Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smitta

koolstoffilter vraag

Recommended Posts

goede avond allemaal,

 

Ben momenteel met de inrichting van m'n kast bezig en heb hier een aatal spullen al liggen.

Heb een 1500m3 boxafzuiger en een 1000m3 can koolstoffilter, nu wil ik zowiezo een kleinere

buisventilator aanschaffen omdat deze veel minder verbruikt.

Is het wel mogelijk om de lucht in het filter af te blazen of raden jullie een kleiner filter aan?

 

Ook heb ik wat 400W lampensetjes liggen maar wil voor 1x 600W gaan, kan ik wel de kappen van

de 400W lampen gebruiken?

 

De afmetingen van mijn kast zijn trouwens 1.20 bij 1.50 bij 1.90.

 

Mvg

Smitta

Share this post


Link to post
Share on other sites

een buisventilator heeft wel veel meer lawaai.. ik zou gewoon die box gebruiken met een grotere filter en fancontroller

 

en ik zou het gewoon aanzuigen via de filter in plaats van doorblazen

 

die kappen kan je wel gebruiken voor 600 watt lampen maar zou er zeker wel een 600 watt voorschakelaparaat op aansluiten

 

veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo smitta

 

de kappen zijn gewoon het zelfde als je je vsa maar wisselt dan is dat geen probleem

waarom hang je er niet eerst 2x 400 in als je dit toch hebt liggen

ik zou gewoon de boxafzuiger ophangen als ik jou was

deze zijn veel stiller en die paar watt extra moet je niet moeilijk om gaan doen dit scheelt bijna nix

en een beetje meet afzuig capaciteit kan nooit kwaad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel is het verschil in verbruik dan tussen de box en buisventilator ?

 

Als je de boxafzuiger meer links in zijn grafiek laat lopen gaat hij ook minder verbruiken !

 

een Torin box verbruikt 147 watt, maar dit is dan wel bij 1500m³ luchtverplaatsing.

Een buisventilator verbruikt 61 watt, hiermee wordt maximaal 340m³ luchtverplaatst !

 

het verschil is dus 86 watt, als de boxventilator ook 340m³ moet verplaatsen wordt het verschil kleiner !

 

Dus dat de buisventilator veel minder gaat verbruiken is niet waar !

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm...

Hoe bedoel meer links in de grafiek? minder toeren neem ik aan?

waar kan ik zow'n grafiek vinden?

Ik heb namelijk wel erg veel overcapaciteit als ik dat doe.

En ik neem aan dat wanneer ik hem op 50% laat draaien hij niet de helft

minder gaat verbruiken?

 

Mvg

Smitta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als een ventilator links in de grafiek draait, gaat het toerental niet veel veranderen. Er worden dan minder m³ verplaatst, door een gedeelte van aanzuig, of perszijde af te blinden gaat de weerstand omhoog en de overcapaciteit gaat naar beneden !

 

Het kost energie om lucht in beweging te brengen, door een gedeelte af te blinden wordt er minder lucht verplaatst en kost hierdoor automatisch minder energie.

In theorie gaan de energie kosten met de helft naar beneden als de ventilator op 50% draait, maar door verlies aan rendement gaat het niet helemaal op.

 

Ik heb even gekeken of ik een grafiek van torin kon vinden, maar kon er zo geen vinden, whazzup heeft misschien wel een grafiek.

Als ik even tijd heb zal ik een voorbeeld maken

Edited by BigButtBram
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan zolang je bewust bent van je overcapaciteit.Let wel op met een fancontroller dat hij niet op 100% gaat draaien,dus de max moet ook regelbaar zijn bij gebruik met thermostaat :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorbeeld gedeeltelijk afblinden ventilator met voorovergebogen schoep waaier

 

Ik heb 2x de zelfde ventilator op twee werkplekken in getekend. 1x 1500 m³ en 1x op 750 m³

 

gallery_18974_9077_9073.jpg

 

 

gallery_18974_9077_41664.jpg

 

Dit zijn niet de grafieken van een Torin, maar wel een ventilator met voorover gebogen schoepen !

 

In de 1e situatie doet de ventilator 1500 m³ lucht een toerental van 1355 toeren per minuut en verbruikt 441 Watt.

 

Na de ventilator meer weerstand te hebben gegeven, door de zuigzijde of perszijde gedeeltelijk af te hebben gesloten, ontstaat de 2e situatie !

 

de ventilator verplaatst 750 m³ lucht ( dit is de 50% situatie) het toerental is 1439 rpm en verbruikt 255 Watt

 

50% van het vermogen is 220,5 Watt, er wordt 255 Watt opgenomen ( op 50%). Het afblinden geeft in dit voorbeeld een verlies van 255-220,5 = 34,5 Watt = ~14%

 

door af te blinden gaat het verbruik van 441 watt naar 255 watt en geeft een besparing van ~ 57 % aan stroomverbruik, er wordt dan 750m³ lucht verplaatst ipv 1500m³.

 

 

Door de 1500m³ box ventilator gedeeltelijk af te blinden geeft een vergelijkbaar resultaat ! :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is me nog steedsniet helemaal duidelijk..

 

Heb een Smscom fancontroller, hier is het de max afzuiging niet van in te stellen.

De box heeft 2 aanzuig gaten van 160mm, houdt het in dat wanneer ik er 1 dicht maak hij

nog maar de helft lucht verplaatst? Is het niet zo dat de lucht dan dubbel zo snel door dat ene gat wordt gezogen?

 

Of kan ik beter een andere fancontroller halen waarbij zowel standaard als max vermogen

in te schakelen is??

 

Mvg

Smitta

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Smitta

Ja andere kopen en die aan mij geven :smoke

Of je 1 of 2 gaten gebruik maak niet veel uit, misschien een klein beetje, ligt aan hoeveel m3 je door een 160 wil zuigen.

 

Laterzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt gerust je boxventilator ophangen met de smscom (ik zou er gewoon een variac op zetten). Ik verwacht niet dat ie met één lamp op meer dan 30% zal draaien, dat geeft ruim voldoende verversing. Superstil, zeker met geisoleerde slangen en deze diameters. Zoveel stroom scheelt het nou ook weer niet hoor, niet iets om wakker te liggen. Ik zal je vertellen dat je van buisventilatoren (en zeker gedimde) eerder slapeloze nachten krijgt. Als het even kan is een box toch wel lekker hoor!

 

Mocht je nog te veel afzuigen dan leg je effe een bochtje in je slang, is het ook opgelost. Je inlaat kun je gewoon laten zoals hij is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is me nog steedsniet helemaal duidelijk..

 

Heb een Smscom fancontroller, hier is het de max afzuiging niet van in te stellen.

De box heeft 2 aanzuig gaten van 160mm, houdt het in dat wanneer ik er 1 dicht maak hij

nog maar de helft lucht verplaatst? Is het niet zo dat de lucht dan dubbel zo snel door dat ene gat wordt gezogen?

 

Of kan ik beter een andere fancontroller halen waarbij zowel standaard als max vermogen

in te schakelen is??

 

Mvg

Smitta

Een variac controler en je hebt geen last van geluid en het voordeel is je hebt overcapaciteit ! Als het bv een keer extreem warm weer is, een groter koolfilter monteren en je de kan zo extra ventileren ! Het stroom verbruik zal niet veel minder zijn door een andere ventilator te gaan gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een variac is een regelbare transformator waarmee je het voltage regelt. Dat is een veel zachtere manier van regelen dan een faseaangesneden dimmer en dus beter voor je motor, naast het feit dat het gewoon veel minder lawaai maakt. Hij reageert dus niet op je temperatuur maar gezien de grootte van je hok en je capaciteit lijkt me dat ook niet noodzakelijk. Het is een goedkope, veilige en heel stille manier van regelen. Variacs kosten minder dan €50.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Variacs kosten minder dan €50.

 

Hey, deze keer geen linkje naar conrad ;)

 

:verrygood :smoke ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typ maar eens "conrad" in op de zoekfunctie ;) .

12 Pagina's ;) , en zoek naar de persoon :smoke

 

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...