Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Exploo

Broeikas kweek 2010 verduisterd

Recommended Posts

Hallo Allen,

 

Ik zie al weer veel topics voor 2010, tijd voor mij om er ook eens een te maken.

Vorig jaar heb ik voor het eerst gekweekt. En wel in een broeikas. Zie Hier

 

Het resultaat was: 5 niet te stoppen reuze planten met veel toprot. Ik heb vorig seizoen geen voeding gebruikt en gekweekt in de volle grond. De opbrengst was een kleine 650 gram. Dit viel me niet tegen, maar ik ben van mening dat dit veel beter moet kunnen.

 

Daarom het volgende, zoals reeds in het vorige topic aangekondigd.

 

Ik ga de planten in 65 liter kuipen kweken, deze graaf ik in om hoogte te winnen.

Ik ga deze planten voeding/water geven door middel van een blumat systeempje. (1 blumat maxi per kuip, reeds besteld en binnen)Zie hier

Om de juiste hoeveelheid voeding te kunnen geven heb ik een PH/EC meter aangeschaft, reeds besteld en binnen Zie hier

 

En het belangrijkste, ik ga de planten verduisteren. En wel op de volgende manier:

gallery_22742_8697_23813.jpg

med_gallery_22742_8697_33175.jpg

 

En een korte uitleg ervan:

Ik maak een frame binnen in de broeikas. Hier over trek ik zwart landbouwplastic.

Het doel was om dit te automatiseren. maar waarschijnlijk wordt het eerste een jaar handmatig.

Wanneer het goed bevalt ga ik volgend jaar een nieuwe broeikas neerzetten die geoptimaliseerd is voor het verduisteren.

 

Ik ben van plan om in eind mei/ begin juni stekjes te halen en deze circa 4/5 weken te laten groeien en vervolgens in bloei te zetten. Ik denk dat ik 2 keer ga toppen en de SCROGG methode ga toe passen.

 

Op deze manier hoop ik met een buiten kweek heel dicht in de buurt te komen bij de kwaliteit van binnenwiet. Ik ben van mening dat dit mogelijk moet zijn omdat je in de zomer vaak meer licht hebt dan dat je met de meeste lampen kunt bereiken.

Het einddoel van deze kweek met 5 planten is een opbrengst van 1500 gram droog, met goede kwaliteit

 

Op- en/of Aanmerkingen zijn welkom ;)

 

En nog even een klein vraagje.

Hoeveel geld zal ik ongeveer kwijt zijn aan voeding? gezien de bovenstaande situatie?

 

Groeten,

 

Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites

op papier ziet het er goed uit maar in praktijk kanhet ook heel mooi worden ;)

ik wens je in ieder geval veel succes en je theorieën kloppen wel.

 

Mvg,

 

Dy-Dodo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe doe je de ventelatie,of dacht je zonder af te kunnen?

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

plaatjes zien er interessant uit, ben benieuwd hoe het er in 't echt uit zal zien, en zal deze blijven volgen

 

wat voor materialen gebruik je voor die bogen te maken en het doorzichtige plastic>?

Share this post


Link to post
Share on other sites

HEEL mooi plan en mooie spullen ;)

 

maar waar zit het voordeel van de kas :D ?

juist met een kas kan je goed voorgroeien...dus ik zou nu al beginnen...en halfmei de aangeslagen en beetje gegroeide stekken inde kas zetten...

ook beter voor de licht uren denk ik....de langste dag is 21 juni...dus dan heb je voor en na die datum de meeste licht uren van het jaar....bovendien mag je in de groei een hoge temp en lv hebben....

Met het verduisteren bepaal je het moment van oogsten...

Eenmaal als je in de bloei ben moet je uitkijken met hoge lv en dus toprot maar dat weetje al van vorig jaar....

Dus ik neem aan dat je behoorlijk kan door tochten nu...maw dat de beide kanten open kunnen....de rest van de kas gebruik je dan als afdakje tegen hagel, regen, weer en wind...

of zie ik wat over het hoofd :D ?

gr en succes ;)

Carpie

 

ps: zeker een top kwaliteit die zich meten kan met binnen :D

ps2: de eerste link van de kas werkt niet...wat zijn de afmetingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst bedankt voor de reacties, en het meedenken.

 

@Biokweker

Ik gebruik dezelfde kas als vorig jaar, zie mijn vorige topic (de link werkt nu wel).

Het plastic is plastic wat voor kassen word gebruikt, gewoon goede kwaliteit en de bogen zijn gewoon van staal.

 

@P H Donner

In mijn vorige topic kun je zien hoe ik de ventilatie had geregeld. Dit jaar kan dit in principe op dezelfde manier, wanneer de planten niet verduisterd zijn. Of zal het ook nodig zijn om de ventileren als de planten verduisterd zijn? In dat geval moet ik nog even wat bedenken.

 

@ Dy Dodo

Bedankt voor je reactie

 

@Carpe Diem

Het voordeel van een kas zit hem inderdaad voornamelijk in het beschermen tegen weer en wind + de hogere temperatuur bij het groeien, en aan jou antwoord te zien lijkt het me niet verkeerd om de ventilatie wat te verbeteren...

 

Dat ik pas begin juni wil starten, heeft te maken met de langste dag, of te wel om tijdens de groei zo dicht mogelijk bij de 18/6 te komen. Tijdens de bloei is dit niet meer van belang om dat je dan maar 12/12 nodig hebt, het is dan wel van belang dat dit is tijdens de uren met de meeste zon intensiteit, dus niet gelijk als 's ochtends de zon opkomt.

 

Daarnaast heeft later beginnen, het voordeel van een hogere nacht temperatuur, dat is altijd gunstiger dan wanneer het 's nachts bijna vriest...

 

Ik heb er ook over nagedacht om 2 buiten kweken in 1 jaar te doen, ik weet dat dit haalbaar is, Dan zou je nu ongeveer kunnen beginnen, alleen kom ik daar dit jaar zelf niet aan toe ivm met de verduister tijden. Daarom ga volgend jaar een nieuw kasje maken waarbij het mogelijk is om automatisch te verduisteren. iets wat dit jaar door omstandigheden nog niet mogelijk is.

 

Daarnaast hoop ik de luchtvochtigheid enigszins in de hand te kunnen houden, door de kas vrij droog te houden, en ook echt alleen de potten water te geven, daarnaast zal ik goed moeten gaan ventileren, om de lv en temp onder controle te houden.

 

En kan een van jullie me misschien vertellen hoeveel kosten ik ongeveer aan voeding kwijt zal zijn, als ik het altijd met het water mee wil geven?

 

Dan ga ik nu verder met het verduister frame maken.

 

Groeten,

 

Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites

K geef zelf altijd canna bio (of terra) vega/flores, beide 1 liter fles red je wel meer dan 1 kweek met 5 plantjes mee denk ik,

kost ongeveer 20-30 euro. een flesje rhizotonic wortelstimulator erbij is ook wel handig denk ik maar niet noodzakelijk.

 

net heb k ff je kweek van vorige jaar bekeken ;) ondanks de budrot.

hoe hoog waren je plantjes ongeveer op het eind?

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke Bedankt,

1 liter bloei en 1 liter groei, is dat genoeg voor 5 grote planten?

Wortelstimulator was ik ook van plan om te gebruiken en op het eind een PK Booster

 

Laat dat plantjes maar weg, het was vorig jaar gewoon een oerwoud, de top van de kas is ongeveer 2,5 meter hoog, daar zaten ze beetje tegen aan, na heel veel bind en trek werk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spannende inleiding met leuke tekening. Ben benieuwd naar de uitwerking. En vooral naar hoe je van plan bent om dit verduisteren volgend jaar eventueel te automatiseren. Beschik zelf ook over een oude kas en kies er bewust niet voor om te verduisteren omdat mij dit te veel werk is. Automatisch systeem tegen relatief lage kosten zou perfect zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 3 maand, is het hoog tijd voor een update dacht ik zo.

 

Er is het een en ander gewijzigd:

Het verduisteren is volledig van de baan.

Ik had een frame binnen in de tent gemaakt, waarover dan landbouwzeil getrokken kon worden.

Het idee werkte... maar ik was alleen een kwartier bezig met het er op maken van het zeil en had hiervoor alle ruimte nodig.

Wanneer de kas vol planten zou staan zou dit niet meer gaan lukken.

Dus vandaar dat het verduisteren is geschrapt.

 

De rest van de opzet is vrijwel hetzelfde gebleven.

Ik heb nu 4 planten in 65 liter kuipen staan in de "grote" broeikas, en 1 plant in de grond in een klein broeikasje.

De stekjes (soort onbekend) zijn half juni de grond in gegaan. en een maand later zijn ze flink gegroeid.

Op naar de foto's:

 

gallery_22742_10508_737744.jpg

gallery_22742_10508_994199.jpg

 

gallery_22742_10508_217485.jpg

gallery_22742_10508_369936.jpg

gallery_22742_10508_6985.jpg

gallery_22742_10508_12934.jpg

gallery_22742_10508_831604.jpg

 

Ik heb de planten een paar dagen geleden gefimt en vandaag heb ik het scrogg net er overheen gehangen:

gallery_22742_10508_615887.jpg

gallery_22742_10508_315648.jpg

 

En het kleine broeikasje:

gallery_22742_10508_1319401.jpg

 

Ik geef de planten water met een blumat systeempje,

1 blumat maxi per 65 liter kuip, met daarachter 5 drupperlaars.

Als voeding gebruik ik Canna Terra, ook gebruik ik nog wortelstimulator:

gallery_22742_10508_704963.jpg

 

Ik heb een zwart 200L voedingsvat, eerst had ik een doorzichtvat, maar hierbij kreeg ik problemen met algengroei en een fors stijgende PH (0,5 per dag), dus vandaar nu een zwart vat:

gallery_22742_10508_705876.jpg

En om de PH en EC te meten gebruik ik een metertje van Hanna:

gallery_22742_10508_254604.jpg

 

Ik hou een PH van 5,8 aan en zit momenteel op een EC van 1,4

Vandaag heb ik even een een grondmonster genomen van een pot en van de plant uit de volle grond.

Dit staat nu in demi water te weken.

Ik heb vandaag ook al even gemeten in deze oplossingen, de ph zat bij beide goed. alleen de ec bij de volle grond vond ik wat aan de lage kant, 0,2 vlak na het mengen. terwijl de EC van de potplanten op 0,75 zat.

Natuurlijk kan de EC de komende uren nog een beetje stijgen, maar ik heb de plant in volle grond alvast een emmertje voedingswater gegeven met een EC van 2,2 om het een beetje op te krikken. Deze plant was namelijk ook iets geel van kleur, en blijft een beetje achter op de andere planten.

 

Ik ben tot nu tot tevreden over het verloop, en hoop dit jaar op een mooie opbrengst.

 

Op- of aanmerking zijn van harte welkom :icecream:

 

Groeten Exploo

 

PS. Weet iemand toevallig of je de topic titel kunt wijzigen? De kweek word namelijk niet meer verduisterd

 

Ik ben tevreden over het verloop tot nu toe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het gevoel dat je veel last gaat hebben van top rot als je niet verduisterd, je constructie zal op het laatste van het seizoen zeer hoge lucht vocht veroorzaken.

 

grtz pelske

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Pelske, idd.

Tegen herfst aan is botrytus in de kas, tunnel of weet ik veel wat het gemeenst.

Dus ik zou zeggen, wanneer het warm is ramen helemaal open.

Wanneer het cool is ramen kieren en een zwenkfan erbij zetten om tot de toppen te ventileren.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt tot stroom Exploo ??

 

Het ziet er in iedergeval toppie uit, mooie planten die keihard gaan bloeien straks!

 

Ik spiek af en toe mee in je topic!

 

Gr Skafz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Allen,

Tijd voor een update:

 

De plantjes groeien goed door met dit weertje :wave:

Ik ben begonnen met het binden van de planten aan het SCROGG net, elke dag loop ik er wel even langs en bind er zonodig weer een paar takjes bij aan:

gallery_22742_10508_28313.jpg

gallery_22742_10508_200858.jpg

gallery_22742_10508_894264.jpg

gallery_22742_10508_296445.jpg

gallery_22742_10508_250591.jpg

 

Sommige takjes zijn al wel erg dik om te buigen, daarom knijp ik de dikkere takken een beetje fijn en knak ze vervolgens:

gallery_22742_10508_883926.jpg

gallery_22742_10508_795845.jpg

 

De kleine broeikas:

gallery_22742_10508_394908.jpg

Ook in de kleine broeikas gaat het plantje lekker, ik heb hem een week geleden een emmer met een flinke dosis voeding gegeven en dat lijkt hem goed gedaan te hebben, de kleur van het blad is een stuk donkerder geworden. Toch is de kleur nog niet helemaal gelijk aan de andere 4 planten, daarom ben ik van plan het plantje over een paar dagen nogmaals een emmertje te geven.

 

Wel valt het me op dat in deze kleine broeikas de internodes ver uit elkaar liggen, aanzienlijk verder dan in de broeikas met de 4 planten. Ik zat net de foto's van vorig jaar terug te kijken, nu viel me op dat dit vorig jaar ook het geval was. Vorig jaar had ik 5 planten in de 'grote kas' staan in de volle grond.

 

De vraag is nu waardoor deze plant nu zo strekt.., maar ik verwacht dat het een combinatie van een aantal dingen is:

Een hoge temperatuur in het kasje. (maar de temperatuur ligt wel lager dan in de grote kas)

Een beetje minder licht dan in de andere kas.

En de samenstelling van de grond. ( Vorig jaar had ik de planten in volle grond staan en gingen ze strekken, nu strekt de plant in volle grond zich ook. De grond bestaat voornamelijk uit verteerde planten resten en takken.)

 

Om dit strekken tegen te gaan, heb ik bij mooi warm weer (+20 graden en zon) in ieder geval de deuren van beide kassen open staan zodat de temperatuur niet te hoog oploopt.

 

Stammetjes:

Hier een stammetje van een plantje, alle stammetje zijn ongeveer even dik ene hebben ongeveer een diameter 10 mm

gallery_22742_10508_394543.jpg

 

En voor de vergelijking nog even een deel van een stam van vorig jaar :smoke (deze lag nog ergens te vergaan :rofl )

gallery_22742_10508_666264.jpg

 

 

@ pelske & Skafz

Allereerst bedankt voor de reacties,

En ten tweede, die luchtvochtigheid hebben jullie inderdaad goed, dit was vorig jaar ook een probleem.

De oogst liet toen erg lang op zich wachten, op een gegeven moment brak er overal rot uit. (de link staat wel ergens aan het begin van dit topic).

 

Ik hoop dit alles, dit jaar een beetje onder controle te kunne houden, door middel van de volgende dingen:

De verdamping in de kas minimaliseren, de planten krijgen water via een blumat systeem in de potten, deze zijn afgedekt zodat dit niet rechtstreeks verdampt. Verdamping vind zo dus alleen plaats via de plant zelf.

 

SCROGG net, ik maak dit jaar gebruik van een SCROGG net, zodat de planten lager in de kas groeien, en minder last hebben van de warme vochtige lucht in de broeikas. Daarnaast heeft dit als voordeel dat het beter te ventileren is ten opzichte van vorig jaar. ( een groot oerwoud)

 

En tenslotte de Ventilatie, In de kas heb ik vorig jaar een ventilator geplaatst:

gallery_22742_10508_1856485.jpg

 

Deze zal ik laten lopen zodra de planten beginnen te bloeien, daarnaast is het misschien wel zo verstandig ja om een zwenkventilator te plaatsen midden in de kas. deze zal ik binnenkort even gaan regelen.

 

En dan zit er ook nog over te denken om een paar keer preventief te spuiten tegen botrytis, ik heb namelijk nog het een en ander staan...

 

Ik hoop dat deze maatregelen voldoende zullen zijn om de rot voor te blijven, maar de tijd zal het leren :blink:

 

 

Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom

 

Groeten Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites
PS. Weet iemand toevallig of je de topic titel kunt wijzigen?

Even een bericht sturen naar knutsel of Rich, die kunnen je daarmee helpen.

 

Ziet er leuk uit allemaal. :blink: Ik ben benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er tot nu toe echt vet uit, benieuwd wat dit gaat worden!

Ga je volgen man.

 

Hagi

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd in de bloei blijven ventileren en geen condensdruppels op je toppen laten vallen...

Je hebt geen directe regen dus ik ben echt wel hoopvol voor je...en ik zou idd ook preventief spuiten... :smoke

Volgend jaar zou ik iets van Royal Dane nemen....ben je eerder klaar en die worden ook groot... :rofl

succes :blink: en ik hoop dat je elke 2 weken blijft updaten :wave:

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mensen B)

 

Nog even een hele kleine update met 2 foto's

Aangezien ik de komende 2 weken op vakantie ben en ik dan dus niet kan updaten:

 

gallery_22742_10508_1014852.jpg

gallery_22742_10508_451357.jpg

 

De plantjes groeien nog steeds mooi door. En zijn nog mooi groen,

De PH van het voedingswater is 6.0 en een EC van 1,7

 

Ik vind alleen de jonge bladeren wat licht van kleur. Ze worden na verloop van tijd wel mooi donker, maar toch...

Heeft iemand toevallig waardoor dit kan komen?

 

@ carpe diem

Mooi dat je het positief inziet, dan doe ik dat ook ;)

Na vakantie begin ik een keer te spuiten.

En voor volgend jaar zat ik ook al aan deense soortjes te denken, welke weet ik nog niet maar daar heb ik ook nog tijd zat voor dacht ik zo...

 

Ik zal mijn best doen om dit topic met enige regelmaat te updaten, en ben erg benieuwd wat voor groei explosie er na 2 weken is geweest ;) ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er netjes uit!

 

Al denk ik wel dat je de planten iets te ver tegen de wanden geplaatst heb.. Daar waar je toppen het zijl raken krijg je onvermijdelijk toprot..

 

Als je je vin omkeert er zorgt dat hij in de plaats van afzuigt naar binnen blaast heb je al bijna geen zwenkventilator meer nodig.. Al is het misschien beter om er nog een vin bij te hangen, maar dat moet je maar ff aankijken naar de grote van je planten tegen het einde.

 

Ik hou je in de gaten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Exploo,

 

mij lijkt het ook dat je je planten een beetje te ver naar buiten hebt geplaatst.

Hopelijk kan je dit wat tegenwerken dmv buigen enzo.

Voor die rot, ik denk dat je maatregelen wel genoeg zijn om je planten bijna rotvrij te houden.

Het zal voor jou über belangrijk zijn om de LV laag te houden.

 

Sucees !!!

 

Matser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiendag Mensen

 

Net weer van vakantie, dus tijd voor een update. De planten zijn goed gegroeid in deze 1,5 week:

De grote kas:

gallery_22742_10508_192763.jpg

gallery_22742_10508_457805.jpg

 

En het kleine kasje:

gallery_22742_10508_672118.jpg

 

Tijd voor een flinke bindsessie, na afloop zag het er zo uit:

gallery_22742_10508_352110.jpg

gallery_22742_10508_840470.jpg

 

En een paar uur later is alles al weer keurig bijgetrokken :)

gallery_22742_10508_787411.jpg

gallery_22742_10508_475530.jpg

 

De planten hebben de vakantie goed overleeft. alleen valt het me nog steeds op dat de jonge uitlopers lichtgroen/geel van kleur zijn:

gallery_22742_10508_1059679.jpg

gallery_22742_10508_740175.jpg

 

Na verloop van tijd worden ze wel weer mooi groen. Ik maak me er verder ook geen zorgen om.

Maar heeft iemand toevallig een idee waar dit aan zou kunnen liggen? een bepaald tekort?

 

Ik heb vandaag ook weer een beetje voeding aangemaakt, mn EC zit inmiddels op 2,0 bij een PH van 5,8

 

@ plantkas & matser

Bedankt voor jullie reactie,

Ik ben in ieder geval blij met jullie tevreden reacties tov de toprot.

 

Verder denk ik dat de planten wel goed staan zo, ik moet er ook nog tussen door kunnen lopen dus :P

En ik denk dat de foto's een vertekend beeld geven.

Ik zal binnenkort wel even kijken of ik er een duidelijkere foto van kan maken.

 

Verder gaat alles nog prima, nu maar even kijken of ze de volgende vakantie vanaf dinsdag ook overleven :lol:

 

De groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmm... een buitenscrog! Ben benieuwd wat dat gaat geven!

Succes ermee iig!!

So far so good!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna 2 weken verder, en weer terug van vakantie, dus weer tijd voor een update ;)

 

Voordat ik op vakantie ging, heb ik nog even een vat voeding aangemaakt, deze heb ik op de dag van vertrek nog even gecontroleerd. Tot mijn schrik gaf de PH meter een waarde van 3,2 aan :lol:

Toen ben ik gelijk beginnen te gooien met PH+, na een behoorlijke hoeveelheid was de PH slechts gestegen tot 4,8. Nu ging er bij mij een belletje rinkelen... PH meter misschien kapot??...

Vervolgens het leidingswater gemeten, dat zat volgens mn meter op 5 terwijl dit normaal 8 is. Tenslotte heb ik nog maar even de ijkvloeistof erbij gepakt, en er klopte inderdaad geen zak van :lol: . De waardes weken zoveel af dat ze zelfs niet te kalibreren waren. Vervolgens heb ik op gevoel :lol: maar PH- bij het vat in gegooid, in de hoop dat de PH waarde ongeveer goed zat....

Of dat gelukt is zullen we nooit weten, maar de plantjes zien er volgens mij wel goed uit. Oordeel zelf:

 

De grote kas:

gallery_22742_10508_857975.jpg

gallery_22742_10508_415314.jpg

 

Het kleine kasje:

gallery_22742_10508_578544.jpg

 

De grote kas na een flinke martelsessie:

gallery_22742_10508_1136979.jpg

gallery_22742_10508_916064.jpg

gallery_22742_10508_485370.jpg

gallery_22742_10508_853249.jpg

 

Ook heb ik de planten aan de onderkant ontdaan van uitlopers die het net toch nooit zullen bereiken:

gallery_22742_10508_616583.jpg

gallery_22742_10508_178946.jpg

 

En een dag later staan de planten er tiptop bij :D

gallery_22742_10508_859610.jpg

gallery_22742_10508_165560.jpg

gallery_22742_10508_57251.jpg

gallery_22742_10508_490246.jpg

 

Op een van de foto's hierboven is te zien hoe groot de plant is in vergelijking met een 5 liter vaatje voeding.

Deze heb ik gisteren leeg gemaakt, bij het aan maken van het voedingsvat.

Totaal hebben de 5 plantjes dus 5 liter groeivoeding gehad. Het vat heeft nu een EC van 3,0 de PH kan ik momenteel niet meten, maar ik verwacht dat de PH waarde wel in de buurt van de 6 zit.

Bij het aanmaken van oplossing van EC 2,0 zat mn PH op 6,5. Bij een EC 3,0 zal dit iets lager zijn.

 

Wanneer het vat leeg is ga ik overschakelen naar bloeivoeding. Het is immers 15 augustus geweest, mijn groeivoeding is op en ik heb de eerste witte haartjes gespot :D

 

De PH meter geeft momenteel weer wat betere waardes aan. Ik hoop dat de oorzaak vocht in de meter is. er is namelijk een keer wat water in gelopen (na afloop deed hij het toen echter wel weer gewoon). Anders heeft waarschijnlijk de electrode kapot. En dat zal ik het aan maken van bloeivoeding ook zonder PH meter moeten doen.... Maar ik houd jullie op de hoogte :D

 

Ik verwacht dat de planten nog wel 3 weken door zullen groeien. En dan hoop ik dat mn netje mooi gevuld is.

Morgen ga ik de stroom aanleggen in de broeikas, zodat de ventilator kan gaan draaien.

Verder ga ik waarschijnlijk geen zwenk ventilator gebruiken. De ventilator die er in zit heeft volgens mij voldoende capaciteit, en hij blaast de lucht naar buiten :D

 

En dan tot slot nog een paar foto's van de ruimte tussen de planten en het zeil:

gallery_22742_10508_647439.jpg

gallery_22742_10508_1298507.jpg

 

Groeten Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie struikjes, maar ze blijven kleiner als dat ik verwacht had.. Het voordeel daarvan is dat de luchtvochtigheid niet zo snel oploopt.. Het kritieke punt voor luchtvochtigheid is smorgens als het licht word.. Voor de grap moet je dan een gaan kijken hoeveel condensdruppels er dan tegen het dak hangen. Wat ik al eerder zei, het is maar een suggestie, laat je vin naar binnen blazen.. heb je 2 vliegen in een klap, en dat je lucht binnen je kasje circuleert en dat er "droge lucht" aangevoerd word.. Wel je deur op een kier laten dan voor het "afvoeren". Ik heb zelf jaren naar buiten geblazen, maar het laatste jaar ben ik naar binnen gaan blazen, en dat is me erg goed bevallen! Ik weet niet of je tegenover de vin ventilatiegaten heb zitten, zo niet dan gaat de lucht van je deur direct omhoog naar de vin en heb je er relatief weinig profijt van..

 

Groet PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo PlantKas,

 

Bedankt voor je reactie, ik had ook verwacht dat ze iets meer zouden groeien, maarja we zullen zien wat het brengt,

Ze kunnen nog 2 a 3 weken groeien, en ALS het een beetje mooi weer blijft dan kan het heel hard gaan...

 

De luchtvochtigheid in de kas valt me reuze mee, ik heb vanochtend om 6,45 voor de grap eens gekeken naar de condensdruppels.

En wat bleek... Niks te zien, door er langs te vegen voel je wel dat het iets vochtig is, maar dit valt me alles hartstikke mee. ;)

 

En over die ventilator... Ik had in mn hoofd zitten dat jij juist bedoelde dat hij naar buiten moest blazen... :lol:

Een beetje verkeerd begrepen maargoed. Het omdraaien gaat hem niet worden ben ik bang... Dan zit de motor buiten in het weer. En dat lijkt me niet zo gunstig, vooral om dat de de elektra niet zo goed is afgeschemd... eigenlijk bijna niet....

 

Het gat waar de ventilator inzit is wel vrij groot, ik ben nog van plan om hier een koker om heen te maken en af te purren. zodat de ventilator meer "nut" heeft. Maar misschien plaats ik ook wel gelijk een andere ventilator met bijpassende koker, ik heb namelijk nog het een en ander liggen hier thuis, en dan zal ik gelijk even kijken of ik de ventilator zo kan laten draaien dat deze de lucht naar binnen blaast :lol:, maar dit zal iets worden voor het volgende weekend of de week daarop ben ik bang :D

 

Verder heb ik inderdaad ventilatie gaten in het zeil gemaakt. Een aantal zitten er aan de onderkant, zijkant en aan de achter kant, zodat de lucht op verschillende plekken aangezogen word. Bij het ventileren laat ik de deur dan dicht zodat de lucht zich door de kas moet verplaatsen. Wanneer je de deur open hebt staan kun je goed merken dat de ventilatie een stuk minder is. en dat alle lucht via de deur word aangezogen.

 

Verder ben ik van plan om morgen voor de eerste keer preventief te spuiten met een middeltje tegen botrytis. En ik hoop dat dit in combinatie met het ventileren en de lage luchtvochtigheid voldoende zal zijn om toprot voor te blijven..

 

Advies/Commentaar is altijd welkom :lol:

 

Groeten Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Leute,

 

Weer tijd voor een update, een paar foto's van afgelopen weekend:

gallery_22742_10508_993282.jpg

gallery_22742_10508_848071.jpg

 

En 1 plantje in het kleine kasje:

gallery_22742_10508_230990.jpg

 

En de dag na de bind sessie, is alles weer keurig bijgetrokken:

gallery_22742_10508_508417.jpg

gallery_22742_10508_350328.jpg

 

En nog even een fotootje van bovenaf:

gallery_22742_10508_851507.jpg

 

Zo als je kunt zien, gaat alles nog mooi zijn gangetje. De plantjes zijn nog steeds wat klein maar zien er verder goed uit.

 

Met het slechte weer van afgelopen weken ben ik blij dat de plantjes in de kas staan. Zo hebben ze er in ieder geval minder last van. De weersvoorspellingen voor komende week zien er in ieder geval een stuk beter uit. Nu kunnen de plantjes nog even een stukje groeien en dan mag de top ontwikkeling starten :huh:

 

Inmiddels zijn in de meeste topjes de eerste (kleine) witte haartjes zichtbaar, dus waarschijnlijk word het oogsten in begin november :S. Nu maar hopen op 2 maand fatsoenlijk weer :lol:

 

De plantjes zijn inmiddels 2x preventief bespoten tegen toprot, dit zal ik de komende weken nog diverse keren herhalen.

 

Ik heb inmiddels bloeivoeding toegevoegd aan het voedingsvat. Mijn EC zit op 3,0 en mijn PH waarde weet ik niet, maar zal waarschijnlijk wel in de buurt van 6 zitten... Ik ga er tenminste vanuit dat er niet veel verschil zit tussen groei en bloei voeding wat betreft PH.

 

Inmiddels heb ik ook stroom in het kasje, en dus kan de ventilator gaan draaien, maar hiermee wacht ik nog een week of 2-3.

 

Verder is weinig nieuws te melden

 

Groeten Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...