Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

NaZ

99xPP op cogr slabs met 8 x 600 W lampen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier, en een groentje in het kwadraat wat betreft wiet kweken. Door omstandigheden sta ik er nu alleen voor, en ik probeer er het beste van te maken. Heb heel wat onderwerpen gelezen op dit forum. Het gevolg is dat ik op zijn minst enigszins weet hoe ik mij uit moet drukken ;-) (hoop ik). Ook bezoek ik regelmatig de gs, echter, daar zeggen ze dat hun kennis matig is wat betreft kweken op cocos.

 

Beloofd is beloofd, ik begin alvast aan mijn kweekverslag.

 

Stekken: 99x PP (Power Plant)

 

Iets over de setup, medium, enz.:

- 8x 600 W lampen van Philips

- cogr slabs als medium (cocos) - deze worden voor de 2e keer gebruikt

- cogr slabs bevinden zich in libra bakken met ieder 2 afvoerpijpjes

- Watertoevoer middels druppelaars

- Drain water wordt teruggevoerd naar de watertank

- voeding Canna Coco A en B

- Cannazym

- Rhyzotonic

 

Stekken opgehaald op vrijdag. Niets bijzonders mee gedaan, behalve dan dat ik preventief tegen Spint heb gespoten een dag later. Ik was van plan om de stekken de volgende dag al in de cogr slabs te plaatsen, echter, door tijdgebrek werd dit een dag later, zondag.

 

De cogr slabs heb ik voor het plaatsen van de stekken 3 keer doorgespoeld, elke keer met water en cannazym. Dit is de 2de keer dat de slab worden gebruikt. Afgezuurd natuurlijk naar pH 5.6 en de EC van het water hier is 0.6. Natuurlijk heb ik voor de operatie de meters laten ijken in de gs.

 

Bij het doorspoelen ben ik als volgt te werk gegaan: libra bakken vullen met water, met de pijpjes omhoog (er kan dan geen water weglopen). Bij de eerste spoeling heb ik dit 16 uur zo laten staan. Vervolgens pijpjes omlaag om het water weg te laten spoelen. De eerste keer was de meting van het drainwater ph = 5.9 en EC = 1.8.

 

Dag 1

Heel de dag bezig geweest om nog 2 keer te spoelen met afgezuurd water en cannazym. Uiteindelijk de EC naar 1.15 teruggebracht, met een pH van 5.6 (van het drainagewater natuurlijk).

 

Voeding aangemaakt Coco A en B, en Rhizotonic. Metingen tankwater: pH = 5.6 en EC = 1.2. In een grote kom dit water gepakt, de stekken er even in laten zitten, en vervolgens de stekken in de cogr slabs gedaan. 2 lampen aangedaan, en ongeveer 3 uur later water gegeven. Iedere plant heeft 150 ml water gekregen. Ik heb het percentage drainage gemeten, en dat was 42% (!?). Ik had ergens op dit forum gelezen dat het percentage tussen de 10-20 % moest liggen, dat de metingen van de EC van het drainagewater onbetrouwbaar zouden zijn. Meten van het % zou veel betrouwbaarder zijn.

 

Hoe ik dit heb gemeten? Iedere cogr slab heeft 4 planten, en 4 druppelaars. Echter, ik heb extra druppelaars over. 1 van deze extra druppelaars heb ik in een maatbeker gezet, en gemeten tot 150 ml voordat ik de pomp uit heb gezet. Uit 1 van de librabakken heb ik het drainagewater ook in een maatbeker opgevangen, dit bedroeg 250 ml. Aangezien het hier om 4 druppelaars gaat waarvan ik het drainagewater heb opgevangen (1 librabak), heb ik het percentage als volgt berekend: 250 ml / (150 ml x 4) = 250 / 600 = 42% afgerond.

 

Dag 2

Aangezien de drainage 42% was, heb ik de volgende dag (dag 2) helemaal geen water gegeven. Ik heb geconcludeerd (misschien onterecht) dat die planten te veel water kregen, of dat het medium te nat wordt zo.

 

De 2 lampen staan 18 uur per dag aan. Iedere dag wissel ik de lampen af.

 

Dag 3

Ik heb weer water gegeven, minder deze keer, 125 ml (water pH = 5.6, EC = 1.2, Coco A en B, Rhizotonic). Drain was 25%. Echter, de drainage had een EC van 1.72 (!) en een pH van 5.6.

 

Dag 4

Op dag 4 heb ik besloten, vanwege de te hoge EC in de drai ;) n, om te spoelen met alleen water en cannazym. Het resultaat na 750ml per plant (deze keer heb ik de pijpjes gewoon omlaag gelaten), een EC van 1.32.

 

De stekken/planten zien er over het algemeen slecht uit. Aan elke plant mankeert er wel iets. Bij de ene plant zijn het vergeelde, weliswaar oude, bladeren. Bij anderen zie ik nieuwe blaadjes van binnenuit geel worden (dat zou duiden op een ijzertekort). Witte poederachtige zooi op ongeveer 50% van de planten (meeldauw?), spinteitjes heb ik ook gezien. Andere bladeren zijn dan weer vervormd en bruin ... Bladeren zijn ook lichter groen aan het worden bij ongeveer 70% van de plantjes.

 

Ik zou wat foto's moeten plaatsen, maar kan de lader van mijn camera niet vinden. Ik ga straks even een camera van iemand anders lenen en proberen wat foto’s te maken en te plaatsen.

 

Wat me ook opvalt is dat ik de lv niet hoger krijg dan 30%, ondanks het sproeien, kannetjes met water, afzuiger op een zeer lage stand (20%).

 

Ik zit serieus te overwegen nieuwe stekken te kopen en het dan opnieuw te proberen op een andere manier wellicht. Wat zou jullie advies zijn? Als ik fouten heb gemaakt, laat het me alsjeblieft weten.

 

Alvast bedankt ;)

Edited by NaZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo en welkom. Ook ik ben nog verse vis hier, maar goed.

 

Als je echt weinig ervaring hebt, vind ik het nogal een grote opzet zeg..wauw.

Van cocos heb ik geen enkel verstand dus de oorzaken laat ik maar aan de kenners over, maar als je planten er erg beroerd bijstaan en je bent nog niet zo lang opweg, zou ik zelf gewoon opnieuw beginnen.

 

Dat zijn mijn 2 centen, in ieder geval veel succes!

 

Plonz!

 

Edit: ik had nog een 3de cent, haal een luchtbevochtiger! ik kamp met 55% lamp aan, en dat is al een probleem met kloontjes. ik los dat op met wat plastic zakjes, maar dat is in jou geval beetje teveel gedoe me dunkt...

Edited by Plonz

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn wel benieuwd naar de plaatjes ;)

8x600W is mooi om mee te beginnen ;)

Succes, en als er plaatjes komen komen de antwoorden wel...... :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ plonz:

Ja, wel wat groot van opzet. Dit is door iemand anders gedaan, en nu sta ik er door omstandigheden alleen voor. Ik kan het hok ook ongebruikt laten staan, maar goed, dat is ook weer zonde. Na nog wat gelezen te hebben over electriciteit en veiligheid ben ik niet van plan alle 8 lampen te gebruiken, wel 6. Ik heb opgemerkt dat er 2 groepen zijn gebruikt (6000W volgens de meterkast per groep) en ergens gelezen dat het maximum toch echt 3 600W lampen per groep zou moeten zijn. Ik heb niet veel tijd om me hier ook nog in te verdiepen. Ik heb toch al chronisch tijdtekort (kleintje en ook nog een best goede baan), dus heb ik voor de zekerheid besloten 6 ipv 8 lampen te gebruiken in de toekomst.

 

@ green-lady

Ja ja, plaatjes gaan er zeker komen. Vanavond wellicht, ik ga iemand anders zijn camera lenen (en de foto's natuurlijk wissen van de camera na upload, haha). Of ik moet in de tussentijd de lader van mijn camera vinden, ik heb heel het huis al tevergeefs doorzocht ...

Edited by NaZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

ken je geen elektricien die er even naar kan kijken? veiligheid is het belangrijkst. wellicht dat 8x600 wel mogelijk is, mits dit goed aangesloten is. mensen die hokken bij een ander bouwen om ff snel te cashen, letten wellicht wat minder op de veiligheid. ikzelf zou in jou situatie die cocos eruit gooien en potten en aarde gebruiken. ik zeg niet dat het je niet lukt hoor, maar bij slabs komt het allemaal wat preciezer en je hebt weinig buffer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ken je geen elektricien die er even naar kan kijken? veiligheid is het belangrijkst. wellicht dat 8x600 wel mogelijk is, mits dit goed aangesloten is. mensen die hokken bij een ander bouwen om ff snel te cashen, letten wellicht wat minder op de veiligheid. ikzelf zou in jou situatie die cocos eruit gooien en potten en aarde gebruiken. ik zeg niet dat het je niet lukt hoor, maar bij slabs komt het allemaal wat preciezer en je hebt weinig buffer.

 

Ik ken er zelfs 2. Het zit me toch al niet lekker die electriciteit, ik zal er toch naar laten kijken. In ieder geval heb ik gezien dat er 2 groepen worden gebruikt van 6000 W ieder. 8 trafo's zijn aanwezig, die op de lampen en op een zgn. VOIBOX zijn aangesloten. Lampekappen zijn geaard. Wat mij zorgen baart is het feit dat de helft van de VOIBOX (dus 4 lampen) aangesloten is op stopcontact 1, en de andere helft op stopcontact 2 (de stopcontacten horen bij verschillende groepen). Laat er voor mijn eigen gemoedsrust door een electricien naar kijken. Bedankt voor je advies.

 

Ik denk dat ik het toch bij die slabs houd. Het wordt een uitdaging, dat wel.

Edited by NaZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

de vraag is waarom je stekken niet aanslaan... ;)

 

hoe heb je ze preventief behandelt ;) ?...heb je ze op zijn kop bespoten of op zijn kop onder gedompelt :D ?....anders zit het gif in de plug.. :D

 

die lv moet echt fors omhoog...

 

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...tekken+aanslaan

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
de vraag is waarom je stekken niet aanslaan... ;)

 

hoe heb je ze preventief behandelt ;) ?...heb je ze op zijn kop bespoten of op zijn kop onder gedompelt :D ?....anders zit het gif in de plug.. :D

 

die lv moet echt fors omhoog...

 

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...tekken+aanslaan

 

gr

Carpie

 

Bedankt voor je reactie. Op zijn kop ondergespoten, maar ook "van boven" ... wellicht dat er inderdaad gif zit in de plug ... stom :D

 

Ik heb de afzuiging nu helemaal uitgezet, en ik ga zometeen even langs de gs om een luchtbevochtiger te halen. Wellicht dat dit helpt ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Naz, ze hebben hier liever niet dat je reacties steeds gaat kwoten, een : @ bepaalde user volstaat meestal prima.

 

Met de afzuiger uit, loopt dan je temperatuur niet te hoog op zodat je straks nog verder van huis bent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De goedkopere luchtbevochtigers, daar kun je het beste met demi-water of regenwater werken.

Had ook eentje gehaald van Brons, en kreeg er geen garantie bij omdat het membraampje niet tegen kalk kan. Dat schijnt een probleem te zijn bij de goedkopere. Een duurdere begint bij €350,-. De mijne kostte €45,- ;)

 

Met die voibox met 2 stekkers klopt wel zo te horen. Beide helften (4 stekkers) elk op een groep. Zo zijn ze gemaakt.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Plonz: bedankt voor de tip ;)

 

De lampen gaan weer aan om 18:00 dus zal het dan in de gaten moeten gaan houden. Zonder lampen zit ik nu op 19. Normaal gesproken met lampen en 20% afzuiging is de temp 24 max. Ik lees net af dat de max temp 24.5 is geweest. Ik heb de afzuiging ongeveer 1.5h voordat de lampen uitgingen uitgezet.

 

@green-lady

Bedankt voor de tip. Ik ga het eerst proberen met die van 45 euro ;) En wat die elektriciteit betreft: eigenlijk bedoelde ik te zeggen dat ik me zorgen maak over het feit dat stopcontacten worden gebruikt. Of is dit geen probleem?

Edited by NaZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
eigenlijk bedoelde ik te zeggen dat ik me zorgen maak over het feit dat stopcontacten worden gebruikt. Of is dit geen probleem?

 

Als het goede en geaarde stopcontacten zijn is het geen probleem.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

en al je andere randapparatuur ( dus alles behalve de lampen) zit op een 3e vrije groep?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt in totaal dus 4800W aan verlichting, verdeeld door 2 groepen,dus 2400W per groep.Dus zelfs als je je randapparatuur niet op een aparte groep hebt aangesloten zit je goed hoor,en als je alles achter een differentieel hebt aangesloten en gewone zekeringen moet je je niet te veel zorgen maken over de veiligheid zolang alles correct is aangesloten.Je trekt dus 2x 10 A wat nog haalbaar is

 

Volgens mij zit je grootste probleem bij je temp. en LV.Die 600 watters geven best wel wat warmte af en drogen de lucht enorm uit,een humidifier is een must.Vervolgens krijgen je stekjes ook te hoge EC te verwerken.Verkleuring van de bladeren komt meestal voort uit te hoge voeding,foute temp en foute LV.Hier moet je je probleem zoeken volgens mij.

 

Ik zou ze enkel vernevelen als het licht gaat uitgaan.

 

Voorts zou ik toch ook aanraden gewoon op grond te kweken,kwestie van je investering niet te verspelen.

 

En als je werkt met druppelaars moet je regelmatig controleren of ze wel naar behoren werken,er durft er al wel eens 1 blijven hangen of verstroppen,daarmee verkies ik handmatig water geven.Je kan ook met een dompelpomp werken en ze zo manueel water geven.

 

Veel succes in elk geval...

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste naz.

 

begrijp ik nu goed dat je het drainwater weer hergebruikt?? ;) (nooit doen)

 

ik ben zelf een voorstander van iedere ronde nieuwe slabs gebruiken!

anders begin je al zeiknat, vind de stek in het begin niet zo lekker!

EC problemen, ongedierte, en andere shit.

geef een paar tientjes uit en haal voortaan nieuwe.

 

lees mijn topics eens door, heb je mischien wat aan!

 

groet

 

henk

Share this post


Link to post
Share on other sites
lees mijn topics eens door, heb je mischien wat aan!

 

Beste Henk

wat ben jij bescheiden zeg!!! :D ....

man... je hebt het kweken op cocos bijna uitgevonden.. ;)

het siert je wel hoor ;)

wanneer ga je & co knallen met die nieuwe setup?

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het eerst zonder luchtbevochtiger proberen, kleine of grote ruimtes.. heb nog nooit een luchtbevochtiger gebruikt en krijg de luchtvochtigheid zelfs op 99%. maar liever 70/80, dat lukt ook door elke dag 1 keer goed af te zuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ carpe_diem

De randapparatuur is ook verdeeld aangesloten op deze 2 groepen. Qua randapparatuur is er een afzuiger, waterpomp en een temperatuurregelaar. Een verwarmingselement is er niet aangezien er een radiator aanwezig is, die centraal wordt aangestuurd.

 

@ green_tomato

Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik ben net bij de gs geweest om een humidifier te kopen, ben weggegaan om de kleine eerst weg te brengen (de humudifier was niet echt klein, en de kleine is ook niet zo klein meer, en ik ben niet zo sterk ;)). In de tussentijd een camera geregeld om wat foto's te maken, ook om aan de mensen in de gs te laten zien hoe mijn plantjes erbij stonden. Ik heb maar een paar foto's kunnen maken in het donker vanwege de batterij. Zometeen nog wat foto's maken en hup, de humidifier kopen.

Bedankt voor de aarde-tip, ik denk dat ik het toch bij die matten ga houden. Ik doe dit namelijk in mijn eentje, en ik heb geen kracht noch de tijd om met aarde te slepen. Bovendien, ook als ik door de verslagen van bijvoorbeeld henkiedepenkie ga, zie ik toch wel grote voordelen.

Trouwens, de druppelaars heb ik gecontroleerd. Ze werken allemaal naar behoren. Thanks!

 

@henk

Ja, het drainwater loopt terug naar de watertank. Wat is het grootste nadeel van hergebruik dan? Het was al zo opgezet bij mij, dus ik ben hier gewoon mee doorgegaan.

Wat die slabs betreft: een aantal mensen hebben tegen mij gezegd dat ik deze dingen zeker de 2e keer kan gebruiken. Heb nog overwogen om nieuwe te halen, hoor, maar jammer genoeg niet gedaan. Als ik besluit om met deze stekken te stoppen, koop ik ook meteen nieuwe slabs.

Ik ben door een aantal topics van je gegaan, en vond deze zeer nuttig. Tot nu toe zeker wat van opgestoken. Ik zal ze in de toekomst nog vaak raadplegen, geloof ik ;)

 

@amnees

Ik heb de afzuiging reeds uitgezet. Kommetjes met water. Natte handdoeken. Wat kan ik nog meer doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach je bent in ieder geval zeker van wat je wilt!

 

helaas is het allemaal niet zo makkelijk als: "bij hem gaat het goed dus moet het bij mij ook goed gaan"

 

ik weet niet wat je nog meer kunt doen voor de luchtvochtigheid, zoals ik al zei(ik val in herhaling) afzuiging uit punt...

 

heb nooit handdoeken, bakjes water, fonteinen, luchtbevochtigers gebruikt. maargoed ik heb een oppervlakte met potten met dampende aarde. best een verschil met slabs again.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij willen fotos...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaaa een foto van de hygrometer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en van je plantjes ;)

 

ik hoop dat alles goed komt voor je ga je in elk geval volgen man!

 

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft ook beetje veel water....

 

Laat ze maar zoeken naar water.. (niet uit laten drogen natuurlijk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Ben ik weer, de afgelopen twee dagen eerrrrgggg druk gehad ...

 

Ik heb een aantal foto's geupload, niet veel, vandaag volgen er meer. Het liefst neem ik ze in het donker, er is dan meer te zien naar mijn mening.

 

Linkerkant van het hok:

gallery_25925_9883_593547.jpg

 

Voorbeelden van stekkies:

gallery_25925_9883_1016520.jpg

 

gallery_25925_9883_749056.jpg

 

En hoe sommigen erbij staan (van dichterbij):

"Afgebrand blad"

gallery_25925_9883_1606439.jpg

 

IJzertekort? Zie de kleine blaadjes beneden.

gallery_25925_9883_113372.jpg

 

Vanmiddag, zodra de lichten uitgaan, zal ik wat meer foto's nemen. Ik denk dat er best een verschil is nu met de foto's van 2 dagen geleden, maar ik kan me natuurlijk vergissen ;)

 

Wat ik heb gedaan sinds de laatste keer (dag 4, spoelen met water + cannazym, 750ml):

Dag 5: geen water gegeven. Wel besproeid met Plant Vitality, 15 minuten voordat de lampen uit zouden gaan. Dit werd mij in de gs geadviseerd om het op deze manier te doen. Het spul zou ook helpen tegen spint.

 

Dag 6: Rhyzotonic toegevoegd aan water en cannazym. pH = 5.6 en EC = 0.83. 2x water gegeven, 1x100ml en 1x50 ml. Drain is 20%. Drain EC = 1.53 en pH = 5.4. Vind de EC aan de hoge kant weer, maar ben bang om weer te spoelen vanwege het feit dat ik bang ben om ze te verzuipen zo.

 

Ik zal straks nog wat foto's maken, maar ik ben onder de indruk dat mijn plantjes er beter bij staan, beter van kleur in ieder geval en iets groter. Maar ik kan het mishebben natuurlijk...

 

Wat is jullie indruk? Doorgaan met deze stekkies of gewoon alles nieuw: slabs en stekkies? Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ amnees: ja, ik weet dat de copy-cat spelen niet veel uit zal halen en dat het niet automatisch betekent dat het goed zal gaan. Toch ga ik het proberen.

 

@ hennep franky: thanks! Ik hoop ook dat het goed komt.

 

@ boefje 030: verzuipingsgevaar is inderdaad aanwezig. Maar met die hoge EC ben ik bang dat ze dichtslibben, en helemaal geen voedsel meer op gaan nemen later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...