Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Olijfje

Bladeren afknippen

Recommended Posts

Hoi hoi

 

Ik heb weer eens een echte beginnersvraag B) Ik hoorde via via dat als je de grote bladeren van je plant afknipt zij dan sneller groeit en eerder in bloei zal schieten. Is dit ook echt zo of vermorzel je daarmee alleen je plant?

 

Gr

Olijfje

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet doen!

zijn nodig voor fotosynthese.....

pas in week 5 kun je het allergrootste blad erafhalen,

maat dat zijn er hoogstens 6 a 7 per plant................

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ik nu nog nooit gehoord dat een plant met minder bladeren sneller zal groeien .

 

als je logisch denk euh een plant maakt bladeren aan om zo zonlicht op te kunnen nemen en met het bladgroen en uv licht aan fotosyntese te doen iets wat noodzakelijk is voor een gezonde plant dus een plant zonder bladeren gaat niet sneller groeien hoor integendeel zelfs . en zonder een degelijk fotosyntese zal je ook niet veel aan je voeding hebben .......

 

dus ik zou zeggen hoe meer gezond blad hoe sneller dat je plant zal groeien. en hoe gaat die plant fantsoenlijk zuurstof enzo opnemen langs de mondjes van haar bladeren dacht ik toch zo .....

 

 

maarja dit is mijn bescheiden mening B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dus dezelfde vraag. Ik heb de stekjes rond Ijsheiligen buiten gezet. Zie nu hier en daar wat witte haartjes (denk bloeil). Die van mij zijn dus al wat ouder dan vijf weken. Als ik de zoekfunctie gebruik lees ik vaak: "geen bladeren afknippen, laat de natuur haar werk doen".

 

Anderzijds denk ik als beginner: afknippen dat blad... wat heeft die rakker voor nut?!

 

gallery_24053_10610_844802.jpg[/img]

 

Had de reactie van Smokymcpott niet gelezen (de post was op hetzelfde tijdstip).

 

Ik laat de grote balderen er mooi aan zitten B)

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een reden om geen blaren te verwijderen indien ze niet te dicht begroeit is .

 

 

als je met tekorten in je bodem gaat komen en je zou voor een of andere reden dit niet dadelijk onder controle krijgen

(bv stikstof ,magnesiun calcium tekorten die langs onder eigenlijk naar boven trekken )

 

dan heb je altijd een buffer aan grote leaves waardat je plant de voeding uit kan weg halen en je zo ook weer meer tijd geeft om iet aan het tekort te doen . iendien je er minder hebt zal je plant ook vlugger zware te korten creeeren en volledig afsterven en een flutplantje blijven met fluttopjes omdat ze het ook nniet meer uit haar bladeren kan halen omdat deze tvlug weg zijn door te weinig aan wezig te zijn ) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super! Bedankt allemaal. Ik laat de blaadjes lekker zitten. Heb dezelfde planten als degene die z'n bladeren er wel allemaal afknipt dus ben benieuwd wie de mooiste oogst gaat krijgen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenwijs als ik ben :lol: heb ik het op de kleinste dame uitgeprobeerd en er een stok naast geplaatst waarop ik heb afgetekend hoe groot zij was en degene naast haar die niet geknipt is heb ik op hetzelfde moment ook een stok naast geplaatst en afgetekend. De geknipte dame is 2x zoveel gegroeid als de ongeknipte dame. Hoe kan dit? Misschien werkt het stiekem toch?

 

gallery_26818_10315_230728.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de plant zich wil herstellen, de andere is waarschijnlijk al aan het voorbereiden op het bloeiproces.

Je ziet het vanzelf als je straks gaat oogsten.

 

Maar houd er rekening mee dat enkel stekken goed te vergelijken zijn, elk zaadje is namelijk anders, dus de ene kan 3x zo groot worden als de andere. (is wel overdreven verschil maar toch, het kan)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat de plant zich wil herstellen, de andere is waarschijnlijk al aan het voorbereiden op het bloeiproces.

Je ziet het vanzelf als je straks gaat oogsten.

 

De 2 hier naast elkaar zijn dezelfde soort. Dit waren stekjes die ik heb gekregen van iemand. Daarom heb ik er ook maar 1 van geknipt om het verschil te kunnen zien. De geknipte was altijd de kleinste. In mijn album staan ze ook nog als kleine zielige plantjes die meer dood dan levend waren. Maar ze beginnen inderdaad langzaam meer haartjes te vertonen in de okseltjes dus ze zullen binnenkort wel in bloei schieten neem ik aan. We wachten af :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn nu alweer een week of 3 verder en nu kun je duidelijk het verschil tussen een geknipt plantje en de natuurlijke versie. Mijn advies is dan ook: knip NOOIT de bladeren van je plant wat een ander ook zegt.

Het resultaat:

 

De geknipte dame:

gallery_26818_10315_179615.jpg

 

Samen:

gallery_26818_10315_387464.jpg

 

En zie hier het groei verschil. De linker is geknipt.

gallery_26818_10315_665200.jpg

 

Verrassend genoeg schiet ook de zielige geknipte versie in bloei. Het zal nooit veel worden wat er vanaf komt want er zitten maar 3 topjes aan die beginnen uit te schieten :lol:

 

Ik heb dit geplaatst omdat er meerdere beginners zijn die zich afvragen of je je dame een knipbeurt moet geven. Nu kan je zien wat het resultaat dan is.

Al doende leert men zullen we maar zeggen :huh:

 

Gr Olijfje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe altijd de bladeren die er heel slecht uitzien of zware schade hebben eruit

er zit namelijk genoeg blad achter

Share this post


Link to post
Share on other sites

met alle respect hoor maar de linker is ook 3 keer zo klein en heeft nauwelijks zijtakken, dus het enige wat ze kan is de lucht in gaan, niet echt een representatieve test als je het mij vraagt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
met alle respect hoor maar de linker is ook 3 keer zo klein en heeft nauwelijks zijtakken, dus het enige wat ze kan is de lucht in gaan, niet echt een representatieve test als je het mij vraagt :lol:

 

Zie eerdere foto's :huh: Hoogteverschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja idd, heel leuk, maar je bewijst er niks mee, er zijn teveel verschillen :lol:

 

het is een beetje appel met peren vergelijken ben ik bang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn advies is dan ook: knip NOOIT de bladeren van je plant wat een ander ook zegt.

 

Mijn advies: luister altijd naar de ervaren sprekers op dit forum :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anderzijds denk ik als beginner: afknippen dat blad... wat heeft die rakker voor nut?!

Bladeren zijn voor een plant wat je longen voor jou zijn.

En, zoals smokymcpott al zei, ook een belangrijke buffer.

Normaal gesproken haal je bladeren pas weg als ze op de grond liggen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
met alle respect hoor maar de linker is ook 3 keer zo klein en heeft nauwelijks zijtakken

 

En waarom is de linker 3 keer zo klein en heeft ze nauwelijks zijtakken???? :huh: Omdat de bladeren in een eerder stadium zijn geknipt.

Het zegt misschien niet alles maar vind het wel een geslaagde test en leuk dat je dit met ons gedeeld heb :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk is gewoon als een ouder wat zou je vinden als ik jouw vingers afknippen trek etc veel liefde en zorg

kijk en luister naar de ervaren kwkers niet dat ik het ben...

 

haze

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bladeren zijn voor een plant wat je longen voor jou zijn.

En, zoals smokymcpott al zei, ook een belangrijke buffer.

Normaal gesproken haal je bladeren pas weg als ze op de grond liggen. :rolleyes:

 

of je laat ze gewoon liggen, kun je dat weer wat door e grond spitten voor de volgende kweek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...