Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
growstudent

Potgrond hergebruiken

Recommended Posts

Ik heb zojuist me kweek succesvol afgerond, ik heb gekweekt op potgrond van de growshop(niet veel bijzonders)

Omdat ik het niet zie zitten nieuwe potgrond te gaan slepen wil ik me potgrond opwaarderen.

Ik heb zojuist de growguide geraadpleegd(en zoekfunctie), hier is veel te vinden over de samenstelling van potgrond, waarmee het eventueel te verrijken is maar niet met de info mbt hoeveelheden.

De laatste week heb ik alleen af gezuurd water gegeven en kweek op 11l potten.

Nu zal het verrijken met myrorrhiza schimmels niet zoon probleem worden, omdat dit aangegeven zal staan op verpakking/bijsluiter?

Maar, ik zou meerdere ingrediënten willen toevoegen zoals perliet(zit er trouwens wel al in)beendermeel meen dat 15 gr per 11 l pot voldoende moet zijn ?wormenmenst, guano.

 

Zou iemand kunnen vertellen wat ik het best kan doen per 100l of per pot?

Tips en ervaringen hier welkom !

 

Gr growstudent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel x heb je et al gebruikt die aarde. was de eerste x neem ik aan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als eerste keer is dan hoef je nog niks te doen,bovenkant eraf halen 10cm ongeveer,beetje aanvullen en zo weer nieuwe erin knallen..vele zullen zeggen niet doen!! maar ik heb nu de dikste toppen ooit wuahaha lach me stuk gekkk!!! en me baby's zijn cker gemiddeld 160 cm:D staan er mooi/groen bij!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lovit, het is idd de eerste keer dat de aarde in gebruik was.

Dankje voor de ervaring die je deelt.

 

Gr GS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals lovit zegt heb ik dat ook gedaan. Ik gebruik alleen 18L potten dus heb ongeveer 1/3 eruit gehaald en weer aan gevuld. Wel heb ik de oude aarde een week lang doorgespoeld met water.

 

Mijn nieuwe stekken staan er nu 6 dagen in en zijn prima aangeslagen.

 

Succes!

 

Gr,

 

Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met spoelen maak je je bodem leven stuk dat is nu juist wat je niet wil toch . :lol:

 

Dus gewoon iets eraf en een paar handen zeewier kalk aarde aanvullen en gaan . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ godsgift, ''Ik heb zojuist de growguide geraadpleegd(en zoekfunctie), hier is veel te vinden over de samenstelling van potgrond, waarmee het eventueel te verrijken is maar niet met de info mbt hoeveelheden.''

 

Theoretich weet ik wat er nodig is om je aarde op te waarderen, maar niet de heveelheden.

Je geeft advies zeewierkalk erdoorheen mengen, maar wat moet ik dan voor hoeveelheid gebruiken per 11 literpot ?

 

 

Gr gs

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met spoelen maak je je bodem leven stuk dat is nu juist wat je niet wil toch . ;)

 

Die is echt nieuw voor mij :lol:

Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou doc ik weet wel dat er het aardig naar de ......... als ik een week lang spoel .

 

Denk jij niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Doc, zou jij me kunnen vertellen hoe ik het best me aarde kan opwaarderen ? ik zou eventueel 10% kunnen vervangen door nieuw potgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk met volle aarde bakken en doe me kalk een beetje op gevoel dus vandaar een handje kalk .

 

Ik ken even voor je zoeken maar ik denk dat je het zelf ook kan .

 

 

De tijd dat ik op potten heb gekweekt nam ik uit elke 11 liter pot een kwart weg en vulde dat bij met een specialmix of allmix , mijn ervaring was alltijd 2x meer opbrengst .Na 2x verving ik me aarde voor een 11 liter pot dan .

 

Ik gooide daar maar een klein beetje kalk ook op gevoel .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou doc ik weet wel dat er het aardig naar de ......... als ik een week lang spoel .

 

Denk jij niet

 

Ik denk niet van niet. In de natuur regent het toch ook en dat is wel ongeveer het zelfde, de beestjes die in je bodem zitten kunnen wel tegen water hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat als je alles door je potten laat lopen en lang spoel dat je je bodem leven verstoord .

 

En ik ben er zeker van dat je het erg arm maak van voeding .

 

We zouden het even aan sannie moeten vragen dan ik heb het zelf nooit gedaan alleen als ik overvoed was dan moest ik wel .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het organisme in je aarde leeft volgens mij voornamelijk van het plant afval en het lijkt me dat dat gewoon blijft zitten.

Maar volgens mij is het bodemleven niet zo super hoor in een 11L pot :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze tekst komt uit het Plagron seminar biologisch kweken.

Problemen met een verstoorde voedingstoffen balans bij het hergebruiken van potgrond.

Als je grond hergebruikt is het mogelijk dat de NPK verhouding verstoord is doordat bijv. er teveel kalium in de grond zit maar niet genoeg fosfor. Dit kan je verwachten als je pH niet meer klopt, omdat hierdoor de voedingstoffen niet in de juiste balans worden opgenomen. Ook door een overmaat aan Fosfor en Kalium of een te lage bodemtemperatuur kan je teveel of te weinig van een specifiek voedingselement in je grond overhouden. Teveel bloeivoeding geven kan in het begin van de volgende oogst een stikstof tekort geven.

 

 

Dit kan je niet meten met een pH – en EC-meter. Daarom moet je altijd goed de afweging maken of je je grond hergebruikt. Heb je een goede oogst gehad zonder infecties en zijn de gemeten waardes logisch, is er geen aanleiding om je grond niet te hergebruiken.

Als er echter problemen zijn geweest gedurende de oogst, of wanneer het eind-resultaat tegenvalt, heb je redenen om te twijfelen aan de verhouding achtergebleven NPK. Waren er problemen met de pH-waarde of als je een plaag hebt gehad kan je beter op safe spelen en nieuwe grond nemen. Ook als de analyse op het einde vraagtekens oproept, kan je beter deze grond niet meer gebruiken of alleen opwaarderen aan de hand van een advies gebaseerd op een volledige bodemanalyse.

Plagron voert gratis pH- en EC-analyses uit voor haar klanten. Wil je echter een complete bodemanalyse laten uitvoeren, zijn hier kosten aan verbonden. Neem contact op met Plagron voor info.

Verder adviseren wij om voor hergebruik van aarde Maerl toe te voegen aan je aarde om de pH-buffer te herstellen en calcium toe te voegen. Potgrond: 250 tot 1000 gram Maerl per 1000liter grond

Als je met zuren of hoge concentraties fosfor en kalium hebt gewerkt, adviseren wij om wormenmest toe te voegen om het bodemleven weer te herstellen. Voeg 10% wormenmest toe.

Wil je weer met een voorbemeste aarde werken kan je de voedingswaarde van je hergebruikte grond verhogen met Plagron Biosupermix. gebruik 2,5 tot 5% biosupermix.

 

Zomaar grond hergebruiken kan je oogst al verpesten voordat hij begonnen is.

 

Dit is dus moeilijk te doen in je pot maar je kan wel een beetje je kalk erin terug vinden

 

Je zou ook gewoon calgel kunnen geven om het een beetje op pijl te houden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu zelf ook een 2e ronde gestart.

Ik heb 54x amnesia gekweekt in 11L potten die vierkante. Ik hergebruik mijn aarde ook want ik denk dat het wel kan. Ik heb in de eerste instantie de stam met wortels uit elke pot gehaald. Vervolgens heb ik telkens 4 potten leeggegooid in een bak en daarvan zoveel mogelijk wortels verwijderd. Daarbij heb ik 5 liter verse aarde en 5 liter verse guano gedaan. Dit lekker goed gemengt tot het allemaal dezelfde kleur kreeg.

Ik draai nu met 63x silver haze in dezelfde potten. Heb wel wat extra aarde moeten kopen om de bovenkanten op te vullen want kwam toch iets te kort. Eerste x heb ik gewoon alleen afgezuurd water (ph6.0) met enzymen gegeven. Ik heb nu wel 1 verandering en dat is een klein laagje van 2cm hydrokorrels aan de onderkant van elke pot. En ik moet zeggen dat ze het nu goed doen. Kzit nu in de 2e week van de bloei en al mn bladeren zien er super gezond uit.

De reden eigenlijk dat ik mijn aarde heb hergebruikt is dat er die eerste x al guano inzat en guano werkt eigenlijk pas na 6 maanden.

dus ik denk dat het nu wel moet werken:)

 

ps: stem wel je voeding goed erop af, want bijv guano heeft een hoog gehalte aan fosfor(P). Ik gebruik voor de bloei dus ook voeding met de verhouding 19-24-35 ( ferro a en b )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier wordt de grond pas vervangen als er een plaag is geweest.

Ik haal de stam eruit en een laagje aarde met wortels.

Plagron biosupermix erdoor 2% van het totale volume.

Geen tot weinig kalk, want dat zit al in de bio mix verwerkt.

Aanvullen met verse potgrond.

 

2 water beurten wortel stimulator

daarna in de groei 2x groeivoeding.

1a2 x waterbeurten met enzymen. (week3 groei/bloei)

En de rest volgens mijn eigen schema.

Dat gaat ongeveer een jaar zo door, en dan beginnen we weer opnieuw.

Mijn ervaring is dat de 1e keer op nieuwe aarde dan ook beduidend minder is, pas vanaf de 2e keer gaan we echt weer knallen.

Belangrijk om te weten is dat dit met bio voeding is. Hoe de aarde zich zal gedragen bij minerale voeding weet ik niet.

Ga niet tot het einde door met voeden, 1 a 2 weken schoon water aan het eind van de kweek.

Wees voorzichtig/verstandig met voedingen uit flesjes, staat er 1ml/L maak er maar gerust 0,5ml/L van.

Bewust voeden bespaart je ook de nodige ellende enhoud de kwaliteit van je aarde hoog.

Opwaarderen met goed materiaal en je kan zo weer verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@GodsGift, dankje voor de boeiende informatie daar kan ik wat mee toppie !

@Palla, Met dat laagje hydrokorrels op de bodem was ik ook vanplan, verder maak ik ook gebruik van de ferro voedingslijn.

@citroax, De laatse week van de vorige kweek heb ik alleen afgezuurd water gegeven,ook heb ik de hoeveelheden gehalveerd die via ferro worden aangegeven, en er waren op het eind geen tekorten.

 

Forumers dankje voor jullie ervaringen en tricks.

 

Ik zal 10 tot 15% van de aarde vervangen door nieuw potgrond, beendermeel 10gr per pot,klein handje perliet per pot,plagron superbiomix 2,5 tot 5% van het gehele medium,mearl 250Gr per 1000L potgrond, per pot een flinke hand wormenmest,laagje hydro korrels op de bodem, en natuurlijk wat mycorrhiza schimmels.

 

@ doc, hoeveel kalk moet ik bijvoegen ?

 

Gr GS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt dus zwaar overvoeden :lol:

Het is of de biomix of al het andere wat je in je bericht hebt staan, en niet bio plus beender, wormenmest enz anders is de aarde veel te zwaar bemest.

Mycho en perlite kan altijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke doc en de anderen ik heb even aan sannie gevraagt en dat is bij mijn weten wel de bioman .

 

Spoelen wat doet het met je bodem leven . :lol:

 

De meeste aarde veranderd in modder wanneer je deze zou gaan spoelen en modder kun je niets mee.

Spoelen op aarde heb ik nooit kunnen begrijpen aangezien aarde niet zoveel water kan bufferen en je water/lucht verhouding kompleet uit ballans is en dus je bodemleven niet kan functioneren.

 

Dus mijn advies is spoel NOOIT je aarde

 

Sannie zijn mening over het spoelen, en tevens de mijne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan de plagron biomix niet online vinden, iemand een linkje of naam van een online growshop waar deze te verkrijgen is ?

 

Ik zal het verder houden bij biomix, perliet, en Mycho schimmels, tevens heb ik al een laagje uit de potten verwijderd, en zal ik moeten aanvullen met nieuwe potgrond, ook vraag ik me af of ik nu wel of niet wat wormpjes moet toevoegen in het substraat ( plagron wormenmest) of is het medum dan nog te zwaar bemest ?

 

 

Gr GS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...