Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lola

Misvormde bladeren door uitdrogen? (zie foto binnen)

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Willen jullie eens kijken wat dit is? Ik denk zelf aan uitdroging. Kent iemand deze misvormingen?

 

2.jpg

 

Nog een... Weet jij wat het is?

7.jpg

 

Zou leuk zijn als iemand dit kan thuis brengen :)

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit ook wel eens gehad.

 

Mijn gedachtegang wat dat betreft is hetzelfde als die van jouw.

Bij mij gebeuren die dingen als het erg warm is binnen. De bladeren kunnen dan de verdamping van het vocht niet bijhouden denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zelf ook wel gezien ja.....

 

altijd gewoon gehouden op een simpele misvorming,

heb er nog geen hinder van onderwonden met de verdere kweek.

 

Nee? Het is ook wel grappig om te zien dat de andere helft van het blad (dus aan de andere kant van de nerf) vaak compleet OK is. Zelfs gezond donkergroen :?

 

Helaas zijn de jongste bladeren van planten die direct een ventilator op zich hebben gericht, compleet uitgedroogd :) Terwijl ik van anderen hoor dat je niet genoeg ventilatoren kunt hebben? Ik moet elke ventilator minstens 1 meter van mijn planten af hebben om ervoor te zorgen dat mijn planten niet in gedroogde wiet veranderd. (de jongste bladeren kon ik verkruimelen).

 

Hebben jullie je ventilatoren ook zo ver van je planten af staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze ook op 1,5 meter staan.

In het begin op de laagste stand en gedurende de bloemvorming steeds harder.

 

 

ps. het waren bij mij ook de bladeren die het dichts bij de ventilotor stond.

Ik heb deze toen maar ff op de laagste stand gezet.

De 2e die staat op de lamp gericht, wel voluit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Hé nu zie ik de foto's wel, ik heb deze misvormingen nu ook bij verschillende plantjes en ben van mening dat het te maken heeft met de temperatuur/luchtvochtigheid omdat het bij mij zeker nix te maken heeft met ventilatie (deze staat altijd hetzelfde opgesteld op dezelfde stand) en ik het meestal krijg als zomer wordt.

Nadelige gevolgen heb ik er ook nog niet van ondervonden.

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik heb dit ook gehad van die vage blaadjes waarvan de vingers kromtrokken naar rechs of links bij mij stonden de planten die dat hadden buiten in een kas

en naar mijn mening kwam het door te veel bladvoeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit heb ik alleen als ik mijn planten benevel met water in de groeifase!

 

En altijd bij stekken, nooit bij zaadplanten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg dit toen ik mijn (buiten)plant een halve slag draaide. Dus meer van de zon af. Dit maakte de plant een beetje gek :crazyeyes: En ik kreeg toen ook een paar van die bladeren omdat ze naar de zon willen wijzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken het verschijnsel ook, maar net als Choppie besteed ik daar eigenlijk geen aandacht aan omdat het je verloop van de kweek nauwelijks beinvloed. Maar als ik zo eens alle antwoorden bekijk, treed het verschijnsel op door spuiten (hoge RV) in combinatie met ventilatoren die daarna de RV weer snel doen zakken. Wellicht bij hogere temperaturen. Dan zou de verdampingssnelheid wel eens te hoog kunnen zijn. Ik ga er de volgende keer eens op letten onder welke omstandigheden dit verschijnsel optreedt. En ik neem aan dat de zwenkventilatoren bij jullie gericht staan tussen de top en de lamp en niet op de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ik neem aan dat de zwenkventilatoren bij jullie gericht staan tussen de top en de lamp en niet op de plant.

 

Bij mij ventileert de zwenkventilator idd tussen de toppen en de lamp, en niet op de planten.

 

Bambo zijn theorie is een hele goeie. Echter zal het gedeelte wat zo misvormd eruitziet niet minder energie produceren? Aangezien het niet meer geheel groen is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bambo

 

Dat van die verdampingssnelheid klopt, maar bij mij herstellen je juist als ik ze bespuit :?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Bambo

 

Dat van die verdampingssnelheid klopt, maar bij mij herstellen je juist als ik ze bespuit :?

 

Oorzaak en gevolg? Ik zal volgende keer eens beter opletten, maar ook jij ondervindt er weinig hinder van he, Oni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er totaal geen hinder van ondervonden.

Heb dit ook alleen in de zomer af en toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool... iedereen zit een beetje met de neus dezelfde kant op. Ik meende ook droogte, hitte en verdamping. Iets daarmee iig. Maar niets ernstigs nee...dat dacht ik ook niet zo 123 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal ik nog wat voer geven dan... :wink:

 

Heb dit ook gehad zonder aanwezigheid van een ven in me hok,

alleen een afzuiger en passieve inlaat...

De ven hoeft dus geen (hoofd)rol te spelen.

 

dacht zelf dat het iets te maken had met het licht/de lichtval.

bijv licht dat verkeerd gebroken wordt en hierdoor verbranding/verschrompeling van de chromosonen in het blad opleverde :?

weet alleen niet of ik dit een keer gelezen of gehoord heb,

of dat ik gewoon zelf weer eens een keer stoned aan het fylosoferen ben geslagen :)

 

 

En wbt vraag van lola over afstand ven,

hangt deze kweek circa 40 cm boven/naast (langs) me lamp en blaast aan 1 zijde lucht omlaag,

andere zijde kast passieve en een actieve inlaat met boven afzuiger.

actieve inlaat delen van de dag aan.

 

deze kweek al in groei een eerste blad, in bloei een paar erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou zeker wel eens gelijk kunnen hebben dat het genetisch zou kunnen zijn :) Het was mij bijv. opgevallen dat veel bladeren maar eenzijdig aangedaan zijn. Kijk maar naar de fotos. Zie je dat het maar aan 1 kant van de nerf zit? Dit is niet altijd zo. Maar het duidt er wel een beetje op dat zoiets in haar genen vastligt. Het volgt gewoon een patroon. Soms verteert het een heel blad, soms een half of alleen 1 vinger :roll:

 

En Choppie... welke tijd van het jaar had jij die vervormingen aan je dames :wink: (nou... planten dan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze kweek iig (zo uit me hoofd nu in totaal 5 vingers (eenzijdig), verdeeld over 2 planten).

en eind zomer vorig jaar iig ook een keer.

 

Een hele vinger misvormd heb ik nog niet meegemaakt,

wel zoals de 2e foto 2 vingers naast elkaar voor de helft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af, waar het aan kan liggen, omdat ik ook 2 stekken in potten voor het raam heb gezet. Deze stekken zijn daarna in 10 liter potten buiten verder opgekweekt. Deze planten hebben dit verschijnsel ook op veel bladeren. Ze hebben niet onder kunstlicht gestaan, ook hebben er geen ventilators opgestaan.

Hoe kan dit dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moeten we dit aan nog een paar duizend mensen voorleggen op een ander forum? Het is wel een goed idee, alleen moet je je meestal inschrijven volgens mij :) Ik denk toch nog steeds aan warmte. Misschien dat het genetisch vast ligt ook. Misschien dat het met het klonen te maken heeft?

 

Heeft iemand dit wel eens met zaadplanten gehad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij heeft het iets te maken met de combinatie van besproeien, ventilator en warmte. Gisteren had ik me meissies een flinke sproeibeurt gegeven met kraanwater en vanochtend waren meer blaadjes wat misvormd. De ventilator blaast bij mij bijna over de toppen heen (dus niet op de plant, dit om uitdroging tegen te gaan) en de temp in me hokkie is idd te warm (met 2 lampen van de 3 haalt ie zelfs de 30 graden wel eens). Ik denk dat de oorzaken divers kunnen zijn maar het heeft wel te maken met de verdamping heb ik het idee. vooral na deze post gelezen te hebben valt op dat het meestal een probleem is in de zomer wanneer het te warm wordt.

 

Vandaag richt ik de ventilator nog meer omhoog (ook de bovenste blaadjes blijven gespaard dan) en hou ik de deur van me hok de hele dag open om te temp. te doen dalen. Mocht ik een verschil merken dan laat ik het wel weten

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit verschijnsel ook meerdere keren gezien :?

Nou heb ik het een keertje aangekaart met de professor van Bio Nova,en hij vertelde mij dat het inderdaad in de genetica van de plant zit.

Wat de meeste stekkenboeren vaak doen,is hun moeders vervangen door stekken van een oude moederplant.

Hierbij zie je toch vaak dat de genetica van de plant een beetje raar gaat doen.

Maar wat iedereen ook zo'n beetje zegt,is dat het niet echt veel invloed heeft op de opbrengst.

Groetjes

Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vind ik dan wel raar. Het moet dan toch ook al in de moeder zitten.

Ik heb nl. altijd of de 1e of 2e stek na de moeder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat vind ik dan wel raar. Het moet dan toch ook al in de moeder zitten.

Ik heb nl. altijd of de 1e of 2e stek na de moeder.

 

Het is inderdaad een beetje maf,maar de 1e of tweede keer is het nog niet zo'n probleem.

Pas na de ong. de 4e keer word de genetica wat minder.

En meestal begin je dit verschijnsel pas in de bloei te zien.

Bij moeders zie je het zelde tot nooit.

Groetjes

Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...