Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Hier ons eerste kweekverslag.

 

De Kast

- 60 B 100 L 100 H (instelbaar)

- PAX IKEA

- Mat wit aan de binnenkant

 

De Electro

- Licht 5x 18w Coolwhite 30/33 en in bloei naar Warmwhite 827 / 830.

- Tijdklok (2A schakel)(16A)

- Verdeeldoos (3x en 6x met I/O)

- Luchtbevochtiger 50W

- Fan

- Hygro/Thermometer

 

De Voeding

- ATAmi Terra voedingpakket

- Root C

- Terra Leafs

- Terra Max

- ATAzyme

- Bloombastic

De Aarde

- Beginnende met Potgrond (Gamma)

- Na eerste keer overpotten, schakelen we over naar mix grond.

 

We beginnen nu met Hollands Hope (F) van Dutch Passions, gefeminiseert zaad. Voornamelijk Indoor en een heerlijke Indica.

 

De eerste week

 

De eerste 3 zaadjes zijn ontkiemt en geplant in de eerste pot maat, 1 van de drie (Ms. Squashy) is niet inmiddels al dik 5 cm boven de grond en de andere 2 nemen net een kijkje boven de grond.

 

De lampen staan op 18h/6h. En Ms. Squash krijgt d'r eerste hapjes met 20 ml tegelijk (Root C en Terra Leaves, 1:200 water) en de andere twee worden simpel vochtig gehouden met een plantenspuit.

 

Wachten op de andere twee ;) .

 

Foto's

 

gallery_20225_9655_2300292.jpg

Kast plus werkplekje.

 

 

gallery_20225_9655_1010663.jpg

Ons plantje (Ms Squash) en de twee zaadjes.

1e pot

 

gallery_20225_9655_1430880.jpg

LV en Temp

 

gallery_20225_9655_545873.jpg

De 5 TL buizen 3 potten en de 2 schaaltjes zit water in om het binnen in de kast wat beter te bevochtigen.

 

gallery_20225_9655_988634.jpg

Ons voedingspakket.

 

gallery_20225_9655_1067890.jpg

Ms Squashy.

 

Tot volgende keer.

 

Ps: Squashy was onze rat die een paar weken in die kamer heeft geleeft, maar helaas naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. ;)

Edited by Dr.LivingStoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey GJB,

 

suces met dit kweekie, wel moet je de TL's dichter op je plantjes zetten, die ene gaat nu erg strekken.

 

op een CM of 3 afstand.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eogextreme

hoi succes met je kweek!

 

Over je potgrond;

 

* Misschien kun je beter starten met zaai/stekgrond dit vindt je penworteltje lekkerder en het heeft minder bemesting, je zaailing heeft 2 lob blaadjes waar het zijn eerste voeding vandaan haalt.

 

* Potgrond heeft meestal chemische meststoffen hetgeen je bodemleven vernietigd.

 

Ik zou de eerste tijd ook geen (blad)voeding toevoegen aan je nevel.

 

 

Zoals djsuzie al zei je zaailing is aan het strekken je licht moet er dichter op. Wat je kunt doen is je steeltje licht kneuzen om de groei te remmen.

 

 

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

leuke opzet

probeer je TL zo dicht mogelijk bij je plantjes te krijgen

anders gaan ze strekken en vallen ze om

 

ik zie licht via kier naar buiten komen..

pas wel op met licht van buitenaf in de donkere periode

 

 

succes&groetjes

 

maniski

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey,

 

leuke opzet

probeer je TL zo dicht mogelijk bij je plantjes te krijgen

anders gaan ze strekken en vallen ze om

 

ik zie licht via kier naar buiten komen..

pas wel op met licht van buitenaf in de donkere periode

 

 

succes&groetjes

 

maniski

 

Beste people,

 

We hebben besloten om een nieuwe opzet van de planten te proberen.

De langere plant staat nu iets meer naar voren, zodat de TL buis 3 cm. boven de kleintjes kon worden gehangen.

Hier een foto van de nieuwe opzet;

gallery_20225_9655_330400.jpg

 

Graag horen wij commentaar of uiteraard complimentjes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo bro,

 

Haal die lampen eens van de wanden en hang ze alle 5 boven de plant!

Zodat je zoiets krijgt:

gallery_25117_9519_29918.jpeg

En hang ze dan op 3 à 5cm boven de plant.

 

Als ik het goed voorheb kan je die TL-balkjes ook snel voorzien van reflectoren.

Dat verdubbeld de lichtobrengst bijna ;)

 

Zoals je nu bezig bent zal het niets gaan worden ;)

Voldoende licht is het aller belangrijkste voor planten.

Dat is ook de reden dat je zaailingen zo strekken...

Zoek de term PPFD eens op

 

Aurèle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed advies,.

 

en de potjes meschien op watten zetten or what ever !!

 

omdat de worteltjes niet van koude hoofdjes houden :-)

 

succes en geduld alvast,.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yo bro,

 

Haal die lampen eens van de wanden en hang ze alle 5 boven de plant!

Zodat je zoiets krijgt:

gallery_25117_9519_29918.jpeg

En hang ze dan op 3 à 5cm boven de plant.

 

Als ik het goed voorheb kan je die TL-balkjes ook snel voorzien van reflectoren.

Dat verdubbeld de lichtobrengst bijna ;)

 

Zoals je nu bezig bent zal het niets gaan worden ;)

Voldoende licht is het aller belangrijkste voor planten.

Dat is ook de reden dat je zaailingen zo strekken...

Zoek de term PPFD eens op

 

Aurèle

 

Heel erg bedankt voor het meedenken, en het is ons inderdaad al eerder verteld, en Licht = Gewicht.

Maar ten eerste heb ik een beetje moeite om nu reflectoren op te gaan hangen aangezien we het misschien nog aan gaan passen, (de opstelling)

En zijn we nog van plan om meerdere TL buizen op te hangen boven de planten want een is een beetje weinig, dus gaan we naar dubbele tl bakken, met reflector er ingebouwd.

En de kast is Mat wit aan de binnenkant, dus reflectie is al redelijk hoog.

Verder moeten wij idd het advies over de koude voetjes wel gelijk uitvoeren.

 

Heel erg bedankt,

Ik wacht in spanning op meer, en de nieuwe foto's komen.

 

Golden Jelly Bean

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik neem aan dat je dit bedoeld,

PPFD Photosynthetic Photon Flux Density

PPFD Plans, Programs, and Force Development

 

Alleen dan de Photosyntetische Foton Flux Dichtheid, dit kunnen we inderdaad optimaliseren met reflectoren,

 

Lang geleden, 1 week, heb ik nog na zitten denken over het ophangen van een 400w HPS natrium lamp, en is ook zeker goed geweest aangezien deze al zijn eigen reflector en ballast heeft, alleen is de hele lamp niet/nergens geaard, zou ik dit wel zelf kunnen aanleggen, maar er van uit gaan dat ie 20 weken 12/12 staat is dat 115,48 euro voor 3 plantjes, ( wel hele grote opbrengst) maar dat is het helaas niet waard. en twee mn tijdklok gaat dan doorbranden (16A)(2A schakel). dus zou ik een schakelbord moeten maken met een relais, en dat allemaal voor een HPS lamp. ( ook niet de grootste moeite), maar daarin wou ik het wel simpel/ soort van legaal houden.

Owja brandgevaar xD

 

Golden Jelly Bean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer licht is inderdaad een goed idee,

hoe je dat gaat doen moet je zelf maar uitzoeken. Opties genoeg...

Hier zijn bijvoorbeeld al de clip-on reflectoren.

 

Lees hier ivm met onnodig qouten.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak je niet druk man ;)

Ik ben ook geen mod hoor...

Ik wou je gewoon wat informatie geven ivm de huisregels.

 

Btw, T5 is misschien een goede oplossing voor jou, is naar mijn mening uberstealth ;)

HPS doet ook wonderen natuurlijk. Het forum staat vol met HPS, bv ook over de aansluiting ervan. Als je meer info wilt over T5 kan je mijn topic eens bekijken:Voorbereiding T5 test

 

PS: Wat was dat met die rat? Was het een wilde of een huisdier? Is wel een grappig verhaal... Heb ik nog nooit meegemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het komt er op neer, dat ik buiten een rat heb gevonden, deze in eerste instantie niet op wou pakken, maar toen die inmiddels op mn voet zat en achter me aan bleef lopen had ik zoiets van, deze is ontsnapt bij iemand. 2 maanden lang briefjes opgehangen maar niemand kwam hem claimen. En heb ik maar de rat heb gehouden. nu 1 maand geleden dood gegaan aan een hersenbloeding. 2 en een half jaar oud.

 

De naam is een ander verhaal, wij zaten samen een keer aan het water onder invloed van wat Marie Jane. En vonden we een klein groen squash-baar rupsje ;) . die we in een spa dopje hebben later varen over het water, genaamd Mister Squashy, laat onze plant en rat een vrouwtje zijn. Ms Squashy.

 

Fijne dag alvast.

Golden Jelly Bean

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey jelly bean :wub:

je bijna buurman hierzo ;) ziet er netjes uit.

ik zou alleen proberen die tl balken van de zijkant weg te halen en die boven je plantjes te hangen. 1-3cm erbovenop.

tl-balken verliezen gigantisch veel lumen naarmate je meer centimeter afstand tot de plant neemt.

 

wat is er gebeurt met je hps lamp? komt die er niet boven? imo beetje jammer als je die niet gaat gebruiken omdat je dan bijna quitte gaat draaien kwa het geld dat je hebt uitgegeven aan al die voeding en zaadjes etc en wat je gaat besparen om naar de shop te gaan van je opbrengst onder tl.

 

ik ga zeker je topic volgen, en ik wens je een mooie en leerzame ronde toe ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee gasten,

 

We zijn van plan binnenkort 4 Tl lampen boven te hangen, en die ene die nu hangt

op de bodem te leggen zodat de onderkant ook nog wat meepakt, binnenkort een foto ubdate hierover.

 

laters

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hee gasten,

 

We zijn van plan binnenkort 4 Tl lampen boven te hangen, en die ene die nu hangt

op de bodem te leggen zodat de onderkant ook nog wat meepakt, binnenkort een foto ubdate hierover.

 

laters

Neem danmeteen PL-L lampen, je kan er dan 55watt per buis uit persen!

4 lampen is dan dus 220 watt en daar kan je wel behoorlijk mee draaien.

 

VSA's kosten rond de 20,- euro voor 2 en de lampen zijn rond de 5 euro per stuk, wat verzendkosten en klein materiaal en je bent voor 60,- het mannetje!

(mits je de handel zelf kan aansluiten)

 

In de micro/fluor sectie zijn wel topics te vinden met linkjes naar winkels die dit spul hebben.

Ik dacht dat ik de winkels heb zien staan in Torsti's topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat liggen jullie nu altijd te lullen over PL-lampen?

Iedere keer ik iemand aanraad een tl-buis te gebruiken is er wel iemand die over Dou-fluor of T-Neon ofzoiets begint...

Dus ik heb het zeker niet specifiek over Groengoud.

 

Het is met TL-buizen net hetzelfde als met ventilatie,

hoe minder bochten in de slang hoe beter!

Er is geen enkele opgevouwen fluorescentielamp die dezelfde efficiëntie behaalt als een lineaire flourescentielamp.

En dan nog maar te zwijgen over de lichtverdeling!

 

Als deze man lineaire buisjes wil gebruiken, krijgt hij van mij applaus.

Hij moet wel eens leren alle licht boven de plantjes te hangen,

en niet er naast, onder, achter of voor, maar er BOVEN!

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat liggen jullie nu altijd te lullen over PL-lampen?

Iedere keer ik iemand aanraad een tl-buis te gebruiken is er wel iemand die over Dou-fluor of T-Neon ofzoiets begint...

Dus ik heb het zeker niet specifiek over Groengoud.

Hmm, beetje gestresst? (ik voel me niet persoonlijk aangevallen, mede door je laatste zin :lol: )

 

Voor zover ik weet zijn dit de feiten:

-T8 TL buizen leveren veel minder lumen op dan een T5 buis (en hij werkt nu met T8 buizen en is van plan deze bij te kopen)

-T5 buizen zijn dus een stuk efficienter dan de verouderde T8 buizen.

-PL-L is identiek aan T5 maar dan opgevouwen, 2x zoveel licht op 60cm dus! lijkt me....

 

Er zal her en der vast wel een tegenopmerking op zijn plaats zijn maar ik zou echt niet weten waarom je de PL-L niet goed vind, kan je me dat uitleggen want ik ben er wel benieuwd naar.

 

De resultaten die ik nu met 220 watt PL-L haal liegen er niet om, ten opzichten van 6 x 18 watt TL (T8) wat ik hiervoor had, alles groeit 3x sneller :)

Maar zoals eerder gevraagt, wat is je bezwaar tegen de PL-L's?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik ben 1 van die mensen die altijd gelijk over Tneon (heb ik zelf) en Duo-Fluor (vond ik te duur) begint. Inderdad om de redenen die groengoud noemt.

 

Ik heb nu 150 watt aan "gebogen T5" op een oppervlak van 70 keer 30 voor iets over de 100 euro, compleet plug and play, met groei en bloeilampen. Ik ben best handig en losse armaturen en T5-balkjes kopen en zelf een kap fabriceren kan best, maar kost je onder de streep hetzelfde (zo niet meer). Bovendien was ik zoveel watt waarschijnlijk niet eens kwijt geraakt op dit oppervlak met losse armaturen.

 

Groetsels

 

EmTee

(Die iedereen die onder fluor licht op de vierkante millimeter loopt te kloten een held vindt. Zij het T5, T8, PL-L of whateverrrrr)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb nu 150 watt aan "gebogen T5" op een oppervlak van 70 keer 30 voor iets over de 100 euro, compleet plug and play.

Mooi prijsje, ik was 60,- euro kwijt voor 4x 54 watt (of 55 watt?) met 2 VSA's en wat stukken aluminium van de praxis + een hamerslagkap die nu opgeknipt is tot reflector.

Voor dat geld heb je 4 lampen, 2 starters, een half dozijn alustrips, wat schroeven, lasklemmen, koperdraad en een hamerslagkap.

Een paar uurtjes knutselen in de schuur en je hebt 4 PL-L's in een frame met reflector en een bak licht waar je plantjes blij van worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,

 

effe wat info:

 

4800lm 55W 4000K = 87,27lm/W PL-L Phillips

5200lm 58W 4000K = 89.66lm/W Standaard Osram T8

5240lm 58W 4000K = 90.34lm/W Phillips TLD Super 80

5000lm 54W 4000K = 92.59lm/W Phillips Master T5

 

Hier zijn de links:

1

2

3

4

 

Zo zien we dus dat er 6.09% winst gemaakt wordt door bijvoorbeeld een rechte T5 te gebruiken ipv een PL-L.

En dat is al wat ik gezegd heb! Ik heb het nooit over prijzen gehad of Lux-hoeveelheden.

Dat is voor iedere situatie anders. En de T8 doet het dus ook niet zo slecht.

Deze man is goed bezig wanneer hij de lampen boven zijn planten hangt

en de lampen voorziet van reflectoren.

 

Ik wil altijd berekenen hoeveel en welke T8 buizen in dit specifiek geval het beste zijn, al dan niet voorzien van reflectoren.

Daar kan de topic-starter mij aan houden! :lol:

 

Mensen die specifieke vragen of bemerkingen over licht hebben mogen mij altijd PM'en. Kwestie van dit topic in alle rust verder te laten gaan...

Groetjes,

 

Aurèle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt in het vertrouwen in TL, ipv fluor/neon lampen, en inderdaad er moeten wat meer lampen boven de planten,

maar rond einde van de maand, arme studenten. En dan komen er 4 (2x2) TL boven de planten te hangen, en nog suggesties voor reflectoren.

Ik ben al een aantal site's langs geweest voor volledige screens die je eromheen kan bouwen maar ik ben meer van plaatje staal bij Gamma, en zelf aankloten, link naar een ander topic of een idee hoe ik het simpel kan uitwerken,

 

Foto's komen binnenkort

 

Golden Jelly Bean

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik de grootte van je hok nog niet had bekeken.

1m is wel een lastige lengte om met T8 te werken.

Je bent nu verplicht om 18Watters te gebruiken als je geen reflectoren wilt aanschaffen.

TLD-Reflex(dus met een ingebouwde reflector) bestaat alleen in 60cm(18W) of langer dan een meter.

 

Het probleem met 18W T8 is dat ze maar renderen tegen 75lm/W.

Dan kan je inderdaad beter met PL-lampen werken :lol:

Dus koop aub geen T8 18-Watters meer!

 

Maar niet te snel PL-liefhebbers! :blink: Ik heb voor jou de beste oplossing gevonden:

Koop 39W T5-lampen. Die zijn 91cm lang en geven 3500lm = 89,74lm/W.

Tot 97lm/W als je de Watt-miser koopt!

 

Een EVSA voor 2x39W-lampen kost je €30.

Aangezien er in T5 geen versies bestaan met ingebouwde reflectoren moet je nu reflectoren kopen.

Deze Arcadia reflector kost je €10 per stuk.

Dus voor 80Watt extra ben je ongeveer €70 kwijt, met voetjes en lampen bij.

Aangezien ik met zekerheid weet dat zo'n reflector exact 6cm breed is,

kan je uiteindelijk 8 à 9 lampen in je kast kwijt. Dat is tot 351W op de efficiëntste manier. Geloof me, dat is knallen. :)

En je kan het progressief opbouwen en in het begin nog even verder in combinatie met je T8.

 

Je hebt natuurlijk ook nog wel een profiel nodig om alles tegen te vijzen,

maar dat kan gerust heel minimaal zijn. En dan hangen je 5 T8'jes ook ineens deftig...

 

Wat denk je?

Groetjes,

 

Aurèle

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aurele,

Thanks voor de heldere uitleg :lol:

 

Door bodemmaten van 60cm x 100cm kwam ik eigenlijk op die PL-L uit, mede omdat ik dacht dat er enkel 30, 60 en 120cm buizen waren.

Die 120cm vallen dan al af en dan is een opgevouwen 120cm / 60cm PL-L vrij efficient in mijn ogen :)

 

Ten opzichten van de T8 / 18watt die er nu in hangt is de 54watt PL-L dan een mooie oplossing maar de oplossing die jij aandraagt is denk ik ook de beste omdat je dan het hele hok optimaal kan belichten met een stuk of 8 buizen van 90cm.

 

Die EVSA's kunnen ook nog voordeliger, ik heb 10 euro per stuk betaald voor 2x54 watt starters maar kan de site niet meer herinneren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey,

 

Dat klink inderdaad heel efficiënt, 39W T5, maar zou ik dat op grote schaal uitvoeren kom ik inderdaad tegen de 350 a 400w, en ja laat ik dan voor het zelfde geld een 400w HPS natriumlamp op kunnen hangen, en dat nog efficiënter uitkomen, en misschien zelfs goedkoper aangezien dan de bloeiperiode korter is, toch?!

En op het moment dat we een iets grotere kast nemen later kunnen we het beter omzetten naar 120cm omdat dat zowieso beter uitkomt.

Toch vind ik het heel relaxed deze suggesties aangezien het wel een grote verbetering zou zijn voor los plantos, en la plante.

De dames krijgen wat ik me kan veroorloven

/ wat wij ons kunnen veroorloven,

 

Ik moet het nog even doordenken, want je praat dan inderdaad ook over aparte VSA/eVSA wat ook geen probleem is maar toch,

Heeft iemand btw nog wat gehoord over die plantage's die zijn gerold in brabant.

 

Je hoort nog van ons.

 

Golden Jelly Bean

Keep them high!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...