Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Limpi

1ste micro tl-kweek: Green-O-Matic

Recommended Posts

Hey,

Dit is mijn allereerste kweekje dus hopen dat alles goed verloopt, plantje is nu 12 dagen jong en alles loopt wel ongeveer goed ^^

 

setup:

Zelfgebouwde kist: 50x50x50

2x80 fan's voor lucht (in en uit)

Radiatorfolie voor reflectie

3x 15w tl cool white voor groei

3x15w tl warm white + 3x20w warm white SL voor de bloei

 

Temp: 24° snachts en onderaan in het hok overdag.

32° onder de lampen (ik ga nog een ventilator op de lampen laten blazen zodat dit beetje daalt)

Lv: 40-50%

Voeding: geen (misschien later in de bloei)

Gebruikte grond:

 

Portgrond op basis van bonkveen, perliet, colloïdaal sillicium, meststof op basis van calcium en magnesium en meststof.

Organische stof: 20%

ph: 5.0-6.5

Elektrische geleidbaarheid: 40 mS/m

Droge stof: 30%

Meststoffen: NPK-meststof bevattende magnesium 14-16-18 + (2MgO) met sporenelementen: 0.80 kg/m³; Isobutylideendiureum: 0.25kg/m³

 

Alvast wat foto's:

 

1.jpg 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG 6.JPG 7.JPG 8.jpg

 

De blaadjes zijn even geel gekleurd doordat (denk ik) ze te weinig voeding kregen van de stekgrond en te weinig plaats hadden in het kleine potje. Ik heb ze dan overgepot in een 2,5 liter pot met universele potgrond (die hierboven staat beschreven). Hopelijk helpt dit ^^

Edited by Limpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wens je veel succes met deze kweek. Ik heb zelf ook Green-O-Matic gehad onder 5 spaarlampen van 23 watt per stuk en per plant. Ik had 26 gram droog.

 

Erg leuk en lekker soortje.

 

gr. jerry

Share this post


Link to post
Share on other sites

!!! Het gaat niet goed met je planten, ze hebben voedingstekort of een ander probleem (ligt waarschijnlijk aan je grond).

Het kan zijn dat het aan de camera ligt en dat het gewoon de normale "na donkerperiode"-groen is, maar aan de nerven te zien op foto 5 lijkt me dat niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info?

hier

Groetjes

Torsten

 

Ik heb ze al overgepot in universele potgrond (degene die ik in mijn eerste post heb beschreven) en een grotere pot(foto 8). Ze stond eerst nog in stekgrond in een heel klein potje (foto1-7), dus ik denk dat het hierdoor kwam. Of is iets anders het probleem ?

Edited by Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je kweek! :)

ik heb zelf nu ook 2 green-matic-plantjes staan. ze zijn nu ongeveer een kleine maand oud maar ze blijven zeer klein. Ik gebruik ook universele potgrond en (bijna) geen voeding. Onlangs begonnen mijn blaadjes langs onder wat te verkleuren.

 

Ik volg je alvast ;)

 

grtz neww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar nieuwe foto's, het lijkt erop dat het geel stilletjes aan het wegtrekken is, zijn wel paar bruine vlekjes op de 2 blaadjes gekomen:

 

gallery_26857_10298_784676.jpgµ

gallery_26857_10298_192826.jpg

 

En m'n 2e plantje (paar dagen oud):

 

gallery_26857_10298_307093.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update: bij de oudste: 2 oudste blaadjes krijgen meer bruine vlekken, maar de rest van de blaadjes en de nieuwe zien terug mooi groen ^^ Ook zijn de eerste bloei verschijnselen er gekomen (denk ik ;))

de jongste: nog beetje gegroeid, gaat goed.

 

gallery_26857_10298_97828.jpg

gallery_26857_10298_551058.jpg

gallery_26857_10298_464329.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, beetje PH problemen lijkt me, misschien overbewaterd?

 

50 cm is niet hoog voor een kastje,

 

Desalniettemin ziet het er wel goed uit, ik denk dat je er wel wat lekkers af haalt:

 

Succes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info?

hier

Groetjes

Torsten

 

Overbewatering is het zeker en vast niet, ik geef om de 2 dagen een scheutje water en grond is gewoon vochtig altijd. PH-probleem kan, ik heb 1 dag regenwater gegeven maar hier heeft het regenwater ph 8.4 heb ik later getest en ben dan direct terug overgeschakeld naar kraantjeswater + groene thee. Kastje is niet hoog, maar zijn ook kleine plantjes dacht ik en als ze te groot worden kan ik ze altijd een beetje naar beneden buigen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buigen en knakken kan natuurlijk altijd, maar 50cm is niet hoog spreek ik uit ervarging ;)

 

Als je een ph-meter hebt kan je ook een grondmonster doen toch? Moet je even zoeken op het forum hoe dat moet, kijk even hoe hoog je PH is en stuur zo nodig bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info?

hier

Groetjes

Torsten

 

Ik heb enkel van die strips die van kleur veranderen om het de ph van water te meten, maar ik was van plan om nog een ph-meter te kopen voor grond (was niet zo duur dacht ik) dus dan zal ik dan wel merken of het daar aan ligt ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info?

hier

Groetjes

Torsten

 

toch maar vlug een meter gaan kopen:

ph water: 6,5

ph grond: 6.1-6.2

 

Lijkt me niet extreem hoog ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantje is deze nacht heel wat achteruitgegaan ;)

- meer bruine vlekjes

- zilverachtige vlekken (omcirkelt in het rood)

- blaadje verbrand

- plant hangt aan 1 kant

- sommige blaadjes zijn gekruld

 

De tweede plant begint ook al een beetje lichtgroen te zien :s

 

temp: 24°-30°

ph grond: 6.1-6.2

ph water: 6.5

lv: 40%

voeding: geen

 

foto's:

 

gallery_26857_10298_78149.jpg

gallery_26857_10298_299119.jpg

gallery_26857_10298_194871.jpg

gallery_26857_10298_298695.jpg

gallery_26857_10298_318353.jpg

gallery_26857_10298_243370.jpg

gallery_26857_10298_62975.jpg

gallery_26857_10298_272076.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) Treurig om te zien dat het niet zo goed gaat met je plantje. De pH, temp. en LV lijken met allemaal wel dik in orde. Het enige wat het zou kunnen zijn is het groene thee dieet of de potgrond...

 

Anders weet ik het ook niet kerel! :)

 

Succes in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je toch een te hoge ph hebt (tussen 5.8 en6 is volgens mij optimaal). Dit kan komen door de potgrond, deze heeft van zichzelf al een hoegere ph-waarde. Ik gebruik zelf (voor een deel) tuinaarde, deze is aanzienlijk lager in de ph. Van overvoeding is denk ik hier ook geen sprake aangezien je ze geen voeding mee geeft.

 

Edit: of heb je soms eerder gebruikte grond in je potten zitten? Hier kunnen schadelijke afvalstoffen inzitten.

 

Grtz SoftIce :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info?

hier

Groetjes

Torsten

 

Ik ben vanaf vandaag gestopt met de groene thee, krijgt nu gewoon water, ph van het water is nu wel ietsjes hoger (6.7) maar we zullen wel zien wat het verder geeft. :P Het kleintje kan ik nu wel overpotten in een mix van tuinaarde en potgrond maar de grote kan ik denk ik niet zomaar nog overpotten omdat deze er nog maar een weekje inzit en de wortels nog helemaal niet eronderuit komen. Ik zal zo meteen de ph meten van wat tuinaarde. Ik vrees dan een beetje dat de wortels dan gaan beschadig graken :s. Potgrond is niet herbruikt, gewoon nieuwe uit de winkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT:

 

Ik heb nog eens alle ph-waarde opgemeten en telkens de ph meter lichtjes opgeschuurd tussen de metingen in en ik kwam andere resultaten uit als mijn eerste metingen:

 

-ph regenwater: 7.8

-ph frigo water: 6.8

-ph frgo water + groene thee: 7 :s

-ph kraantjeswater: 5.8 :P

 

-ph aarde grote plant: 6 (universele potgrond)

-ph aarde kleine plant: 6,5 (stekgrond)

-ph tuin aarde: 6.5

 

DUS:

 

- Kraantjeswater gebruiken

- kleintje overpotten van stekgrond naar universele potgrond

 

Ik hoop dat alle problemen dan van de baan zijn en dat de grootste een beetje hersteld :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag:

 

Gekrulde blaadjes:

gallery_26857_10298_791134.jpg

Bruine randjes en vlekken

gallery_26857_10298_568375.jpg

Donker groene, lichtgroen en zilverachtige vlekken:

gallery_26857_10298_423273.jpg

 

de kleine:

begint ook al beetje lichtgroen te zien, heb ze vandaag overgepot in mix van kiemgrond en universele potgrond

gallery_26857_10298_15733.jpg

gallery_26857_10298_1389744.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik de grootste overgepot in de definitieve pot met ook universele potgrond maar andere met meer meststoffen in. Wat ik wel heb opgemerkt is dat de kleine zij takjes of blaadjes geen last hebben van vlekjes of verkleuringen. Kleintje heeft enkel wat geel in het midden, maar verspreid zich niet dus ik denk dat het nog goed gaat komen :P

 

Hokje:

gallery_26857_10298_577861.jpg

 

Overgepot:

gallery_26857_10298_113832.jpg

gallery_26857_10298_802136.jpg

gallery_26857_10298_519103.jpg

 

Kleintje, ziet er mooi uit ^^

gallery_26857_10298_1141958.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey limpi ;)

:P

 

op dit leuke forum :(

doe jezelf ook ff voorstellen in de wie is wie en hoe is hoe

vinden we prettig hier .. :o anders :whistling

VEEL SUCCES IIG :D

 

 

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Elmo,

wat ben je scherp! :P

Maar je hebt gelijk.

 

Hoi Limpi,

stel je, zoals verzocht in de welkoms-mail, effe voor!

http://www.wietforum.nl/Wie-is-wie-en-wie-is-hoe-f21.html

 

Als je iets gaat posten, maak gebruik van de "Add Reply"-button (helemaal beneden),

met de "Reply"-button wordt het vooraanstaande bericht gequot.

 

Veel succes met deze ronde!

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opkrullende blaasjes is vaak een temperatuurprobleem. Hoe is de luchtstroming in je hok? 80 kuub in 80 kuub uit? Heb je die vol open staan?

 

waarom pot je ze weer in potgrond? Koop een zakje kweekaarde, kost maar paar eurotjes meer, maar scheelt een hele hoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry, ik was het even vergeten te doen :whistling Heb het zonet even gedaan :P

 

Ik heb als intake en out een 80mm fan, maar de intake blaast minder hard als de out dus dat zit wel goed denk ik. De exacte waardes heb ik geen idee van.

 

Ik dacht ook al aan een temperatuur probleem, het is namelijk 30° overdag met de lampen aan, misschien valt dit op te lossen met een extra ventilator op de lampen te laten blazen ? Want op de bodem van de kist is het ongeveer een 26°. Ik dacht er ook nog aan om het hok te verplaatsen naar een frissere ruimte, maar dat zie ik nog wel.

 

Ik ben nog eens gaan kijken in de brico garden, maar zover ik heb gezien heb ik geen "kweekaarde" gezien. Het kleine plantje doet het de laatste dagen echt erg goed, mooie, donker groene bladeren zonder verkleuringen ;), ook heb ik nu een PH waarde van 6 in de aarde en het water is ph 5,8, dus ik ga verder doen zoals ik bezig ben. Het is niet zo erg vind ik dat het eerste plantje een beetje mislukt is, ik heb er in ieder geval veel mee geleerd en wijzer mee geworden waar ik dan rekening mee kan houden voor volgende plantjes :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Limpi,

om deze redenen heb ik de lampen s´nachts branden.

En het wordt nog warmer :P

Ik had vandaag, met lampen uit, 32°C in mijn kast gehad.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...