Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wetstyle

Raar idee, draaimolen holadiejee!

Recommended Posts

Ok mensen,

 

jullie mogen gaan lachen maar ik heb een idee. Misschien raakt het kant noch wal maar dan kunnen we ons in ieder geval beroepen op het spreekwoord, baat het niet, dan schaad het niet! Maar ik hoop wat tips of wat op en aanmerkingen te krijgen en in ieder geval wat toeschouwers!

 

De ruimte is zoals nu, zie BG onder 1200 W(indoor kweekverslagen), dus ruimte genoeg rondom de dames. Ook over lucht, beestjes en dergelijke gaan we hier niet nadenken.

 

Wat ik hierin wil gaan testen gaan we doen met in ieder geval 2 x 600 W.

 

Komt tie dan he!, ^_^

 

ik wil een draaiende schijf gaan maken, buitenste diameter ongeveer 150 cm. Horizontaal dus, net als een draaimolen. In het midden maak ik ook een gat, wederom als bij een draaimolen, van ongeveer 80 cm. Deze schijf wil ik laten draaien op goede lagers, hier ligt de schijf gewoon op. Nu denken jullie dat de schijf er nu af kan lopen maar dit is niet het geval. De buitenste rand van de schijf loopt eveneens TEGEN lagers aan. De schijf ligt dus compleet ingesloten en kan geen kant op en word overal aan onder en buitenzijde geleid door lagers. De aandrijving geschied door middel van een rubberen wiel dat zachtjes tegen de buitenste rand aandrukt. Dit rubberen wiel kan ik traploos versnellen/vertragen. Je kunt eventueel ook een draaiende constructie maken zonder middengat, zoals bijvoorbeeld bij een roulette-tafel, maar ik heb plannen met dat gat :lol: .

 

Zo, nu heb ik dus een draaibare schijf waarvan ik de draaisnelheid naar wens kan aanpassen(leuk voor de hamsters) en waar ik dus potten op kan zetten met een uiterste diameter van ongeveer 30 cm. (20/25 literpotten hebben deze maat als bodem)

Ik heb het niet uitgeteld/uitgerekend maar ik denk dat er zo'n 15 potten inclusief betalende dames plaats kunnen nemen in de draaimolen. Op een vaste plaats hang ik 1 lamp er boven, de 2e hang ik waarschijnlijk recht tegenover lamp nummer 1.

 

Waarom deze kronkel in mijn gedachten?

 

-Simpelweg omdat ik nu 5 potten heb staan in een rechte rij onder 2 X 600W en niet geloof dat dit optimaal is. Gaan deze nu draaien onder lampen op een schijf dan krijgt iedere dame haar hoeveelheid licht waar ze recht op heeft, lijkt mij. Iedere plant krijgt dus dag in, dag uit, hetzelfde. Je hebt nu zelfs de mogelijkheid om de lampen iets schuin te hangen ten opzichte van elkaar. Dus de buitenste rand iets gekanteld naar binnen en de andere lamp aan de binnenzijde iets naar buiten kantelen. Hierdoor geef je dus ook de onder gelegen topjes wat extra licht mee.

-Als 2e denk ik dat je nu de lampen weer wat korter op de plant kunt zetten, wat wederom een verbetering is voor de bloei en groei. Gewoon omdat de warmte minder intens is, je kunt immers wel je hand door een vuurtje heen en weer zwaaien maar hem er geen 10 seconden in laten.

 

Misschien zijn er nog wel wat redenen die ik op kan noemen, heb namelijk net mijn werkplaats opgeruimd en kwam nogal wat zooi tegen(wie wat bewaart heeft wat!), heb toch al nergens tijd voor dus kan er makkelijk nog wel wat bij hebben B) .

 

En inderdaad, misschien hebben jullie ook nog wel wat redenen voor mij.

 

Mooi idee voor een test?

 

Ik ga er in ieder geval aan beginnen zodat mijn volgende ronde op rolletjes loopt -_-

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn growcarrousels op de markt,jaren terug ooit eentje op de beurs gezien.

Je idee zou kunnen werken alleen moet je alles wel goed uitwerken! :lol:

Kijk een op Omega gardens misschien heb je er wat aan.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij bestaat t idd al.. een lamp die boven de planten beweegt, of de planten op een soort van loopwerk. dat de potten als een treintje onder de lampen doorscheuren..het schijnt te werken.. al vraag ik me af of het in dit geval erg nuttig zal zijn...

 

niet dat dat perse hoeft natuurlijk..lekker knutselen in de werkplaats kan opzich al voldoende reden zijn..! :lol:

 

tenminste ik neem aan dat je zoiets bedoeld, mn voorstellingsvermogen schiet ff een stukje tekort bij t lezen van je stuk. B)

 

5 potten..is een dual adjust-a-wing niks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check zeker die omega garden link van Kitefreak ff..

 

Spul om planten op hun kop langs een cooltube te laten draaien :lol:

 

Wat ze allemaal niet uitvinden B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is leuk :lol:

 

 

maar die rondraaiende lampen bestaan al jaren met 2, 3 of 4 lampen B)

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Supertof om te zien dat er dus liefhebbers zijn van rare plannen. Kom net thuis van een happie bier en zie jullie posts.

Ik stel dus voor, gewoon doen.

 

Ik ga dus morgen aanvangen met het plan en houd jullie op de hoogte.

 

In naam van de wetenschap, wetstyle.

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook zoiets nemen:

 

lr3rg.jpg

 

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Of voor weinig kun je hier iets mee in elkaar knutselen:

 

adj-356009_250x250.jpg

 

Bewegend licht zorgt voor een aanzienlijk hogere opbrengst per watt dus is zeker de moeite.

De planten zelf bewegen is volgens mij minder handig, omdat dat ten koste gaat van de beschikbare ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moeilijkste aan dit soort ontwerpen

is de 100% werking.

En dat betekend dus echt 100%

 

geen kabeltje, geen zandkorrel of oogje,

wat los mag trillen of mis mag lopen...

 

Omdat anders....

 

schat de risico's goed in,

hou het ontwerp simpel= zo weinig mogelijjk onderdelen.

 

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedeavond luitjes,

 

@iedereen,

 

thx voor het advies en mooi dat jullie meedenken. Heb inderdaad vanmiddag van iemand te horen gekregen zoals hier ook al vermeld werd dat bewegend licht zeker meer opbrengt.

 

Ik heb daarnaast eens op de site van omega gardens gekeken om wat wijzer te worden en ik heb me verbaasd over de technieken die men gebruikt, gaaf om te zien. Ook even het filmpje bekeken op youtube en ook hier met plezier naar gekeken.

 

In ieder geval maakt de ruimte die door een constructie in beslag genomen word mij niet zoveel uit. Dus dat is geen probleem. Ik heb ook eens zitten denken aan de constructie, kunnen het wel moeilijk maken maar misschien is er nog een simpeler idee.

 

Kom tie dan he, nog een keer ^_^ !

 

Iedereen heeft wel eens op de kermis die eendjes gezien waar de kids een prijs mee kunnen winnen door ze eruit te hengelen. Deze drijven zogezegd in een ronde gracht(denkbeeldig dan he) en worden voortbewogen door een waterstraal onder water, voortgebracht uit een vijverpompje of iets dergelijks. De dame die de gewonnen prijzen uitdeelt staat hier in het midden.

 

Nu ben ik een denker/verzinner maar als ik nu eens een kinderzwembadje neem, diameter wederom een 150/200 cm. Plaats aan de binnenzijde rondom een glad iets zodat een voorwerp er moeiteloos langs op loopt, bijvoorbeeld een aluminium strook of nylon. Hier is na een wandeling door een bouwmarkt wel wat voor te verzinnen. Neem nu eens wat plastic afwasteiltjes. Ja, van die dingen die je op de camping gebruikt. Zonder handvaten of iets wat in de weg kan zitten. Jullie voelen hem al he!?

Plaats deze in het zwembadje, niet direct tegen de rand maar iets er van af, 1 cm is voldoende. Maak zo dus de gehele cirkel rond met al die teiltjes. Dat ze eventueel ophopen kun je voorkomen door ze op de 1 of andere manier aan/met elkaar te verbinden. Zo heb je dus een drijvende cirkel die zonder veel wrijving met de hand rond te draaien is. Verbind je ze met elkaar door middel van een kunstof ring aan de onderzijde dan voorkom je ook het kantelen van een teiltje als er enig onbelans is door weet ik het wat.

Nu doe je het volgende, controleren wat de teiltjestrein B) kan dragen aan gewicht. Pak een paar klinkers of bakstenen en dump deze in de teiltjes. Nu weet je wat er aan gewicht kan in de cirkel zonder te zinken.

Als je dit weet kun je gaan testen met het draaien van de cirkel. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden maar ik zou gaan voor een simpel vijverpompje of bilgepompje van een boot. Beiden zijn er in een variant die je kunt aansturen met 12 Volt, wederom traploos regelbaar. Op deze wijze kun je dus ook de draaisnelheid een beetje controleren :no .

Nu kun je twee dingen doen, teiltjes vullen met grond en hop, stekjes erin en draaien/groeien maar of de tweede mogelijkheid, gewoon potten erin waar de stekjes dan weer instaan. Dus met pot en al erin. Voordeel hiervan is dat je plantje nu mobiel is en uit de trein genomen kan worden voor bijvoorbeeld een anti-spint behandeling.

 

Buiten dit alles laat ik lampen en hun opstelling even buiten beschouwing, dit kun je eventueel naar eigen idee invullen.

 

Dit idee is simpeler uit te voeren, veiliger, stiller(geen mechanische rateltjes, alleen maar kabbelend water, lekker rustgevend), goedkoper, sneller uit te voeren en vooral waar het mij om gaat, effectief.

 

Voor een pakweg 100 euro heb je badje, rand van nylon of alu, pompje en teiltjes. -_-

 

Zit alleen nu te denken dat je wel krijgt te kampen met een hoge lv, tenminste als je beschikt over een beperkte, afgesloten ruimte.

Denk wel dat me dochter vreemd opkijkt als papa haar badje voor andere doeleinden gebruikt, ach, zandbak is ook leuk :lol: .

 

Iemand anders nog een raar idee of opmerking?

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik weer :closed:

 

Het tweede idee met waterbak is te doen, had even gauw een proefje gedaan en het is haalbaar om de boel te laten draaien.

Zal wel tegen een paar dingen aanlopen die toch weer even net anders hadden gemoeten maar ga het toch proberen,

 

Heel even nog een korte vraag voor degenen die dit lezen. Bewegend licht is goed, naar het schijnt, maar is de snelheid ook bepalend? Moet het echt langzaam gaan, zeg maar slakkengang of mag het ook iets meer zijn?

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avond luitjes,

 

grappig, op mijn eigen topic zelf commentaar leveren.

 

Even terugkomend op het eerste idee, bewegend licht boven de planten die gewoon stilstaan. Ik heb dus na een beetje zoeken een systeem gevonden wat een lamp laat bewegen. Dit houd in dat de lamp aan een motortje zit wat over een rails loopt die tegen het plafond is geschroefd. Een soort van trolley/takel. De lengte van de rails die word bijgeleverd is 180 cm! De producent claimt dat je via deze wijze meer licht op de plant krijgt (onder diverse hoeken dus) en dat je het oppervlakte van 1 lamp (=1 systeem) vergroot met 30 tot 50 procent. Ook hierin word aangegeven dat je de lamp nu korter op het te groeien medium kunt plaatsen, klinkt ook logisch en aannemelijk. Het systeem verbruikt zelf maar zo'n 5 watt! De looptijd van links naar rechts over de rails is geheel instelbaar tot maximaal, als ik me niet vergis, 10 minuten maximaal.

 

Voor degenen dus die maar 1 lamp willen/kunnen gebruiken zou dit een mooie kans zijn om met hetzelfde stroomverbruik meer oppervlakte te bestrijken, dus meer planten in je tuintje. En zoals eerder in dit topic gezegd geloof ik ook dat bewegend licht over de dames meer opbrengt qua gewicht.

 

Denk dat Doc dit systeem ook wel kent, misschien mooi idee voor in de 6X3 :verrygood

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...