Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

taiga

Ganja Corner

Recommended Posts

Ganja Corner

 

Kan cannabis kweken het klimaat redden?

 

Sander is bezig aan zijn tweede leven. Sinds hij in 2001 na een motorongeval ontsnapte aan de dood, heeft hij zich één hoofddoel gesteld: de ontwikkeling van betere technieken om cannabis te kweken, de plant waaraan hij dat tweede leven te danken heeft.

 

 

De dokters hadden hem al opgegeven. Vijf uur lang hersenbloedingen, daar kan je normaal gezien nooit meer van herstellen. Sander was zich zelfs al aan het voorbereiden op euthanasie, zo somber bleken de vooruitzichten. Meer dan twintig verschillende medicijnen hadden ze hem toegediend, geen enkel dat werkte. En toen is Sander opnieuw beginnen blowen. “Zo ben ik letterlijk en figuurlijk tot mezelf gekomen.” De wiet zette zijn bloedvaten open, ook in de hersenen. De levensgevaarlijke bloedklonters kregen de kans om op te lossen. Zijn geheugen kwam terug, zijn gezondheid verbeterde. Natuurlijk gebruikte hij voor het ongeval ook al wiet maar lang niet zo bewust en doordacht als daarna.

 

Met zijn doorgedreven kennis van scheikunde en biologie weet hij precies wat de wiet doet in onze hersenen en dus ook hoe je de plant best veredelt. Volgens Sander zou de kweek van cannabis zelfs een ingrijpende bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen de opwarming van de aarde. “Cannabis is de enige plant die houdt van verontreinigde lucht.”

 

Dat bomen CO² (koolstofdioxide) uit de lucht halen, weten we al lang. Sommige wetenschappers stellen zelfs dat de massale aanplanting van nieuwe bomen op zich al zou volstaan om het klimaatprobleem op te lossen. Maar er zijn weinig bomen die zo gretig uit zijn op een regelmatige dosis CO² als de cannabis indica en sativa, zegt Sander. Daarmee bouwen ze hun THC op, en dat is toch de stof waar het de meeste blowers om te doen is. Tenzij ze echt ‘stoned’ willen worden, letterlijk versteend. Sander verkiest de geestverruimende high en denkt een methode te kennen om die nog sterker en zuiverder te maken. Vooral met het oog op de ontwikkeling van volwaardige mediwiet, want die laat volgens hem echte wel te wensen over.

 

“De overheid focust nu volledig op de kwantiteit. Je mag drie gram hebben, één plant, dat soort dingen. Terwijl het zeker in de mediwiet net om de kwaliteit gaat. De basissoorten, meestal skunk, hebben weliswaar een laag gehalte (0,5%) aan cannibinolen (CBN), de werkzame stof die je stoned en introvert maakt, maar het THC-gehalte reikt zelden hoger dan 8%. Door de toevoeging van extra CO² kan ik dat niveau optrekken tot 15%, en de aanwezigheid van CBN beperken tot minder dan 1%.”

 

Sander gaat ervan uit dat de cannabisplant vijf primaire behoeftes heeft: licht (“Ideaal is een hoogdruk natriumlamp, omdat ze de energie daadwerkelijk in het licht stopt en niet in de warmte.”), temperatuur, vochtigheid, voeding (sterkte en zuurtegraad) en koolstof.

 

“In gewone lucht zit 400 ppm (Parts Per Million) koolstofdioxide. Dat zijn dus 400 deeltjes per miljoen, 0,04%. Noorderlight bloeit op z’n best bij 1800 ppm, ongeveer 2%. De cannabis sativa verlangt zelfs ongeveer 2400 ppm maar die CO² dient vooral om CBN aan te maken. Indicaplanten als Noorderlight, Citral, Superskunk en Orange Bud maken in principe alleen THC aan, hun CBN halen ze uit de verrijkte grond. Ze hebben een lichtgroene kleur en veroorzaken bij het roken veel minder geurhinder. Sommige mensen zullen dat een gebrek aan karakter noemen maar dat heeft te maken met vastgeroeste ideeën over de cannabiscultuur. Ik ben er net op uit om de plant zo puur mogelijk te houden.”

 

Doordat de planten het te druk hebben met de opname van koolstof, houden ze geen tijd meer over om zich bezig te houden met andere, soms schadelijke stoffen. Sander is als kweker niet geïnteresseerd in kleuren en bladeren, niet in sneeuw of andere mooimakers, enkel in vette toppen.

 

Met een dieselgenerator slaat hij twee vliegen in één klap. Om het half uur wordt via de generator voedingsrijke lucht toegediend, waarna er weer anderhalf uur geventileerd wordt om een overdosis CO² te vermijden. In het donker hebben de planten alleen zuurstof nodig, dus is de generator niet nodig. Het zijn vooral de lampen die Sander ermee aanstuurt.

 

En je kan met die generator natuurlijk ook het algemene elektriciteitsverbruik temperen, vaak de achilleshiel van de kwekers.

 

Zo heeft Sander nog tal van opmerkelijke tips en adviezen voor growers en blowers. Dubbele ‘luchtbeveiliging’ door de inrichting van een ruimte in een kamer, tweewekelijkse spoeling van de hydromatten om de aanmaak van bijproducten en geurstoffen te voorkomen, rubberen matten tegen lawaaihinder, een licht gecorrigeerde lichtcyclus in de eerste dagen van de bloei, lood op de lampkap en aluminium aan de buitenkant van de kweekruimte tegen thermografische detectie, warmteafvoer met koelvloeistoffen (koud water) in plaats van ventilatie. In het voorwoord van het boek dat Sander aan het schrijven is, adviseert hij zelfs hoe je best een joint kan rollen. 1. Koop Noorderlight, droog maar niet té. 2. Gebruik geen tabak van sigaretten maar de lichtst mogelijke roltabak. 3. Wiet en tabak goed vermengen en samenpersen voor je de joint dicht rolt. 4. Vier tot zes seconden inhaleren, tien tot twintig seconden vasthouden in de longen.

 

Maar de opmerkelijkste raadgeving van Sander is toch gericht aan de mensen die het klimaatakkoord van Kyoto moeten doen respecteren. “De cannabisplant is gek op CO². Ik zou zeggen: laat maar komen, als ze er dan toch vanaf willen. De wietkwekers zullen er dankbaar gebruik van maken. En in afwachting kunnen we misschien al overal guerrillawiet beginnen planten, op afgelegen en verborgen plekken. In plaats van ergens anders verse lucht te gaan kopen (wat de Belgische regering echt van plan was om aan de doelstellingen van Kyoto tegemoet te komen, KM), zou de overheid beter beginnen met de aanleg van cannabisvelden. Die hoeven we dan niet eens op te roken. Maar het zou wel jammer zijn natuurlijk, om zo’n goeie wiet alleen maar te gebruiken als luchtfilter.”

 

Inspirerend mannetje, die Sander, en dan heb ik nog maar een kwart geschreven van wat hij mij allemaal verteld heeft. Ik ben zelf geen kweker, weet er zelf ook weinig vanaf, maar dit lijken mij toch redelijk opzienbarende inzichten. Wie weet wat heeft dat ongeval nog allemaal opengemaakt in zijn brein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood

 

Dank voor deze post. Ik ga er even 1 rollen en een bak zetten, en er dan even goed voor zitten. Thanks voor deze Taiga!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag hijsfijn,

 

Graag gedaan!

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Aan iedereen de oproep volgend jaar wietbomen te kweken.Ik ben dit jaar al vast begonnen.B)

 

med_gallery_16467_4905_911565.jpg med_gallery_16467_4905_638229.jpg

 

Namaste & een vredige karma voor komend weekend :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk om te lezen.

En nu hard door dromen want als je hard genoeg droomt gebeurt het.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High elmanito & hompii,

 

 

Mooi! :verrygood

 

Greetz,

Taiga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Hoi,

 

AlGore heeft dat ook geplaatst in 1 van zijn onderzoek repports als we zoveel procent van de wereld bebossing zouden vervangen door de cannabis plant zou binnen zoveel maanden het gat in de ozonlaag dicht zijn en we hebben de zuiverste zuurstof die we ooit hebben gehad hier op de aardknoest.

Ik heb gegoogled maar kon het rapport 1,2,3 niet meer zo vinden. als ik het nog tegen het lijf loop zal ik het wel even posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag AmSt4ff,

 

Lijkt me interresant!

Ik wacht het af.

 

Groet,

Taiga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag DuRbAn TuRpIn,

 

Het artikel werd in Belgie al in juli gepubliseerd.

Kwam het tegen en dacht, posten.

 

Klik hier: Ganja Corner.

 

Greetz,

Taiga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...