Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

zeiksnor

de ideale wormenmest maken voor een wietplant ?

Recommended Posts

dat vroeg ik me ook af, zeiksnor.

 

 

en ik meende het dus wel he,

van die havermoutwormen,

echt zo'n mooi compound zag ik nog niet terug.

wat het met de smaak deed, kan ik niet zeggen.

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
en ik meende het dus wel he,

van die havermoutwormen,

 

 

daar heb ik geen moment aan getwijfeld. en havermout staat op dit moment ook nr 1 op m,n lijsje :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Goeie kwaliteit wormenmest kan je ook maken van vlasstro.Een baal van 21 kg kost rond de €6.-.

 

Gewoon een grote bak aan de schaduwkant van de kant, vlasstro erin + compostmaker + brandnetelgier voor de stikstof of gewoon wat kippenmest vanwege de koolstof/stikstof verhouding.iedergeval zorgen dat het vochtig blijft tot de bacterien vlasstro hebben omgezet en de wormen erbij die het zaakje nog een keer opeten en uitpoepen en klaar is kees.

 

gallery_16467_6951_41310.jpg

 

Namaste :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk dat is super informatie :wacko:

 

 

 

een keer opeten en uitpoepen en klaar is kees.

 

waarom betrek je kees nou weer hierbij :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
waarom betrek je kees nou weer hierbij :o

 

Hij zit toch bij de landbouw universiteit.:D

 

Namaste :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol,

 

Neen, "Sciences de la vie"

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Lol,

 

Neen, "Sciences de la vie"

 

Kees.

 

Dat is helemaal beter. :wacko:

 

Namaste :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben ze 3mln euro voor betaald, het advies om die slogan te veranderen...

 

No kidding. Twente was nog erger, die hebben 3 woorden van hun slogan laten verwijderen voor 3mln euro door een adviesbureau. En ze claimen dat het een "nuttige" investering was.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen gekookte etenresten omdat dat sneller gaat schimmellen en liggen rotten , ik heb het ergens gelezen waarvoor specefiek niet maar kan het even niet vinden

Het stond bij een volkstuin forum , het heeft te maken met fermenteren en niet rotten

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat ook al tijden te kijken naar dit product, zelf wormenmest maken gaat best easy. Ook percolaat is heel bruikbaar.

Op de originele UK site staat ook de nieuwe uitvoering ervan.

tiger-wormery-3.png

Je keuken afval kwijt en wat moois en bruikbaar terug krijgen voor de groene dames, beter komt het haast niet :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke discussie. kan iemand mij vertellen hoe er gekeken wordt waaruit de wormenmest bestaat en in welke hoeveelheden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zéér interessante topic ! :P

 

Ja idd. ik ben ook bezig met het zelf produceren van wormenmest...

Dit is lekker natuurlijk en goed voor je plant

 

Ik had namelijk nog een paar vraagjes: :jump:

 

Hoeveel van dit vloeitje dat uit dat kraantje komt mag je geven per plant ?

Moet je dit verdunnen ? zo ja dan met welke verhouding ?

 

Moet dit gebruikt worden als Groei- of Bloeivoeding ? Of beiden ? :(

 

 

Ik doe het gewoon met de emmer met een deksel erop en de emmer die daaronder past,

werkt prima ! :spliff:

Ik heb de gaatjes erin gemaakt met een naald want anders wordt het een soep :D

 

BM :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wormenbak

 

Waarom composteren met een wormenbak ?

Composteren met een wormenbak is een methode om keukenafval te recycleren tot een rijke donkere, naar bosgrond ruikende grond of bodemverbeteraar. Het grote voordeel van wormencompost is dat men hem zowel binnen- als buitenshuis kan maken.

Zo kunnen ook mensen die op een appartement wonen hun groente- en fruitafval composteren.

 

Hoe ziet de wormenbak eruit ?

Een wormenbak ziet er uit als een stapelbare polybox bestaande uit 3 etages. Hij heeft een deksel welke voorzien is van een sluitsysteem en een ventilatieopening. De wormenbak heeft een dubbele of driedubbele bodem waarvan enkel de onderste zeef is geperforeerd.

Het gedeelte tussen de onderste bodem en de eerste geperforeerde bodem doet dienst als reservoir en is voorzien van een aftapkraantje.

Waar plaatsen we de wormenbak ?

Men plaatst de wormenbak niet in de volle zon en men zorgt er ook voor dat hij is beschut tegen de vrieskou. De ideale plaats is onder een afdak, op het balkon, op de koer, in de garage of in het tuinhuis.Als het gaat vriezen dan bescherm je de wormenbak met een oud tapijt of noppenplastiek. Je kan ook boven het voedsel een stuk karton of een oude dweil leggen.

Hoe geraak je aan wormen ?

De compostwormen komen niet vanzelf in de bak. Neem contact op met de milieudienst van uw gemeente of bij de IVRO.

Bij de aanschaf van een wormenbak bij je gemeente zullen er aangepaste tijgerwormen bij worden geleverd. Ook in een winkel voor vissers kan je ze kopen

 

LET OP !!!

Doe geen regenwormen in de bak !!! Ze zijn niet geschikt.

 

Het opstarten van een wormenbak

Leg onder in de wormenbak een bedding aan. Hiervoor kan je gebruik maken van een hoeveelheid halfverteerde compost of stalmest, bevochtigde papiersnippers, verfrommeld karton, stro of herfstbladeren. Een combinatie van dit alles is ideaal.

Hierboven plaats je de compostwormen en de eerste laag groente- en fruitafval (stukken niet te groot).

De eerste uren laat je wormenbak open zodat de lichtschuwe wormen verplicht worden in de bodemlaag te kruipen om er te blijven.

De wormenbak mag nu dicht en we laten hem gedurende geruime tijd onaangeroerd staan. De wormen hebben nu enkele weken de kans om zich te nestelen en aan te passen aan hun nieuwe omgeving. Je controleert enkel of de wormen actief blijven en overal verspreid zitten.

Het keukenafval ondergaat in die periode een eerste aanval van bacteriën in de wormenbak. Na een drietal weken, wanneer de wormen het materiaal beginnen te verwerken, kan je stilaan beginnen voederen en het systeem op dreef laten komen.

Wat de wormen te eten geven ?

Een worm moet wachten tot de bacteriën en schimmels het voedsel voor hen mals hebben gemaakt zodat hij het kan opzuigen.

Zijn menu bestaat dan ook hoofdzakelijk uit vochtmateriaal. Grote stukken verklein je tot enkele centimeters.

 

WEL

 

* schillen van groenten en fruit

* koffiedik met papierenfilter

* kleine hoeveelheden etensresten (niet in vet gebakken)

* verwelkte bloemen

* verse blaadjes

 

NIET

 

* grasmaaisel

* harden takken

* harde stukken kool of ananas

* onkruid

* vlees en vis

 

Hoe de wormenbak verder onderhouden ?

Een worm heeft nood aan een vochtige omgeving waar toch nog licht is om te leven. Zorg er dus voor dat de wormen niet verstikken. Je mag ook niet te veel in de wormenbak roeren.

Wormen hebben het graag rustig. Af en toe eens kijken of er nog wormen in de bak zijn, kan geen kwaad.

Een 2-tal keren per jaar kan het zijn dat je de wormenbak moet leegmaken om het verteerde materiaal te verwijderen en de bak opnieuw op te starten.

Compost

Het verteerde materiaal zit helemaal onderaan. Om het te oogsten maak je onderste polybox leeg. De polybox met het onverteerd keukenmateriaal en de wormen is de nieuwe startbak.

De zwarte, kruimelige wormencompost kan je nu oogsten.

De wormencompost moet eerst nog verder uitrijpen en vooral drogen. Nadat je de compost gezeefd hebt, kan je hem gebruiken voor je kamer- en terrasplanten.

Percolaat

Het belangrijkste nevenproduct van de wormenbak is ‘percolaat’.

Dit is het vocht dat tijdens de vertering naar beneden sijpelt en dat je onderaan van het kraantje kan aftappen. Dit percolaat is schitterend als voedsel voor kamer- en balkonplanten. Je moet wel verdunnen als volgt: 10 % percolaat en 90 % water!

 

Met dank aan de website van de gemeente Staden. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom mogen regenwormen niet ? :spliff:

 

BM :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat die niet geschikt zijn. Regenwormen leven in de grond in niet in compost. In compost gaan ze langzaam dood (zeker in zo'n wormenbak). Tijgerwormen echter zijn echte compost-wormen, die blijven leven en als je die gebruikt stinkt je wormenbak zelfs niet omdat de wormen mooi elk stukje rotting opeten.

 

Een paar regenwormen in een grote pot of aardebak waar je planten in staan steken is wel goed, maar dan vooral omdat die de grond luchtig houden. De vraag hier was toch hoe je wormcompost maakt en dat doe je met tijgerwormen. Ze zijn niet duur en ze doen het werk zoals het hoort. Dit is een voorbeeld van een site waar ze voor 10 euro opstart-pakketten verkopen, maar je kan ze op veel plaatsen kopen of uit iemands composthoop halen.

 

Link: http://www.hinssen.be/levendetuin/bestelling.htm

 

en hier kan je lezen over het verschil tussen een regenworm en een tijgerworm. Ze lijken erg op elkaar maar leven in een sterk van elkaar verschillende biotoop.

 

Link:http://images.google.be/imgres?imgurl=http...%26tbs%3Disch:1

 

Grtjs, :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:spliff: super goeie informatie. binnen kort haal ik ook zo,n wormencompost vat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, ik weet genoeg ! :jump:

Bedankt !! :jump:

 

BM :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nu lijkt mij dat als een worm alleen maar groenten en fruit resten te eten krijgt er een andere mest samenstelling ontstaat, dan waneer die alleen maar meststoffen te eten krijgt.

En zo zijn er natuurlijk veel meer dingen die een worm eet.

En door die etenswaren juist te mixen, is er misschien een wormenmest samen te stellen die ideaal is voor een wiet plant.

Wat bedoel je met "die alleen maar meststoffen te eten krijgt"?

 

Wormen staan er om bekend om het medium waarin ze leven op te eten om de plantaardige voedingsstoffen er uit te halen en de rest uit te scheiden in de vorm van een vruchtbare mest.

Die worm die ziet niet wat jij hem voor schotelt, die eet het alleen op, in het pikkedonker.

 

Hoe beter je de kwaliteit van je wormenmest wilt maken, hoe beter de kwaliteit van je producten moet zijn om dit te bereiken.

 

Er zit een groot verschil in groente & fruit van de supermarkt, groente & fruit van de biologische supermarkt/natuurwinkel of een zelf geteelde groente & fruit.

De groente & fruit van de supermarkt is geteeld onder omstandigheden die ons niet bekend zijn (ze zeggen niet hoe de groente/het fruit gekweekt is, met welke voeding, welk medium, bestrijdingsmiddelen, etc)

De groente & fruit van de natuurwinkel zijn voorzien van EKO label en staan onder toezicht om zo geteeld te worden om de klant te garanderen dat het biologisch is. Als klant weten we eigenlijk alleen dat biologisch beter is, nog steeds niet hoe het gekweekt is, met welke voeding, ect.)

 

Wil je echt weten wat je samenstelling is van je wormenmest?

Dan zul je die moeten laten onderzoeken in het laboratorium.

Met een duur apparaat dat elke stof afzonderlijk voor je meet...

 

De best mogelijke samenstelling bereik je door je wormen ook zo biologisch en natuurlijk mogelijk afval aan te bieden.

 

Eigenlijk lijkt die worm wel een beetje op ons.

Als wij mensen ons flink te buiten gaan aan fast food, dan heeft dat consequenties voor onze levenstijl met als gevolg dat we flink aankomen en weer moeten gaan diëten om af te vallen.

Dat geldt dus ook voor die worm. ;) Slecht voedsel = slechte mest.

 

:no Poldergrower

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi stukkie polder :rofl daar kan een mensn wat van leren.

 

ik dacht dat wormen ook paarde, kippe en koeiemest aten ? vandaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ zeiksnor dat klopt ook ze eten ook mest,

 

anders moet je op google zoeken composthoop maken ofzo dan kom je ook sites tegen wat voor opbouw je het beste kunt maken omdat je groen zoals gras en planten moet afwisselen met dunnen takjes e.d.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had al wel op google gekeken. maar iedereen zegt weer wat anders. in het stuk van poldergrower staat een hoopnuttige informatie.

nu ben ik eigelijk nog steeds nieuwschierig. wat beter is. wormenmest van plantafval of wormenmest van mestafval of mischien wel van beide.

daar is volgens mij wel een test van te maken :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...