Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jackherrer100

Coffeeshops vrezen nieuwe regering

Recommended Posts

BRON: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=51992

 

 

 

Leeuwarden - Elf van de dertien coffeeshops in Leeuwarden moeten sluiten als de voornemens uit het nieuwe regeerakkoord worden vastgelegd in een wet. In het akkoord, opgesteld door het CDA en de VVD, met inbreng van de PVV als gedoogpartij, staat dat binnen een straal van 350 meter van een school geen coffeeshop mag staan.

Op dit moment is er nog geen wettelijke norm, maar wel een advies om coffeeshops te weren in de omgeving van middelbare scholen. Meestal wordt een straal van 250 meter gehanteerd, maar dat is per gemeente verschillend.

In het akkoord tussen de VVD en het CDA wordt er echter geen onderscheid gemaakt tussen basisscholen en middelbare scholen, bevestigt VVD-Tweede Kamerlid Fred Teeven. Het gaat in het regeerakkoord om alle scholen, zowel de basis- als de middelbare scholen.

In het centrum van Leeuwarden zijn er elf coffeeshops binnen een straal van 350 meter van de basisscholen Oldenije in de Sint Anthonystraat en de voormalige Menno van Coehoornschool aan de Vredeman de Vriesstraat, nu een dependance van cbs Koningin Beatrix.

Woordvoerder Jessica Zweegman van de gemeente Leeuwarden weet nog niet wat er met de vergunningen van die coffeeshops gaat gebeuren. ,,Nu kunnen wij daar nog niets van zeggen. Het gaat om een onderdeel van het regeerakkoord en dat is nog geen wet.”

Het Leeuwarder beleid is er op gericht om alle coffeeshops binnen de stadsgrachten een plek te geven. ,,En dat is al gauw binnen 350 meter van de Oldenije.”

Dat de vrijblijvendheid van de huidige regelingen en richtlijnen op de tocht staat, blijkt ook uit de verdere tekst over coffeeshops. ,,De minister verscherpt het landelijk beleid en ziet erop toe dat gemeenten het afstandscriterium en de overige relevante delen van het landelijk beleid in hun vergunningen handhaven.”

Wolvega

 

Ook in Wolvega, met één coffeeshop, vormt het voornemen van de nieuwe regering voor een probleem. Peter Boomsma, woordvoerder van de gemeente Weststellingwerf, meldt dat de enige coffeeshop binnen een straal van 350 meter van een lagere school ligt. ,,Tot nu toe hanteerden wij de norm van 250 meter van een middelbare school. Daar voldoet hij wel aan.”

Hetzelfde geldt voor de gemeenten Heerenveen (drie coffeeshops) en Sneek (twee). Beide gemeenten geloven dat ze wel aan de nieuwe norm zullen voldoen, ,,al moeten we het nog wel precies nameten, als dit voornemen er doorkomt”.

Behalve de afstandsregel wil het kabinet nog meer maatregelen nemen om het softdrugsgebruik terug te dringen. ‘Coffeeshops worden besloten clubs die alleen voor meerderjarige inwoners van Nederland toegankelijk zijn op vertoon van een clubpas’, luidt een ander voornemen van de nieuwe regering.

Gerrit-Jan ten Bloemendal, bestuurslid van de Nederlandse Cannabis Vereniging en mede-eigenaar van coffeeshop De Os in Leeuwarden, is stomverbaasd. ,,Van de PVV had ik dit verwacht, en van het CDA verbaast het me niet, maar voor de VVD is het een ommezwaai.”

Ten Bloemendal kan zich niet voorstellen dat het voornemen er daadwerkelijk doorkomt. ,,Burgemeesters met coffeeshops in hun stad zullen in het geweer komen. Nu is er controle. Met dit voornemen verdwijnt het weer in de illegaliteit. Ik kan me niet voorstellen dat burgemeester Crone dit wil.”

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je hieruit opmaken dat de jeugd van tegenwoordig wordt ingeschat als 'te lui om verder dan 349 meter te lopen' ?

 

als ze wiet willen lopen ze die 100 meter extra ook wel.... boeiend...

Share this post


Link to post
Share on other sites

is gewoon een manier die ze, na berekening hoeveel precies, kunnen toepassen waardoor ze shops kunnen sluiten

als die Oldenije op 450m van een shop af zat hadden ze 450 als critirium aangehouden

Share this post


Link to post
Share on other sites
kun je hieruit opmaken dat de jeugd van tegenwoordig wordt ingeschat als 'te lui om verder dan 349 meter te lopen' ?

 

als ze wiet willen lopen ze die 100 meter extra ook wel.... boeiend...

 

 

?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand die echt blowt, heeft zijn jointje al gehad voordat hij het schoolplein op komt ;) & zorgt dat ie altijd voldoende bij zich heeft om minstens de dag door te komen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd ;) op me 16de draaide ik elke avond voor dat ik naar school ging :D maarja ze moeten toch dingen blijven bedenken om ons te pakken he, weinig aan te doen nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wees eerlijk, je hebt echt wel een beter gevoel als je kind ipv 250 meter, 350 meter van een coffeeshop af zit. :popcorn:

bullshit natuurlijk, welk kind komt uberhaupt een coffeeshop in. ik moet al 2 keer m'n legitimatie laten zien om een fucking pakje lange vloei te kopen.

 

EN JE BRENGT GVD ZOIEZO NIET HET GEBRUIK VAN SOFTDRUGS NAAR BENEDEN DOOR MINDER COFFEESHOPS TE HEBBEN!!!

 

wat een debielen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De jeugd gaat helemaal niet naar de shop,maar belt zo'n mobielnr op de lantaarnpaal bij de bushalte of hangplek,deze mobiele koeriers hebben ook andere poedertjes en pilletjes in hun assortiment.De minimale leeftijd is 18jaar en bij veel shops al 21.Het is puur klote politiek :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elk nadeel heeft zo,zijn voordeel :)

 

Al blijft het triest.........

 

@amnees,Dus je hebt een blotebillengezicht zoals we dat hier zeggen :popcorn:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee heb het over het beleid, niet over mijn gezicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik net een paar maand 18 was, ben ik zelfs een keer met de bus naar de stad gegaan (20 km verderop) om een gram wiet op te halen, gewoon om het te proberen.

 

Zeg nou zelf, als de overheid, je ouders en de school er zo moeilijk over doen, terwijl je in allerlei onderzoeken leest dat cannabis minder toxisch is dan alcohol, waarom zou je het dan niet proberen?

 

En bovendien zullen de blowers op VO en basisschool toch een of andere dealer hebben en niet de CS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand mij nou eens uitleggen wat het nou uitmaakt of de ingang van de shop naast de school of 350 meter vanaf een school is. Hoe dan ook moeten die gasten 18 zijn om wat mee te krijgen, dus wat is het probleem? Geen probleem!

 

De regering is bezig met schoonmaak acites, en dit is een argument.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een pasje nodig hebt waarvoor je 18 of ouder moet zijn, dan heeft het helemaal geen toegevoegde waarde om deze 350meter-regel in te voeren. Ook niet vanuit de logica dat je mensen tegen wilt houden in hun cannabisgebruik. m.a.w het is symbolisch, een ziekte waar de PVV in zijn geheel aan lijdt, het CDA voerde altijd al een hetze tegen drugs, want ja, met jezus in je hart, heb je niks anders meer nodig :popcorn:

 

Ik vind dat er meer insubordinatie moet komen op lokaal niveau. Gemeenten moeten in opstand komen tegen dit soort maatregelen, net als met het kraakverbod. Kom maar op!

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel mensen moeten nu al hele afstanden van kilometers afleggen voor een beetje fatsoenlijke wiet ipv bewerkte zooi.

ik persoonlijk leg zelfs 15 km heen en 15 km terug af voor een grammetje of 5 omdat ik het vertik bewerkte zooi te roken wat in volgens mij 70% van alle shops word verkocht.

 

die regel van de scholen is enkel om een stok achter de deur te hebben om een berg shops te mogen sluiten.

ze weten heus wel dat het niks helpt,maar dat zullen ze nooit openbaar vertellen.

wat ze straks gaan krijgen zijn meer straat dealers met ook hardere dope te koop,

dan legt de drempel weer een stuk lager voor sterker spul en verkoop aan minderjarigen.

 

als wiet helemaal verboden word is het net zo makkelijk te krijgen als coke en zal dus weer meer geld kosten met opsporings gedoe,gevangenissen etc etc.

ook zullen de criminelen gouden tijden krijgen en de kleinere man word gepakt,omdat de politie en wet totaal geen grip hebben op de grotere jongens.

wat ze creeeren is een keiharde maatschappij en meer criminaliteit.

echt ze vragen er om.

 

 

ze zijn niet dom,want iemand die dom is kan niet zulke plannen maken,het lijkt of ze dom zijn.

maar ze spelen een sluw spel.

deze wereld zit vol leugens en bedrog,het volk word er niks wijzer van maar gaat enkel achteruit.

 

jammer dat het er zo aan toe gaat,

nederland is goed op weg naar de klote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...