Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Milan

Wat ventilatie vragen

Recommended Posts

Guest Milan

8)

 

Tijd geleden dat ik hier een postje heb geplaatst maar hier komt er dan weer een:D

Ik ga nu beginnen met binnen kweken (Tegelijkertijd ook buiten).

En ik zit nu plannen te maken voor het hokje wat ik wil gaan bouwen.

 

Ik twijfel echter nog over een paar dingen, betreft de afvoer van lucht, en de meest stille oplossing voor de afzuiger.

 

Ik wil een hokje bouwen van HxBxD 200x100x100 (of 90x90 moet ik nog ff zien ivm de kleine ruimte in me kamer, en de lucht invoer buizen) cm , met daarin een 600 watter.

Eerste punt waarover ik twijfel is de ventilator, en daarbij ook de hoogte.

 

Aangezien ik ook nog moet slapen in de kamer, is geluid natuurlijk een punt.

Daarbij komt punt 1: Slakkenhuis of buisventilator?

 

Ik heb berekend dat een 250 kuub voldoende is voor de ruimte waarin ik wil kweken, maar ik heb ook gelezen dat een 400m3 op een lager toerental, stiller is dan een 250m3 .

 

Ik zit ook nog te twijfelen of ik hem in het hok zelf in ga bouwen (aan rubbers hangen) waarbij ik de kast 250cm hoog maak ipv 200, of in een doos bovenop de kast.

Iemand misschien tips wat de meest geluidsstille oplossing zal zijn?

 

Ook vraag ik me af of luchtafvoer een probleem gaat zijn.

Aangezien mijn huis geen ventilatiesysteem heeft waarop ik het aan zou kunnen sluiten (tenzij ik de buis door 2 muren leid, door een gang heen, en dan zou ik nog niet weten waar ik het op aan zou moeten sluiten (we hebben op 4 plekken afzuigers in huis: keuken, 2 wc's, en de badkamer)) en door een muur direct naar buiten, of door een raam geen optie is, vroeg ik me af of ik de lucht gewoon niet in me kamer kon laten terug afvoeren.

 

Ik zet natuurlijk ook een koolstoffilter op de afzuiger.

Verse lucht komt in de zomer door de 2 open ramen in me kamer, en de kier onder me deur :).

En in de winter alleen door een roostertje in 1 van me ramen, en gewoon uit huis, onder me deur door.

 

Hoop dat iemand me kan helpen :(

Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

punt 1: Slakkenhuis is stiller dan een buis (ook wat prijziger en box/ombouw nodig)

Hoogte, gewoon zo hoog mogelijk in je hok (ivm afvoer warme lucht en betere circulatie)

 

Zal dan toch gaan voor die 400 (evt met lager toerental)

600W lamp en 250 afzuiger zal temp te hoog worden in je hok vrees ik

 

De lucht in je huis/kamer terugblazen is niet aan te raden,

zal evt op afvoerkanaal huis kunnen (toilet ed), in een flat kan dit mogelijk wat lastiger worden ivm gehorige luchtstroom in het circulatie/algemeen afvoersysteem.

 

(al wat wijzer ? :wink: )

 

(indien meer uitleg over waaroms, kijk dan eens met de zoekfunctie even rond)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Milan

K hardstikke bedankt Choppie :(

Ik kan het alleen niet op het afvoer systeem aansluiten, das gewoon geen optie.

Het is een huurhuis, dus kan niet zomaar door muren heen gaan slapen.. en dan nog zitten alle buizen IN de muren, behalve 2 verdiepingen lager, in de berging, waar de buizen samen komen bij de afzuiger. Daar kan ik echter geen hokje bouwen:(

 

Ik zie dus geen andere optie dan de lucht in de kamer te laten blazen, alleen is die lucht wel warm, en moet ik er een dikke koolstoffilter opzetten, en veel fan's in me kast.

Alleen weet ik niet of dat voldoende is.

Kan iemand een indicatie geven hoe warm die lucht is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

indicatie luchttemp:

Als je hiermee bedoelt van de lucht die uit je hok zal komen....

Schat in dat het met een 600W lamp met jouw formaat hok,

de temp kan/zal oplopen tot een graad of 35.

 

Natuurlijk is dit heel erg afhankelijk van de luchtcirculatie en capaciteit afzuiger,

maar kijkend naar het feit dat je bij uitlaat in je kamer,

je deze lucht ook weer (deels) naar binnen zal zuigen.

De lucht die je inzuigt zal dus ook steeds warmer worden.

Openstaande ramen zal ook al helpen.........

 

Vraag me dan ook wel af waarom je niet kan afzuigen door het raam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yooooooo milan als dat roostertje in je raam echt de enige manier is om lucht af te voeren

dan zou ik daar de oppervlakte eens van opmeten

 

als je een lichtdichte bak kan maken om een van je ramen heen en dan 't raam op een flinke kier werkt beter :wink: :wink:

 

als je afzuig lucht in je slaapkamer laat uitkomen denk ik dat jij of je harum zuurstof gebrek

gaan krijgen :(

 

voor de afmetingen van je kast is 250cub voldoende maar om de warmteontwikkeling van een 600 te bedwingen NIET daar heb je echt MINIMAAL 400cub voor nodig!!!!!!!!!

 

strkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

"als je afzuig lucht in je slaapkamer laat uitkomen denk ik dat jij of je harum zuurstof gebrek

gaan krijgen :) "

 

 

uhhm...Dat is anders ook niet logisch....

aangezien wij juist zuurstof nodig hebben en stikstof afgeven en de planten juist omgekeerd is dit juist een hele verbetering.... :wink: :D

 

zo zie je maar weer " de kweker voor de plant en de plant voor de kweker..."

:D

toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu moet ik eens iets vragen ... als je snachts de lampen laat branden en dus in je slaap geeft wat de plant(en) nodig heeft en omgekeerd, kan die lucht die uit je filter komt niet schadelijk zijn?? :roll:

 

niet de warmte ofzo maar gewoon door die koolstof-"bollekes" ?? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

ik ben net als Milan van plan een kast te gaan bouwen van 1x1x2 meter (DxBxH) alleen met een 400 w lamp er in. 250 m3 slak erin.. Maar wat is dan de beste mannier om een goede aanzuiging te krijgen? Kun je dat met alleen pc vannetjes doen of kan je dat ook op een of andere mannier met je afzuiger doen 8O :?:

 

gr. wIeDeWiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gaten in de wand van de kast grootgenoeg zijn (met labyrint uiteraard) dan heb je geen active aanvoer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zult tog op de een of andere manier naar buiten moeten gaan met je afvoer omdat het niet aan te bevelen is dit terug te voeren in je kamer omdat het idd warmer gaat worden maar ook vochtiger en das slecht voor jou gezondheidje. Verder is vuistregel 200 watt afzuiging per 600 watt lamp maar over capaciteit is nooit slecht, ook al n iet omdat meestal een afzuiger nooit helemaal aanhet einde zit van je kanaal en dus een stukje moet stuwen. En stuwen is iets waar een afzuiger slecht in is waardoor capaciteit afneemt.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stud schreef: Verder is vuistregel 200 watt afzuiging per 600 watt lamp

 

Die regel ken ik niet ,ken alleen de regel "ongeveer 1m3 afzuiging per watt"

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als ik 10 lampen heb van 600W dan moet ik 6000m3 aan afzuiging hebben? Ik denk dat we dan stormachtige taferelen krijgen in het kamertje :) .Nu moet ik wel zeggen dat ik wel een verschil merk in het werkelijke capaciteit van een buis ventilator en een slak, zeg maar beide 1000m3 dan doet de buis vent. 't beter.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Bij 10 lampen in een ruimte is het een ander verhaal, maar wiedewiedewiet heeft het over 1 lamp in een kast en niet in een ruimte en mijn ervaring is dat je in een kast veel meer afzuiging nodig heb dan in een ruimte om de temperatuur goed te houden, zeker met dit soort warme weken.

 

Groeten harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

owkee daarin ga ik met je mee, ik bedoelde natuurlijk 200m3 en geen watt. 8)

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...