Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gider

HELP ! mijn zaailingen gaan dood?

Recommended Posts

Hoi,

 

Ben in een kweektent (silverbox) 120x240 Met een beetje een waazige logo lijkt wel nep:

 

gallery_23619_8781_89586.jpg

 

 

Zaadjes aan het telen om er uiteindelijk 5 sterkste en potenste over te houden.

 

NU komen ze uit de propagator (digital propagator van biogreen)

dan plaats ik ze in een 6 liter pot met cocos in de silverbox.

 

Na een paar dagen worden ze licht groen en het lijkt wel of ze verbranden of uitdrogen of zo??

 

info: ongeveer 27 graden als het licht aan is (18/6) en 22 als het uit is.

lucht vochtigheid is om de 60%

afstand licht is 60 cm en belichting is 3x400 watt (Metaal Halide) waavan 2 stuks aan (links en rechts)

medium is cocos

ph 6.0

heb der nog geen voeding bij gedaan

wel hypro- wortel stimulator (halve voorgeschreven dosis)

 

 

zie fotos:

 

 

 

 

 

med_gallery_23619_8781_109413.jpg

 

med_gallery_23619_8781_27830.jpg

 

med_gallery_23619_8781_22431.jpg

 

med_gallery_23619_8781_10419.jpg

 

 

 

 

 

GRAAG ADVIES VAN EEN KENNER !!!

 

alvast bedankt

Edited by gider

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie worteltjes boven de kokos uitkomen, hoe diep heb je ze geplant?

 

Lijkt mij ook dat een combi van te natte voeten en teveel licht ineens ze niet zo bevalt.

2x 400W mh is aardig wat als ze onder Tl? in een propagator zijn grootgebracht.

 

Wat is dat voor kokos? uit een zak? cocosbricks? cocos van vorige kweek?

Hoe heb je de potten voorbereidt voordat je de zaailingen erin zette?

 

En in kokos zit GEEN voeding dus die had je sowieso in moeten wateren met EC rond 1.0/1.2.

Je ph mag ook nog wel wat lager, meer richting 5.8 en wat ik zeker zou doen is ook wat enzymen voor een goed bodemleven gaan gebruiken.

 

Heb je de Hy-pro fles gecheckt of die nog goed is? (als te warm heeft gestaan bijvoorbeeld..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn geen worteltjes dat zijn cocos vezels

de "plug" diffy zit ongeveer 5 cm onder de cocos oppervlakte.

 

te veel licht hmmmm.... zou kunnen want hihihi:

 

als ze in de propagator uit hun zaadje zijn gekomen en hun kopje laten zien heb ik ze

gelijk onder de 400 watt gezet. uuhum dacht dat dat niet erg was WANT!!

ik heb der ook een paar niet " niet omgepot in cocos 6 liter pot en die gaan wel "goed" tot nu toe, ook deze zijn

direct onder de 400 watt gegaan.

 

te nat dat zou kunnen... dacht dat ze nat moesten staan (ben stekjes gewent)

 

de cocos is van de growshop, het zijn gele-zaken van 50 liter

 

hahaha nou: de potten heb ik als voort voorbereid:

pot rechtop gezet, cocoszak opengemaakt , cocos in de pot , zaailing in de cocos, water op ph 6, hypro-root erbij, klaar.......... fout zeker wa?

 

(ik ben dan ook maar een leek wat zulke dingen betreft)

 

hypro flesje was een dag oud dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

 

 

 

mijn vraag zal het nog goed komen met die zaailingen die nu nog alleen maar lichtergroen zijn ofdenk je dat

allen eraan zullen moeten geloven.

 

mja ik weer en mijn impulsief snel gedoe...

 

ik kon dan ook eigenlijk HEEL VEEL vinden over hoe de zaadjes potten en ontkiemen enz.....

MAAR als ze eenmaal uit zijn, wat dan te doen staat bijna nergens.

 

jammer voor het dure zaad toch?

Edited by gider

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de propagator hangt 'n hoge luchtvochtigheid

in je kweekruimte zal die veel lager liggen

 

te warm en te droge lucht ineens in combi met zeiknatte grond!!!! :P

 

ofje nu duur of goedkoop zaad hebt, het blijft jammer

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer je LV te verhogen,zet op elke plant die het minder doet even een propagator(improviseren is easy)

zelf weet je natuurlijk wel dat je nooit mag sproeien met de lamp aan :)

Wel zou ik ze een klein beetje voeding geven 1/4e doses ongeveer.

Ze zien er namelijk wel een beetje hongerig uit :P

 

Peace,

Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

ik zet de luchtbevochtiger erbij.

 

voeding hmm dan moe ik wel weer de aarde gaan natmaken, das niet zo'n goed idee denk ik ze staan nog erg vochtig.

ik heb wel hypro bladvoeding in huis dan geef ik ze morgen middag als de 6 uur licht uit fase der is wel bladvoeding?? of nie??

 

may the force be with my zaailingen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadjes is inderdaad heel anders dan stekjes.

 

Ik zet ze nooit in een hoge luchtvochtige ruimte, dat hebben ze helemaal niet nodig gezien ze al hun worteltjes als eerste ontwikkelen. Bij stekjes heb je hoge lv nodig, zaailingen niet.

 

Ook staan ze bij mij meteen al vanaf dag 1 keihard onder mijn zeshonderd watter te knallen op 60 cm afstand en heb hier geen enkel probleem me ervaren.

 

Doch waar wiet een uitermate hekel aan heeft is teveel water.

Hier ben ik door schade en schande wijs uit geworden omdat ik van hydro (veel water geven) overging naar aarde (weinig water geven)

 

Je zaailingen vertonen precies dezelfde symptomen als bij mij toendertijd toen ik overstapte naar aarde en dat is overbewateren.

 

Stop met water en zeker voeding geven tot de grond uitgedroogd is (en dat kan best vijf tot zeven dagen duren!). Dan kan je ze een beetje water geven (100 ml) en dan twee a drie dagen niks.

Voeding hebben zaailingen zowiezo niet nodig de eerste twee a drie weken en dit is zonde van je voeding en kan samen met overbewateren alleen maar voor meer problemen zorgen.

Je zal wel merken dat ze de eerste week tot anderhalve week weinig doen. Ze zijn dan bij aan het komen en langzaam gaan ze zich herstellen.

Vooral bij zaailingen of kleine plantjes kan je al heel gauw en makkelijk overbewateren.

 

Bij twijfel altijd wachten en als de plant echt water nodig heeft geeft hij het vanzelf aan. Als je dan water geeft dan is de plant binnen een half uur weer bijgetrokken, heel wat sneller dan een stop van de groei en een anderhalve week hersteltijd die de plant dan nodig heeft bij een water teveel (in de bloeitijd is dit funest en einde van je opbrengst).

Ik heb nog nooit nadelige gevolgen ervaren in mijn opbrengst door ze pas water te geven als de bladeren slap hangen. Het leek juist alsof het meer werd en de toppen harder werden.

 

Het heeft me heel wat zaailingen en uurtjes op Internet surfen gekost om hier achter te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...