Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Petje Pietamientje

Bladeren worden geel en verbranden lijkt het

Recommended Posts

Beste kwekers, ik heb een probleem en het word steeds erger :P

Mijn setup:

 

ruimte : tent 240x240x200

medium : mapito, 32 liter kratjes, 4 per kratje

lampen : 6x600 watt waarvan er nu 4 aanstaan. 2 links en 2 rechts. midden staat het uit.

soort : PP

afzuiging : 1500m3 softbox, filter rond de 50 cm volgens mij.

luchtcirculatie: 2 x 4 standenfans op stand 1, blazen net onder de lampen (misschien wel net tegen de lampen) schuin tegenover elkaar

Temp/vocht : 29c/43%

ph/ec : laatst (30-8-09) water gegeven van onderaf, aangemaakte pH 5,7 ec 1.35 terug gepompte pH 6,0 ec 1.35

Tijd : ik begin nu aan mijn derde week.

 

Wie kent dit probleem en weet een oplossing? (zie foto's)

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Petje :)

 

 

gallery_22569_8763_261235.jpg

 

gallery_22569_8763_220082.jpg

 

gallery_22569_8763_351590.jpg

 

Voor meer foto's zie mijn album.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had de zelfde opzet op all mix bij mij was het een overvoeding dit was in mijn 4e week bloei ik heb het wel afgemaakt ik ging uit van een kilo werd 200 gram :P

 

med_gallery_10835_3113_653486.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x op kokos iets soortgelijks gehad maar weet niet of dit ook bij jouw van toepassing is?

 

Door te warm is de EC (zelfs rond 1.4) te hoog en verbranden ze langzaam.

Onder de grond door de EC de wortels en bovengronds door verdorring omdat ze waterhuishouding niet meer kunnen reguleren.

 

Zou de mapito een keer proberen te spoelen en dan de EC wat lager (1.2?) en misschien vd 4 fans in de ruimte er 1 of 2 uitzetten en de LV tijdelijk verhogen om ze weer aan te laten slaan. Beter wat minder voeding dan alles kapot toch?

Probeer ook te temperatuur nog een paar graden te laten zakken richting de 27C zal ze beter bevallen dan de 29C.

 

Ik had op de kokos ook doorgedraait omdat het niet anders kon maar dat was werkelijk de moeite niet qua opbrengst.

 

Op aarde heb je nog de buffer en kun je toe met alleen water en redt je het vaak nog wel, op hydro medium dus niet en kun je beter terug dan opschakelen qua EC ed anders heb je heel snel problemen..

 

Hoe hoog is de temperatuur rond de wortels (temp van je voedingswater)

Kan ook dat je problemen met pyrethium oid (wortelziektes door te hoge tempraturen) in je systeem hebt zitten?

Wortels mooi wit en fijne haarwortels, geen drabberige bruine massa of keiharde bruine wortels?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben geen expert maar denk te kort afzuiging en te hoge temp bij 4 lampen aan.

Waarschijnlijk staat de afzuiging op 100% en dan krijg je een lage lv.

Door die lage lv gaan je planten extra veel water gebruiken en krijgen dus te veel voeding en zijn overgevoed..en je bent net in een paar extra warme weken begonnen (je had het over 32 graden in een andere topic)..dus die 2 factoren versterken elkaar door meer vocht van wortels naar de bladeren te brengen en dus een overvoeding..

Wat is de Ec van je kraantjes water?

kan je aan fotos laten zien van je inlaat?

ik denk active inlaat plaatsen met A&T slangen.Daarmee krijg je een beter klimaat.

Als je stekken nu nog niet goed geworteld zijn...dan zou ik eerst je setup verbeteren zodat je die 6 lampen wel kan aanzetten bij 28 graden en overnieuw beginnen met andere stekken...want hier wil je geen extra 5 weken tegen aan kijken denk ik...

kort om, ws meerdere oorzaken zijn mogelijk..

hoe is de lv geweest van af het begin? ik neem aan dat je de info van Schenkie 5 x doorgelezen hebt...

 

nogmaals ik ben benieuwd wat de ervaren gasten/ervaren gs hiervan zeggen.

 

gr en suc6 :P

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik las dat je in mijn topic vroeg of je als de kratten nog zijn ook water moet geven.

 

Dit moet je zeker doen anders word de ph waarde van het vastgehouden water te hoog.

 

Dus je moet 1 x per 2 a 3 dagen volledig vloed geven.

 

Spoel eens 40 liter water met ph 5.7 en ec 1.2 door 1 krat heen, net zolang dat er ongeveer ph 5,7/6.0 uitkomt.

 

Ik denk dat je ph problemen..................spoelen en meten!

 

laterzzzzzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeps :P idd ..ik lees nu pas dat ze 30/8 de laatste vloed gehad hebben...en toen kwam er al 6.0 terug..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!:

Het lijkt er vandaag ietsje beter uit te zien dan gisteren, niet te vroeg juichen.

Misschien doordat ik actieve inblaas erbij heb gezet, wie weet.

5 lampen aan ipv 4.

Temp/vocht : 29c/46%

ph/ec : water van bovenaf gegeven, aangemaakte pH 5,7 ec 1.25 terug gepompte pH 6,2 ec 1.35.

ik zie dat de ph nog te hoog is, denk dak het over 3 dagen weer doe en dan nog lagere ph en ec.

tevens dus actieve inblaas erbij die van bovenaf tegen een fan aanblaast, betere menging en verspreiding dacht ik zo.

oja en nog iets er ging 180liter in en er kwam ongeveer 60 liter uit, ze hadden nogal wat dorst (het lijkt erop dat je gelijk hebt schenkie)

Als er mensen zijn die nog op of aanmerkingen hebben hoor ik dat graag.

 

Greetz

Petje :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou meteen nog een vat aanmaken met 5.5 en 1.2ec en nogmaals spoelen...maja wie ben ik? :P ...

gr en suc6

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Carpediem

 

Je hebt helemaal gelijk! :)

 

 

 

@Petje

Over 3 dagen :P mapito kan niet te nat staan als je voldoende gaten hebt.

Dus net zolang van bovenaf spoelen dat je de goede waardes hebt.

 

IK weet het veel werk, maar ja dat is de enigste oplossing, vooral in de groei moet de ph rond de 5.6 zijn.

Ik zou net zolang spoelen met alleen goede ph waardes.....zonder voeding.

En dan weer 1 malig in wateren met voeding.

En ze hebben niet zoveel gezopen als je denkt hoor.............veel verdampt

 

Kijk maar f :yummy:

 

Laterzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!:

 

5 lampen aan.

Temp/vocht : 28c/50%

ph/ec : 180 liter water van bovenaf gegeven, aangemaakte pH 5,5 ec 1.1 terug gepompte pH 6,3 ec 1.35.

Ik snap er niks van nog steeds bljft er maar een hoge ph en ec uit komen. :P

Over 2 dagen weer lage ph en ec, misschien duurt het ff voordat alles weer normaal is.

Deze keer kwam er een stuk meer water terug, ongeveer 120 liter

 

Als er mensen zijn die nog op of aanmerkingen hebben hoor ik dat graag.

 

Greetz

Petje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou meteen nog een vat aanmaken met 5.5 en 1.1ec en nu nogmaals spoelen...( er van uitgaande dat je je meters eerst gecontroleerd hebt...maar dat doe je altijd al als je vreemde dingen ziet...) en daarna wat mapito uitknijpen en kijken welke waardes dit oplevert...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik dat morgen ff doe, even het water laten zakken tot onder in de krat.

Dan weer die lage ph erin en ik denk nog lagere ec, 1.0 ofzo.

Oja ik doe altijd wel een beetje calgel erbij, dacht misschien word de boel wat groener dan. (ec is 1.1 incl calgel)

Meters ijk ik altijd voordat ik water geef, zo weet ik zeker dat alle klopt.

 

 

Greetz

Petje :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!:

Ok de raad heb ik opgevolgd en nog ietsje verder gegaan zeg maar, met een ec van 1.0.

 

6 lampen uit.

Temp/vocht : 23c/76%

ph/ec : 180 liter water van bovenaf gegeven, aangemaakte pH 5,5 ec 1.0 terug gepompte pH 6,2 ec 1.30.

Ik snap er nog steeds niks van nog er blijft maar een hoge ph en ec uit komen. :P

Het lijkt wel of het er beter uit gaat zien qua groen en groei.

 

 

Als er mensen zijn die nog op of aanmerkingen hebben hoor ik dat graag.

 

Greetz

Petje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou weer spoelen met een nieuw vat...op hydro moeten de waardes goed zijn...zie de hydro teorie..of nu eerst wat mapito uitknijpen en de waardes in de mapito belijken..

 

als snelle controle op je ph meter kan je ook kijken naar de ph van je kraan water, die weet je onderhand wel denk ik..geeft even een steuntje in je rug...

imo

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat mij betreft... mag je elke dag updaten met foto's hoor... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet je pH lager maken dan dat je hem wil.

 

Bijvoorbeeld: Mijn pH is 6.2 en ik wil hem naar 5.8 krijgen.

Ik maak dan een voedingsvat aan met een pH van 5.4.

Omdat er in het medium altijd water achterblijft met een hoge pH, beinvloed dit het verse water van het nieuwe vat.

6.2 + 5.4 = 11.6 : 2 = 5.8

 

Hetzelfde met de EC. Omdat er steeds water met een hoge EC in het medium achterblijft doet dit de EC van het nieuwe vat (met verlaagde EC) terug stijgen.

 

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel? <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je moet je pH lager maken dan dat je hem wil.

 

Bijvoorbeeld: Mijn pH is 6.2 en ik wil hem naar 5.8 krijgen.

Ik maak dan een voedingsvat aan met een pH van 5.4.

Omdat er in het medium altijd water achterblijft met een hoge pH, beinvloed dit het verse water van het nieuwe vat.

6.2 + 5.4 = 11.6 : 2 = 5.8

 

Hetzelfde met de EC. Omdat er steeds water met een hoge EC in het medium achterblijft doet dit de EC van het nieuwe vat (met verlaagde EC) terug stijgen.

 

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel? :lol:

 

 

Ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt en zal dit de eerst volgende keer direct uitvoeren en kijken of deze theorie klopt.

Je kan het eigenlijk al doen met het vorige resultaat en kijken of het klopt, desalniettemin zal ik het toch proberen.

 

Update!:

Ok weer de raad opgevolgd en nog ietsje verder gegaan met een ec van 0.93

Ik heb tevens wat water uit een krat laten lopen voordat ik water gaf, hier kwam een vrij hoge ec uit, namelijk ec 1.53 ph was 6.3

 

5 lampen aan.

Temp/vocht : 28,5c/46%

ph/ec : 1 helft 120 liter water van bovenaf gegeven, aangemaakte pH 5,5 ec 0,93 terug gepompte pH 6,2 ec 1.25.

vat weer gevult tot aan de rand en afgezuurd naar ph 5.5 ec 0.91 en toen de andere helft gedaan met ongeveer 120 liter.

 

Hier kwam alleen beter resultaat uit het terug gepompte water, ph 6.0 ec 1.15 ziet er al beter uit, moeten we alleen nog die ph omlaag zien te brengen maar das voor de eerstvolgende waterbeurt gebaseerd op molmol zijn theorie.

Dan zal ik ook het hele vat leegpompen om echt een exacte meting te krijgen.

 

 

Als er mensen zijn die nog op of aanmerkingen hebben hoor ik dat graag.

 

Greetz

Petje <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Petje,

 

Toen ik je berichtje las en je foto's zag leek het wel of je in mijn homeboxen je foto's had geschoten.

 

Heb precies hetzelfde probleem en wilde dit net aan de experts zoals o.a. Schenkie en Michael voorleggen.

 

Ik dacht dat het wellicht met de temperatuur te maken moest hebben aangezien in mijn homebox van 1.20 bij 1.20, daar waar de temperatuur wat hoger ligt, de problemen wat duidelijker zichtbaar zijn als in homebox 2 van 1.20 bij 2.40.

 

Ik ga gelijk de mapito uitknijpen en kijken welke waarden eruit komen.

 

Ik heb nooit gedacht dat het aan foutieve ph/ec waarden zou kunnen liggen aangezien ik dacht de perfecte manier van inwateren gevonden te hebben. N.l. ik heb eerst de mapito potten in mijn voedingsvat gezet, doorgspoeld met kraanwater totdat de ec waarde ruim onder de 0,5 zat. De ph van het lekwater was rond de 6,5. Daarna heb ik een voedingvat aangemaakt met ph 4,8 en ec 1.20. De mapito potten daarna 5 minuten in dit voedingsvat onder water laten staan en toen eruit gehaald en het lekwater gemeten, ph 5,9 en ec 1,4. Daarna de pottten nog een halfuur laten uitlekken (waarden niet meer gemeten) stekken erin en klaar dacht ik.

 

Gezien het feit dat ik dezelfde problemen heb ga ik er vanuit dat dit dus niet slim is geweest. Wat denken de pro's hiervan?

 

Ben benieuwd hoe het bij je afloopt

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruiken jullie kraantjeswater?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@molmol...gebruik jij c02 tabletten in je voeding water?....en die zijn niet goed voor de stabiliteit van je ph waardes heb ik begrepen? en werken ze ?

 

gr

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Carpe Diem: Neen ik gebruik geen Co2 tabletten. Ik ben van mening dat ze meer kwaad dan goed doen.

Guesswho? Gebruikt ze wel en is momenteel er nog enkele testen mee aan het doen.

 

Anyway, de reden waarom ik vroeg ofdat jullie kraantjeswater gebruiken is omdat de pH van water dat net uit de kraan komt een heel stuk lager is dan de werkelijke waarde.

Als ik een voedingsvat aanmaak laat ik het water eerst minimum 12 uur rusten. De pH is dan meestal heel wat gestegen.

pH vers van de kraan is hier meestal rond de 7, en na het water te laten rusten stijgt het meestal tot 8.2.

Dus als je een nieuw voedingsvat aanmaakt wacht je best zo'n 12 to 24 uur om de pH af te stellen.

 

Succes! <_<

 

Edit: Ik bedoelde meer kwaad dan goed. Heb het hierboven aangepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik kraantjes water........what else. ph is vrij hoog rond de 8.

Ok ik heb de "formule" toegepast en kwam op het volgende resultaat.

 

Beetje water uit krat laten lopen, ph 6.4 ec 1.5, veels te hoog snap er de ballen niet van, maargoed we gaan gewoon door.

vat aangemaakt met ph 5.3 ec 0.8, daarmee 1 helft volledig van bovenaf water gegeven totdat vat leeg was.

terug gepompt in het vat en toen waren de waardes in het vat ph 6.1 ec 1.07.

Nogmaals vat bijgevuld en toen ph 5.3 ec 0.88 daarmee 2e helft van bovenaf water gegeven totdat vat leeg was.

terug gepompt in het vat en toen waren de waardes in het vat ph 6.1 ec 1.11.

 

Nu zou de rekensom moeten zijn 6.4 + 5.3 = 11.6 : 2 = 5.8. werkelijke waarde is 6.1 theorie klopt niet echt volgens mij.

Maar ik snap wel dat als je de boel wil verlagen je er een lage ph in moet gooien.

Het lijkt er iig niet op dat een simpele rekensom je de juiste waardes geeft.

 

Ik lijk maar niet van die stomme 6.0 of 6.1 af te komen word er gek van, volgende keer nog lager, kijken wat dan de uitkomst is.

Ik krijg overigens wel algengroei door dat van bovenaf gedoe.

 

Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik dat graag.

 

Greetz

Petje <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik kraantjes water........what else.

Kon ook zijn dat je regenwater gebruikt.

Mijn theorie is gebaseerd op NFT, waar het water constant door het medium loopt.

Het kan zijn dat de pH waarde niet zo snel daalt omdat je het maar ff in het medium laat en dan direct weer weg pompt.

 

Laat je het water ook rusten voordat je de pH aanpast?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik lijk maar niet van die stomme 6.0 of 6.1 af te komen word er gek van, volgende keer nog lager, kijken wat dan de uitkomst is.

Ik krijg overigens wel algengroei door dat van bovenaf gedoe.

 

Ik kan het niet terugvinden: welke voeding gebruik je?

 

Die ph 6 waarde die terug blijft komen lijkt mij een ph buffer in de voeding die alles rond de 6 houdt (Canna Aqua heeft er 1 inzitten die de ph rond de 6 houdt ivm stabilitiet en weet ik wat meer).

 

Lijkt me ook niet goed om je planten met zulke lage ph waardes door te gaan spoelen, lager dan bepaalde waardes geeft problemen bij de wortels en met opname van voedingstoffen etc.

 

Wat nu als je eens gewoon op wat lagere EC draait en je ph rond de 6 laat en eens een dag of 2 kijkt wat er gebeurt ipv dat blindstaren op de meters en hierop acteren en dus niet ineens probeert te corrigeren maar over verloop van een week.

 

Zal de dames alleen maar ten goede komen, nu is het een behoorlijke achtbaanrit voor ze, al dat gespoel en die wisselende

ph/ec waardes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus als je een nieuw voedingsvat aanmaakt wacht je best zo'n 12 to 24 uur om de pH af te stellen.

kijk....dit lijkt me nu LES 1 in de curses " hoe maak je een voeding vat aan"

 

had ik nog nergens gelezen..

bedankt molmol !

 

( bv rozen telers gebruiken regenwater dat uit die grote ronde bewaartanken komt en dus heeft dat water rust gehad ...het muntje is gevallen <_< )

 

@molmol: voeg je wel meteen voeding toe? of maakt dat niet uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...