Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Baksteen

Wat kan het zijn?

Recommended Posts

Gister avond tijdens het water geven zag ik ineens dit.

 

gallery_8347_9092_1849891.jpg

 

Ik schonk het water in de schotel en toen zag ik ze ineens zitten. 1 tot 2 mm groot, wit en als je ze probeert aan te raken springen ze een centimeter of 4 weg. Ik heb met Photoshop wat ingezoomd zodat het beter te zien is.

Het lijkt mij wel spint (edit; trips bedoelde ik ja) maar dat zit op je blad en niet onder je pot of weet ik waar ze vandaan kwamen.

 

gallery_8347_9092_1345990.jpg

gallery_8347_9092_78606.jpg

 

Doen ze kwaad en zo ja wat kan ik er tegen doen?

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
deze of trips

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee de eerste is het volgende me moeder zowiezo niet.

Trips lijkt er wel onwijs op als ik het zo lees maar wat doet het dan onder me pot ?

Ik ga straks me planten helemaal checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

springstaartjes... :lol: Als je die hebt heb je een serieus probleem.

Ze gaan knagen aan de wortels en de plant sterft langzaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gok dat ik dan een sirieus probleem heb.

Net even snel gezocht wat er tegen te doen valt en door goed te stofzuigen gaan ze weg :lol:

 

Bedankt carpe_diem ;)

 

 

 

Heteromurus nitidus: 20040905_172007_DSC6829.jpg

 

Of te wel, spring staartjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep,springstaartjes(Collembola).

Evt voor de biologische bestrijding zijn er grondroofmijten(Hypoaspis miles).

Voorzichtig er zoveel mogelijk weg stofzuigen kan ietsjes helpen,.

Verder kun je,indien mogelijk,overwegen om van onderen water te geven.

Dan maak je het ze ieg al een stukje moeilijker.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Aad. Oke bedankt, Ik geef al van onder water en ik ga vanavond zoeken waar ik die grondroofmijt (Hypoaspis miles) kan kopen en morgen hopelijk halen.

 

@ Carpe_diem. 47 dagen op 12/12 & 33 dagen bloei.

 

Wel klote dit want ik heb serieus geen idee waar ik het zou kunnen halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan in diverse growshops kaarten halen die je dan moet opsturen,waarna je ze krijgt thuisgestuurd,daar gaat dus meestal wel nog een weekje overheen.

Als je je zorgen maakt om het adres,zullen de betere shops je de gelegenheid geven om ze in de shop op te halen.

Anders bv. brimex of even zoeken naar bestelkaarten van Biobest.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke Aad dat ga ik dan morgen even regelen, bedankt :lol:

 

Ik heb net iets geprobeerd om het ergste hopelijk weg te halen. Omdat ik ze zie drijven in de schotels bij het water geven heb ik net tijdens het water geven de schotels verwijdert en het water met al die drijvende beestjes weg gegooid. Het zullen er mischien 30 tot 40 geweest zijn en dat is zeker maar een klein aantal van wat er waarschijnlijk zit?

 

Mijn grote vraag, hoelang houden me planten het zo vol? Eten ze binnen 3 dagen alles weg of gaan daar een aantal weken overheen ? ;)

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baksteen! Shit joh... ik heb er ook even gegoogled, en dat is een beetje verwarrend. Er staat dat ze houden van vochtig, warm, zomers klimaat en leven van oude plantenresten. Nou warm en vochtig is het wel in dat hokje van je. Er staat ook dat ze geen gevaar vormen voor mens en dier, omdat ze afgestorven materiaal eten, echter, er staat ook dat ze ook van levende planten kunnen snoepen als er niet genoeg ander voedsel voorradig is. Tsja, verwarrend, dan denk ik, nu kan je 2 kanten op: wat oude plantenresten erbij gooien zodat ze dat wegvreten en jouw planten met rust laten, of zorgen voor een niet vochtig/droog klimaat: de planten even geen water en de aarde uit laten drogen, maar je zit nu net in een periode dat die planten schreeuwen om water waarschijnlijk.

 

Wel even zien te zoeken naar de oorzaak, zodat het geen 2e keer kan gebeuren. Mischien is er iets te vaak wat water blijven staan op de schotels en is daardoor de aarde iets te nat geweest, zo te lezen heb je er geen last van als je grond niet te nat wordt. Mischien nu even zo lang mogelijk geen water geven, of steeds hele kleine beetjes ipv een grote slok.

 

 

 

Succes,

 

 

de Indicaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh indicaan, bedankt voor het helpen man :lol:

 

Ik heb zelf ook al wat gezocht en gevonden alleen dat over wat ze eten nog niet. Als ze normaal gesproken alleen afgestorven materiaal eten ga ik zorgen voor wat blad afval onderin me pot zodat ze de wortels hopelijk met rust laten.

 

Geen water geven gaat hem echt niet worden want ze hebben het nodig. Ze zitten nu tegen de lamp aan waardoor ze ook veel verdampen, dat merk ik ook wel in het water geven. Te vochtige grond kan ik me ook haast niet voorstellen aangezien de tensiometer elke keer als ik kijk zeker boven de 200 aangeeft.

 

Ik vraag we wel af hoe ze er komen, ik las ergens dat ze echt overal zijn, ook in huizen maar als dat echt het geval is zou er toch wel wat meer info moeten zijn over de bestrijding ervan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmmmmm klote,

 

wil je er echt vanaf, hoe erg het ook is...... gooi je grond maar weg,

laat de lampen een paar dagen aan zonder dat er iets in je ruimte staat zodat alles goed kurk droog kan worden

ruimte goed schoon maken..... en opnieuw beginnen

 

helaas is er geen een middel wat er goed tegen werkt, sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naaaa echt zwaaaaar kut dus :lol:

 

Ik ga morgen kijken of ik Entonem of Entomite ofzo kan krijgen en dan gaan we dat maar proberen.

 

Kan het kwaad om ze er allebij tegelijk in te gooie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gooi maar bij elkaar... maar je hebt springstaart geen varenrouwmug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het, maar als niemand er iets op weet kan ik het op ze minst proberen....

Nu ga ik nog even google, straks naar de growshop en dan laat ik het wel horen.

 

Bedankt allemaal :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, nou boys ik snap er echt geen kloot meer van. Zit ik op internet te zoeken en dan kom ik dit tegen

 

If you are experiencing a population explosion and it bothers you try and control the food you are providing them. I water my coco 4 times a day, and my population is minimal, because I never let leaves fall on the coco, I am anal about keeping my plant space clean of dead/cut leaves. There population will decline once the food is gone, even if you let them clean up whats already there and just make sure no new leaves fall into the medium. Springtails don't eat live tissue, they leave roots and leaves alone unless they are rotting.

 

Ik vind het wel best zo, ik laat al het blad afval lekker liggen en als ze dat ophebben en ze gaan aan de wortels beginnen dan weet ik in ieder geval dat de tekst hier boven niet klopt en starten we gewoon opnieuw. Ik weet wel dat ik geen aarde meer ga halen van die growshop waar het nu vandaan komt :lol:

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chloor en zoutzuur mengen en 1 liter van in je pot gooien zijn al je beestjes dood

 

ow je planten trouwens ook :lol:

 

kut beestjes altijd en waar ze vandaan komen

 

grrrr

 

hoop dat je der vanaf komt

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ baksteen : irritante beessies man,krijg er jeuk van ;)

Hopelijk kom je er zonder kleerscheuren vanaf :D

 

@ super#skunk :heh ;) misschien vergas je jezelf ook nog in het proces :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha jaaa mooi, ik zat zelf te denken aan 2 liter benzine per pot en dan branden maar! Burn baby, burn!

Me moeder had het over zeepwater ofzo, klonk ook niet echt gezond maar wie weet :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek ook al enige tijd (op cocosslabs) en heb ze deze ronde ook voor het eerst waargenomen in de gootjes van me librabakken. Merk eigenlijk niets aan me planten en ze zitten er al vanaf de groeifase. Zit met nog 2 weken te gaan voor het knippen en laat het maar zoals het is.

 

Dit is wat ik over de springstaartjes heb gevonden:

 

SPRINGSTAART

Latijnse benaming : Onychiurus armatus Tull. (ondergronds levende springstaarten);

Sminthurus viridis L. (bovengronds levende springstaarten)

Familie : Proturoidae (ondergronds levende springstaarten)

Sminthuridae (bovengronds levende springstaarten)

Orde : Collembola

Nederlandse benaming : Springstaart

Franse benaming : Collembole

Engelse benaming : Springtail

Duitse benaming : Springschwänze; Kugelspringer

 

Algemeen

Springstaarten zijn zeer kleine insekten die niet voorkomen op lichte gronden. Ze hebben een duidelijke voorkeur voor zware gronden met een hoog gehalte aan organische stof.

Schade in de bietenteelt door springstaarten komt dus niet dikwijls voor in België. Af en toe, zoals in 1990 en 1991 kunnen springstaarten voorkomen in sommige delen van de Condroz.

 

De aanwezigheid van springstaarten in een grondmonster kan gemakkelijk vastgesteld worden. Indien het monster in water wordt geplaatst verlaten deze insekten de ondergedompelde grond en komen aan de oppervlakte drijven.

 

 

Symptomen

Nog niet uitgelopen kiemen kunnen, zodra het zaadje geopend is, aangevreten worden door ondergrondse springstaarten (Onychiurus armatus), zodat geen of uitsluitend zwaar misvormde planten tot ontwikkeling komen.

In een later stadium ontstaan langgerekte vraatplekken aan de wortels, waardoor secundaire schimmels en bacteriën de plant kunnen binnendringen.

De aangetaste plekken in het veld zijn zeer onregelmatig van vorm en de verhouding tussen blad- en wortelgewicht is gedurende lange tijd verstoord.

 

Bovengrondse springstaarten (Sminthurus viridis) tasten de bladeren aan. Deze insekten veroorzaken putjes aan de onderkant van de zaadlobben en jonge bladeren. Dit leidt zelden tot het wegvallen van planten of een andere vorm van schade.

 

 

Levenswijze

Ondergrondse springstaarten hebben een langgerekt lichaam van ongeveer 1,5 mm lengte en zijn crèmewit van kleur (Figuur 3.11.). Normalerwijze voeden ze zich met schimmels en ontbindend plantaardig materiaal, maar ze kunnen zich ook voeden met levend plantenweefsel.

Ze zijn erg gevoelig voor uitdroging en vertonen de meeste aktiviteit bij relatief lage temperaturen van 7 tot 12°C in vochtige gronden met een hoog gehalte aan organisch materiaal.

De eieren worden in groepjes afgezet.

De bovengrondse springstaarten zijn eerder bolvormig en zeer klein (ongeveer 1 mm) (Figuur 3.12.).

Wanneer ze gestoord worden verplaatsen ze zich op een typische wijze met behulp van een staartaanhangsel, waarmee ze relatief ver kunnen wegspringen.

Ze voeden zich met blad en kunnen verschillende andere cultuurgewassen, zoals peulvruchten, luzerne en gramineeën aantasten.

 

 

Voorkomen en bestrijden

Door niet abnormaal vroeg te zaaien kan reeds veel schade vermeden worden.

Het is belangrijk te zaaien op een stevige ondergrond en op goed gedraineerde grond. Met microgranulaten in de zaaivoor kan zware schade vermeden worden.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Bron : KBIVB - IRBAB

Share this post


Link to post
Share on other sites

... en dit:

 

Algemeen

Springstaarten zijn zeer kleine insekten, zelden groter dan 5mm. Ze hebben hun naam te danken aan het feit, dat vrijwel alle soorten beschikken over een gevorkt apparaat aan het achterlijf waarmee ze in staat zijn grote sprongen te maken. Een springstaart van bv. 5 mm. lengte springt wel 8 cm. ver. Een aantal veel voorkomende soorten, die in hun leefwijze grote overeenkomsten vertonen, behoren tot de families Entomobryidae, Isotomidae, Onychiuridae en Sminthuridae (bolvormige springstaarten).

 

Leefwijze

Springstaarten leven vooral op plaatsen waar een hoge relatieve luchtvochtigheid heerst. Ze voeden zich met rottend plantaardig materiaal, maar ook met mos, algen en schimmels. Ze worden voornamelijk aangetroffen in de bovenste bodemlaag, tussen strooisel, gras, grind, e.d. Vooral in kassen, als de grond is dichtgeslempt, krijgen de springstaarten een kans omdat er dan volop voedsel voor hen te vinden is. Springstaarten zijn vleugelloze insekten. In kleine aantallen worden ze nauwelijks opgemerkt vanwege hun geringe afmetingen. Ze kunnen echter ook in grote aantallen voorkomen. Dit laatste treedt voornamelijk op bij zomerse weersomstandigheden. Sommige soorten kunnen echter ook bij temperaturen rond het vriespunt nog actief zijn. Springstaarten zijn onschadelijk voor mens en dier. Ze steken of bijten niet. Ook zijn er geen gevallen bekend waarbij huidirritatie optreedt veroorzaakt door deze insekten.

 

Wering en bestrijding

Wanneer in gebouwen overlast wordt ondervonden van springstaarten zal men de ontwikkelingsplaats moeten opsporen. Een drietal mogelijke ontwikkelingsplaatsen zijn:

 

 

 

in de strooisellaag van de tuin, eventueel langs de gevel van het gebouw, mosbegroeiing op gevels of (vooral) op dichtbij staande zware bomen;

op platte daken en in dakgoten. Vooral als er periodiek water blijft staan en er alg- of mosgroei optreedt is deze ontwikkelingsplaats ideaal voor deze insekten;

in huis, als de atmosfeer bijvoorbeeld vanwege de aanwezigheid van zeer veel planten erg vochtig is, kan men ze o.a. in de sierpotten aantreffen.

 

 

De beste bestrijding bestaat uit het weren van deze insekten. Eventuele alg-, schimmel- of mosgroei zal men tegen moeten gaan. Platte daken en dakgoten dient men schoon te houden. In huis kunnen springstaarten vanwege de daar vaak voor hen te droge omstandigheden niet overleven. Eventueel aanwezige exemplaren kan men met behulp van een stofzuiger wegvangen. Dit alles maakt een bestrijding met chemische middelen overbodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo stampende stumper. Ben blij te horen dat jij ze al een poosje hebt, niet om je te pesten maar dat betekent dus dat me planten er waarschijnlijk nog wel even mee kunnen leven.

 

Met google kwam ik op een engels topic van een ander forum en daar waren een aantal mensen met het zelfde probleem. Ze hadden ook van alles geprobeerd maar niets hielp. Sommige daarvan hadden het al een jaar dus ik hoop deze ronde af te kunnen maken en dan ga ik alles goed schoon maken, uitlaten drogen en met schone aarde beginnen.

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig doen ze aan 1 ding NIET:

 

Veel soorten springstaartjes doen niet aan sex. Of beter, de mannetjes laten hun sperma gewoon in pakketjes (spermatophora) achter. Aangezien springstaartjes de neiging hebben om in grote groepen te leven, is er veel kans dat vrouwtjes die pakketjes tegenkomen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopelijk krijg je je oogst nog af met een aantal grammen

 

@stampende stumper

Dan kruipt er een vrouwtje doorheen en heb je alsnog kindjes, dus niet speciaal goed nieuws

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...