Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BobtheGrower

Moeder&stekkenkast, wat te doen..

Recommended Posts

Nou heb ik onlangs (niet lachen) uit een container 36x Philips evsa's gehaald. elk geschikt voor 2x58W TL-D of 2x55W PL-L buizen. ze zijn ongebruikt..dit weet ik omdat ik ze in eerste instantie zelf de container ingedonderd heb bij een sloopklus. :yummy:

 

nu ik even moet wachten met de grote verbouwing (zie handtekening) wil ik vast een beetje gaan bouwen aan een moederhokje en stekkenkast.

 

waar het moet gaan gebeuren:

gallery_21147_8753_1521176.jpg

 

aan de rechterzijde heb ik ongeveer de ruimte: 90cmx100cmx170cm (LxB(d)xH)

 

dan hou ik aan de voorzijde ongeveer over voor de stekken: 120x60x50.

 

(even wisselen van pc, zo terug)

 

zo, weer verder:

L2Smoke: wat we gaan gebruiken (en dus overhouden) is even afhankelijk van mijn volgende vragen nl:

 

-Hoeveel moeders heb ik nodig om mezelf te voorzien? ik zet max 100 planten, ik zou dus graag zon 120 stekken per 6 weken willen maken in het gunstigste geval (een weekje of wat stilstaan vind ik prima), deze goed laten wortelen op stekblokken (2weken?) en dan direct op 12/12 in de bloeiruimte. lijkt me heerlijk om gewoon mn eigen verse goed ontwikkelde stekken te zetten zonder meeliftende ellende :) . heb hele mooie santa zaden gekregen van spacekees en daar wil ik graag wat mee doen..

 

-De volgende vraag is dan logischerwijs: hoeveel licht heb ik nodig om de mamma's in leven te houden en de stekken op te trekken?

en wat is verstandig: TL-D of PL-L. is t leuk om in de moederruimte ook vanaf de zijkant licht te geven of is dat onzin...hoe komen we dan uit met de afmetingen: de tl's zijn 1,50m, hoe zit dat met de pll's? zijn die alleen in dubbelgevouwen versie verkrijgbaar? welke afmetingen hebben we het dan over??

 

leuk zon side-project :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat een leuk hokje worden zo. Mooie vondst die evsa apparaten en lekker goedkoop zo.

 

 

Groet,

 

L2Smoke

Edited by Aad
Vragen om handel(in elke vorm) is helaas verboden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Pl 55W is 55cm lang.

 

Ik heb er 4 van, ook via een verbouwing zijn die toen in mijn bezit gekomen.. benzinestation werd verbouwd en maat dacht.. hee da's wat voor verloren kindje..

 

lampen zijn (helemaal bij meer dan 5) behoorlijk goedkoop te krijgen voor de PL.

 

let wel: die EVSA's geven nog behoorlijk wat warmte af, misschien dat je die apart kunt plaatsen en apart koelen?

 

2x 55w PL in 0.50x0.57x1.20 met EVSA's id ruimte zelf passieve aanvoer en 225M3 afzuiger toch 25C..

Share this post


Link to post
Share on other sites

verloren kindje, thx voor de info..

 

ik kan een beetje spelen met de afmetingen..die 55cm (zeg 60 met voetjes etc) moet wel gaan lukken.

de evsa's zitten op een armatuur voor 2x 150cm tl. ik schroef ze er af en ga ze netjes buiten de hokjes opstellen..hou niet van stroom in een ruimte waar water komt, de warmte nog buiten beschouwing gelaten. s kijken of ze er ook ip 40/55 voetjes voor hebben...

als reflector douw ik r een plaat hamerslag-aluminium boven..zoals de meeste armatuurtjes hebben.

idd de prijzen vallen me alleszins mee, neem gewoon een doosje af, drukt de prijs weer een beetje..

 

we hadden het in een ander topic over tips he...nog een tip: koop per partij in, pak wat jezelf nodig hebt en verpats de rest gewoon weer. als je een beetje oplet kun jij het voor minder dan de consumentenprijs doorverkopen en pak je er ook nog wat op.. :P je eigen spulletjes heb je iig voor niks..

 

maar mijn belangrijkste vraag is eigenlijk allesbepalend..hoeveel moeders om mijzelf te voorzien...120 stekken per 6 weken..

 

verloren kindje: weet je wat echt erg is?? als je tezamen met de evsa's voor een godsvermogen aan spirokanaal bij het oud ijzer hebt gedonderd jeweetwel, diezelfde shit als dat ik nu hard nodig heb hahaha..beter opletten de volgende keer hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bob,

100 planten is te veel!

Ik heb met 28 planten 450 g geoogst, maar ik weet niet hoeveel jij rookt.

De EVSA: Volgens mij kun je op deze ook de 54 watt T5-buizen gebruiken.

De EVSA´s mogen rustig in het hokje blijven zitten, zoveel warmte geven deze niet af.

Kijk in mijn topic hoe ik mijn verlichting opgebouwd heb. Misschien iets voor jou.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey torsti..

 

denk dat je t verkeerd begrepen hebt :P het gaat om 100 stekjes..die ik van een moeder wil halen en zelf wil kunnen voorgroeien, en daar wil ik nu de kastjes voor gaan maken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

de evsa's vandaag van hun armatuur geschroefd, mooiste uitgezocht,beetje poetsen.. totaal 27 stuks 2x55w over, voldoende voor het stekkenhok dacht ik zo :P . lampvoetjes en buisklemmen zijn in bestelling.

 

gallery_21147_8753_992765.jpg

 

Hoeveel zal ik er in kunnen hangen? met deze afmetingen zou ik 136 stekjes in 7x7cm blokken/potten kunnen zetten,mooi aantal om mezelf te voorzien toch?

 

zit ik me net te bedenken..ik hou nog 6 Philips 400W setjes over . moederhokje gaat dus een 400W HPI worden en evt een paar pl-l's langs de zijkant? of..wat is handig?..

 

ik heb echt de ballen verstand van stekken maken, kan iemand mij alsjeblieft vertellen hoeveel mammas ik neer moet zetten? evt moet t moederhok dan worden uitgebreid..

 

zo, weer even verder met knutselen, het elektra hoekje s even sauzen..

op of aanmerkingen? laat maar komen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man ik zou als ik jouw was gewoon lekker met tl aan de slag gaan !!! als je de goede kleurcode gebruikt krijg je mooie gedrongen stekken. daarbij heb je weinig afzuiging nodig ( minder geluid ) en minder warmte ( detectie )...

 

dan de vraag op je 100 stekken per 6 weken ( dacht ik sow ) ik zou gaan voor een moedertje of 12 dat zou betekenen dat je 10 stekken per moeder kan trekken wat uit zou komen op 120 ... zeker in het begin gaat lang niet alles vlekkeloos je kunt er dan ook nog is 20 missen ... uiteindelijk worden je moeders te groot dan kun je kiezen om stekken van je moeders te nemen en opnieuw te beginnen maar je zou ook gewoon wat moeder planten in de bloei kunnen gooien ...

 

want eigenlijk zou je met 8 moeders een heel end al moeten kunnen komen ...

 

der zijn nog wel wat meer factoren btw om een perfect plaatje te krijgen

 

helaas word ik van de computer gerukt (lees : ik moest 10 minuten geleden al weg :P :yummy: )

 

kom er sowieso nog ff op terug het zei via je topic anders via pm ( otherwise keep me reminding :punk: )

 

 

suc6

 

greetzzz masteryero

 

hey man ik zou als ik jouw was gewoon lekker met tl aan de slag gaan !!! als je de goede kleurcode gebruikt krijg je mooie gedrongen stekken. daarbij heb je weinig afzuiging nodig ( minder geluid ) en minder warmte ( detectie )...

 

dan de vraag op je 100 stekken per 6 weken ( dacht ik sow ) ik zou gaan voor een moedertje of 12 dat zou betekenen dat je 10 stekken per moeder kan trekken wat uit zou komen op 120 ... zeker in het begin gaat lang niet alles vlekkeloos je kunt er dan ook nog is 20 missen ... uiteindelijk worden je moeders te groot dan kun je kiezen om stekken van je moeders te nemen en opnieuw te beginnen maar je zou ook gewoon wat moeder planten in de bloei kunnen gooien ...

 

want eigenlijk zou je met 8 moeders een heel end al moeten kunnen komen ...

 

der zijn nog wel wat meer factoren btw om een perfect plaatje te krijgen

 

helaas word ik van de computer gerukt (lees : ik moest 10 minuten geleden al weg :) :blink: )

 

kom er sowieso nog ff op terug het zei via je topic anders via pm ( otherwise keep me reminding :rofl )

 

 

suc6

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx man! jij zit hier al een tijdje en kan t van je aannemen. top, ff wat concrete gegevens.

 

probleem is met tl dat ik die lengte van 150cm niet kwijt kan..ik heb max 120cm 100cm breedte in de stekkenkast, die tl5 buizen kan ik dan wel kwijt, maar daar zijn deze evsa's dan weer niet voor geschikt denk ik? (hf-basic).

 

die pl-l zijn ff met voet gerekend zeg 60 cm, das ook de diepte van de kast, dus dat zou heel mooi passen (overdwars komen ze dan.)

die kleuren zijn toch zowel in tl als pl-l te verkrijgen? zit r een wezenlijk verschil tussen die 2 typen lampen?

 

jij doelde wss op t gebruiken van de 400w hpi..dat ik dat beter kan laten vallen..opzich maakt het me niet uit wat ik erin knoop, zolang t maar het gewenste resultaat geeft..met pl-l of tl kan ik natuurlijk dichter op de planten, waardoor ik mn moederhok breder kan maken (zit een schuine zijde aan, hoe lager de lamp kan hoe breder er gewerkt kan worden).

 

want dat brengt me op t volgende: 12 moeders, op welke oppervlakte kan dat staan en over welke hoogte hebben we het dan..dat is nu even bepalend voor de verdere opzet eigenlijk pothoogte/aardebak hoogte is dan natuurlijk ook van belang..het is een krappe bedoening namelijk dus t wordt passen en meten..

 

dus ff concreet:

- zit er verschil tussen tl en pl-l?

- om 1 veld stekken op te trekken, hoeveel licht zou er dan boven moeten hangen?(en welke kleuren?)

- welke oppervlakte is er nodig om 12 moeders goed te houden en hoe hoog moet dat allemaal gaan worden om aan die 120 stekken te kunnen komen?

- hoeveel licht is er nodig om de mammas goed te laten ontwikkelen? (en welke kleuren?)

 

 

ik zal zo eerst:

de meisjes even gaan toespreken (hun wekelijkste peptalk :P )

ff een paar foto's bij gaan maken

en een tekeningetje in elkaar flansen

 

alsnog bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou denk dat ik r uit ben.

 

rechts om de hoek dus t moederhok, 114x100x160 inwendig. die 114 cm zodat ik 2 pl-l lampen tegen elkaar kan zetten.zou ik dus max. 16 moeders op 11L potten kwijt kunnen..

 

recht vooruit dan de voorgroeikast 90x75x110. kweet niet wat de minimale hoogte moet zijn (?) maar evt 2 verdiepingen, dan zou ik per verdieping zon 47cm hoogte overhouden- hoogte potje= 40 cm tussen pot en lamp. bedoeling is dan om ze op potjes 7x7 of grodanblokken 7,5x7,5 2 weken voor te groeien (redden ze dat 2 weken?) zo zou ik dus 120 stekken per verdieping kunnen voorgroeien.(voorlopig maar 1 gebruiken)

 

op de bovenzijde van de stekkenkast leg ik een werkblad om op te snijden etc, das ook wel prettig..

 

ga ik wegkomen met de afmetingen qua hoogte en t medium?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit volgens mij amper verschil tussen TL5 en PL-L buizen ze zijn alleen korter en hebben een soort van dubbele buis.

 

Groet,

 

L2Smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...