Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Piet_Piraat

Verticaal growen met TL?

Recommended Posts

Onmogelijk lijkt me dat niet, maar in elk geval zeer lastig, zeker als je aan een hoog genoeg wattage wil komen. Gezien de opbouw van TL's (draden mogen niet kruisen, ballast max 50cm van de lamp, lamp moet tussen 2 stabiele voetjes,...). Om zo weinig mogelijk licht laten verloren te gaan moet je hier wel een vernuftig knutselwerkje van maken om met gewone TL's een goeie en ook veilige lichtbron van te maken.

PLL etc lijken me hiervoor veel beter geschikt, gezien dat dubbelgeplooide TL's zijn en dus maar aan 1 kant een fitting hebben, en deze zijn ook in redelijke lengtes verkrijgbaar. Het zou in elk geval een hele hoop moeite besparen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet onmogelijk maar denk niet dat het efficient kweken is....

Had wel eens bedacht om als bijverlichting, TL buizen in de wanden te plaatsen achter dunne glasplaatjes zodat je niet alleen licht hebt van boven maar ook van opzij ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mogelijk is het zeker gwn bouwen van een ronde verticale post waar je u lampen op bevestigd dan daar rond een draad zoals dat ene topic .

verder kan je u bekabeling in die soort kist inwerken neemt gwn beetje meer ruimte in beslag als die kerel met zijn HPS lamp .

maar het valt te verwezelijken hoor .

Share this post


Link to post
Share on other sites

vertikaal met tl is zeer goed mogenlijk .omdat als je naar een kweekwand kijkt zijn het relatief kleine plantjes en omdat ze omhoog groeien heb je

geen diepte straling nodig

en je kan een 2e wand aan de andere kant zetten

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd bots als je alle vertakkingen toch door dat net haalt is er geen diepte straling nodig ,

moest piet piraat dit doen ten eerste respect dat hij dat wil proberen .

ten 2 e als hem dit lukt mag hij zich een van de betere kwekers noemen .

op dit forum .

 

ik zou zeggen probeer eerst je opstelling van lampen te maken of zo

mss dan op het forum eens een poll doen bij de micro fluo sectie .

en zien wat voor reacties er komen .

 

mijne is proberen gaat mee dit is net scrog maar dan verticaal .

Share this post


Link to post
Share on other sites
mogelijk is het zeker gwn bouwen van een ronde verticale post waar je u lampen op bevestigd dan daar rond een draad zoals dat ene topic .

verder kan je u bekabeling in die soort kist inwerken neemt gwn beetje meer ruimte in beslag als die kerel met zijn HPS lamp .

maar het valt te verwezelijken hoor .

 

Daar zat ik ook aan te denken toen ik m'n reply schreef, maar dan vooral aan het feit dat het een veel potiger ontwerp zal zijn dan met zo'n HPS, en dus neemt het meer plaats in beslag, waardoor (tenzij je plaats zat hebt) de planten zelf weer minder plaats hebben.

Maar ik zou het wel zeker volgen hier, moest iemand er werk van maken.

 

Zelf zat ik met een soortgelijk idee: gewoon in een vierkante/rechthoekige ruimte 2 wanden tegenover elkaar vol met TL's hangen en een net vertikaal boven de potten monteren en daar de planten doorhalen, zo kunnen ze langs 2 kanten licht opnemen en kan je bijvoorbeeld een lange maar smalle ruimte maken als je horizontaal niet veel plaats hebt maar wel vertikaal. Om met TL's te werken lijkt dit me persoonlijk een betere oplossing dan rondom de lamp te groeien zoals met HPS, maar heb er zelf (nog) geen ervaring mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een TL vertikaal zet, heb je inderdaad geen 'diepte-straling' nodig ;) , maar wel 'breedte-straling' natuurlijk.

De wanden zullen er zeker dichter op moeten dan in een ketel oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het valt zeker wel te proberen dat in elk geval .

 

er zijn nog geen slechte reacties gekomen op dit topic .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan heb ik ook weleens gehad..

8 x 36 watt tl aan de wand

en 600 watt hps ertussen/ boven

 

 

ging best

 

maar om alleen met wand verlichting te gaan werken , lijkt me geen goed idee ;)

des te meer omdat de kleine plantjes naar het licht toe gaan groeien

en dus naar de wand gaan groeien

en heel erg gaan strekken denk ik

 

(heb ik ook gehad )

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

die micro fluo goeroe heeft dit al geprobeerd blijkbaar .

 

nu waarom zou dit niet lukken enkel met TL omdat je de lampen niet ken verhangen wss ???

wegens ze op de muur bevestigd zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat het idee was een soort ketel te maken, jeweetwel, als een zwerfketel, maar dan met een bosje TL in 't midden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep dat dacht ik toch ook ronde paneel of vierkant vol TL hangen en vlamme toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat te denken aan een ring van TL's zodat je planten binnen de ring en er omheen kunt zetten.

Dit topic is bedoeld om te brainstormen en eens van de gebaande paden af te wijken.

Bedankt voor de nuttige feedback tot nu. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat met Tl vertikaal in een ketel of hok niet gaat werken.

Omdat

De plantjes vanaf het begin , dicht `boven ` hun koppies de lamp moeten hebben hangen

 

en dus niet aan de zijkant.

 

Dan gaan ze scheef over de grond naar de lampen toe groeien en enorm strekken

weet ik uit ervaring

 

 

Als je er een 4 of 600 watter boven/ tussen hangt en `wat tl`s vertikaal aan de muur schoeft` voor wat bij verlichting

kan wel .

 

 

lijkt me een leuk project.

maar weinig kans van slagen met alleen tl aan de wand en vertikaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar zit weer wat in elmo ben met je mee ik snap het als die lamp lang de zij kant staat gaat de plant marginale dingen proberen forceren waarschijnlijk .

om de lamp op der bolletje te krijgen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door er samen over na te denken kun je soms geniale ideeen bedenken.

Op zich vind ik de gedachtegang om licht vanaf de zijkant te geven wel interessant, de zon staat immers ook alleen op de evenaar recht erboven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik ook, en ze gaan inderdaad naar dat licht toe willen groeien, maar als je dat licht meteen dicht genoeg zet lijkt me dit geen probleem, je hebt tenslotte niet voor niets dat net waaraan je ze steeds weer kan vastmaken zoals bij een scrog, en dat was toch de bedoeling?

Dat ze gaan strekken, daar zit wel weer wat in, maar als je alles dicht genoeg op elkaar houdt vanaf het begin kan dat probleen toch vermeden worden zou ik denken, als je tenminste de juiste kleurcodes van lampen gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht is gewicht dat is duidelijk voor iedere kweker.

De volgende vraag wordt dan hoe krijg je zo veel mogelijk licht tegen zo laag mogelijke kosten?

TL's, spaarlampen en Led's worden steeds interessanter en daarmee de opstelling in de kweektent, kast, kamer etc. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Velen zullen het hier niet mee eens zijn veronderstel ik, maar volgens mij, en daar blijf ik bij, zij LED's de beste lichtbron om onder te kweken. Dat is reeds bewezen in de groententeelt en met universitaire studies. Maar je zal toch ongeveer dezelfde wattages moeten aanhouden als bij HPS etc. en indien je hok op een koude plaats staat ga je moeten bijverwarmen ipv koelen gezien leds nagenoeg geen hitte produceren... dit kan ook weer als voordeel bezien worden, dan wel in warmere plaatsen, maar ook ivm voeding, die spaar je ook uit gezien er minder water zal verdampt wordenen dus ook voeding.

Ik ben er vast van overtuigd dat als je 2 tentjes met dezelfde soort wiet en hetzelfde klimaat kan laten draaien, met in de ene een 250watt HPS en in de andere een 250watt ledlamp dat je in die tent met de ledlamp de beste oogst zal hebben, niet zozeer qua gewicht, maar vooral de kwaliteit en smaak. Maar als je even gaat zoeken naar zo'n ledbox van bijvoorbeeld 300Watt, en je legt dat prijskaartje naast ongeveer hetzelfde wattage HPS/TL/CFL/... dan denk ik dat de keuze snel op iets anders valt, tenzij je niet naar het geld moet zien.

Het is wel zo dat een spaarlamp van 20watt in lumen ongeveer overeenkomt met een 100watt HPS, zo rekende een vriend van me eens uit dat als hij voor 100watt aan spaarlampen zou hangen dat overeenkwam met een 500watt HPS, maar zo mag je dus niet denken, en stronteigenwijs als hij is heeft hij dat mogen ondervinden ook ;). Heb je nu 250 watt HPS hangen en wil je dat vervangen door spaarlampen of TL's oid, dan zal je om dezelfde opbrengsten te halen ook daar 250watt van moeten ophangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kristof, ben het helemaal met je eens. :D

Waar ik naar op zoek ben is de huidige kunstmatige lichtbronnen zo effectief mogelijk te gebruiken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees hier op het forum vanalles, HPS dit, TL dat, CFL zus en Led zo...

Om dat allemaal zo efficient mogelijk te gebruiken zegt mijn (stonede) hoofd: Combineer een aantal van die verschillende lichtbronnen in een goeie opstelling, en zo maak je gebruik van de beste eigenschappen van elke lichtbron.

Maar misschien vergis ik me. Het vraagt om een test vind ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook in die richting en dan elke lichtbron zo effectief mogelijk gebruiken, zo veel mogelijk licht voor zo min mogelijk stroomkosten. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Velen zullen het hier niet mee eens zijn veronderstel ik, maar volgens mij, en daar blijf ik bij, zij LED's de beste lichtbron om onder te kweken. Dat is reeds bewezen in de groententeelt en met universitaire studies.

 

Maar niet in de kweek van cannabis :D

Er zijn meerdere mensen aan het experimenteren geweest met led verlichting maar met telleurstellende resultaten.

Ook met die grote spaarlampen waar de fabrikanten beweren dat hun spaarlamp van 100w gelijk staat aan een 500w hps ;)

De beste resultaten worden gehaald met HPS/T5 en Pl verlichting...

Groetjes B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@smokeyB:

Dat is wat ik bedoel, ze zeggen dat 100Watt gelijk staat aan 500Watt... qua zichtbaar licht voor een mens klopt dat, maar inderdaad NIET voor planten, dus moet je alsnog 5 van die lampen hangen om het effect van een 500watt hps te evenaren. Zo ook met (goede) ledverlichting. Ze presteren dus evengoed of misschien wel beter, maar niet zuiniger zoals meestal beweerd word. Om dus aanzienlijk stroomkosten te besparen zal je naar Spanje ofzo moeten verhuizen ;)

De opstelling en reflectie moet wel heel anders, want de dieptestraling blijft bij deze lichtbronnen wel een heel stuk lager dan bij hps etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...