Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
highfly

Smerige beestjes op mijn vouwtjes... wat te doen ?

Recommended Posts

Heeeeelp !

 

Ik ondekte vandaag wat ongedierte, volgens mij is het spint of (zwarte)bladluis.

Aan de bovenkant van de bladeren zitten witte stipjes, en aan de onderkant kleine beestjes en ze lijken (deels)zwart...

Ook zie ik de eitjes zitten aan de onderkant van het blad, kleine doorzichtige/glazige balletjes.

 

Ik zit midden in de bloei en wil hiet zo snel mogelijk biologisch vanaf, en zat dus te denken aan natuurlijke vijanden maar ik wil wel de goeie halen.

Kan iemand mij (met een beetje zekerheid)vertellen wat het voor ongedierte is ?

 

 

Hieronder wat foto's van de smerige indringers (hoop dat je er iets van kan maken).

 

gallery_22784_9332_143606.jpg

 

gallery_22784_9332_62584.jpg

 

gallery_22784_9332_25122.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

is idd spint

ken alleen belgische site ervoor www.biogroei.be

maar ik zou spuiten en zwavelverdamper halen (hotbox sulfume)

maar je doet maar met je beestjes :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Spint? Ik heb zo mijn twijfels. Heb een keer de boel ondergehad met spint ... je ziet haast geen beestjes alleen veel spinnenwebbenrommel.

Op je foto zie ik echter een donker beestje ...en wat eitjes. Ik ga voor luis!

Succes met de bestrijding.

Groet

Peperfreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peperfreak & @kcetnoiz

 

Bedankt voor jullie antwoorden hadden jullie het niet eens kunnen zijn :o

Ben nu niet echt verder....

 

Heb de dames in ieder geval onder de douche gezet en goed afgespoeld :D

Daarna hebben ze een behandeling met Sprutzit van Ecostyle gehad, hoop dat ik het hiermee wat heb geremd :D

 

Maar als er nog mensen zijn die wat advies kunnen geven graag !

Het ging net zo lekker :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben er ook zeker van dat het spint is (mooie duidelijke foto's overigens). . Wat een k-beestjes. Sinds mijn bloeihok (regelmatig spint in gehad) is omgebouw tot couveuse heb ik er ook een zwavel verdamper ingehangen en nooit meer een beestje gezien. Ik weet niet wat de verdamper doet als de plaag al flink aanwezig is. Voor preventieve bestrijding werkt het naar mijn mening perfect. Het stinkt wel, lucht gaat dwars door het filter heen. Als je gaat spuiten moet je dat wel een paar keer doen in een week om de uitgekomen eitjes ook te doden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HarryBarry & @ erik1973

 

Bedankt heren, ik ga voor de biologische weg en ga roofmijt halen. :rolleyes:

 

Op hoop van zegen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de planten net nog bestudeerd, en de enkele spint die ik nog zie beweegt niet meer (dood ?).

Dinsdag as. komt de roofmijt bij de GS binnen, hoop dat dat de plantjes nog 4-6 weken schoon kan houden. :rolleyes:

 

Daarna komt een grote schoonmaak van het kleine kastje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

high...

 

Heb zelf ook al twee ronden last gehad van luizen en spint...

 

klote beesten, krijg je bijna niet weg en zeker als je al aan het afbloeien bent.

 

ik heb wantsen in gezet maar niet met erg veel resultaat overigens, ik heb ze er wel pas na een week of drie bij gezet dus denk dat de plaag al te groot was.....helaas.

 

gebruik zelf bio shark en bayer tegen zuigende insecten en dat doet het tot een bepaalde hoogte goeg, nogmaals als het er al te veel zijn dan moet je wel rigoreus te werk gaan anders blijf je de rest van de weken kloten....

 

Heb nu ook een hotbox gehaald en in combo met de wantsen die ik eerst ga uitzetten hoop ik dat het gaat lukken.

 

wat je ook doet, zorg dat je je hok en al je spullen goed schoonmaakt na deze ronde dan blijven ze straks wel weg.

 

Laters :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ook voor spint. Hoop voor je dat de mijten hun werk doen en een einde maakt aan die rot spint.

Een zwavelbox is ook en optie, maar volgens mij is dat ook niet gezond voor jezelf!!!

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wilt dat je planten het nog 4 tot 6 weken volhouden, dus de bloei zit er nog niet erg in?

indien nee, ga voor de bayer anti spint, planten even goed insprayen met een flacon en dan wel goed insprayen, onderlangs en bovenlangs en dit na 'n paar minuten nadat je licht uit is gegaan, dan kan het spul mooi inwerken zonder te verdampen door de warmte van je lampen.

dit na 5 tot 7 dagen herhalen en het zal goed komen met je planten.

 

na afronding van deze ronde, jouw complete hok/tent schoonmaken met dethol en daarna afnemen met water en sop.

voor de zekerheid ook de ruimte daarbuiten insprayen en schoonmaken, maar dan ook elke hoek en kiertje.

de vrouwelijke variant van de spint kan zich goed schuilhouden buiten je kweekruimte, tot de situatie weer goed is om voor te planten en je dus weer een plaag krijgt.

 

heb die krengen ook gehad, tot ik op deze manier ging schoonmaken en later overstapte op kweken uit zaad.

geen verrassingen meer van je stekkenboer.

waar je ook op moet letten, je kleding!

kom je wel eens bij iemand die problemen heeft of kweekt zonder zichtbare problemen, maar er wel zijn, dan kun je dit makkelijk meedragen op je kleding.

als straks alles schoon is in je kweekruimte, was je zelf (hoeft geen douche te zijn, maar even handen wassen en een schoonmaakdoekje langs je armen en nek )en trek andere kleding aan voor je bij dames gaat kijken, dan is de kans op besmetting minimaal.

 

vaak denken kwekers van "ach dat gebeurt mij niet", maar als het gebeurt, heb je meer problemen en daar ook de kosten bij die het met zich meebrengt.

beter voorkomen als genezen :rofl

 

grtz en succes.

PP-er

 

p.s. als je op het laatste moment nog spint hebt.

knip je planten af bij de stam en hang ze ondersteboven op met een klein tl lampje erboven.

spint kruipt omhoog naar het licht, dus dan kun je het makkelijker met de stofzuiger weghalen (deze niet vergeten schoon te maken), zodat je wiet nagenoeg schoon blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ok last van spint gehad in de laatste 2 weken normaal ben je er veel eerder bij zeker als je een wat meer ervaren kweker ben ,

ik heb dat heel netjjes kunnen houden door een stofzuiger met verstelbare zuigkracht en een panty van mn vrouw is al eerder een topis over gemaakt .

werkt goed maar veel werk

 

 

 

 

 

succes bill :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb nu ook een hotbox gehaald en in combo met de wantsen die ik eerst ga uitzetten hoop ik dat het gaat lukken.

 

Kan je dat niet beter andersom doen? Op deze manier leggen de roofwantsen meteen het loodje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@good shepperd

 

@Agilles

 

@PP-er

 

@bill babboo

 

@Jan de Ripper

 

 

Bedankt voor jullie comments allemaal.

 

 

De spint is waarschijnlijk gekomen van een maat van mij.

Hij had stekken gekregen die spint hadden (bij hem is de stekker eruit gegaan, alles was naar de kl*te :rolleyes: )

 

Ik heb mijn planten goed afgespoeld, en daarna met Spruzit behandeld en een week later heb ik de roofmijt uitgezet.

De roofmijt is nu een week geleden uitgezet en het ziet er zover nog goed uit.

 

 

Hopenlijk gaan we zonder dat ongedierte de laatste maand in, en komt er een lekker wietje af ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...