Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BioMan

BioMan's eerste kweekje ooit !

Recommended Posts

@Monti

Leuk dat je hier even binnenspringt :blink: het plantje is nu zo'n 35-40 cm maar ik vind haar wel behoorlijk breed :wave:

 

Hier is dan de update:

Picas :rofl

 

het vrouwtje begint erg geel te verkleuren en ik denk dat haar einde stilletjes nadert... ik ga haar gewoon laten staan en kijken hoe ze dood gaat :D Ze stopt nu (volgens mij) al haar energie in haar nakomelingetjes :D

 

gallery_25782_10080_171168.jpg

 

gallery_25782_10080_590313.jpg

 

gallery_25782_10080_139578.jpg

 

Mr./Misses Freebee (zou ik het best hier nog stekken van nemen of haar gewoon laten afbloeien voor het beste resultaat ?)

 

gallery_25782_10080_56401.jpg

 

Hier is het geel duidelijk zichtbaar...

 

gallery_25782_10080_2121777.jpg

 

(foto's lijken wel dezelfde als die van de vorige update :wave: )

 

En er is goed nieuws... er komt volgend jaar een Guerilla ! :smoke

Na vaak op spottenjacht geweest te zijn heb ik eindelijk een paar goede spots gevonden, maar ik blijf nog steeds ijverig doorzoeken ;)

 

laters !

BioMan :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste BioMan,

 

heb hier net even je topic doorgelezen, en ik moet toegeven dat het je goed is af gegaan!

ik ben zelf ook belg en heb zowat de zelfde situatie als jij.. men ouders vinden het goed heb nu 2 WW's staan :smoke

 

die beginnersfoutjes als fout ontkiemen en te nat staan heb ik ook gehad, maar je leert echt

en ik ben er zeker van dat ik die fouten niet meer ga maken en ik wens jou hetzelfde toe.

Ik denk dat je tog rond de 50-60 zaden mag verwachten. Je zit trouwens bij het

rechte eind, de mama gaat nu haar zelf leegvreten en dat allemaal in haar kleintjes stoppen :blink:

 

jammer dat je man gesneuveld is, anders had je mss je unknown nog kunnen bevruchten en

die ook als testers voor volgend jaar gebruiken.

 

al bij al tog mooi, en eigenlijk is het niet te laat om nog een 2de rondje (guerilla) te draaien hé :wave:

 

succes nog man,

 

matser

Share this post


Link to post
Share on other sites
, en eigenlijk is het niet te laat om nog een 2de rondje (guerilla) te draaien hé --- matser

 

Zou ik niet doen , bewaar je zaad lekker voor volgend jaar, voor een goede start.

 

Even geduld a.u.b. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf ook 2 ak vrouwtjes en 1 ak mannetje bij elkaar staan en het mannetje heeft zijn werk gedaan en er zitten al zaden in maar wat nu veder ? moet ik ze gewoon leker door laten groeien totdat ze dood gaan en daarna droogen?

ik hoop de jullie mij kunnen helpen.

 

Mvg,

 

Dy-Dodo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de commentaar allemaal ! :smoke

 

@Matser:

Leuk dat je hier ook even komt binnenspringen :blink: ach, tegenwoordig meer en meer belgen hier op het forum, vind het hier eigenlijk wel erg gezellig, Belgen en Nederlanders kunnen hier tenminste met elkaar opschieten...'t zijn de plantjes waar het hier om gaat toch ?

 

Heb je hier ergens een kweekverslagje lopen van die 2 WW's ? Dan ga ik zeker een komen binnenspringen :D

 

En ik heb ook erg veel geleerd uit dit kweekje...en ook veel foutjes ontdekt die in de toekomst niet meer gemaakt zullen worden :D

 

En ik heb nog een ietsiepietse stuif kunnen opvangen... misschien genoeg voor een halve zijbud... maar denk dat ik dat niet ga doen... ik heb trouwens nog 4 van die freebee zaadjes liggen :wub: Volgend jaar nieuwe rondes nieuwe kansen, dit was zeker leerzaam :rofl

 

Dit jaar nog een Guerilla ga ik niet meer doen, heb nog wel wat werk aan de winkel zoals: grond opwaarderen,zaad laten drogen,...

 

Ik wil liever niets overhaast doen ;)

 

@Green silhouette:

Ging ik ook doen :wave:

 

@Dy-Dodo:

Ik volg jouw kweekverslag ook wel hoor :comp: maar heb er gewoon nog niet gepost, het moet daar lekker gezellig zijn nu in de kas :nerd

 

Inderdaad laten staan tot ze dood is :lol: maar wel effe iets onder het plantje leggen om de zaadjes die er al uitvallen op te vangen als het plantje dood is kan je zaadjes lekker laten drogen en dan de vrieser in :o

 

BioMan :wave:

 

PS: hoelang moet misses AK nog denken jullie zo ongeveer ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag beste wietkweekfanaten :punk:

Het is weer even tijd voor een snelle Update:

 

Misses AK is nu wel ERG geel geworden maar de zaadjes liggen lekker te rijpen in het zonnetje...

Picasssssssssssss :)

 

gallery_25782_10080_2001891.jpg

 

gallery_25782_10080_781920.jpg

 

Zo meteen de vragen, eerst Mr./Misses Freebee

Ik vind dat ze er echt prachtig uitziet ! :kill:

 

gallery_25782_10080_1358422.jpg

 

Nu een paar vragen...

 

- Als de zaadjes eruitvallen/ik ze er uit haal, hoe moet ik deze dan laten drogen ?

 

- Moet ik die gedroogde zaadjes dan meteen in de vriezer steken of moet ik er nog iets anders mee doen ?

 

- Nu had ik gedacht om de plant ergens binnen op een vensterbank te zetten om haar daar te laten 'doodgaan' zodat ik zeker ALLE zaadjes kan oogsten die er te oogsten vallen, want ik heb schrik dat er vogels of andere beesten mijn oogstje gaan verpesten (op de vensterbank komt zo'n 6u licht per dag, maakt dit iets uit ? Want het plantje is toch dood aan het gaan ? ) Kan ik haar beter buiten laten staan of op de vensterbank droppen ?

 

 

En om af te sluiten nog wat pica's van ander lekkers uit men tuintje... B)

 

gallery_25782_10080_656966.jpg

 

gallery_25782_10080_1439077.jpg

 

En ik heb al een paar RODE pepers ;) (soortje: doodgewone Cayennepepers )

 

gallery_25782_10080_1025886.jpg

 

:)

 

gallery_25782_10080_1000396.jpg

 

BioMan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de zaden gewoon op een droge plek legt moet het goedkomen lijkt mij. Ik leg mijn zaadjes ook altijd in de vensterbank te drogen, gewoon in een schoteltje. Tot nou toe altijd goed gekomen ;) .

 

Maar corrigeer me als ik fout zit... ;)

 

 

 

 

Daddy Cool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zolang het droog genoeg is om je zaden 0% te laten ontkiemen is het goed. vriezer hoeft niet denk ik.

 

ps: mijn kweekje = handtekening ;)

 

groeten, matser

Share this post


Link to post
Share on other sites

kdenk niet dat je ze in de vriezer hoeft te steken hoor ;)

gewoon op een droge plaats lijkt mij al voldoende. Ziet er iig goed uit, hoeveel zaadjes denkje te gaan krijgen?

 

grtz

mdvtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal ! B)

 

Dus gewoon 2-3 weekjes laten drogen op de vensterbank in het zonnentje op een schaaltje met op de bodem wat keuken/wc papier (zodat alle vocht daar in kan trekken) ? Lijkt me prima te doen ;)

 

Ik schat zelf zo'n 40-50 zaadjes... veel meer zal het niet worden volgens mij ;) maarja, hoe meer hoe beter :)

 

BioMan :)

 

PS: weet iemand hoe ik brandnetelzaad kan oogsten ? Ik wil eens proberen om een eigen spot(je) aan te leggen :kill:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Bioman !

ik lees ook mee hoor... B)

zaden bewaar je droog, koel en donker...

ik heb ze in de groentela van de koelkast in een dicht plastic bami bakje met plastic zak eromheen en de zaden van 2006 ontkiemden bijna 100% ( Henkes Lolland2006)

Men zegt dat ze dan 10 jaar zeker goedblijven, dus invriezen hoeft niet imho...

Tja dat brandnetel zaad gewoon plukken denk ik...kheb het nooit gedaan gedaan

maar als ik er naar kijkzo....het is ook te koop op vreeken.nl

ontkiemen zou ik brandnetelzaad doen met de peterselie methode van Dame Blanche(RIP)...en dan inharken in de grond voor een regenbui...

gr & succes ;)

Carpie

 

ps: bij de zaden doe ik wat gedroogde rijstkorrels... ;)

 

ps: brandnetelzaad pukken voor kippen:

 

Het meest belang hecht ik aan brandnetelzaad. Drie of vier keer per week haal ik hier één of twee emmers van op. Ik heb een aantal vaste locaties in een natuurgebied in mijn buurt waarvan ik denk dat ze nooit bespoten worden. Emmer in de linkse hand, handschoen aan de rechterhand, brandnetelsteel tussen de ringvinger en de middenvinger nemen, van onder naar boven ritsen en je hebt een handvol zaden en bladeren. Op de betere vindplaatsen heb ik op 5 à 10 minuten 2 emmers vol. Die strooi ik dan uit in de buitenrennen. Ik heb dan nog 40 à 50 dieren en de dag erna is alles weg. Brandnetelzaad is zeer rijk aan caroteen. En het bevat een waardevolle olie. Ik heb ooit in een artikel gelezen dat paardenmensen brandnetelzaad als versnapering aan de paarden geven om de vacht mooi glanzend in topconditie te brengen. Ik geloof daarin. Vroeger, voor ik Orpingtons had, fokte ik goudvinken en die bracht ik in het najaar prachtig door de rui met voornamelijk zaad van brandnetels en van moerasspirea. Door het caroteen van de netels kleurden de goudvinkenmannen prachtig rood, net zoals in de natuur, zonder chemische kleurmiddelen.

http://kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=30293

Share this post


Link to post
Share on other sites

SUPER dat je ook meeleest Carpie ! Ik voel me vereerd B)

Tja, ik moet toch ergens beginnen met kweken, zoals jij zegt: 'Wie het kleine niet eert...'

 

Ik ga men zaadjes juist bewaren hoe jij het zegt, wat is het beste denk jij ? Vriezer of Koelkast ?

Als ik ze dan 10 jaar zou kunnen bewaren, amai... da's wel lang ! ;)

 

Ja, ik was het ook van plan met de peterseliemethode te doen, dat had jij nog eens iemand aangeraden ergens in een kweekverslag hier op wf

 

Ik laat jullie nog iets weten ! ;)

 

thnx voor de tips Carpe !

BioMan

 

Edit: Carpie is me al voor met googlen :) Thnx !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet waar ik het kwijt moet maar wil dit toch even met jullie delen...

Snel even een verslagje van het brandnetelzaadoogsten B)

 

Even Carpie Quoten, want dit heeft me ontzettend geholpen...

 

Emmer in de linkse hand, handschoen aan de rechterhand, brandnetelsteel tussen de ringvinger en de middenvinger nemen, van onder naar boven ritsen en je hebt een handvol zaden en bladeren.

 

http://kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=30293

 

Zo als hierboven beschreven heb ik 2 minuten brandnetelzaad een bladeren geoogst..

Dus dan zit dit in je emmer

 

gallery_25782_10080_1804643.jpg

 

Dan houd je de emmer schuin en al de grove bladeren die houd je tegen met je hand, wat er nu op de bodem verschijnt zijn je brandnetelzaadjes ;)

Die doe je dan in een ander potje/emmer/weetikveelwat..

 

En je hebt een potje vol brandnetelzaad :)

 

gallery_25782_10080_972790.jpg

 

gallery_25782_10080_1127539.jpg

 

En de rest gooi je lekker op de composthoop voor een shitload stikstof

 

gallery_25782_10080_988408.jpg

 

De zaden liggen nu te drogen en gaan daarna een tijdje de koelkast in...

Word vervolgd :)

 

Thnx to Carpe_Diem !

BioMan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn we weer met een....

Update:

 

Ik heb het dus toch maar gedaan, nadat HighLife me (onbewust :P ) geinspireerd heeft: ik heb een paar experiment stekjes gesneden ;)

 

Ik heb in totaal slechts 2 stekjes gesneden, puur met de mentaliteit om ervan te leren, één stek is de zogenaamde topstek van (vermoedelijk) Misses Freebee (hiermee ineens getopt want bij de vorige poging heb ik geflopt :kill: ), en de andere stek is een soort van wilde vertakking op de stam dus met die vertakking te stekken heb ik haar ineens gefimmed :D

 

de Moederplant (hopelijk een moedertje)

 

gallery_25782_10080_1579483.jpg

 

gallery_25782_10080_1196163.jpg

 

De stekjes in een soort van propagator (ik weet dat het nergens op slaat :D maar ik ga morgen een degelijke propagator aanschaffen :P)

 

gallery_25782_10080_887774.jpg

 

'Topstek'

 

gallery_25782_10080_623249.jpg

 

Andere stek

 

gallery_25782_10080_564358.jpg

 

gallery_25782_10080_959714.jpg

 

Ik heb ze dus gewoon buiten staan, en ik weet dat de kans dat deze stekken in de bloei schieten aanzienlijk is, maar het is puur om te leren :D Als ik ze buiten wortels kan laten aanmaken kan ik dat met 24/7 TL licht ook ;)

 

En als ze wortels hebben wil ik ze nog laten afbloeien om met de ene een halve joint te vullen :punk: en met de andere 15 zaadjes te oogsten :) Heb ik ineens een verassingssoortje ontwikkeld, kan je vergelijken met Doc's ei :)

Ik quote hem even :bier

 

Humor-Eten-lol-m-87138.jpg

 

:D

 

En uiteraard hebben we het hoogzwangere AK'tje die (hopelijk) snel zal gaan bevallen

 

gallery_25782_10080_1894050.jpg

 

gallery_25782_10080_911680.jpg

 

Er is nog GEEN ENKEL zaadjes uitgevallen, is dit normaal ? Hoelang moet ze nog ongeveer denken jullie ?

En ik ben al zeker van 2 Guerillaspots B)

 

Laters !

BioMan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker tuintje heb je daar! ;)

misschien vallen die zaadjes er wel uit, maar zal je ze niet op de grond zien liggen om dat vogels het oppikken,

niet vergeten dat hennepzaadjes het beste vogelvoer is ;) µ

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bioman, je hoeft niet te wachten tot de zaden eruit vallen, dat gebeurt zelden met wietzaden, de meesten zitten diep in je topjes vast en goed omsloten door hun zaadhulsjes

aan je laatste foto te zien zijn je zaden bruin/rijp.

zal haar maar snel omhakken en te drogen hangen voor er rot in komt aan gezien je bladeren helemaal naar de kloten zijn, 1na laatste foto ziet er nl verdacht uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt dat jullie even komen binnenspringen ! ;)

 

@GetinTheGanjaBus:

Heey ! Thnx man !

Dat van die vogels dacht ik dus ook... dus ik zit hier met een dillema :kill:

 

- Ofwel zet ik het haar achter een vensterbank waar weinig direct zonlicht komt maar er tenminste geen beesten bijkunnen, want ik heb het gevoel dat er enkele zaadjes uit haar kruintje verdwenen zijn B) als ik 's morgens eventjes ga kijken zie je de musjes van overal wegfladderen :)

 

- Ofwel laat ik haar nog even buiten staan en oogst ik na 2 weken ofzo

 

- Ofwel hang ik haar meteen te drogen en pulk ik de zaadjes eruit...

 

:) Rara ? :punk:

 

@Topic:

Denken jullie dat de kans op toprot groot is ? Ik dacht dat dit geen kwaad kon bij een zadenkweek ?

Jullie hulp is ZEER welkom ! :bier

 

@Memberw:

Thnx dat je ook even langskomt !

En euhm... voor de rest, check hierboven ;) :P

 

 

Grtz,

BioMan :D (die nu naar het TuinCentrum vertrekt )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio, waar breek jij je kop nu over ;)

 

 

Dat van die vogels dacht ik dus ook... dus ik zit hier met een dillema

 

- Ofwel zet ik het haar achter een vensterbank waar weinig direct zonlicht komt maar er tenminste geen beesten bijkunnen, want ik heb het gevoel dat er enkele zaadjes uit haar kruintje verdwenen zijn als ik 's morgens eventjes ga kijken zie je de musjes van overal wegfladderen

 

- Ofwel laat ik haar nog even buiten staan en oogst ik na 2 weken ofzo

 

- Ofwel hang ik haar meteen te drogen en pulk ik de zaadjes eruit...

 

Beetje pvc buis en vogelnet kan wonderen doen als je laat staan.

Als de RV niet boven 50 blijft is er geen gevaar op toprot toch?

 

Ik zou't laten staan en zien wat ze je geeft .

 

 

 

Verder ben je op goeie weg jonge! blijven gaan ;)

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites
En je hebt een potje vol brandnetelzaad ;)

 

 

 

En de rest gooi je lekker op de composthoop voor een shitload stikstof

 

Oei ;) ...als je die compost gaat gebruiken heb je kans meteen een brandnetelveld te maken.....een beetje zaad zal dr wel bij zitten.....

brandnetelgier moet je daaom ook altijd maken van jonge brandnetels...

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@irridium77:

Thnx man !

Jij ook ! Blijve gaan ! :punk:

 

@Carpie:

oei :bier weer een blunder, weet ik dan weer voor in de toekomst :kill:

 

En hier is ie dan, mijn propagator :)

 

gallery_25782_10080_1073584.jpg

 

met de stekkies erin...

 

gallery_25782_10080_1832423.jpg

 

Ik wacht nog 5 dagen en dan gaat misses AK om...

 

gallery_25782_10080_1448385.jpg

 

En het gaat niet lang meer doen of deze laat zijn/haar geslacht zien :P

 

gallery_25782_10080_1452435.jpg

 

Heb me ook een PH-meter en jiffies aangeschaft ;)

 

Dat was het dan weer

Allemaal bedankt om even langs te komen ! :)

 

;)

BioMan B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow stekjes B)

 

die had ik niet verwacht hierzo in ons belgenlandje.

Welke soort? ;) of zelf gestekt?

 

tziet er wel een beetje droog uit in je propagator... wat is de RV?

voor stekjes moet dit rond de 70% of meer hangen. (dus dekseltje helemaal toe)

Als je ze zelf gestekt hebt, heb je dan ook fungicide gebruikt?

 

vetjes allemaal anders ;)

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey Irri !

Inderdaad zelf gesneden, nu een beetje oefenen zodat het in toekomst foutloos zal verlopen :D (hoop ik)

RV weet ik niet, meet ik ook niet ;) maar als ik het helemaal toe doe, gaan mijn stekjes dan niet stikken of zo ?

 

Ik laat de 'luikjes' alletwee open, maar spuit zo'n 2x per dag op de plantjes met een plantenspuit vol regenwater :bier

Fungicide ?? :)

Nog nooit van gehoord :punk: wat is dat ?

 

Ik heb gewoon stekje gesneden, in een glas (regen)water, stekpoeder erop, overtollige natuurlijk afdoen, in de zaai - en stekgrond, in de propagator en beetje nat spuiten met een plantenspuit en klaar is kees B)

 

Het is niet met de bedoeling om de stekjes af te bloeien natuurlijk, maar dat zou wel leuk zijn :P het is gewoon om te testen als ze gaan wortelen, als me dat buiten lukt, lukt me dat ook onder 24u TL en dan kan ik wel gaan voor een oogst(je) :kill: Puur om te leren eigenlijk, 't is de eerste keer :P

 

Als het me op deze manier lukt is het echt kinderspel, als ik het kan dan kan iedereen het :) geloof me :D

 

BioMan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

Goedenavond allemaal !

 

Weer even snel updaten, met dit slecht weer is er niet veel veranderd... maar het loopt nog allemaal gesmeerd :D

Ik ga Misses Auto AK47 nog even laten staan, ze gaat nog goed en van toprot is er nog geen sprake... ongeveer 35% van de zaadhulsjes zijn al mooi bruin, ik ga voor de volle 90 a 100% :wOOt

 

Even wat plaatjes posten :D

 

Ik denk dat deze stek in de bloei schiet :P maarja, dat was ook te verwachten :)

 

gallery_25782_10080_1500684.jpg

 

de andere

 

gallery_25782_10080_704533.jpg

 

hierzo de mooie moeder/vader :)

En er komen al twee mooie nieuwe scheuten uit B)

 

gallery_25782_10080_2224526.jpg

 

En daar hebben we dan 'Ugly Betty' ;)

 

gallery_25782_10080_178796.jpg

 

Niet echt veel te melden eigenlijk :lol:

 

Tips & Tricks zijn welkom ! :P

BioMan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi allemaal ! :D

 

Vanmorgen opgestaan, natuurlijk zo als elke morgen de plantjes even inspecteren :wOOt en wat zag ik daar liggen bij misses AK

 

? Twee mooie bruine zaadjes ! :D Ik natuurlijk heel blij, meteen op een schoteltje met keukenrol gelegd (zodat alle vocht daar in kan trekken) achter de vensterbank gedropt, kan dit kwaad ? En hoe lang moeten deze gedroogd voordat ze de vriezer in gaan ?

 

Ben ik net weer even wezen kijken en huh ? :) WEER EEN ZAADJE GEVONDEN ! :P

lekker bij de anderen gelegd B)

 

Voor de rest vind ik de Freebee er echt STRALEND uitzien ! :lol: en de stekjes leven ook nog ;) heb nu even geen pica's maar die komen bij de volgende update...

 

Moet ik nog dingen doen met de zaadjes ofzo ?

 

M.V.G.

BioMan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi dat de zaden beginnen te vallen :lol:

zou ze gewoon binnen bewaren op een droge/ koele plek.

en vooral ergens waar het niet vochtig is, anders zouden ze te vroeg kunnen gaan ontkiemen B)

gr cannabizz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...