Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pat01

hulp in verband ec en ph

Recommended Posts

Medekwekers ,

 

Ik zit te klooien met mijn ec en ph meter ik kom aan geen vaste waarden , ik zuur steeds af op 6 en nog steeds is in mijn aarde 8 + .

En als ik demi water meet kom ik ook aan ph 8..

Nu is mijn vraag hoe bewaren jullie de meet app zoals ec , ph , demi water , ijkvloeistoffen , staat dat bij jullie allemaal op dezelfde temp en moet ik de stalen die ik neem uit de potten ook op dezelfde temp bewaren als alle andere meet apperatuur..

Graag jullie advies..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bewaar alles op kamer temperatuur, als ik de ec/ph gemeten heb spoel ik de sensor af met kraanwater, droog deze niet af, doe de dop erop en leg het weg. eikvloeistoffen gewoon afgesloten op kamertemperatuur, en na 3 x gebruiken haal ik nieuwe (elk half jaar ofzo) de stalen uit de pot zou ik dus ook op kamertemperatuur laten staan, om een eerlijke meting te krijgen.

 

even logisch nadenken, je geeft een ph van 6,0

je mixt je aarde met gedemineraliseerd water van 8,0

en je meet daarna en zit weer op 8,0.

 

denk dat er iets verkeerd gaat met stalen nemen, misschien mix je het geheel niet goed ofzo, wat is de ec van je stalen dan? als deze ook veel lager is dan het water wat je geeft, denk ik dat je je gedemineraliseerde water aan het meten bent en meer niet.

 

kraanwater heeft al een ph van onder de 8,0 (uitzonderingen daargelaten) en je voeding/aarde en ph- brengen dit nog eens omlaag, dus die 8,0 die je meet klopt van geen kanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Demi water is toch ph neutraal? Hoe kom je dan aan een ph van 8,0? Volgens mij is je meter r.i.p.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou als ik jou was even stoppen met afzuren totdat je weet wat er mis is. Waarschijnlijk zit je nu de boel ongelofelijk te verzuren.

Zoals Amnees al schreef PH leidingwater is ongeveer 8. Voeding en aarde brengen deze al gauw terug naar 6,8.

PH meter even langs de GS gaan en laten checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ amnees

 

Als ik stalen neem neem ik die van onder uit de pot op 2 verschillende plaatsen daar doe ik dan demi water bij en mix het goed en laat dat toch enkele uren staan en dan mix ik weer dan giet ik het door een koffie filter en meet de waarde..

Ik heb het zojuist nog eens gedaan en ik meet PH 8.3 en EC 0.5 maar ik veronderstel dat ik bij de EC ook nog de EC van mijn water moet bij tellen aub zeg mij als ik fout zit , de EC van mijn water die is 1.1 is mijn totale EC dan 1.6 of niet..

Mijn kraantjes water dat eigenlijk grondwater is want dat komt van op 300 meter diepte voor de dieren hier is een PH van 8.1 dat word elk jaar gemeten door een bedrijf..

Dus het water dat ik gebruik is totaal kalk en ijzer arm er zit niets in..

Dus amnees jij gooit je ijkvloestof niet weg na elke meeting kan je dat dan meerdere malen gebruiken want ik heb het telkens weggegooid..

 

@Racker

 

ik veronderstelde ook dat demi water neutraal is en een PH van 7 zou hebben en dat zal zo wel zijn

 

@canabistro ,

 

Mijn planten die gaan nu de 2de week bloei in kan het dan geen kwaad dat ik stop met afzuren , dus de aarde en de voedingsstoffen die ik gebruik maken het water zo al zuurder dat wist ik dus ook niet...

Mijn PH meter is trouwens een nieuwe dus zal ik wel iets fout doen..

Ik gebruik potten van 11 liter heb ik daarin genoeg buffer

Of kan ik overschakelen op regenwater als ik dat voorhanden heb..

 

 

Dan nog een vraagje in verband met EC meter ik veronderstel dat ik deze juist gebruik want als ik die in demi water steek dan heb ik een EC van 00.1 dus ik denk dat wel zal kloppen..

Nu vooraleer ik mijn water afzuur maak ik eerst mijn voedingswater aan met de gewenste EC ( ik gebruik bac voor de bloei )

en als ik een ec aanmaak van 1.9 stop ik dan ga ik afzuren zoals ik altijd heb gedaan naar PH 6 vals ik nadien dan terug mijn EC ga meten is die maar even 2.4 die is dus gestegen met een EC van 0.5 is dit normaal ( ik gebruik hier wederom PH - Can bac..

Geef mij op men kloten als ik foute dingen doe ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb net eens de proef op de som genomen, ik geef mijn planten water met ec van +/- 1,8, en een ph van 6,2.

 

bij 4 potten wat aarde van boven en onder gepakt, dit gemixt met gedestileerd water 50/50. een half uur laten staan, vervolgens nog een keer goed geroerd, de drap 5 x gefilterd met steriele gaasjes(die van het ziekenhuis) en dan houd ik een glas water over met een ec van 1,8 en een ph van 6,1. dit is dus nagenoeg hetzelfde als wat ik ze geef. mijn kraanwater heeft een ph van 7,3 en een ec van 0,30, maar daar kijk ik verder niet na en neem het ook niet mee in m'n berekening.

 

heb een hanna ec/ph meter, en deze blijft zeer goed op koers, als ik ga ijken dan zal deze nooit veel verschillen met de ijkvloeistof.

 

ik snap echt niet wat er bij jou aan de hand is, meng je je vat wel goed? ik heb echt nog nooit gehoord van ec 1,9, en na afzuren een ec van 0,5 hoger?! opzich doe je het wel goed, vat vol laten lopen, voeding erin, ec en ph meten, en dan afzuren naar de juiste ph. laat alles lekker goed mengen, ik doe dat meestal een minuut of 10 met een pomp met retourslang.

 

wat zie je als je je meter in de ijkvloeistof stopt? dan moet je toch met zekerheid kunnen zeggen of deze nou wel of niet goed is.

 

en hoe staan je planten erbij? foto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al eens een merk PH- gehad die de EC verhoogde. Ik dacht van Bac, maar zeker weten doe ik dat niet. Het stond wel vermeld op de fles.

Echt waardeloos en ik heb hem maar even gebruikt. Wat voor merk gebruik je Pat 01?

 

Je aardemonster kun je het best 24 uur laten staan voordat je gaat meten. De Ec loopt namelijk nog wel behoorlijk op. linkje.

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga morgen opnieuw een monster nemen en ga deze 24 uur laten staan, ben benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kramer ,

 

Ik gebruik de PH - van b.a.c ;)

Welk merk raad je aan

 

@amnees ,

 

Ik loop al dagen te denken wat doe ik nu verkeert , nu ben ik op iets uitgekomen zeg mij als het aan dit kan liggen..

Ik ijk mijn PH meter ik klik op een knopje en moet hem dan in de vloeistof steken 7.01 dan vraagt hij om te ijken op PH 4.01 en dit doe ik niet , ligt hier mijn fout want ik denk nog steeds dat ik die 4.01 niet nodig heb ;)

 

Amnees als je en staal 24 uur hebt laten staan maak nog eens een update ben ook wel benieuwd

 

 

Mag ik even stoppen met afzuren tot ik mijn materiaal in huis heb

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn meter werkt iets anders, gewoon meter in de vloeistof, dan geeft ie aan wat het is, en kun je deze bijstellen, dus laat die ph 4 zoiezo links liggen, werk alleen met de 7. ik ken je meter niet dus weet niet of het iets uitmaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik de adwa AD-100 , ik heb nu nog eens geprobeerd ik heb hem eerst geijkt , ik heb mijn kraantjes water gemeten en dat was 8.4 dan heb ik regenwater gemeten en dat was 7.1 daarna heb ik de ijkvloeistof gemeten en dan kwam ik terug uit op 7.1 zoals het zou moeten dan heb ik terug mijn grondstaal gemeten en dat kwam op 8.4 hetzelfde als mijn kraantjes water..

moet ik er nu van uitgaan dat mijn meter werkt of niet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het goed is staat het erop. Ik weet niet meer zeker of het bac was bij mij. Ik weet wel zeker dat erop stond: Kan de EC beinvloeden en bij mij betekende dat een verhoging van 0.4/0.5. Zelfde als bij jou.

Welk merk wel. Maakt verder niet zoveel uit als het je EC maar niet beinvloed.

Is de Bac die jij gebruikt voor de groei en de bloei?

 

Als je een meter hebt die je op 4.01 en 7.01 kan ijken dan zou ik het ook allebei doen. Als je meet wil je ook zeker weten dat je goed meet anders kan je het net zo goed niet doen, maar dat is mijn idee ;) .

Als ik mijn meter ijk en ik ijk PH 7.01 dan veranderd bij mij 4.01 ook. Als ik die daarna ga controleren.

 

Gr Kramer

 

Ps hoe zien je planten eruit? Want als je aarde echt 8,4 is dan moet je dat echt wel zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vroeg ik ook al maar daar reageert ie niet op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand weleens gegoogeld op "PH demiwater"?

Ik wel....de ph van demiwater is 7.0 bij een temperatuur van 25 graden celsius.

Bij 20 graden is het geloof ik 7.1 of zelfs 7.2

Is denk ik wel van belang bij het testen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

oftewel, HOE STAAT HET MET DE PLANTJES, want die testen daar kun je toch geen ruk mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga zo een foto plaatsen geef me 5 min ;)

 

Zoals je ziet mooie groene plantjes de lampen zijn uit van 7 uur dus ze hangen wat en gaan nu de tweede week bloei

 

 

gallery_23325_10056_3140223.jpg

 

 

gallery_23325_10056_954197.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er nog niet zo verkeerd uit, wellicht idd toch een licht ph probleem, maar toch ziet het er niet zo slecht uit hoor! nog een vraagje, heb je uberhaupt een afzuiging?

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zit een 1500m3 afzuiging op frisse lucht is volgens mij genoeg aanwezig

 

ik vind dat ze mooie groen staan amnees aan wat zie jij aan deze planten dat er toch een PH probleem is en wat is het probleem te hoge ph of te lage ph

Share this post


Link to post
Share on other sites

die onderste bladeren zijn wel goed groen, maar ze zijn niet zo scherp omrand als hoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad die staan wat omgebogen..

veel dank ik heb iets belangrijk bijgeleerd..

 

Nog 1 vraagje , als ik mijn staal neem neem ik aarde en doe er demi water bij zonder dat ik naar de hoeveelheid kijk kan daar de fout liggen moet het echt zo zijn 50% aarde 50%water..

Share this post


Link to post
Share on other sites

vooral na het zien van je foto's denk ik, laat heel die aardetest links liggen en kijk gewoon hoe je planten erbij staan en klaar. je kunt het jezelf ook te moeilijk maken he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze staan er prima bij....

die hele grote bladeren zijn oorzaak van te veel water volgens mij

niks mis mee zo te zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

je luchtvochtigheid is aardig hoor, vandaar dat ik vroeg naar je afzuiging..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het probleem dan toch uiteindelijk gevonden..

 

@chriet

 

Inderdaad ze hebben in het begin teveel water gehad , maar ik wist niet dat de grote bladeren door teveel water kwam we hebben weer wat bijgeleerd chriet ;)

 

Ik dacht steeds dat mijn Ph meter kapot was maar dat is niet het geval ik heb nog wat test uitgevoerd zoals de PH meten van nieuwe aarde die gemiddeld 6 is en de PH meter die duid 6.2 dus ik denk dat dat goed is..

 

Ik merkte het ook aan de planten er is eentje bij die sneller vooruitgaan tegenover de andere en die ene die laat ook al goed haar bloei zien en de andere niet , nu heb ik de PH genomen van die ene plant en de PH is veel lager dan de andere maar toch nog te hoog het was 7,2 en de andere die staan op 8,4 , dus die met de lagere PH doet het beter..

 

Beste mensen wat moet ik nu doen alle dagen met 0.2 ph naar beneden gaan of direct meer afzuren..

 

En bedankt iedereen om mee te helpen denken

 

Dus ik denk dat we nu kunnen beginnen kweken ;)

 

De luchtvochtigheid die was inderdaad wat te hoog maar ik he de afzuiging wat harder laten draaien en heb momenteel 47%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...