Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lola

Growen op een "bed van aarde" i.p.v potten

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Als je binnen kweekt, op aarde, kun je voor potten kiezen of voor een bed van aarde (met bijv. vijvervolie eronder).

 

Wie heeft handige tips om te kweken op een bed van aarde? Vooral hoe je met bemesting en HERGEBRUIK v/d aarde omgaat. Wat doe je na de eerste oogst? De aarde is dan gebruikt. Welke stappen neem je om je aarde weer voedzaam te maken? (behalve af en toe aarde, perliet enz aanvullen)

 

Laat je planten groter worden dan als je in potten kweekt? (mijn bed van aarde is 25 cm diep en tot de nok to gevuld). Hoeveel stekjes zouden jullie planten op 3 vierkante meter? (voor een maximale oogst)

 

Zijn er nog toevoegingen aan de aarde waar ik verstandig aan zou doen als ik de aarde wil hergebruiken?

Bedankt!

Lola

Share this post


Link to post
Share on other sites

hergebruiken, mmmmm, kan je misschien eventueel wel doen, ma zou er toch voor opteren na mn eerste kweek alle aarde te vervangen. als je dit dan toch wil doen, allesinds serieus wat N terug toevoegen aan je grond, alsook P en K, en ook spore elementen zoals magnesium en weet ik wa nog allemaal, kortom ganse rompslomp, beter gewoon nieuwe aarde nemen!!!

ik zou denken, als ik mijn planten bekijk, 9 per vierkante meter, dit is dan wel omredelijk grote planten te kweken, wil je er meer zetten ,kan ook, maar zullen dan wel kleiner blijven en niet zo bossig worden, aan jou de keuze, wat het meeste opbrengt zouk ni durven zeggen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de toevoegingen aan de gebruikte grond moet je nog maar een paar topics doorlezen hier, zijn mogelijkheden genoeg. Nieuwe grond kopen is wel gemakkelijker, temeer daar je zelf aangemaakte grond een tijdje moet laten rusten voordat de stoffen aktief worden.

 

 

Het planten in een groot bed, is mij voorheen afgeraden;

de kans op open plekken of juist erg dichtbegroeide plekken is aanwezig en even een plant verschuiven zit er dan ook niet meer in (wel met potten). Valt er bijv een plantje uit, dan blijf je met een leeg gat zitten, toch wel ruimteverlies dan.

 

Ook met het watergeven kan dit lastig zijn aangezien het water dat je geeft niet meer kan weglopen uit de grond; hetgeen wortelrot en schimmels kan veroorzaken (en ophoping voedingszouten. Ook het spoelen van de grond is met een bed niet meer mogelijk, en deze mogelijkheid moet je toch wel hebben. In principe al voor regelmatig spoelen met enzymen, maar zeker ook bij een toevallig ontstaan overdosis voeding.

 

Je kan per m2 ongeveer 20 planten kwijt (als maximum), dan moet je de planten wel klein houden en na 3-4 dagen in de bloei zetten. wil je nog wel een beetje ruimte hebben dan zal ik eerder kiezen voor 10 planten per m2 en dan een week groei. Let wel op, je komt ruim boven het "toegestane" aantal planten uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van het spoelen dat niet mogelijk is. Dat is zo natuurlijk. Maar ik hoor van andere mensen weer dat een groot oppervlak met aarde het beste is omdat de wortels mooi de ruimte hebben.

 

Heeft er niemand goede tips die zelf ook op een bed van aarde kweken? Tips om overbemesting te voorkomen? Bestaan er bijv. manieren om de voedingsstoffen betrouwbaar te meten? Hier heb ik dus geen verstand van.

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

overdosis voeding voorkomen ?

 

je aan de hoeveelheden houden die op de gebruiksaanwijzing staan en het gebruik van een EC meter (meer over ec is ook te vinden via onderstaande link)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik vragen waarom je eigelijk op een " bed met aarde " wilt kweken ?

Er zijn naar mijn weten meer na als voordelen, en ruimte verschil is ook niet zo verschillend ( met vierkante potten ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

aansluitend op anoniem zal ik zeggen...

 

maak die grote bak en bekleed die geheel met vijverfolie,

zet daar vierkante potten in (11 literpotten volgens 9 p/m2)

heb je toch je bed ("aaneengesloten" potten) en kan je indien nodig een plant er zo tussenuit halen, of van plekje verwisselen indien nodig.

 

(nog een nadeel van het maken van 1 grote bak/bed is het moeilijker bereikbaar worden van de achterste planten (of het er helemaal niet meer bij kunnen))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het beter voor de planten. Maar er zitten ook veel nadelen aan. De planten hebben veel aarde tot hun beschikking... dat is het voordeel wat ik er tenminste in zie. Verder is het eigenlijk ook wel makkelijk. Gewoon zorgen dat je niet overbemest en regelmatig kweekgrond bijvullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken best veel kwekers maar ik ken er geen één die op zo'n bed kweekt, mensen die ik ken die op aarde kweken halen stuk voor stuk nette resultaten met gewone potten.

Als ik je een advies mag geven zou ik zeggen, zet dat " kweek bed " voorloopig uit je hoofd :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoewel ik zelf (om logistieke redenen) ook geen voorstander ben van het kweken in een grote bak, gaat het kweken in een grote bak op zich prima. Na de kweek verwijder je met de hand de meeste wortels. Wat je wel nodig hebt is Maerl om de Ph van de grond weer wat op te krikken en tegelijkertijd wordt de grond dan even lekker omgewoeld. Verder is het dan kwestie om gelijk vanaf de eerste dag te gaan voeden. Probeer het maar eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja... dat is wat een vriend van mij ook doet :(

 

Je moet inderdaad wel constant bijvoeden en af en toe aanvullen met aarde. Maar ik kan altijd nog de aarde in potten stoppen en het vijverfolie laten liggen. Dan kan ik switchen zonder dat ik alles opnieuw hoef te bouwen :)

 

Ik houd jullie wel op de hoogte. En er komen ZEKER mooie foto's aan :)

Bedankt voor alle tips zover!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn namelijk growschops die dit systeem van kweken aanraden zoals die waar ik ga :( maar heb daar toch niet voor gekozen omdat je bij een probleempje moeilijk kan ingrijpen :x.................................. :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben altijd een voorstander geweest van het in 'bedden' kweken, maar als ik jou was (zeker als je je medium wil hergebruiken) zou ik op cocos-aarde (coco-peat) gaan kweken. Kan je super veel voeding in pleuren, watererd goed af, buffert goed EN met atazymen kan je het vaak hergebruiken.

Aarde kan je MAX 2 keer hergebruiken in mijn optiek.. en dan is de 2de keer de aarde nog niet wat ie kan zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken ook mensen die op een aarde-bed kweken ultiem vinden. Ik denk dat er wat in zit als je naar wortelruimte kijkt. Je hebt veel meer ruimte voor de wortels. Sowieso meer aarde natuurlijk. Tenzij je de bak met aarde ondiep maakt.

 

Maar ik denk dat je er vooral wat aan hebt als je de aarde elke keer vervangt :( Doe je dat niet, dan moet je de aarde steeds ontdoen van de meeste wortels. Aanvullen met bijv. een paar kg guano of iets dergelijks. Verse aarde toevoegen als je het volume af ziet nemen. De aarde voedzaam houden dus. Dan kun je nog lang met dezelfde aarde toe. Maar het is ook behoorlijk wat werk dat lijkt me zeker!

 

Maar ja... nadelen zijn er zeker

Grt,

Lola

Share this post


Link to post
Share on other sites

kweek al heel lang in een aarde bed. Mijn ervaringen zijn goed . Ik gebruik voeding van bionova, als ik de hoeveel heden op het etiket aanhoud kan ik er maar 2 oogstjes erop draaien daarna is de grond overbemest. EC meter aan geschaft en via die manier voeding gegeven maar die vierde oogst blijft toch weer overbemesting verschijnselen te tonen.

Hoe hard ik ook heb geprobeert meer dan 3 goede oogsten lukt me niet.

De EC vd grond is nu weer 4,1 daalt langzaam geef geen voeding meer.

Denk er zwaar over om ook over te schakelen op potten de enigste reden is eigenlijk zodat ik de grond kan uit spoelen.

 

Vraagje wat moet de EC ongeveer zijn van je aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi :D

Wat betreft de EC kan ik je niet helpen. Wat betreft jouw ervaringen met 1 grote bak met aarde vind ik wel interessant. Vul jij je aarde nooit aan met iets? Potgrond bijv.? Gebruik je nog enzymen of andere shit? Bemest je bij en zo ja met wat? Wat voor aarde/mix gebuik je? (samenstelling als je het zelf gemixed hebt?) Vind ik allemaal wel interessant om te weten :D

 

Ik hoop er dus 4 kweken uit te halen. Daarna ga ik misschien wel over naar een medium waar ik niet mee hoef te slepen (steenwol?) Whatever it is gonna be..... als ik er maar lekker onopvallend mee kan lopen :) Ik heb 850 liter aarde. Hoeveel aarde praat jij over?

 

Hoeveel planten heb jij in je bak (of had) per m2, tenminste? Ik 20 planten, en het gaat enorm dicht groeien! Hoe geeft jij dan water? Van bovanaf met een gjeter met zo'n sproeikop? Of op een andere manier? let me know please, want ik heb een probleem met water geven omdat de bladeren zo dicht worden dat ik onmogelijk de plantjes opzij kan duwen om water te geven op de grond i.p.v. op de planten direct. Dit i.v.m. schimmmel :)

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mededelinkje:

 

op verzoek (wegens bug) van deze topic (tijdelijk) een sticky gemaakt,

zodat deze niet onnodig naar een andere pagina van deze rubriek verdwijnt

 

 

Choppie,

Site-adm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lola, ik had begrepen dat je met een druppelsysteem werkte? Geef je nu water met de gieter? Dat is een heel gesleep elke keer en als het goed gaat wordt dat alleen maar erger. Met een dompelpomp kom je een eind hoor, samen met wat goede slang en een sproeistok. Maar dat zijn investeringen voor de volgende keer :wink:

Wat je keuze voor medium ook moge zijn, die 850 liter ligt er nu en ik zou daar zeker een paar keer op kweken. (noem het maar hollandse zuinigheid)

 

En ja, zolang Hex zijn account niet vernieuwd blijven we met deze bug zitten zodra hij ergens antwoord op geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lola, ik had begrepen dat je met een druppelsysteem werkte? Geef je nu water met de gieter? Dat is een heel gesleep elke keer en als het goed gaat wordt dat alleen maar erger. Met een dompelpomp kom je een eind hoor, samen met wat goede slang en een sproeistok. Maar dat zijn investeringen voor de volgende keer  :wink:  

Wat je keuze voor medium ook moge zijn, die 850 liter ligt er nu en ik zou daar zeker een paar keer op kweken. (noem het maar hollandse zuinigheid)

 

En ja, zolang Hex zijn account niet vernieuwd blijven we met deze bug zitten zodra hij  ergens antwoord op geeft.

 

Nope... ik heb geen druppelsysteem. Maar ik begin te begrijpen waarom het heel handig kan zijn :D Vooral omdat ik anders hopeloos over de bladeren heen blijf gieten. Het is nu nog niet zo erg, maar het bloeien gaat snel. En volgens mij heb ik op deze manier grotere kans op budrot :)

 

En inderdaad jah.... ik wil zoveel mogelijk oogsten proberen te draaien.... zekers :D 3 tot 4 hoop ik :)

 

Wat is een sproeistok overigens? Bedoel je voor de volgende oogst of bedoel je daar iets mee wat ik nu nog zou kunnen doen?

 

Thanks :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest amarouk69

hoi zit dit even te lezen over een grote bak met aarde/en hergebruik. ik zelf gebruik me aarde ook meerdere keren. heb een paar bakken van 1bij 4 gemiddeld 25/30cm hoog ,bekleed met vijverfolie.gemiddeld 1/1,5 m3 aarde in een bak.geen gaten van onder. als je het wil hergebruiken moet je het na meten,ph/ec.{ged-water metertje erin}weet je waar het aan toe is.ph zit meestal wel goed,ik zelf zuur me water niet af is niet echt nodig{ph7} vind een plantje wel lekker,aarde heeft ook nog een buffertje,dus dat zit meestal wel goed. dan ga je je aarde opwaarderen . ik zelf gebruik bio supermix.zorg wel dat je de kluitjes fijn maakt anders branden de worteltjes eraf en dat willen we niet .goed door je aarde mengen en het is weer bijna als nieuw.en het ALLERBELANGRIJKSTE is toch wel dat je na de eerste keer goeie WORMEN er in doet .zoals we wel weten ruimen ze alles lekker op en schijten het als mineralen weer uit.zijn we ook weer mooi van de afvalstoffen en dergelijke zo goed als af.regelmatig enzymen toevoegen en het gaat de goeie kant op beetje bacterial om het een beetje te versnellen.kan je zo een oogstje of 8 meegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mn allereerste kweekje had ik op aanraden van een growshop ook in 1 grote bak gemaakt. Man wat een getimmer en gezaag om een leuk, stevig bakkie te krijgen.

De nadelen eerder genoemd komen me dan ook erg bekend voor..

 

Vooral het wateren en voeding geven wordt erg lastig plus dat de ondergrond precies waterpas moet zijn omdat je anders ook nog al het water in de hoek van je bak terugvind. (Mocht je per ongeluk iets te veel water geven.. (Ahum :oops: )

 

Ik hoop ook voor de bak kwekers dat ze hun aarde niet ver door huis hoeven af te voeren mocht het zover zijn.., :) :D Want het wordt een drekzooi..

:D Zeker voor flatbewoners en dergelijke niet erg praktisch..

 

Ik kan me voorstellen dat er ook anders over gedacht wordt, maar k heb t idee dat je met zon bak ook qua voeding etc. toch iets voorzichtiger te werk moet gaan.

 

Beter de bak verlagen en er toch maar potten inzetten?

Ik doe het in ieder geval nooit weer zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beter de bak verlagen en er toch maar potten inzetten?

Ik doe het in ieder geval nooit weer zo.

 

Ik ook niet.... maar 8 oogsten vind ik veel :) Al haal ik er 5. Dan ben ik voor het komende jaar klaar met aarde/medium slepen :) :D :D

 

Volgende setup misschien sttenwol of sow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet van die lage rekjes in je bak

Hierop je planten in potten

en dan kan je een prachtig eb/vloed systeem opzetten.......

:) :D

 

(Damn ik moet mezelf gauw wat groter gaan behuizen, zit mezelf nu ook maar wat lekker te maken.....hihi)

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dit onderwerp met voeding te maken heeft snap ik niet maar de hele grote kwekers met 1000+ planten op aarde kweken vooral in grote bedden aarde.

 

Je denkt toch niet dat die eventjes duizenden potten gaan vullen :) Neen hoor

 

Ik zou om te beginnen al aanraden om biobizz biologische voeding te gebruiken als je dit doet. Dit laat het probleem van teveel zouten alvast voor een groot deel verdwijnen en bevat op zichzelf al enzymen en andere vitaminen.

 

Je kan echt wel jaren op aarde kweken als je dat een beetje goed verzorgt, je kan evengoed op een zandbak kweken als je veel voedt? :D Ik wil maar zeggen aarde kan je makkelijk opwaarderen en zit nog vol met nuttige voeding van de vorige kweek. Dus denk dus maar niet dat aarde vlug uitgeput raakt.

 

Ik zou er gewoon telkens een paar zakken of één zakje premix doorheen gooien. Dit zorgt terug voor een voedingrijk medium. De grotere kwekers werken volgens mij met zware meststoffen zoals de boeren gebruiken. Na elke kweek wordt de grond omgeploegd en aangevuld met zakken meststoffen en klaar is kees.

 

Maar 850 liter grond en 20 planten bv per m2 dus 60 planten in totaal, die gebruiken nooit alle meststoffen op die in 850 liter grond zitten na één kweek. Je kans dus zeker minstens vier kweken doen. Zie het zo kweker met potten gebruiken bv 6 liter potten enkele dagen groeie en 20 planten:6x 60= 360 liter voor één kweek jij hebt 850 liter

 

Jij hebt dus al genoeg aarde om 2 kweken zonder toevoegingen te doen, als je nog eens goed bijvoedt met bio voeding, dan kan je zeker drie kweken zonder opwaardering doen.

 

Na de derde kweek, zou ik een deel van je aarde vervangen, de bovenste laag afscheppen, de boel goed omploegen, rakelen en premix zak aan toevoegen of andere meststoffen die je zelf verkiest, maar premix is volgens mij het simpelste in gebruik. Tenzij je graag tien verschillende biomestoffen aanschaft zoals wormenmest,guana en zulke dinges.

 

Dode wortels? Probeer zoveel mogelijk wortels uit de grond te krijgen maar stress jezelf niet alles eruit te krijgen. Laat die er maar mooi inzitten en geef een goeie dosis enzymen op het einde van de bloei en na de bloei, of gedurende de groeie en bloei. Dit zet die wortels om in nuttige stoffen voor de plant. Na enkele oogsten wordt je aarde juist beter waardoor hopelijk een goed bacteriaal leven onstaat.

 

Het enige probleem die ik zie is, dat je de ene kweek meer voeding zult moeten geven omdat de aarde meer uitgeput is. Dit merk je wel vergeleken met de vorige kweken. Als je dit merkt kan je een groter deel van je aarde vervangen waardoor alles terug pico bello is.

 

Het sleutelwoord hier is biovoeding!!! Prop die grond niet vol met chemische meststoffen vol met lelijke zouten. Als je dit niet doet dan kan je grond voor vele kweken meegaan

Vismix werkt uitstekend maar stinkt enorm om je planten terug een groeiboost mee te geven.

 

Eeen laatste aanrader is, kokos, dit spul weegt heel wat minder, stekken slaan vlug aan, planten hebben meer vertakkingen en worden iets groter . Als je de kokos laat indrogen na de kweek dan schep je alles er gewoon zonder problemen uit want dan weegt het echt niets.

Als je je planten eruit wilt halen dan moet je gewoon maar goed schudden en de droge kokos valt van je wortels en je hebt alleen nog wortels en stam in de handen. Dit is echt een enorm voordeel van kokos, 90% van de wortels krijg je eruit

De moeite waard eens te proberen en kan je ook mooi een hele bak mee vullen, het grote voordeel voor jouw is het gewicht van kokos die zo licht is dat je met plezier de zakken naarboven draagt.

Ik zou ook op kokos met biovoeding werken.

Kokos is gewoon ook veel netter om mee te werken

 

wel de leute

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest amarouk69

okee voeding/ groot bed. als je plantjes leest weet je vanzelf wat ze nodig hebben. zit zelf al tijden op een paar bedden/ bakken maakt niet zoveel uit. zoals turtel al zij als je niet teveel ONZIN erbij doet kan je meerdere keren oogsten met weinig of geen verschil.zorg gewoon voor wormen.na je eerste of tweede oogst,en opwaarderen met bio supermix,ik zelf gebruik voeding van exelent dat 5 stappen bio systeem met pure stikstof/kalium/fosfor,de hoofdbestanddelen die je nodig hebt voor je plantje en een toevoeging van grondactivator en blovisal. en als je denkt dat je bang bent om je aarde te nat te maken,ga je naar een tuincentrum en haal je een paar aarde vocht metertjes voor weinig.ALS JE MAAR ZORGT VOOR WORMEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...