Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
seraphyn_damon

Welke nieuwe lamp en hoe lang gaan ze mee

Recommended Posts

Hey iedereen, :)

 

ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe lamp.

Momenteel gebruik ik een omgebouwde Philips diepstraler armatuur (omgebouwd naar breedstraler) met een Son T-Agro 400 watt hogedruk natriumlamp (55.000 lumen).

 

Zijn er intussen interessantere lampen (meer lumen) met het zelfde wattage op de markt ?

En zijn deze compatibel met mijn Philips armatuur ?

 

Alvast bedankt voor de input, :wink:

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 600 watt natrium is zeker geen overbodige luxe.

Ik ben blij dat ik overgestapt ben van 400 naar 600.

Scheelt gewoon 30 - 40% opbrengst (bij mij dan) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een 600 watt natrium is zeker geen overbodige luxe.

Ik ben blij dat ik overgestapt ben van 400 naar 600.

Scheelt gewoon 30 - 40% opbrengst (bij mij dan)  :)

 

Hier heeft die weinig aan, dat is algemeen bekent.

 

Ik kan je wel zeggen dat er vrijwel geen verschil is tussen de agro en de gewone son-t plus van Phillips. Ik heb deze lang elkaar hangen en aan de planten kan ik het verschil niet zien. Wel is het zo dat de agro-versie iets witter brand.

 

Ik weet wel iets van een nieuwe lamp, maar daar zal ik naar moeten gaan zoeken.

Kom ik nog op terug dus :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marve :)

 

je schreef :

Een 600 watt natrium is zeker geen overbodige luxe.

 

Ik weet natuurlijkdat de opbrengst bij een 600 hoger ligt, maar zou liever bij 400 blijven.

Ik probeer tegenwoordig mijn opbrengst te optimaliseren door de techniek te verbeteren - zonder noemenswaardig meer kosten te maken.

Mijn lamp zelf heeft haar houdbaarheidslimiet bereikt - dus die wil ik nu gewoon vervangen door een betere van hetzelfde wattage. Niettemin bedankt voor de reactie. :wink:

 

Hey Onimusha :D

 

je schreef :

Ik kan je wel zeggen dat er vrijwel geen verschil is tussen de agro en de gewone son-t plus van Phillips.

 

Ja, heb ik nog gehoord - de agro zat in de Philips armatuur toen ik deze voor een prikje overgenomen heb (de armatuur was nieuw).

 

Je schreef ook :

Ik weet wel iets van een nieuwe lamp, maar daar zal ik naar moeten gaan zoeken. Kom ik nog op terug dus.

 

Alvast hartelijk dank :!:

 

Kan het overigens kloppen dat ik ergens iets horen waaien heb over een "Green T-Agro " :?: Iemand enige ervaring mee :?:

 

Groetjes van

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik heb ook een vraagje heb het al is eerder gevraagd maar ik denk dat iederneeen het over het hoofd heeft gezien

 

ik had eerst een philips son-t plus lamp

nu een philips master son-t pia lamp

 

ik weet inmiddels wel wat dat pia inhoudt dat heeft te maken dat er geen las verbindingen meer zijn en de lamp niet bij het kleinste stootje kapot gaat

 

maar wat houdt dat plusje in ????? meer rendament? kwa licht ????

 

naar mijn mening geeft de lamp zonder plus die ik dus nu heb veel minder licht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen,

Ik heb die lamp zien liggen. De Philips Master Son-T-Ria Green Power 600 watt (hele mond vol) wordt o.a. verkocht bij: http://www.interpolm.nl/ en kost daar Euro 51 voor de Bulb.

 

Hij is heel klein. Hij heeft iets weg van een soort ei. Hij heeft silverkleurig reflectiemateriaal BINNEN in het glas zitten. Dit vervangt geloof ik een standaard reflectiekap.

 

Hij zou 30% meer lichtopbrengst geven. En hij zou breder stralen. Voor hetzelfde geld bedoelen ze DAT met: MEER lichtopbrengst. Ik denk dat de hele lamp qua afmetingen ongeveer 20 x 10 cm is! Wat voor armatuur erbij hoort weet ik niet. Of het reflectiemateriaal in de bulb een standaard reflectiekap overbodig maakt weet ik ook niet. Maar het lijkt mij van wel.

Groetjes,

Lola

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn dat niet die lampen die je zonder vsa kan gebruiken???? zijn ook 400 wat enzo

 

hebben wij 4 van in de schuur hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey :)

 

Ik ken een paar mensen die met deze lampen kweken,maar ik heb er tot nu toe niet echt positiefe berichten over gehoort :D:

Het schijnt dat naar verloop van tijd de reflectie laag die in de lamp verwerkt zit een beetje los laat.

En bovendien lijken ze mij een verkeerde licht verspreiding hebben.

Deze lampen worden vaak in de tuinbouw gebruikt,maar daar hangen ze meters bovenhet gewas.

En op die manier bestrijken ze een heel groot oppervlak,maar voor onze doeleinden lijken deze lampen minder geschikt,waar de lampen relatief laag boven de planten hangen.

Bovendien vind ik die prijs ook een beetje aan de hoge kant,maar dat is bij Interpolm te verwachten :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

de son-t- Pia lampen die ik heb doen hun werk heel goed

 

Dit zijn de laatste nieuwe philipslampen en ze geven een beter rendement en gaan langer mee.

Moet je maar op de philips site gaan zien wat hun pia lamp allemaal beter kan.

 

Het geeft ook een beter spectrum van rood en blauw waardoor de lamp nog beter is voor de bloei en ook voor de groei. De lamp is dus veel beter voor de groei geworden ook.

 

Daarnaast heeft het nog vele kwaliteiten die niet echt interessant voor ons zijn.

 

Pluspunten: beter rendement(15%)scheelt toch in gewicht hé, beter spectrum licht , lange duurbaarheid

 

Prima lamp dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dat begrijp ik maar wat houdt het plusje in??? dat kon ik nie op de site vinden ik heb em nu zonder dat plusje maar wel weer met pia maar naar mijn mening is ie veel flauwer kwa licht als die met plusje en zonder pia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, even een overzichtje maken :

 

Mijn lamp is een Philips Son T Agro.

Deze lampen zijn naar 't schijnt verouderd.

Een later model is de Philips Son T Plus.

Intussen is dit kennelijk ook al een "oude" serie .

(Worden die nog gemaakt :?: )

 

Nu heb je : Philips Master Son T Pia Plus

Philips Master Son T Pia Agro

en Philips Master Son T Pia Green Power.

 

Al deze lampen bestaan in twee uitvoeringen : de ovoïde lamp en de buisvormige heldere lamp (T).

 

Althans, deze info haal ik uit het bovenstaande en de Philips-site.

http://www.eur.lighting.philips.com/int_en...horti/products/

http://www.eur.lighting.philips.com/ned_nl...s/artikel4.html

 

Turttle Power zegt dat zijn Son T Pia lampen het heel goed doen.

Spreken we hier dan over Son T Pia Plus lampen, Turttle :?:

 

Sander2 zegt dat hij mensen kent die niet zo tevreden zijn over de Son T Pia Green Power lampen.

 

Anoniempje spreekt van een Son T Pia lamp - zonder Plus - en zegt dat hij de indruk heeft dat deze minder licht geeft dan de oude Son T Plus.

Klaarblijkelijk bestaat er dus ook een Son T Pia lamp naast de Plus, Agro of Green Power-lampen. Correct ?

 

Lola schreef over de Green Power :

Hij is heel klein. Hij heeft iets weg van een soort ei. Hij heeft zilverkleurig reflectiemateriaal BINNEN in het glas zitten. Dit vervangt geloof ik een standaard reflectiekap.

 

Vermoedelijk is dit dus de "ovoïde" dus "eivormige" versie van de Green Power (De gewone buisvormige versie staat op de geciteerde Philipspagina) - met witte binnencoating.

Als dit klopt is het reflectiemateriaal geen vervanging van de reflectiekap - ik ken dat soort eivormige lampen met witte binnencoating nog van de oude Son H serie.

 

Goed, wie van jullie groene wietdemonnetjes :) heeft er aanvullingen of correcties op het voorgaande ?!

Wie heeft goede of slechte ervaring met de types lampen in kwestie ?

Ik wil ook graag weten of deze lampen passen in een gewone oude Son T Agro armatuur of dat ze specifieke armaturen vereisen .

Ik wil graag een juist en duidelijk overzicht maken - daar heeft iedereen wat aan !

Beschouw 't maar als een enquete ! :D :wink:

 

Thanks aan alle reageerders :!:

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die lampen veranderen elk jaar in een nieuwe naam maar de lamp blijft hetzelfde, ze proberen wel iedere keer wat meer lumen en een beter lichtspektrum maar voor de rest niks speciaals 8) vergelijk maar eens met een bulb van 5 jaar geleden (van het zelfde merk dan) je zal zien dat er niet veel is veranderd onder de zon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Anoniempje :)

 

je schreef :

maar wat houdt dat plusje in ????? meer rendament? kwa licht ????  

naar mijn mening geeft de lamp zonder plus die ik dus nu heb veel minder licht

 

Ik heb nog even wat verder gezocht.

Jij spreekt van een Master Son T Pia lamp zonder navoegsel "Plus", "Green Power "of "Agro."

Volgens de info die ik vind op het Net moet dat dan een Master Son T Pia Hg-Free zijn.

(kwik- en loodvrij). Er staan geen andere in de Philips-catalogus.

 

Ik geef hier even de officiële lumens volgens de catalogus :

 

Master Son T Pia Green Power 400 : 58.500 lumen

Master Son T Pia Agro 400 : 55.000 lumen (volgens Philips meer blauw dan Plus)

Master Son T Pia Plus 400 : 55.000 lumen

Master Son T Pia Hg-Free 400 : 48.000 lumen.

 

Zoals je ziet, Anoniempje, heeft de lamp die jij waarschijnlijk hebt enigszins lagere lumen dan de andere uit de reeks.

De vroegere Philips Son T Plus - je vorige lamp- gaf volgens de info op het Net - naargelang de bron - 54.000 of 55.000 lumen.

Het verschil bedraagt dus toch minstens 7000 lumen en dat ga je normaal wel zien.

Dat verklaart de indruk die jij hebt i.v.m. minder licht - je hebt dus gelijk.

 

Hee Hexje :D

 

je schreef

die lampen veranderen elk jaar in een nieuwe naam maar de lamp blijft hetzelfde,

 

Dat kan goed kloppen.

Want ik zie toch niet bijster veel verschil tussen technische gegevens van de lampen.

De Son T Agro, Son T Plus, Son T Pia Agro en Son T Pia Plus geven allemaal 55.000 lumen. De oude Son T Agro en de nieuwe Son T Pia Agro schijnen wat meer blauw te bevatten - maar voor de rest gaat 't enkel om kleine veranderingen in het fabricaat van de lamp.

 

De Green Power is wel een uitzondering.

Ze geeft 3.500 lumen meer - maar het is mij nog altijd niet duidelijk of het ook een goeie lamp is.Ik heb het niet over de wit gecoate eivormige versie - maar wel over de buislamp dus.

( http://www.eur.lighting.philips.com/int_en...umentation.html )

 

Overigens, de wit gecoate Son Pia-versies zijn ook iets minder lumen dan de buislampen en er staat geen "T" in hun naam (gewoon ter volledigheid).

 

Iemand ervaring met Sylvana's :?: Beter of slechter :?:

Lumen :?:

Andere lampen :?:

 

Groetjes,

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zoals je ziet, Anoniempje, heeft de lamp die jij waarschijnlijk hebt enigszins lagere lumen dan de andere uit de reeks.  

De vroegere Philips Son T Plus - je vorige lamp- gaf volgens de info op het Net - naargelang de bron - 54.000 of 55.000 lumen.  

Het verschil bedraagt dus toch minstens 7000 lumen en dat ga je normaal wel zien.  

Dat verklaart de indruk die jij hebt i.v.m. minder licht - je hebt dus gelijk.

 

heej bedankt voor het uitzoeken he de volgende keer laat ik me niet eentje zonder plus aansmeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

MASTER SON-T PIA PLUS 400W 55000 lumen heeft 138 lm/w dit is toch oppervlakte?

 

MASTER SON-T PIA Hg Free 400W 48000 lumen heeft 120 lm/w

Share this post


Link to post
Share on other sites

anoniempje schreef :MASTER SON-T PIA PLUS 400W 55000 lumen heeft 138 lm/w dit is toch oppervlakte? nee die 138lm/w is gewoon 138 lumen per wat greetz hex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bambo :D

 

je schreef :

Het lijkt wel of er nog meer soorten zijn cf onderstaande link

 

Enkel kwa wattage - ook op de link staan dezelfde types - wel vanaf laag wattage tot... en in 2 versies : ovoïde lampen met coating en buislampen.

De types zijn dus samen te vatten : Pia Hg-Free, Pia Plus, Pia Agro en Pia Green Power.

 

Je schreef :

 

Ik heb net nieuwe lampen gehaald, de master son t pia plus (600W) Volgens het lijstje 90000 lumen. Ik had het idee dat m'n oude philips lampen hetzelfde gaven (nu niet meer uiteraard  :) )

 

Ja - ik denk dat zo'n Pia Plus600 watt inderdaad een fameus goeie koop is....

Ik heb er ook naar zitten kijken.... :wink:

Enfin, ik blijf voorlopig uitkijken naar een nieuwe 400 - maar zou op termijn toch wel 'ns durven overschakelen op de 600-versie.

Uiteindelijk is 35.000 lumen extra voor maar 200 watt meer, een interessante deal.... 8)

 

Bedankt voor de reactie en de link - laat ons binnen een aantal maanden 'ns weten hoe tevreden de plantjes zijn over je Pia Plus 600 ! :wink:

Kan jij trouwens je oude armaturen gebruiken voor de Pia's :?: (welke lampen had je vroeger ?).

 

Groetjes,

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites
laat ons binnen een aantal maanden 'ns weten hoe tevreden de plantjes zijn over je Pia Plus 600 !  

Kan jij trouwens je oude armaturen gebruiken voor de Pia's  (welke lampen had je vroeger ?).  

 

Ik zal ongetwijfeld wel een kweekverslagje maken van de volgende teelt maar daar zal je ff op moeten wachten. Ik had vroeger de Son T Plus en ach die beviel me ook goed. Ik gebruik gewoon m'n oude armaturen. Alleen de bulbs zijn vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de 2e link zag ik dat je gedurende de eerste 10000 uur 7% meer lichtopbrengst hebt. Ik sta versteld, want dat zijn dik 800 bloeidagen van 12 uur. Reken op 70 bloeidagen per kweek + de groei. Dat lijkt erop dat je minimaal 8 kweken kan doen met zo'n blub. Ben ik dik tevreden mee als dat zo is.

 

Ik zou toch voor die 600w gaan Seraph, daar zul je een hoop plezier van hebben tegen geringe meerkosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij de 2e link zag ik dat je gedurende de eerste 10000 uur 7% meer lichtopbrengst hebt. Ik sta versteld, want dat zijn dik 800 bloeidagen van 12 uur. Reken op 70 bloeidagen per kweek + de groei. Dat lijkt erop dat je minimaal 8 kweken kan doen met zo'n blub. Ben ik dik tevreden mee als dat zo is.  

 

Ik zou toch voor die 600w gaan Seraph, daar zul je een hoop plezier van hebben tegen geringe meerkosten.

 

Ze staat in elk geval op mijn verlanglijstje in mijn eerstvolgende brief naar de Lieve Sint ! :) :D :D :wink:

 

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...