Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wieteketiet

meten is weten?!

Recommended Posts

Collega's B)

 

na een kwakkelende ronde wil ik weer beginnen. Ben nu even druk geweest met andere dingen maar het kriebelt..... ik wil weeeeer haha

 

Nu zit ik met een vraagje. Ik heb pasgeleden een paar monsters van mijn aarde gepakt en daar thee van getrokken zegmaar (aarde in een koffiefilter en dan laten trekken als een thee zakje) Dit heb ik ook gedaan uit een zak nieuwe growmix

Dat water heb ik gemeten en de waarden zijn:

monster 1: ph 6.8 ec 2.0

monster 2: ph 6.8 ec 3.0

monster growmix: ph 6.6 ec 1.5

 

zo te zien zitten er dus nog veel voedings resten in mijn aarde. Ik denk trouwens dat monster 2 van een deel af komt waar de planten al redelijk dood waren en monster 1 waar de planten nog wel iets opnamen.

 

maargoed, kan ik de grond iets minder voeding rijk laten worden? dan moet ik spoelen zeker? dat is onbegonnen werk vrees ik.

De beste waarde voor een stekje is tussen de 1.5 en 1.8 heb ik me laten vertellen. Of kan ik gewoon de stekken er in zetten en beginnen met alleen afgezuurd water (al dan niet met wortelstimulator, maar dat is ook iets van voeding denk ik???)

 

alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gewoon 1 zakje plagron light mix kopen en de rest van je aarde gebruiken voor als je gaat overpotten B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij het meten van je grond mix je een stuk of 10 samples van verschillende plekken bij elkaar en meet dat, dan krijg je het gemiddelde. Plaatselijk kan de meting erg verschillen. De hoge ec kan ook komen door afvalzouten. Regelmatig een keertje je substraat "spoelen" helpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vrees dat 1 zakje net iets te weinig is..... er zitten iets van 30 zakken in, daarom zie ik het spoelen ook niet echt zitten..

 

Hoewel whatzzup spoelen tussen haakjes schrijft. wat bedoel je dan? spoelen is toch met afgezuurd water doorspoelen en het overtollige water weggooien? Ik zou even niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken met zo veel grond??

 

maar ik ga even zoeken op spoelen, wellicht vind ik het antwoord zelf B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoelen doe ikzelf 1 x in de 2 weken met enzymen.

heb me toen laten vertellen dat dit ook werkt als een verfrissende douche voor je wortelstelsel.

ook verteerd het de dode wortelresten en breekt opgebouwde voedingstoffen af in je medium.

 

erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

om het stekkie een klein beetje licht de rest gewoon zo laten dan heeft de stek voor de eertse zijd goede grond en later als de wortels verder gaan ook weer goede grond en dan zoals normaal water geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

@erik, kweek jij ook op aarde? dan ws niet in deze hoeveelheid?! als je dat wel doet ben ik heel benieuwd hoe jij spoelt dan ;)

 

Licht rond de stek is inderdaad ook wel een idee, klinkt aannemelijk iig!

 

over het spoelen heb ik nog niet heel veel gevonden behalve dat Sannie iets schreef over dat het een blubber zooi wordt.... en dat denk ik ook B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe als je een compost substraat gebruikt of een slecht veensubstraat dan is spoelen inderdaad geen optie. Het wordt een blubberboel en je krijgt en nooit meer droog. In een goed substraat echter is het geen probleem om gedurende de cyclus eeb paar keer te flushen als je op potten werkt tenminste, in een aadebak kan dat natuurlijk niet.

 

Ik zoe het zelf ook zo'n één keer per 2 weken met enzymen.

 

De oplossing lijkt me inderdaad een kuiltjee lightmix om de stek heen te doen bij het planten. Nou is de ec nog niet zo dramatisch hoog hoor...

 

Ga bij je volgende kweek wél tussendoor spoelen, dan hou je aan het einde een schoner substraat over denk ik. Final Solution van BAC is ook een aanrader aan het einde, dat bindt natrium en chloor.

Deze B.A.C. The Final Solution zorgt voor een snelle fermentatie van alle afvalstoffen rond de wortel/wortelharen. Door het stimuleren van bepaalde groepen micro-organismen zullen deze enzymen gaan produceren. Deze enzymen zorgen ervoor dat afvalstoffen als chloor (Cl) en natrium (Na), aanwezig in leidingwater, worden gebonden. Deze (schadelijke) afvalstoffen hebben dusdanig geen invloed meer op de EC bij de wortel. Uw gewas heeft alle mogelijkheden om de bruikbare elementen van de B.A.C. PK Booster op te nemen. Dit product is ook zeer geschikt voor het opwaarderen van uw substraat. Altijd koel bewaren en bij deze biologische producten geen enzymen meer gebruiken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heel erg maar ik heb geen idee of het een compost substraat is B) Ik weet dat het growmix is van plagron.

 

Ik werk wel met potten maar die staan in een grote bak met vijverfolie en daarin geef ik water... (behalve bij stekken die van boven af..) dus dan wordt spoelen (en helemaal eens in de twee weken) wel moeilijk denk ik?!

 

Ik ga eens kijken naar Final solution van BAC. tnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...