Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Tjonnie

Lowbudget PP Kweek

Recommended Posts

Yoo iedereen!

 

Vanaf vandaag ga ik mijn eerste kweek doen, ik heb twee Dutchpassion Powerplant zaadjes, feminized, ze zijn nu aan het ontkiemen in natgemaakt keukenrol,

Ik heb verder weinig verstand of ervaring met het kweken van wietplanten, of van de verlichting / ventilatie.

ik heb enigzins wat informatie opgezocht hier, maar dit wordt mijn eerste kweek.

 

Ik heb ook nauwelijks middelen, dus het is de bedoeling dat ik met zo min mogelijk investering, met jullie hulp, een zo goed mogelijk resultaat behaal.

Ik ben van plan het in een kast in een muur te doen, van 1,20m lang, 80cm breed, en 2 meter hoog. Deze is wit van binnen.

 

Er ontbreken momenteel nogal wat benodigdheden. Ik heb ook geen idee of de dingen die ik momenteel heb, de juiste producten zijn.

 

Dit is wat ik wel heb:

 

25 L Cocopeat voor binnen/buiten planten

25 L IntraTuin Zaai en stekgrond, wortelbevorderende shizzle.

2 kleine bakjes voor zaadjes met wortels

 

Dit is wat ik nog ga kopen:

 

2x 11 liter emmers

1x 400W/600W (?) Lamp

Perlite korrels (waar? hoe duur?) ik heb wel Seramis Kleikorrels, watervasthoudend, ik heb geen idee of dat ook gaat werken.

Voeding voor tijdens groei, en tijdens bloei, ik heb geen idee welke voeding ik dus het beste kan nemen met weinig geld.

Hulp voor de verhoudingen van de grond is ook welkom.

Het budget voor de voeding en verlichting: 40 euro, en over 2 weken kan daar nog 50 euro bij komen.

Ik doe de twee plantjes na het ontkiemen eerst onder een gewone TL Buis.

 

Verder regel ik wel ergens een kleine ventilator ofzo, een tijdsschakelaar en een vochtigheids/temperatuur meter

 

Er ontstaan dus al direct wat problemen:

 

- Verlichting: Ik heb geen verstand van de benodigde lampen, ik ga er 1 kopen bij een growshop, met low-budget zelfgemaakte reflecterende kappen. de 600W lamp daar kost 50 euro, ik weet niet of dat goedkoper kan, of ik voor 2 planten niet beter 400W kan nemen, en waar ik deze beter kan kopen.

- PH-waarde: Ik heb geen idee hoe ik de PH-waarde van mijn kraanwater ga meten, of veranderen, is het echt van belang? iemand een ghetto budget idee?

- Luchtverversing: Ik denk dat ik een gat in mijn kast ga maken, en er een tafel ventilator neerzet, ik hoop dat dat voldoende is, verder is het diep in da hood, dus geur boeit niet zo.

- Welke voedings stoffen kan ik kopen?

- Welke verhouding moet ik gebruiken voor het mixxen van de cocopeat, korrels en stekgrond? En is het van belang Perlite Korrels ipv Seramis Kleikorrels te nemen?

 

Alle informatie en bespaar-tips zijn welkom, ik zal er ook een foto verslag van maken, dus dan kunnen we er samen iets moois van maken ( hoop ik!)

 

Peace,

 

Tjonnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey tjonnie,

 

ben benieuwd of het lukken gaat,

 

ik ga je zeker volgen , succes

 

ps zou dan voor de 400 watt gaan die is meer low budget met stroom en opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey tjonnie,

 

ben benieuwd of het lukken gaat,

 

ik ga je zeker volgen , succes

 

ps zou dan voor de 400 watt gaan die is meer low budget met stroom en opbrengst.

 

ok thanks!! 400 watt lijkt me ook beter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Help, heeft iemand enig idee wat voor water ik het best kan gebruiken?

Ik ben nu bezig om regenwater op te slaan in bakken buiten, voor het geval dat dat beter is..

 

En heeft iemand tips over wat voor voeding ik het beste kan kopen? Zo goedkoop mogelijk, of huis tuin en keuken oplossingen zijn welkom.

 

Tjonnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom bestel je niet een paar buffertabletten bij sannie. Zijn niet zo duur, je hoeft volgens mij amper bij te voeden en ik dacht dat je ook je water niet af hoeft te zuren.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd leuk een budgetkweekje :P

 

Ik heb niet veel aan te merken, alleen ik zie wel dat je het belang van een goede luchtstroom onderschat, je moet toch wel een flinke afzuiger hebben hoor, met een fannetje ga je het niet redden. Beetje vuistregel hier is 400w = 400 M³ 600 = 600 M³ afzuigcapaciteit. Met de helft kun je in de winter wel draaien. Daarnaast wil je je lucht niet filteren? (denk aan stank?).

 

Voeding moet niet zoon probleem zijn. Als je budgetkweekt zul je geen ph & ec meter aan willen schaffen natuurlijk. Ik zou daarom kijken naar de voedingslijn van Atami (deze hoef je niet af te zuren), of wat Buffertabs, Sannie's bacto en B.A.C. schimmels halen, deze in light mix van de growshop gebruiken. Een biologische PK booster erbij en je kunt wel een ronde draaien voor 40 euro.

 

Succes met de opbouw alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budget=buffertabs dacht ik zo :P ,en inderdaad om afzuren te vermijden kun je beter regenwater gebruiken.

Seramis kleikorrels heb ik goede ervaring mee,gewoon doen dus :)

Ventilatie is belangrijk,goedkoop alternatief is gewoon een voeding van een pc halen en daarop 4 fannetjes ofzow.

 

Cheers mate,

Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites
Altijd leuk een budgetkweekje :yummy:

 

Ik heb niet veel aan te merken, alleen ik zie wel dat je het belang van een goede luchtstroom onderschat, je moet toch wel een flinke afzuiger hebben hoor, met een fannetje ga je het niet redden. Beetje vuistregel hier is 400w = 400 M³ 600 = 600 M³ afzuigcapaciteit. Met de helft kun je in de winter wel draaien. Daarnaast wil je je lucht niet filteren? (denk aan stank?).

 

Voeding moet niet zoon probleem zijn. Als je budgetkweekt zul je geen ph & ec meter aan willen schaffen natuurlijk. Ik zou daarom kijken naar de voedingslijn van Atami (deze hoef je niet af te zuren), of wat Buffertabs, Sannie's bacto en B.A.C. schimmels halen, deze in light mix van de growshop gebruiken. Een biologische PK booster erbij en je kunt wel een ronde draaien voor 40 euro.

 

Succes met de opbouw alvast

 

Bedankt iedereen voor het advies!

ik zit er nu toch over te denken om een gat te maken vanuit mijn kast naar een andere kamer en er een afzuiger tussen te zetten.. die ritsel ik wel ergens!

Hopen dat het niet zo'n kabaal gaat maken..

Mijn lucht filtreren, ik heb verder geen geld om nog een filtersysteem aan te schaffen, dus ik denk niet dat ik dat ga doen.

Bovendien stinkt het huis nu ook al wel 24/7 naar marihuana, :P dus ik hoop dat het niet zo veel uit maakt :)

 

HansWorst, ik ga je advies opvolgen en de middelen bestellen en kopen die je noemde, al denk ik niet dat ik het allemaal kan betalen, maar ik zie wel wat het gaat worden.

Eerst maar eens de lamp kopen in de growshop en de buffertabs.

 

Peace.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zowieso bemeste aarde bij de growshop haalt ipv die Cocopeat kun je al aardig wat weken vooruit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je zowieso bemeste aarde bij de growshop haalt ipv die Cocopeat kun je al aardig wat weken vooruit.

 

Moet ik dan alleen de growshop potgrond gebruiken?

Of mixxen met de zaai- en stekgrond / Seramis korrels?

 

Welke verhoudingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met 400 of 600W kweekt heb je toch echt een goede afzuiger nodig!

Verder adviseer ik je veel te lezen.

 

Als je tabs gebruikt, in een goede aarde van de shop, zul je pas laat te hoeven bijvoeden.

En als je dat bijvoeden dan ook nog eens met BAC doet (ook bij sannie bestelbaar, zoals de tabs) hoef je niet af te zuren :yummy:

 

Als je je zaailingen eerst in een mengsel van gs aarde en z&s zet, en later in de gs aarde is er niets aan de hand.

Een beetje steramis hierdoor kan geen kwaad lijkt mij. Zou het zelf niet iedere keer doen, want het is erg duur spul...

 

Ook krijg ik het idee, als jij 2 weken je blowen op een laag pitje zet, je best een filtertje ed kan veroorloven :P

Onderschat ook de stank van bloeiende dame's niet!! Ook jouw buren hebben een tolerantie grens.

 

En als laatste, zoek eens op internet(online growshops) of op marktplaats (hier bijvoorbeeld: http://www.growshop.nl/marktplaats/ ) naar een kap. Want je wil toch echt een goeie kap hebben, en niet iets wat je zelf in elkaar knutselt.. (tenzij je echt iets moois kan fixen van metaal)

 

En nu echt als laatste: Gebruik een relais!! Voor je eigen veiligheid.

 

 

Leer-ze,

 

Banaan

 

 

Edit: Neem ook lekker flinke potten als je er de ruimte voor hebt! Grotere pot=meer aarde=meer voeding=minder bijvoeden=goedkoper :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een tuincentrum kan je voorbemeste (bio organiesch) cocopeat krijgen dan hoef je de eerste 6 weken niet bij te voeden en heb je toch alle pluspunten van de coco's (luchtig en watervasthoudend) ook is het handig dat je de cocopeat kunt herbruiken als je met deze kweek klaar bent kan je het medium doorspoelen en opnieuw gebruiken de volgende keer moet je dan wel gaan voeden met cocos voeding ,het scheelt ook een hoop gezeul met zaken aarde dus het valt ook minder op. ik zou het niet mengen met gewone aarde maar 100% cocopeat gebruiken in zo groot mogelijke potten die je kwijt kunt, afzuiger is zoizo noodzakelijk

met wat voor wattage ook het is niet alleen de warmte afvoer maar zorgt ook voor een goede airflow voor je plantjes, luchtinlaat kun je passief doen dus gewoon een gat maar beter doe je er een buisventilatortje op dat scheelt toch weer een paar graden in je hok, een goede kap voor je lamp is ook belangrijk niet alleen voor de lichtreflectie maar ook zeker voor de veiligheid zo'n kap kost maar 10 a 15 euro daar zou ik zeker niet zelf voor gaan klooien.filter kun je bv pas na 4 weken aanschaffen als ze echt beginnen te stinken die kun je bv zelf ook maken maar beter koop je er gewoon 1e ,zorg dat je hok goed lichtdicht is en rete goed reflecteerd vanbinnen , als je voor jezelf kweekt en niet teveel wil opvallen zou ik lekker voor een 250 watt hps gaan in een kast van bv minimaal 60x60x200 heb je ook niet zo'n grote afzuiger nodig enz enz scheelt allemaal weer in de kosten. 400 of 600 watt voor 2 plantjes vind ik persoonlijk wat overdreven onder een 250 watt gaat dat ook heel goed en scheelt weer in de stroomkosten ,daar zou ik 4x 11 liter onderzetten of 2x 20 liter moet je toch wel 125 tot 250 gramm vanaf kunnen halen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat we een hobby forum hebben he!!

 

Maar hier een reactie op geven die nog nut heeft is gewoon BS.

Lijkt me alleen maar wachten op een drama. Want 400 of 600w op het stopcontact zonder een relais of wat dan ook gaat gewoon helemaal fout :P

 

Al woon je op een boerderij je hebt afzuiging nodig :)

 

Dus snap geen ruk van de reacties, Lowbudget n iks mis mee.

maar klooien met troep, das ge :yummy: woon klote

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het niks mag kosten zou ik op marktplaats kijken voor een keukenafzuiger, en die boven je planten hangen..... ze liggen ook vaak tussen het grofvuil....... het scheelt vast wel een beetje.... en 24/7 wierrook erbij.... en gaan met die banaan !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoo het schiet al lekker op.

 

De zaadjes zijn uitgekomen, in vochtig WC papier in een afgesloten boterhamzakje. (ehe)

Dit duurde 2 dagen.

 

Ik heb de grond gemixt, 45% cocopeat, 45% zaai & stekgrond, 10% Seramis kleikorrels.

De zaadjes heb ik in die grond geplant in 2 kleine bakjes van 10 cm groot en 8 cm diameter.

 

Verder heb ik een 2e hands 400W lamp weten te ritselen voor 25 euro.

Ik heb nu een Tijdschakelaar (max 3500W), en die aangesloten op een geaarde contactdoos met veiligheids schakelaar.

Ook een ventilator geregeld, die ik nog moet plaatsen in de kast.

In de kast heb ik de onderste helft bekleed met aluminium folie, en de lamp heb ik inmiddels opgehangen.

 

Ik heb voor 40 euro een Atami Bloombastic Box gekocht, met Root-C, Bloombastic, Atazyme, Terra Leaves & Terra Max.

Ik geef de zaadjes nu regenwater met een klein beetje Root-C (wortelstimulator).

 

Ik ben van plan om bovenin de kast een afzuigingsysteem te maken met een keukenafzuiger, die de lucht wegleidt naar een andere kamer.

Relais, ik weetniet, ben niet zo electro-technisch, en het lijkt me nogal ingewikkeld. Ik hoop dat de tijdschakelaar en geaarde contactdoos met schakelaar voldoende is,

Zo niet wordt het binnenkort gefixed.

 

Peace,

 

Tjonnie.

 

Hier alvast wat foto's van het proces. Tips, kritiek, aanmerkingen zijn altijd welkom.

 

idb2nb.jpg

2vxinlt.jpg

r1y3wg.jpg

hehe, zo te zien gaan de buren het niet zo'n heel probleem vinden :P

2wedxdz.jpg

n2iaz7.jpg

Edited by Tjonnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

allebei de plantjes tonen nu de bekende 4 blaadjes,

 

heeft iemand enig idee hoe lang ik ze nog onder de TL buis moet houden voordat ze onder de 400W kunnen?

 

Dan heb ik direct een indicatie wat de deadline is voor het aanleggen van een relais en het afzuigingssysteem..

 

Groeten,

 

T.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ze nog maar even onder die tl, blijven ze mooi gedrongen onder..

 

Na een weekje of 2/3 kan je ze gerust onder de 400w zetten.

 

Weet je hoe lang je lamp al gebrand heeft ? Heb je al een ballast ?

 

grts

Richie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laat ze nog maar even onder die tl, blijven ze mooi gedrongen onder..

 

Na een weekje of 2/3 kan je ze gerust onder de 400w zetten.

 

Weet je hoe lang je lamp al gebrand heeft ? Heb je al een ballast ?

 

grts

Richie :P

 

yo thanks, dat zal ik doen..

 

Ik heb geen idee hoe lang de lamp gebrand heeft,

en ik heb trouwens ook geen idee wat je met ballast bedoelt..

 

T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoo people, het heeft effe geduurd, en er is alweer van alles veranderd.. het is vandaag 2 weken geleden dat de zaadjes ontkiemden

 

Wanneer er meerdere wortels uit allebei de kokos bekertjes kwamen heb ik ze overgepot in de 11 L bak, met dezelfde verhoudingen seramix, cocopeat en zaai & stekgrond.

Nu 2 dagen geen TL meer, 18/6 onder de 400w lamp, op ongeveer 90cm afstand.

alleen regenwater met minimale hoeveelheid rootstimulator en Terra Leaves gegeven.

bij de ventilator een natte handdoek in een kom met water gehangen

 

aangeschaft:

 

Thermo/lv meter

afzuigingsysteem met buis

2x 11L emmers

 

het is nu 29 graden celsius met een LV van 49%

 

Heel binnenkort komt er een nieuwe 250w lamp set met ballast, Dan, ultimate de pultimate,

 

maar dan nu de foto's:

 

2vn2d5w.jpg

azc8iw.jpg

117fj4g.jpg

sqjnug.jpg

 

Ja toch?

graag reacties tips aanmerkingen opmerkingen!

 

Peace, Tjonnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een paar noob vragen:

 

Hoe ver moet de 400W lamp op 18/6 van de plantjes afhangen?

Wanneer mijn regenwater op is, kan ik dan gewoon kraanwater gebruiken?

 

Ik hoop dat het uberhaupt wat wordt zonder af te zuren <_<

 

peace, T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na lange tijd van afwezigheid hier een update dan maar.

 

Ik ben vanwege de hitte en het stroomverbruik net na mijn vorige post van 400W overgestapt op een 250W lamp met relais.

Verder heb ik een keramisch kacheltje met thermostaat gekocht om ook 's nachts te temperatuur constant te houden, de afzuiger altijd aan.

Ik geef ze de Atazyme / B'Cuzz Bloombastic Box voeding, volgens het schema, in Nederlands kraanwater.

 

PH en EC waardes doe ik verder niet aan :-P

Temperatuur is 24 graden constant, LV nu 35%, (luchtbevochtiger doet raar).

 

Hier een chronologisch overzicht van het verloop tot nu toe, voor de duidelijkheid: Dag 1 beschouw ik de dag van het planten van de zaadjes.

 

Na 2 weken en 3 dagen:

2z4k2gg.jpg

2akb30z.jpg

 

Na 4 weken en 4 dagen, 2e dag op 12/12:

116t1fn.jpg

 

Na 8 weken, op deze foto 3 weken en 5 dagen op 12/12

sys9sh.jpg

 

Na 9 weken, op deze foto 4 weken en 5 dagen op 12/12

344e7aa.jpg

 

Dit is vandaag, na 10 weken, op deze foto's 5 weken en 5 dagen op 12/12

2qcjgxy.jpg

2h3t18y.jpg

 

Nou, tot nu toe gaat het SUPER mooi naar mijn idee, en ik vind het echt fantastisch om te doen.

Deze hobby blijft. Ik hoop dat jullie ook positief over mijn 2 dames denken, laat me maar weten wat je ervan vindt!

Groeten,

 

Unitarianz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn idd keurige dames kerel :smoke

 

keep m green en moge t n hoop wierie voor je geven.

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat zijn idd keurige dames kerel :smoke

 

keep m green en moge t n hoop wierie voor je geven.

 

gr damian

 

 

hehe, als het zo door gaat, gaat dat helemaal goed komen!!

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...