ze wat mee in de breedte kunnen.

 

Wat denken jullie? 11L of 18L

Share this post


Link to post
Share on other sites

met 18 liter moet je echt veel voorgroeien

als je dat in een andere ruimte wilt doen heb je nog een goede ruimte nodig

 

zonde van de verspilling!

 

ken je ze beter allebei met 11 liters vol zetten

 

nog beter zet je ze beide vol met 7 liters

zonder voorgroei

das weer iets leuker lijkt mij................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt af van het soortje dat je wilt gaan kweken.

Langbloeiers en zaailingen een grotere pot,

Kortbloeiers en stekken kunnen in een kleinere pot.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou voor 11 L gaan op 7 liter krijg je misschien calcium problemen door de kleine buffer

11 is mijn inziens altijd de perfecte maat geweest te grote pottten kosten alleen maar voorgroei

tijd en dat is zonde. Mare hoezo heb je een loop pad nodig in een ruimte van 1m2 of begrijp ik

het verkeerd en is je ruimte groter?

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt allemaal van een hoop dingen af...

Wil je met veel planten of weinig?

Wel voorgroei geen voorgroei?

Als je bv wilt scroggen zou ik voor 5 planten gaan in 30 liter potten maar je kan ook net als Torsten veel plantjes zetten in 4 ltr potjes en direkt op 12/12...

Wat wil je?

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel te veel factoren om per definitie te kunnen bepalen wat beter is. je krijgt een berg mensen die zeggen dat 11 Liters het beste zijn, een berg mensen die zeggen dat 18 Liters het beste zijn, 7 Liter, 250 Liter etc etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar je ook rekening mee kan houden is de temperatuur bij licht uit, komt deze ver onder de 20 graden dan kun je weer beter grotere nemen.

 

jaja het is wat he alles uitzoeken en kijken wat het beste is voor jou situatie.

 

je kan het ook gewoon proberen met 18 liter, heb je meer buffer zoals hierboven en is dus makkelijker.

Je kan er dan beter bij met water geven, stammen zitten minder in de weg etc etc.

 

ach voor en nadelen wat een dilemma, ik gebruik gewoon 11/12 liter potten, maar ja :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

 

Zijn wel veel factoren die bepalend zijn voor je keuze, zoals soort die je gaat kweken, stabiliteit van je klimaat en hoeveel risico je bereidt bent om te nemen t.a.v. het aantal planten :)

 

Hoe gaat die lekbak functioneren dan en hoe ga je water geven eigenlijk?

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 is mijn inziens altijd de perfecte maat geweest te grote pottten kosten alleen maar voorgroei

dat hoeft niet altijd negatief te zijn en met zaad valt dat reuze mee. maar dat is mijn mening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor jullie reacties.

 

Waar het mij om gaat is maximaal eindresultaat. Ben momenteel een heel nieuw hok aan het timmeren en die heeft een aparte voorgroei module ingebouwd. Dus indien het uiteindelijk betere resultaat oplevert kan ik prima een maand voorgroeien. Ik groei veel liever 10 daagjes maar langer kan!

 

Het soort wat ik ga voorgroeien is initieel het standaard wat je van de stekkenboer krijgt, meestal een PP'tje. Qua klimaat beheersing heb ik voor een ruimte van 3.5m x 1m met 3 Awing 600W lampen een 3250 afzuig en ga nog een 1000m inblaas erin zetten. Die 3250 is idd veelste veel, maar ik kies voor silence en een afzuiger die groot is maar op 20% draait is stiller dan een 1000m2 op volle toeren, toch?

 

 

Ik ga ze allemaal toppen.

 

Qua risico, tja of ik nou gepakt wordt met 30 stuks of 40 stuks, denk niet dat dat uitmaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar het mij om gaat is maximaal eindresultaat.

daar gaat het ons allemaal om, dus je bent hier op het juiste adres :verrygood

 

Ben momenteel een heel nieuw hok aan het timmeren en die heeft een aparte voorgroei module ingebouwd.

kan je daar mischien wat meer over vertellen ?

 

Die 3250 is idd veelste veel, maar ik kies voor silence en een afzuiger die groot is maar op 20% draait is stiller dan een 1000m2 op volle toeren, toch?

ja dat is veel fijner. plus dat je afzuiger vele malen langer mee gaat

 

Qua risico, tja of ik nou gepakt wordt met 30 stuks of 40 stuks, denk niet dat dat uitmaakt.

waarom dan voor groeien ?

 

Ik ga ze allemaal toppen.

en waarom toppen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3250 zou ik never nooit doen maar goed dat ben ik....

 

2000 a 2500 is al echt overkill, en loopt ook heel rustig

 

als het straks koud is, is 20 % van 3250 heel wat hoor gab, zonde van je stookkosten

 

Oja over de potten, ik vind 11 al groot maar goed dus als ik tussen die twee moet kiezen dan zeker voor die 11

 

 

Voor groeien is zo zonde

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb als inblaas 2 metalen kisten

beide 2000m3

maar die hoor je gewoon echt niet

ook niet op volle kracht

 

ideeal en een aanrader

het ligt ook aan welke type isoslang je erop hebt zitten

ik gebruik de stugge variant met echt zilverfolie aan de buitenkant met geel isolatiemateriaal en stevige plastic erin

ipv de synthetischachtige uitvoering met de roze isolatiemateriaal

 

de prijs is wel 2x zo hoog dan de andere maar zeker een must als het om geluidsdemping gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

QUOTE(Globetrotter @ 6 Nov 2010, 09:40 )

Ben momenteel een heel nieuw hok aan het timmeren en die heeft een aparte voorgroei module ingebouwd.

kan je daar mischien wat meer over vertellen ?

 

Natuurlijk, het betreft een kamer van 3.5 x1.2 m. kamer heeft twee roosters voor lucht. Ik ga met 3 lampen van 600W aan de slag. 3x A-Wing met de electronische ballast van Lumatek. In de ruimte zit een dubbele lekbak. Eentje over de gehele kamer (vijferfolie gespannen tegen muren) Met daarin nog een lekbak van 3.45 x 95, waardoor een kleine looppad ontstaat. Omdat ruimte schaars is en mijn plafong 2.80 hoog is, heb ik een kast en een bovenhoek gebouwd voor de voorgroei. Op deze manier kan ik simultaan voorgroeien en bloeien, dus geen tijdsverlies. Voorgroeikast is lichtdicht en heeft een eigen inblaas van 100 kuub en uitlaas van 200 kuub.

 

 

QUOTE(Globetrotter @ 6 Nov 2010, 09:40 )

Qua risico, tja of ik nou gepakt wordt met 30 stuks of 40 stuks, denk niet dat dat uitmaakt.

waarom dan voor groeien ?

Ik ga ze allemaal toppen.

en waarom toppen ?

 

Als ik met 11L potten ga werken kan ik 50 planten kwijt in de ruimte. Bij 11L potten heb je wel wat ruimte en kun je de planten toppen zodat ze wat breder worden

Mocht ik niet willen voorgroeien dan zou ik kunnen gaan voor? 7 liter potten? Dan kan ik er 90 kwijt. Dat is toch al een verschil van meer dan het dubbele, een grotere sprong dan 30 a 40 stuks

 

Daarnaast vraag ik me ook af. Wat levert meer op?

-50 planten in 11L potten met voorgroei dat toch gelijktijdig loopt met de bloei.

-90 planten in 7 L potten zonder voorgroei?

 

Wat denk jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3250 zou ik never nooit doen maar goed dat ben ik....

 

2000 a 2500 is al echt overkill, en loopt ook heel rustig

 

als het straks koud is, is 20 % van 3250 heel wat hoor gab, zonde van je stookkosten

 

Oja over de potten, ik vind 11 al groot maar goed dus als ik tussen die twee moet kiezen dan zeker voor die 11

 

 

Voor groeien is zo zonde

 

Een goed punt dat zelfs de minimale 20% van zo'n grote al teveel kan zijn. 20% van 3250= 650m3. Moet toch wel lukken of is dat ook veel?

 

Wat voorgroeien betreft hoezo is het zonde. Heb altijd eigenlijk voorgegroeid en weet eigenlijk niet beter.

Om geen tijdsverlies te hebben kan ik gelijktijdig voorgroeien als de laatste weken bloei ingaan.

 

 

Wat denk jij?

 

-50 planten in 11L potten met voorgroei dat toch gelijktijdig loopt met de bloei.

-90 planten in 7 L potten zonder voorgroei?

 

Wat zal zwaarder wegen op het eind.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb als inblaas 2 metalen kisten

beide 2000m3

maar die hoor je gewoon echt niet

ook niet op volle kracht

 

ideeal en een aanrader

het ligt ook aan welke type isoslang je erop hebt zitten

ik gebruik de stugge variant met echt zilverfolie aan de buitenkant met geel isolatiemateriaal en stevige plastic erin

ipv de synthetischachtige uitvoering met de roze isolatiemateriaal

 

de prijs is wel 2x zo hoog dan de andere maar zeker een must als het om geluidsdemping gaat

 

Een inblaas moet ik nog gaan kopen. Denk dat ik voor 3 lampen wel genoeg heb aan 1000m3 en die dan op lagere stang laten blazen.

Is die metalen kist echt veel zachter of zachter dan die houten boxen, zo ja wat is het verschil?

 

Qua die isoslang met roze of gele isolatiemateriaal? Scheelt dat zoveel? Nooit opgevallen, gebruikte voorheen beiden door elkaar heen, maar kan heel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...