Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

KiLLsWhaTeVeR

Advies mbt buffer tabs en verschillende mixen

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

 

Ik zit nu al een paar jaartjes op dit forum, de ene periode wat actiever dan de andere en meestal geniet ik in stilte :wacko:

Ik zie hier echt prachtige zaken voorbij komen en ben blij jullie ooit gevonden te hebben.

Mede dankzij alle informatie en probeersels heb ik mijn afgelopen rondes afgerond met een 1 op 1 verhouding :smoke :lol:

Daar ben ik uiteraard zeer blij mee. Toch zie ik bij mezelf een aantal verbeter punten.

Meeste heb ik al aangepakt door bijv. de aanschaf van een nieuwe lamp voor mijn adjust a wing en een lumatek vsa en ik ben er echt blij mee!! Prachtig dat dimmen voor de groei fase.

 

Nu heb ik al ongeveer 3-4 rondes gedraait maar heb ik soms planten die zeer mooi groen blijven, ook de eerste 3 vingerige bladeren onderin, maar ook altijd wat planten die een vergeling vertoning, zeer vroeg.

Dit gecombineerd met donkere vlekken (na een tijdje volgen deze) en sterft het blad langzaam af. Steeltje wordt ook paars (stress) en soms is zelfs een vergeling te zien in de hele tak waar deze aan zit (alleen bij de wat kleinere takjes onderin)

aangezien ik hier niet een goede balans in kan vinden en in het begin een buiten kweek heb gedaan icm buffer tabs van sannie, hier had ik geen last van dit soort ondervoedingen. (dat is de conclusie die ik trek).

Ik voed ze meestal bij net zoals de rest en soms wat extra maar vaker gaat de vergeling verder terwijl er bovenin verbrande puntjes te zien zijn van overvoeding, of dit dan toch een water probleem kan zijn durf ik niet te zeggen, deze potten zijn vaker zeer licht en niet lichter of zwaarder dan de potten waar ik deze vergeling niet constateer...

Het is dus lastig er een vinger op te leggen..

 

Wat ik nu dus wil doen is mbv bijv. een bat mix en buffer tabs (halve dosering) een medium creeren waar ik een hybride soort op kan groeien en bloeien (bij mekaar ong. 11-14 weken)

In het begin zet ik ze in de light mix met een buffer tab (voor begin groei fase in 5 ltr potten)

Nu wil ik dus weten of iemand hier ervaring mee heeft en bijv. een betere combinatie weet. Ik zag wel iets op forum over iemand die alleen wat pk booster in de vijfde week bloei toevoegde en de rest alleen water maar heb een beetje moeite met het terug vinden.

 

Graag dus advies met ervarings(deskundigen) <_<

 

PS: ik kweek nu meestal op special mix met bac voeding en begin na de 5 week in de special met bijgeven van lichte dosering voeding of wanneer ik een vergeling begin te zien)

 

Alvast bedankt!!

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie mijn topic, heb vanalles in mijn aarde en gebruik een beetje voeding bac, verder niets.

 

klik op de link zou ik zeggen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey polletje,

ik heb jou topic idd al eens gedeeltelijk gezien, de bloedende plant herkende ik namelijk van eerder :wacko:

 

Nu moet ik je wel echt complimenteren want je planten zien er echt goed uit!!! mooi groen precies zoals ik het zou willen hebben <_<

 

Nu gaf je wel aan dat je af en toe voeding geeft van bac. hoe vaak geef je dit erbij en waar let je dan precies op..

Verder heb je ze dus staan op je eigen gemaakte mix. De basis van die mix was de goldlabel special custom (die van sannie) niet..??

Daarnaast heb je die bat shit toegevoegd maar is dit nu wel direct merkbaar, want zag iets staan over dat dat paar maanden duurt voordat voeding daaruit vrijkomt.

En zou je kunnen toelichten waarom je bepaalde toevoegingen doet, zoals bijv. de kelp??

 

liefst heb ik natuurlijk nog graag ervaringen mbt buffer tabs van sannie

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

toevoegingen zijn simpel:

om het simpel te houden

kelp = N

quano = P

vinassen = k

leonardite = humuszuur soort regulator en katalysator

wormenmest = ca, enzymen en bacteriën

mycorrhiza = soort wortelcomplex

 

er zit meer in hoor, maar even als basis.

 

ik geef bac voeding ongeveer de helft van het schema en af en toe alleen water.

gold label is van sannie ja.

 

ik weet niet precies wanneer het vrijkomt, er zitten aardig wat schimmels etc in die er voor zorgen dat het sneller hap klare brokken worden voor de planten, verder geef ik elke week een beetje bacto mee.

 

dan nog verder de buffertabs:(volgens mij zit dit er in) die van sannie zijn 21 en de goedkoopste die er zijn met dit alles er al in! :wacko:

G E G A R A N D E E R D E A N A L Y S E

Meststof Gewichtspercentage %

Stikstof (N) 12%

1,65 % Stikstof Ammoniak

 

0,85 % Stikstof Ureum

 

4,1 % gecontroleerd vrijkomend wateroplosbaar N

 

- 3,2 % van methyleen ureum

 

- 0,9 % van ureum formaldehide

 

5,4 % niet oplosbare Stikstof

 

Fosfaat (P2O5) 8%

Kalium (Potassium) (K2O) 8%

Zwavel (S) 3%

IJzer (Fe) 2,5%

 

Uit: vismeel, beendermeel, bloedmeel, verenmeel, Ureaform, Kaliumsulfaat, Magnesiumsulfaat,

Mono-ammoniumfosfaat, IJzersucraat, Methyleen Ureum.

 

 

B O D E M V E R B E T E R E N D E I N G R E D I Ë N T E N

Ingrediënt

 

Humaten uit Leonardite 4%

Meststoffen 77,5%

Inerte ingrediënten 18,5%

7,5 % Lactose (bindmiddel)

 

1,75 % Plantaardige olie

 

0,75 % Magnesiumstearaat (emulgator)

 

8,5 % Bestanddelen van Leonardite (geen humuszuren)

 

 

 

 

G U N S T I G E B O D E M B A C T E R I Ë N 21 grams tabletten

Bacillus licheniformis 162.000 cfu per 21 grams tablet

Bacillus megaterium 162.000 cfu per 21 grams tablet

Bacillus polymyxa 162.000 cfu per 21 grams tablet

Bacillus subtilis 162.000 cfu per 21 grams tablet

Bacillus pumilus 162.000 cfu per 21 grams tablet

Paenibacillus azotofixans 162.000 cfu per 21 grams tablet

 

verder geef ik nog wat equilibrium mee van humboldt om de mg en ca aan te vullen, ben ik nu mee begonnen, zit in 17 dagen bloei.

 

hoop dat je er wat mee kan <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey polletje,

 

in elk geval heel wat nuttige info.

Ik weet dat ik me nog wat meer moet verdiepen in bepaalde samenwerkingen in de grond maar je info zal hier zeker bij helpen.

Nadeel is echter dat ik juist af wil van het geven van voeding, dus ik zoek eigenlijk een oplossing waarbij ik alleen water gift hoef te doen en ik de grond zo kan verrijken dat ik er ruim 10 weken op kan groeien en bloeien.

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is mijn doel ook, maar dan moet ik zeker weten dat de aarde vol zit met voeding en dat t op tijd vrij kan komen.

als het nml echt lang duurt voordat het vrij komt heb ik oude aarde nodig en die ben ik aan het maken.

 

zo probeer ik de volgende of de ronde er na alleen water te geven en flink wat voeding in mijn aarde, verder niets... miss beetje bacto.

 

het is trouwens prima mogelijk om alleen met buffertabs en water te werken, ik probeer nu vanalles en hoop op een beetje verbranding zodat ik kan vergelijken met de volgende keer.

 

mijn bevindingen tot nu toe zijn alleen dat de plant minder stikstof opneemt door mijn vele toevoegingen, hierdoor blijven ze kleiner. Het beste is om voor te groeien op een stikstof rijke grond en dan overpotten en de bloei in, nadeel is dan dat het wat langer duurt, bij overpotten moet de plant wortels gaan aanmaken maar hij krijgt toch een klap van het overpotten. Dan schiet de bloei er pas later in, dan krijg je een week verschil in de afbloeitijd, tenminste zo ziet het er nu uit bij mij. Wanneer ik al mijn tests heb gedaan maak ik er een verslag van en post het op het forum, nadeel is alleen dat dit nog even kan duren omdat het pas mijn eerste bio kweekje is. Wanneer ik uiteindelijk geen goede resultaten haal met bio ga ik terug naar minerale voeding. Ik hoop dat t op mijn manier goed gaat komen, dat maakt het voor mij een stuk makkelijker in de toekomst.

 

dus voorgroeien in voorgroei medium met stikstof, dan als ze zo groot zijn als je ze wilt hebben overpotten (met aarde met vanalles) en meteen de bloei in, blijven ze ongeveer dezelfde lengte met natuurlijk veel toppen.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey polletje,

 

thanks voor de snelle antwoorden en vele informatie..

 

ik ben het wel met je eens dat het verpotten een voordeel kan opleveren maar dan zou je ze tijdens de groei in een kleine pot moeten houden.

Is het een idee om de grond met veel stikstof ook te gebruiken voor groei, creert dit een remming is het niet zo erg, kost alleen wat extra tijd. Daarna kunnen ze dan in dezelfde grond in de bloei.

 

Ik zat zelf te denken aan bat mix met buffer tabs (halve dosering), deze uiteraard met bacto en perliet. Eventueel gebruik van final solution bij laatste week voor het spoelen...?!

Denk je dat ik hiermee de gehele periode (13 weken groei en bloei) doorkom ?? of zou ik dan bij de 7de week bloei een scheut pk booster erbij moeten geven?

Ik groei ze trouwens al redelijk voor op stekgrond gemend met special, dit meestal 3 weken (nu wat langer)

 

update: mbt de oude aarde ben ik ook van plan te hergebruiken, dus voedingen die op later tijdstip vrijkomen is geen probleem mits deze telkens opnieuw verrijkt kunnen worden (toevoegen buffer tabs, meststof)

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik custom special light mix(zonder perliet),waardeer de aarde op met 5% wormenmest en 0,5% tot max 1%)Super biomix van Plagron.

Drie tot max 4 buffertabs per 18liter pot,mycorrhiza schimmels,Sannie's Bacto.

 

Tot 4e week bloei alleen kraanwater,ik zuur niet af,eventueel wortelstimulator en Carbohydrates,daarna 1ml/ltr Bac bloei elke watergift.

Dat is mijn basischema,zie mijn topics :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja art dat is mooi, maar vanaf de 4e week moet je toch weer een beetje worstelen.

 

ik ga het wel even proberen de volgende ronde om te kijken met alleen water en vanalles in de aarde, kan er nu ook wel een bij zetten maar dan loopt het een beetje scheef...

 

gewoon proberen lijkt me het beste toch?

 

 

grts <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk maar eens naar de aardemix van Poldergrower KLIK en de resultaten <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plagron Bio Supermix bevat o.a. levende schimmels en bacteriën, diverse mineralen en vitaminen, sporenelementen, bactosol, gevogelte-meel, maerl, basaltmeel, bentoniet, zeewiermeel, lavameel, guano en wormenhumus <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey art, die bio super mix kende ik nog niet van plagron bedankt!!

 

evenals de aardemix van poldergrower, doc jij ook weer bedankt, heb weer even wat leesvoer !!

 

@update mix van poldergrower heb ik net uitgebreid bekeken maar zag dat hij naast zijn zwaar bemeste grond ook voeding gebruikt van humbolt.

het ziet er wel echt goed groen uit en wat een dikke stammen.. echt nice.. jammer dat die niet getopt heeft, dat had de uitlopers wat geremd.

zo zie je maar de kracht van de zaad is echt fenominaal.

 

Maar als iemand een idee heeft hoe we de voeding in de grond nog 3-5 weken kunnen verlengen bij bovenstaande projectjes ben ik er echt wel voor geinteresseerd.

Bat mix met buffer tabs lijkt me nog steeds een goede optie maar of ik dan 10 weken haal betwijfel ik, laat staan 13 (incl. groei)

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan PHC bellen voor een biologische mix, die kunnen ze vast wel maken voor onze plantjes, zo dat er de eerst 2 weken groeivoeding vrijkomt en de laatste 10 weken bloei voeding.

 

laat t wel even weten he, heb ook interesse <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

@polletje,

Wie weet is het eral <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit te denken aan een manier om naderhand een verse buffer tab te kunnen toevoegen.

Met special mix/bat mix en buffer tabs kan ik het wel ong. 9 weken uithouden op alleen water maar heb meer nodig, als ik nu bijv. een stukje regenbuis in de pot duw die ik leeg laat (tot halverwege in de pot),

Dan naderhand de buffer tab erin en dan afdekken met wat grond, regenpijpje eruit en klaar, vraag me alleen af of de plant dan wel nog wortels schiet erdoor en of de tab niet te lang nodig heeft voordat er voedingstoffen vrij komen.

Dit zou ik dan in de 4-5 week bloei kunnen doen maar heb totaal geen idee of dit genoeg voeding oplevert voor de rest van de weken. laatste 2 weken is wel spoelen maar toch..

 

mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou kunnen, maar dan moet je dit buisje aan de oppervlakte dicht bij de plant en niet te diep doen en dan het pijpje laten zitten en via het pijpje water geven.

 

de vraag is alleen wanneer kan de plant deze voeding opnemen, anders kan je toch ook gewoon deze tab bij de aarde doen en wachten tot de plant deze opneemt. Je moet er zoiezo voor zorgen dat er geen vocht onderuit de pot loopt anders verlies je je voeding door de spoeling van het water.

 

we blijven testen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat vraag ik mij dus ook af hoe lang het duurt voordat de voeding uit de buffer tab vrijkomt.

 

heeft iemand daar nog wat meer info over..?

 

mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens naar een product met de naam Osmocote. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey doc,

das toevallig..

had het er net over met mark van plagron, dit kan ik echter niet gebruiken aangezien dit niet biologisch is. (hun raden zowiezo af om buffer tabs, final solution en/of microben toe te voegen...!?)

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites
(hun raden zowiezo af om buffer tabs, final solution en/of microben toe te voegen...!?)

 

Dat zeggen ze vast niet over de Green Sensation. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe twee dingen:

 

Polletje: de NPK waarde van kelp is verwaarloosbaar. Ik heb ter referentie een lijstje met organische stoffen toegevoegd en een beschrijving van wat nou eigenlijk een meststof is, wat een bodemverbeteraar etc.

 

Al jaren is er biobizz premix op de markt. Heb ik ook altijd erg goede ervaringen mee gehad. Volgens mij heeft bac ook iets van biokorrels, en zo zijn er nog wel een paar op de markt. Gold Label heeft voor Special Mix de Remix. Dus er zijn wel degelijk al een aantal van deze producten op de markt. BioNova heeft profimix, daar zit volgens hun site in: Bentoniet, beendermeel, verenmeel, vinasse, magnesiet, AZ-kalk, zeewier, vitaminen, enzymen, aminozuren, huminezuren, positieve bacteriën en (nog iets wat van de pagina is gevallen). Voila je recept :verrygood

 

234.pdf

 

nog een tip: alfalfa of luzerne meel. (Kun je zelfs zelf kweken! En dat voed je dan weer met eh.... :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey wazzup,

 

heb weer heel wat leesvoer voor komend weekend, thanks.. wist niet van de biobizz. Heel erg bedankt voor deze info.

Komende ronde ga ik wat testen denk ik met verschillende setups (wil het wel beetje basic houden) en volgende ronde kan ik dan mooi met de andere mixen aan de slag om te kijken of ik daarme het gewenste resultaat kan halen. Na het leeswerk dit weekend post ik nog wel even een update van mijn bevindingen.

 

 

@doc, mark had er het volgende over te vermelden:

Onze biologische rijk voorbemeste aardes bevatten een rijk bodemleven, en deze produceren enzymen. Daarom hoef je ze niet meer extra te geven.

 

Green sensation bevat naast enzymen ook natuurlijke hormonen, organische fosfor en kalium, vitaminen ea stoffen. Deze kan je gewoon geven vanaf de 5e week bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nog een tip: alfalfa of luzerne meel. (Kun je zelfs zelf kweken! En dat voed je dan weer met eh.... :D)

 

ok bedankt, kan ik weer het hele internet afstruinen of het nog beter kan. (heb al zoveel leesmateriaal liggen) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...