Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hijsfijn

Ook calcium magnesium probleem. Mearl en afzuren?

Recommended Posts

Dag medemensch

 

Ik heb ook wat bladproblemen, en ik denk door een weggevreten calcium voorraad. Willen jullie even

meedenken?

 

Heb santa's 4 weken laten voorgroeien, en staan nu in de 4e week bloei. Ik neem wat calcium en

magnesium tekorten waar. Ik heb fish mix als groeivoeding gegeven en geen ph en ec gemeten. Ze

staan op een licht mix van de GS alhier. Als bloeivoeding geef ik ze biobizz bloom mee en dan 30%

van de aanbevolen hoeveelheid.

 

Tot de 2e week bloei nog niks aan de hand, maar toen....

 

Wat lichter wordend blad en wat calcium tekort verschijnselen, de bladeren midden in de plant

verkleuren wat meer dan het overige.

 

Doordat ik ze nu wat langer voor heb laten groeien lijkt het wel of de calcium voorraad erdoorheen is. Denk

ik zo goed?

 

Wat kan ik nu het beste doen? Wat mearl strooien en toch gaan afzuren op 6.0 oid? Dit om de verhogende

werking van mearl tegen te gaan, of gaat dat niet werken?

 

PH van de grond is nu best hoog, 7.6 op 21 liter bakken. MIjn gedachte is dus wat calcium en magnesium

via mearl laten opnemen, maar wel afzuren om die ph stijging tegen te gaan?

 

Wat doen jullie als de ph oploopt maar de kalkbuffer erdoorheen is?

 

Volgende ronde toch maar weer alles meten en weten, heb eindelijk mijn calibratie vloeistof in huis.

 

Rol alvast een joint en hoop op wat meedenkende reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet of het de beste optie is maar ik zou ph langzamerhand naar beneden brengen, dus niet in 1 x 6,0 geven. in stapjes van 0,3 bijvoorbeeld naar beneden gaan. kan dus zijn dat je aarde pas over 2 weken weer op 6,0 zit. wellicht dat je calcium en magnesium dan wel de wortels in gaat. of je nu meteen een Ca/Mg goedje toe moet voegen weet ik eerlijk gezegd niet, want als je planten dat door de hoge ph niet op kunnen nemen, bereik je het tegenovergestelde, een blokkade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat amnees zegt klopt als een bus , je kunt wel calcium gaan toevoegen maar,

als je ph niet op orde is word het niet opgenomen.

Dus zou ik eerst mn ph met kleine stapjes naar beneden brengen tot 6.5 ,

Wat ideaal is voor calcium opname.

 

groet benz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees

 

Ja zo zat ik ook te denken. Alleen zit ik nu met de biobizz voeding die geen mg en ca aan boord heeft. Als de grond

dan ook geen buffer meer heeft ben ik bang dat er nog ernstigere tekorten onstaan. Ze zullen toch op de 1 of andere die

manier voedingstoffen moeten gaan krijgen.

 

Nu gaan afzuren zonder mg en ca in de voeding kan toch ook verkeerd af gaan lopen denk ik dan.

 

Normaal draaide ik met 1 a 1,5 voorgroei en dan met een eigen voedingslijn van de grow. Daar zat volgens mij iets meer

ca en mg in, en dat was verder zonder noemenswaardige problemen.

 

Zit een beetje in de twijfel wat nu te doen. Beetje bitterzout kan ik meegeven, alleen die calcium nog.

 

Mijn theorie was toen iets mearl en toch afzuren de boel. Wat ik in principe eerder niet hoefde te doen, maar zo zou ik wel

de ca en mg kunnen geven.

 

Ga der even over brainstormen, niet eerder gehad deze twee problemen tegelijk.

 

@benz

 

Okdio, maar ga ik dan niet nog een ernstiger ca tekort krijgen. Volgens mij is de buffer echt op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je gaat beredeneren, beredeneer dan ook dat je door die veel te hoge ph, er geen ca/mg word opgenomen, rara waar is het gebleven? zit gewoon in je aarde maar zit vast. dus ph omlaag, dan pak je het probleem aan. en als dat ph probleem over is, neemt je plant vanzelf weer ca/mg op. als je nu ca/mg toevoegt snap je 't niet helemaal. ik ken biobizz niet dus weet niet wat erin zit, maar 0,0 ca/mg???

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees.

 

Jep, thanks. Dat gaat em worden. Ik ga de ph naar beneden halen.

Bedankt voor het meedenken even en ik zal je nog even rapporteren hoe het afgelopen is.

 

Greenz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zou de ph iets naar beneden brengen ..ik doe dat altijd the cheap way. Azijn, citroensap uit zo'n geel knijpflesje... of beter nog even naar een turkse winkel en limon sozu kopen.

Dan ff naar de drogist voor voor wat ca/mg ... een halve tablet bij de eestkomende waterbeurten en kijken wat de planten doen.

 

Zo'n potje ongeveer:

gallery_21845_9493_627102.jpg

 

Ach, jongens ... altijd proberen zo goedkoop mogelijk te werken!

Waarom denk je dat ik een Audi kan rijden!!

Groet.

PF

 

 

P.S. Heb een grijze Audi ...in de 8-serie . Jullie weten , ik heb mijn been gebroken en kan dus niet even gaan kijken. Was het nu A8 of R8??? Nee, weet het weer Audi 80 ... binnenkort belastingvrij ! Ja, blijf zuinig. :verrygood :D :) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor je allerlei dingen gaat toevoegen laten we eerst vaststellen wat het probleem precies is, publiceer een foto anders krijg je foute adviezen. Zo'n hoge pH in je medium is heel vreemd, zeker op dit soort grote potten. Hoe heb je die pH vastgesteld? Wat is de aanvangs pH van dat growshop substraat?

 

Je hebt tekorten en geeft maar een klein beetje van de aanbevolen voeding. tja, da's klagen dat je honger hebt terwijl je onvoldoende eet :verrygood

 

Afzuren én kalk toevoegen is een beetje in tegenstrijd met elkaar trouwens. Afzuren verbruikt de calcium buffer. Calcium zorgt er overigens voor dat het niet te zuur wordt in je grond. Een hoge pH hoeft nog niet te betekenen dat er weinig calcium in zit, het wordt alleen mogelijk niet opgenomen door de hoge pH. Er zijn dus meerdere oplossingen, maar nogmaals, eerst even het probleem vaststellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor het meedenken wazzup.

 

Ik ga vanmiddag even mijn meters goed calibreren en de boel exact nameten. Ook zal ik proberen een

foto hier te plaatsen.

 

Kom er zsm op terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...