Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lola

Mijn kweekruimte wordt 38 graden, is dit te hoog?

Recommended Posts

Ik heb in het verleden ook problemen gehad met warmte.

Mijn oplossingen waren de gebruikelijke: meer afzuigen en minder lampen laten branden.

Ik vond dit niet bevredigend.

minder lampen is minder weed(of op z,n minst langere cyclus.

en meer afzuigen helpt alleen als de lucht die aangevoerd wordt, koeler is.

Dus als het buiten 30 graden is (en daar zit je zo aan op windstille plekken) dan kan je afzuigen wat je wil maar het helpt weinig.

Nu heb ik iets anders verzonnen.

Ik heb een slang vanonder m,n huis naar m,n kweekruimte getrokken en die lucht die ik nu aanzuig is altijd koel.

Het scheelt echt zoveel dat ik nu ,zomers gewoon doorteelt.

En het is niet de duurste oplossing

Share this post


Link to post
Share on other sites

best wel goede oplossing, ik heb m,n hok buiten als ik dit ook doe hoe diep gat moet ik dan graven en hoe breed? volgens mij wel behoorlijk groot wil hij de de koele lucht aanzuigen en niet het gat leegzuigen en als nog de warme lucht aanzuigen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted: Mon May 12, 2003 4:24 am    Post subject: Mijn kweekruimte wordt 38 graden, is dit te hoog?    

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hoi,  

 

Ben net klaar met mijn kweekruimte. (3x600watt). 1 vierkante meter per lamp. Met heel weinig overige werkruimte. Een kleine ruimte dus. Ik heb een 375m3 afzuiger ervoor, maar dit blijkt dus te weinig. De temparatuur wordt dus 38 graden  

 

Wat is de beste oplossing om dit probleem te verhelpen? Het liefts een oplossing waarbij ik NIET NOG een uitlaat in mijn balkondeur heb. Omdat ik dit net achter de rug heb. En ik geen zin heb in nog meer paranoide decoupeerzaag taferelen op het balkon  

 

Hulp zou zeer gewaardeerd worden. Wie weet een oplossing om de temparatuur goed te krijgen?  

Alvast bedankt,  

Lola alweer  

 

 

Had je de aanvoer / afvoer niet om kunnen draaien?

dwz luchtinvoer van buiten

Luchtafvoer anders evt naar binnen(huis) (raampje open elders)

Zomaar een gedachte..

 

Hoe hebbie t nou opgelost (Of heb k da gemist)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Had je de aanvoer / afvoer niet om kunnen draaien?

dwz luchtinvoer van buiten

Luchtafvoer anders evt naar binnen(huis) (raampje open elders)

Zomaar een gedachte..

 

Hoe hebbie t nou opgelost (Of heb k da gemist)

 

Bedank! Het is op zich een goed idee. Maar ik had dat min of meer. Ik haalde de lucht eerst weg bij het kattenluik, dat gedeeltelijk open staat. Maar ja, dat hielp niet speciaal. Maar met de nieuwe slakkenhuis gaat het veel beter. Verder branden de lampen, bij mij snachts. Waardoor ik minder kans heb op extremen :)

 

Het is maximaal 30 graden. Gemiddeld is het 28/29 graden. Het grappige is, dat het weer daar echt NAUWELIJKS effect op heeft! Ik heb er dus redelijk vertrouwen in dat ik de zomer door kom zo :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja goed, bij mij schiet de temp af en toe ook zwaar over de 30 graden heen,

Maar ze lijken er niet zichtbaar meer onder te leiden..

K heb zelf de aanvoer van lucht nu vanuit mn kruipruimte :) :D :D Is heerlijke koude lucht....... :) :) :) :lol: Scheelt me direct zon 4-5 graden max..

En aangezien ik geen zin had om grote gaten binnenshuis te maken, heb ik de afvoer dr ook maar opgezet... :? :? Werkt prima.

Ideaal verduistert... :twisted: :twisted: :twisted:

 

Geen last van t lawaai met n grotere slak trouwens?

 

 

 

:scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dat word dus binnenkort smoken !!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
En aangezien ik geen zin had om grote gaten binnenshuis te maken, heb ik de afvoer dr ook maar opgezet...   Werkt prima.

 

Op deze manier loop je de kans dat de CO2 opname door de plant wordt verstoord tenzij de plant ook op andere manieren van verse lucht wordt voorzien. Als de kruipruimte maar goed ventileert zal je weinig last hebben, maar het idee dat het mis kan gaan zou ik vervelend vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niet zon grote ruimte.., heb er een fan bij staan

 

Als ik in mn tuintje sta voel ik langs mn benen "koude" lucht stromen...

dus....., da gaat wel goed..

Maar nog eens n vraagjje;

 

k heb mn fan in t begin pal tussen mn lamp en planten gehad, maar moet ik dit zo houden of is t beter hem er nu in de bleoi er langs te richten (ze zijn nu niet meer in beweging)

 

Ofwel, is het beter om de planten ALTIJD in beweging te houden of juist niet????

 

grtz

 

 

:scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou de fan er maar lekker tusssen, de toppen mogen lichtjes meewuiven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanx Bambo :)

Maar hebbie daar ook een motivatie bij voor me?? :idea: :?:

 

grtz

 

 

:scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En om nog ff op die CO2 terug te komen..., k heb de deur naar mn tuin ook regelmatig openstaan :lol: :o (heb die mogelijkheid) ivm temperaturen boven de 30 graden :lol: ,

dus dan komt er waarschijnlijk ook wel weer genoeg schone lucht binnen, et voila :) :D :D

 

Maar ltof dat je zo met me meedenkt.. :) :) :)

 

grtz

 

 

:scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tanx Bambo  :)  

Maar hebbie daar ook een motivatie bij voor me??  :idea:  :?:  

 

grtz

 

 

:scrambleup:  :scrambleup:  :scrambleup:  :scrambleup:  :scrambleup:

 

De zwenkventilator heeft een aantal belangrijke functies

1. het voorkomen van micro klimaten

2. het wegwapperen van de ergste warmte veroorzaakt door de lampen

3. de bries zet de plant aan tot stengelverdikking zodat de plant niet later onder zijn eigen gewicht zal bezwijken.

 

Zet je de fan echter op de planten dan krijg je windgaten. En dat is niet de bedoeling. Het licht meewuiven is voldoende om de stengel dik te laten worden dus de fan tussen de toppen en de lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja k snap het..

Ik had de bewegende fan er in het begin ook goed opstaan zodat ze echt goed aan het wuiven waren (wuiven, stil, wuiven, stil, enz), Wat mij betrefd is de stam al dik genoeg (meer dan zelfs) .

 

Maar nu de plantjes groter zijn heb ik de lamp ook een stukkie omhoog getakeld zodat de zijkanten ook vol licht krijgen. Dus die afstand is weer groot genoeg nu (50cm)

Daarom heb ik em toen toch maar de andere kant opgezet, om te voorkomen dat de plantjes nog energie gebruiken voor t aanmaken van de stam. (Zo was mijn gedachtegang) :roll: :roll:

 

 

grtz

 

 

:scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup: :scrambleup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen; je hebt minimaal een 1500 kuub afzuiging nodig.

Maar zeker zo belangrijk; of je nu met actieve danwel passieve inlaat werkt; wat is de temperatuur (en LV) van de lucht die door de inlaat naar binnen wordt geblazen/gezogen?

Airco is een prijzige investering. Mocht dit echter overkomelijk zijn; je kunt airco toepassen in je hok zelf of in de ruimte van waaruit lucht ingeblazen/ingezogen wordt (of nog prijziger; in beide ruimtes).

Meer vragen? Ik hoor het wel.

Gr. Lo_PRO (aircofreak)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste bump, sorry, ik probeer iemand vooruit te helpen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze na 12 jaar nog niet geholpen is .... :likken:

 

:closed:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...