Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

nederwierie

basis uitleg paddos kweken in makkelijke taal

Recommended Posts

2 vraagjes tussen door:)

 

als ik een 1l fles vul met water en daar 10ml waterstofperoxide 3% bij doet even schudden en dan dat in me bakje laat lopen na een flush dan is dit toch ook geen probleem?

 

en hoevaak mag ik water gemengt met WSP over mijn medium spuiten ?

dit heeft 2 redenen,,

 

1 omdat ik geen snelkookpan heb voor het sterilizeren van mijn water

dus in combo met het WSP toch zo veel mogenlijk bacs dood te krijgen het medium vochtig maken

 

mijn kweekzak is totaal niet beslagen dus vandaar dat ik regelmatig wil sproeien

 

ik hoop dat dit neit word gezien als topic vervuiling=

Vg Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 vraagjes tussen door:)

 

als ik een 1l fles vul met water en daar 10ml waterstofperoxide 3% bij doet even schudden en dan dat in me bakje laat lopen na een flush dan is dit toch ook geen probleem?

Zo kan je inderdaad ook dunken.

Wat ik dan zelf(soms)doe is een pan water laten koken,deze af laten koelen zodat het redelijk schoon water is.

Hierbij dan 1 deel WSP gooien en dit water voorzichtig langs de randen van elk bakje en dit 24 uur zo laten staan.

Daarna de cakes even uit het bakje halen om goed uit te laten druipen en uiteraard ook het water in het bakje zelf.

 

en hoevaak mag ik water gemengt met WSP over mijn medium spuiten ?

dit heeft 2 redenen,,

Ik zelf spuit het(puur)over mn cakes heen 1 keer per week als preventie tegen bacs,

hoe vaak het''mag''zou ik niet durven zeggen.

1 omdat ik geen snelkookpan heb voor het sterilizeren van mijn water

dus in combo met het WSP toch zo veel mogenlijk bacs dood te krijgen het medium vochtig maken

 

mijn kweekzak is totaal niet beslagen dus vandaar dat ik regelmatig wil sproeien

 

 

ik hoop dat dit neit word gezien als topic vervuiling=

Vg Ray

Geen probleem,ook andere mensen lezen dit topic en de vragen,

en ook zij leren er weer van

 

Maar wat bedoel je met de kweekzak?een ''spawn-bag''of een ''groei ruimte'' ?

Als je op rogge kweekt zonder snelkookpan moet ik je helaas een niet leuk antwoord geven namelijk dat dit 9 van de 10 keer besmet zal raken.

Zonder snelkookpan is het beste om bruine rijstmeel met vermiculiet te gebruiken om spawn te maken(de beroemde PF-Tek).Dit zal niet gauw besmetten,maar rogge is eigenlijk 1 bron van bacs die niet doodgaan voordat er een uur lang een stoomwolk van 115 graden over heen''waait''(snelkoken geeft 115 tot 118 graden stoom).

Maar een snelkookpan is echt bijna onmisbaar in deze hobby,en voor de prijs van een nieuwe 6 liter snelkookpan voor 20 euro tot 35 euro voor een 12 liter versie is het wel te doen lijkt me.

 

De rest van de hobby kost bijzonder weinig,af en toe wat kokos,wsp,alu folie ,spuiten,kleine dingetjes die bijna niks kosten.

Sporen kun je altijd ruilen dus dat kost ook al niks meer.

 

Sterilizeren is onmogelijk in een normale pan omdat de temp hoogstens 100 graden is.

Door de druk in de snelkookpan loopt deze temp naar de 118 graden warm,tegen deze temp kun je er wel van uitgaan dat de bacs (in de meeste gevallen)ook echt dood zijn.

 

Succes met de kweek en vragen zijn altijd welkom!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

hejj nederwierie ,

als eerste hartenlijk bedankt voor je tijd !

 

Ik heb weer een kweetset gekocht cambodia cubennis

simpelweg watertoevoegen en dat is het

 

er komen nu 2 kleine stoeltjes aan maar er zit totaal geen condens op de zak

vandaar dat ik 2x per dag wil gaan bevochtigen

 

wat zou ik het beste kunnen doen :

10ml WSP per liter water en dit er overheen spuiten ( niet de heele liter uiteraard)

of afgekoelt gekookt water en dan eens per week puure WSP er overheen spuiten?

 

de cakes haal ik denk ik niet uit het water na het dunken toch wel bang dat ze dan uit elkaar vallen

maar ik heb de deksel nog dus dat komt wel goed met het water weglaten lopen

 

 

mijn kweek zak staat 2,20m hoog zo n 20cm van mijn kachel af en dan het filtertje staat van de kachel af

 

echt zelf kweken zit er helaas nog niet in ,

dat zullen mijn ouders niet zo waarderen maar geloof me het komt er wel van ! haha

ik lees regelmatig je topic's en kweekverhalen door dus ik leer al heel wat

 

Vg Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eerlijk gezegd weinig tot geen ervaring met kweek sets en er zijn ook verschillende van.

Maar als je er water over wilt sproeien zou ik het doen met afgekoeld water(eerst koken).

Pas wel op dat je niet teveel sproeit want teveel water is ook niet goed,

het bewateren van paddos is een hele kunst die ik niet 123 uit kan leggen,deze moet je ervaren en ik ga er ook nog steeds heel soms de fout mee in.

 

Qua WSP sproeien,ik zelf sproei dit puur (3% versie voor de duidelijkheid)over de cakes heen,

maar nooit te vochtig.

 

Maar nogmaals ik heb nog nooit een ''kant en klare''kweekset gebruikt dus ik kan er niet tot geen raad over geven,

ik ben begonnen met een spore spuit en zelfgemaakte fruit ruimtes etc.

 

Ik denk dat het beste is om de gebruiks aanwijzing die er bij zit zo nauwkeurig mogelijk te volgen en dan moet het wel goed komen lijkt me.

 

Wel zou ik de kweekset verder dan 20 cm van de verwarming zetten anders kan het ook te warm worden,

(het mycelium geeft ook 1 of 2 graden extra warmte af).

als je kamer goed op kamertemp is kan je de set overal neerzetten,maar denk er aan altijd hoger dan 50 cm van de grond en niet direct in de zon,gewoon ergens in een hoekje en ze komen op.

 

Trouwens na het dunken moet je wel de cake uit het water halen en goed uit laten lekken een half uurtje.

Als je hem in het water laat leggen zal dit 100% besmet raken,en de cakes zijn best wel stevig hoor .

Ze kunnen zelfs 3 maanden onder water overleven als het moet maar dat is niet aan te raden.

24 tot 48 uur compleet onder water is perfect.Het gaat er om dat ze nieuw vocht inzuigen,het zijn in feite net sponzen.

Dat vocht is weer voor de paddestoelen die er weer op gaan groeien,dit kan je tot 4 tot 6 keer doen als je het goed doet.(paddos bestaan uit 92% water)

 

Succes!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

hejj duvel ,

dit heb ik helaas niet tot mijn beschikking maar de laaste tijd zit er wel wat damp op de zijkanten dus ik ben ook weer blij haha

in het vervolg zal ik dit wel doen !

 

NW ,

de temp is helaas te laag bij mijn kachel is het wel warm maar ze staan op 2.20m hoog

daar legt de temp snachts op 17,5 en overdags 21 graden

 

weet jij toevallig een huis-tuin-keuken-oplossing om het wat warmer te maken?

bv alufolie om het bakje heen als dat helpt?:S

 

ik denk dat mijn lage temp heel veel shrooms scheelt ik zie tientallen minuscuule knopjes maar die doen eigenlijk niks

er groeien er nu een stuk of 7/8 van een cm of 8

 

ik zal z.s.m een foto maken

geweldig om die dingen te zien groeie;p

 

Gr Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen dat wel hebben,hier staan ze ook snachts bij rond de 15 graden in de kweek kist.

Ze groeien er goed op,dus als het snachts wat kouder is maakt dat naar mijn ervaring niet zoveel uit.

Je zou de kweekset snachts in een warme trui in kunnen pakken,dan blijven ze wel goed warm.

(snachts is het toch donker maar zorg dat ze wel kunnen ademen dmv het filter vrij te laten,

dus bv enkel de onderkant in te pakken )

Het mycelium geeft ook redelijk wat warmte af dus dat zit wel goed.

 

17.5 graden snachts is niet ideaal maar ze zullen er zeker wel op groeien,

de cubensis kan tegen een stootje.

De beste temp is 22 graden continu,maar die haal je bijna nooit,zowel zomers als swinters niet.

Toch blijft het groeien.

 

Succes met de kweek en fotos zijn welkom!

Welke kweekset heb je gekocht trouwens?

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

een algemeen vraagje..

 

ik heb mijn shrooms nu in een luchtdichte griplock zakje gedaan

een wiet zakje maar dan groot formaat )

 

luchtdicht en geen lucht er in maar bij wleke themperatuur bewaren jullie deze?

in de koelkast of op kamerthemperatuur in een lade fozo?

 

bij voorbaat dank!

ps ik zie al nieuwe puntjes verschijnen!;)

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zorgt dat de paddos echt ''cracker dry''zijn(dat je ze kan verpoederen)dan kun je ze in een zip bag doen.

Het best is een weckpot maar 2 gripzakken over elkaar dat het echt zo luchtdicht mogelijk is gaat ook.

 

Je kan ze zelfs invriezen maar ze moeten echt cracker droog zijn anders heb je 1 natte bende als je het weer ontdooid.

Ingevroren zijn ze 15 maanden houdbaar zonder potentie verlies,

in de koelkast 1 jaar en op kamer temperatuur 4 a 6 maanden.

 

Op naar de volgende flush!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

ta ta ta ta daaaaa

de volgende flush presenteert u :

gallery_9128_11426_104072.jpg

gallery_9128_11426_53717.jpg

gallery_9128_11426_23515.jpg

gallery_9128_11426_23204.jpg

 

ze leggen zo niet te drogen hoor ik heb nu 2 verschillende doosjes waarin ze op de kachel leggen

 

over een dag of 3 zal ik het droog gewicht laten weten

ze gaan lekker zo:D

 

Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik mag nog steeds niet op me eigen wonen dus het is inprovizeren haha:P

 

1 : zou je bv pokon of een voedingsmiddel aan je water kunnen toevoegen zodat er weer een beetje voeding in de kweekset komt

 

2 : als de laaste flush er aan komt zou ik het setje dan over kunnen zetten in een grotere bak met NIET gesterilizeerde bruinerijstmeel BIO

omdat dit vrij schoon is ?

evt cocos er boven op als voedingloze laag

 

ik hoor het graag:)

 

keep on shrooming^^

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja ik mag nog steeds niet op me eigen wonen dus het is inprovizeren haha:P

 

1 : zou je bv pokon of een voedingsmiddel aan je water kunnen toevoegen zodat er weer een beetje voeding in de kweekset komt

 

Nee dat gaat echt niet goed,daar zit zoveel''zooi''in,

dat zou een overdosis aan van alles en nog wat zijn voor de cake en de paddos.

Op is echt op bij een cake jammer genoeg

 

2 : als de laaste flush er aan komt zou ik het setje dan over kunnen zetten in een grotere bak met NIET gesterilizeerde bruinerijstmeel BIO

omdat dit vrij schoon is ?

evt cocos er boven op als voedingloze laag

Dit gaat helaas ook niet.

Als de cake echt op zn eind is kun je het niet meer opwaarderen.

Je zou het kunnen proberen maar ik denk echt dat het zal besmetten

 

ik hoor het graag:)

 

keep on shrooming^^

 

Succes met de kweek nog,als je het goed doet haal je er nog wel wat flushes uit.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vroeg ik me nou ook al af. Zou je zo een bijna dode cake niet kunnen op waarderen met bijvoorbeeld een injectie van gesteriliseerde honing en water? Of met bijvoorbeeld een dunk met daarin wat honing?

Heeft iemand dit weleens geprobeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, net het hele topic gelezen. Super heldere uitleg Nw. Jouw uitleg in combinatie met shroomery is de basis voor een goede start.

 

Heb zelf een heel klein beetje ervaring met het kweken van paddo's. Had een kweeksetje cubensis B+ en heb hier 4 flushes mee weten te draaien. Nu wil ik echter wat groter gaan en zelf mijn substraat maken etc.

 

Had nog een vraagje over die snelkookpannen. Gaan die dingen echt maar 15 rondes van 75 min. mee?

 

En hoe kan ik een fruitchamber warmhouden in een koudere kamer. Kan ik deze ook in een TiT incubator zetten en dan de temp van de incubator op 21-24 C zetten? Zorg er natuurlijk wel voor dat de bak genoeg licht krijgt.

 

Gr PlanetC

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mr666:

Ik denk niet dat het met de honing en water inspuiten gaat lukken,

maar je kan het proberen.

Ik denk echt dat na 6 flushes de cake zo op is dat er weinig voeding etc meer in zit.

Ook zit er vaak na 6 flushes wel vaak een besmetting op,dus ik zou het zonde van de grote gok vinden.

 

@ planet caravan:

De snelkookpannen die je bij de kijkshop enzo koopt,(olympics als voorbeeld)die hebben maar 1 klem om de deksel vast te houden.

meer dan 15 kan wel als je hem heel goed onderhoud maar de rubberen ring gaat snel lekken heb ik zelf ervaren.

De (goedkope)snelkookpannen daar word de deksel op 2 plekken vast gehouden en kunnen meer hebben dan de dure olympys pannen,die nog 4 a 5 keer zo duur zijn ook.(goedkope nieuwe vanaf 20 euro,staat in een topic van mij in deze sectie)

 

Wat betrefd een fruitkamer in een incubator op temp houden heb ik geen ervaring mee zelf,

hier stond de (houten kist)fruitkamer gewoon in mn slaapkamer waar het snachts ook onder de 12 graden kon worden.Ging gewoon perfect,zij het iets langzamer.

Je zou het kunnen proberen,maar het lijkt me een moeilijke klus.

Door de bodem verwarming kan het water uit de cakes gaan''vaporisen'',niet snel,maar optimaal is het niet denk ik zelf.

 

Wat volgens mij wel kan is een warmte kabel van 30 watt ofzo langs de zijkanten van de ''buitenkant''van de fruitbak wikkelen en dan testen hoe warm het binnen de bak zelf word.

Op die manier komt de warmte van buiten af,en niet van onder af zoals in de incubator.

Van binnenuit zou gevaarlijk kunnen zijn aangezien een fruitkist optimaal tussen de 92 en 96 % lv staat,

zo ook vooral met licht,maar een glazen plaat er boven en het is waterdicht voor de lamp.

 

Dat is het mooie van fruitbakken,je kan ze helemaal zelf 'fine tunen''een leerzame bezigheid.

Die houten kist die ik heb met 11 watt spaarlamp er in boven doorzichtig plastic heeft me uren en uren werk gekost,(de gaten weer te klein voor het volume van de kist,,etc etc)maar was wel zeer leerzaam en leuk werk.

Nu is die 100% perfect en kan nog jaren mee,ook als je de kist ziet zou je nooit zeggen dat er paddos in groeien van buiten :smoke

Deze kist heeft een beetje het principe van de ''monotub''met 6 gaten,maar ik open deze kist elke dag om te sproeien en te luchten.

 

Qua bouwen van de bak vind ik zelf de ''shotgun bak''het makkelijkste.

Een berg gaatjes van 0.8 cm er in boren/smelten aan alle 6 kanten(ook deksel en bodem dus)

dan op de bodem een laag perliet van zon 10 cm(50 liter curver bak transparant)en de bak is klaar.

Ook kun je de lv goed finetunen door simpelweg als je iets hoger in de lv moet een tape over de zijkant dat er een

ongeveer 25% gaatjes dicht komen door de tape.

Met de verlichting moet je wel wat op vinden omdat de deksel ook met gaatjes vol zit die ook vochtige lucht door laten.

 

Qua licht moet je wel zorgen voor een warm witte kleur zoals 4000 of 6500k,

op helder wit groeien ze namelijk het lekkerste.

 

Er zijn vele mogelijkheden om een box te bouwen,veel experimenten.

maar dat maakt de hobby juist leuk vind ik zelf.

 

Succes!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je snelle reactie Nw. Ga nu maar eens opzoek naar een wat betere snelkookpan, voordat me de boel een keer ontploft ofzo.

 

Ik wist niet dat ze dus ook tegen de wat lagere (12C) kunnen voor kortere tijd ('s nachts). Denk dat ik het dan qua fruitbak heel simpel ga houden. Mooie shotgun bak knutselen en dan kijk ik wel verder. Inderdaad, lekker experimenteren. Hoop dat als ik de bak niet direct in het zonlicht zet dat ze dan toch genoeg licht krijgen, anders hang ik er mooi een spaarlampje boven. We zullen het zien. Ga eerst via fsre maar eens een printje bestellen, die PES Hawaii klinken super. B+ is goed bevallen, alleen wel een nadenkertje alhoewel hij ook mooie visuals geeft hoor. Heb er toch mooie perzisch tapijt patronen mee kunnen beleven, in kleuren die ik nog nooit eerder heb gezien :smoke Als PES Hawaii nog heftiger is dan belooft dat nog wat...

 

Gr PlanetC

Share this post


Link to post
Share on other sites

@trojan.exe Maar dat is niet duur! Dankje, mooie pan met beugel erop, precies wat ik zocht :smoke

 

Ga nu de spulletjes bij elkaar harken voor een eerste kweek met eigen gemaakt substraat.

 

Gr. PlanetC

Share this post


Link to post
Share on other sites

net gedroogte shrooms op na 30-45min steeds een stuk er bij nu toch al een portie op maar op strakke kaken na gebeurt er niks..

ik kauw de stukjes niet omdat ik dan over me nek ga;p

heb ze alleen nog vers gegeten de andere xen

Groetjess

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat je dit gisteren heb gepost,

als ze niet werken of je kan niet tegen de smaak zou je deze ''tek''eens moeten proberen:

 

Om te beginnen,2 gram gedroogde verkruimelde/verpoederde shrooms in een glas doen.

Hierna het glas vullen met 2/5 water en 3/5 puur vers citroensap en dit 30 minuten laten staan.

Het zuur uit de citroensap trekt de psilocibine uit de paddos en werkt een stuk sterker.

Dit zeef je na 30 minuten(of drinkt het poeder mee,ik zelf heb er weinig moeite mee,

maar een ander kan niet tegen de smaak).

Dit is volgens mij zelfs de effectiefste methode als het om paddos gaat.

 

Eventueel kun je hierna nog iets meer maken naar gelang hoe de trip werkt.

 

Kauwen is wel belangrijk,zo komen de stoffen vrij.

Ook op nuchtere maag eten is een muts,dan komt de trip tot zijn beste effect.

 

Nw

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn hier nog mensen die zich durven te wagen aan het kweken van de Panaeolus soorten??

op dit moment zijn ze bijna voor nop te verkrijgen (1 EURO!) bij FSRE http://fsre.nl/?page_id=165

de soorten die nu verkrijgbaar zijn:

 

PanaeolusCambodian

Panaeolus cambodginiensis

Panaeolus cyanescens

 

 

Zelf heb ik meerdere pogingen ondernomen de Pan.Cyan. te kweken maar helaas zijn ze allemaal mislukt ;)

de 1e keer werd mijn substraat helemaal niet gekoloniseerd door de schimmel en andere keren lukte dat wel maar deden ze niks in de fruitkamer.

ik heb verschillende teks gevolgd via shroomery en mycotopia die allemaal zouden moeten werken maar ergens ging er dus steeds iets mis.

 

bij de Paneaolus soorten zijn zaken als de juiste temperatuur,luchtvochtigheid en genoeg frisse (schone) lucht én het juiste substraat (koeienpoep of paardenpoep zijn bijvoorbeeld onmisbare ingredienten voor dit soort) een stuk belangerijker dan bij de cubensis soorten. de diverse cubensis heb ik dan ook wel altijd makkelijk kunnen kweken.

 

op dit moment ben ik in de weer met agar om eerst dit te koloniseren en het daarna over te brengen op rogge, wat ik daarna wil gaan mengen op o.a. een mix van poep.

 

Maar goed, ben benieuwd of hier nog meer mensen zijn die zich aan de Panaeolus durven te wagen ( Nederwierie? ;-) )

 

:lol: Tro-jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze zou echt bij de stickies moeten. Veel duidelijkere info dan sommige andere threads.

thanks for sharing !

 

de groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Bobje voor het compliment ;)

 

De paneolus zou ik wel eens willen kweken,

ben er al een tijdje uit met de zelfkweek maar de spullen leggen er nog op verse Rogge en een blok (neutrale zonder voeding)cocos uit de Growshop na.

De Cubensis is niet zo moeilijk te kweken als je een beetje aan de basis houd, de paneolus daarintegen vergt iets meer oplettendheid en kennis.

 

Binnenkort maar weer een paar potten spawn maken en dan in een kleine shotgunbak 4 nasi bakjes zetten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik elke keer als ik ze weer wil kweken precies te lui ben.......

Het is de voorbereiding die even een paar uur in beslag neemt, het kweken zelf is niet arbeidsintensief.

(Af en toe sproeien , in de gaten houden, het dunken na de flush)

Het zal wel een makkelijke soort worden, de "Pes Hawai'', maar deze soort geeft ook vaak maximale opbrengst en redelijk potente shrooms qua effect.

 

Maar de paneolus die staat nog wel ooit op mijn verlanglijstje Tro-jan,

het zijn bijzondere paddos om te zien groeien.

 

Vragen zijn altijd welkom,

and have a good flight on the shrooms, and after the grow on the fruits :lol:

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...