Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smokey.be

help! plantprobleem (1ste kweek)

Recommended Posts

Goeiemiddag,

 

ik ben begonnen met een 1ste buitenkweek en de plant is nu +- 9weken oud!

gallery_22331_8565_844939.jpg

 

een week of 2 geleden begonnen er bladluizen op mijn plant te zitten en deze heb ik zonder probleem kunnen weghalen met product tegen de beestjes.

 

Maar nu zit ik met een ander raar probleem, mijn plantje krijgt eerst bruine plekjes op de bladeren en daarnaa worden ze geel en gaan dood??

gallery_22331_8565_28336.jpg

 

deze zijn van eergisteren

gallery_22331_8565_553533.jpg

gallery_22331_8565_359573.jpg

gallery_22331_8565_908862.jpg

gallery_22331_8565_87792.jpg

die 2 laatste heb ik er afgeknipt

 

Ook dacht ik dat het een magnesium en/of calcium tekort was maar dat was het blijkbaar niet omdat ik magnesium-calcium carbonaat in korrelvorm heb gegeven aan de plant maar het werkt niet...

Het is 1 plant in een 20L pot ik geef om de 3 a 4 dagen 1800ml water eerst gewoon water en de volgende waterbeurt doe ik 5ml voeding bij van plagron en daarna terug gewoon water enz...

 

wie kan er mij helpen? en als er nog iets is dat je wilt weten vraag maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had ook zoiets had ik het ook eventjes gevraagt, schijnt te komen door dat de oude bladeren zijn en kiem blaadjes sterven altijd af

 

is de boven kant wel mooi groen als je erboven gaan staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hye smokey.be

 

Hoe oud is je grond misschien te zuur en als het te zuur is kalk bij doen een paar handje vol.

Onderste bladeren sterven af als ze te weinig licht krijgen, voor de rest ziet je plant toch mooi groen.

Kalk kan je in de BRICO gaan halen, je moet niet naar de GS gaan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

je pot is te klein geworden

 

 

Bij praxis een 65L cementkuip kopen, hier in de onderkant een 40 tal gaatjes van 0.5 cm in boren.

 

Bij de praxis haal je ook meteen een zak cocosgrond van praxis eigen merk.

 

Onder in de kuip gooi je 5 liter zand en die mix je met 10 liter cocos.

 

Daarna gooi je de rest van je cocos erin.

 

Tenslotte de plant erin plaatsen... plant zal snel gaan groeien en binnen een paar dagen is de plant terug gezond.

 

Groeten,

 

grun

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ karpertje

gallery_22331_8565_830120.jpg

zoals ie ziet is de bovenkant nog mooi groen maar op sommige bladeren zijn er toch een aantal bruine plekjes zichtbaar ook vooral op de bladpuntjes

het begon infeite met zeer kleine witte stipjes (weet niet wat het is maar is zeker geen meeldauw) en heb ook jammer genoeg geen foto van zo'n stipje

 

en een week of 2, 3 geleden begonnen er bruine plekken op te komen en blaadjes stierven af.

bedankt voor de informatie en als nog iemand weet wat het zou kunnen zijn en hoe ik dit zo snel mogelijk kan oplossen vertel maar.

of het kan idd zijn omdat ze geen genoeg zonlicht hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef je ze niet te veel voeding ? Op de eerste foto's lijkt er een hele laag zouten op je grondje te liggen ?

Dorre bladpuntjes is te veel voeding.

Op die eerste foto's lijkt het of er iets op dat blad gemorst is, waardoor het verbrand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geef je ze niet te veel voeding ? Op de eerste foto's lijkt er een hele laag zouten op je grondje te liggen ?

Dorre bladpuntjes is te veel voeding.

Op die eerste foto's lijkt het of er iets op dat blad gemorst is, waardoor het verbrand.

nee iedere week geef ik ze voeding 5ml per liter water, en dat laagje zijn magnesium-calcium korrels omdat ik eerst dacht dat het een tekort was van dat maar blijkbaar niet.

nee er is niets gemorst op de bladeren? zal van het licht in huis zijn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is heel simpel, op een gegeven moment is je aarde buffer op.

 

Ik zie dit de laatste tijd bij heel veel mensen gebeuren.

 

Je kan langer wachten met het overpotten, maar hierdoor zal je alleen maar groei achterstand oplopen en je plant nog zwakker maken.

 

Groeten,

 

grun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu nog overpotten heeft weinig zin want over enkele dagen schiet ze in de bloei ..

en dan loopje al meteen bloeiachterstand door het overpotten(wortels beschadigd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is 1 wortelkluit, stam tussen de vingers pot omdraaien en pot eraf... Daar hoef je geen wortels voor te beschadigen hoor!

 

 

Heel gemakkelijk dus...

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fcgroningen

idd, er wordt altijd wel gewaarschuwd dat je voorzichtig te werk dient te gaan maar dat wil niet zeggen dat verpotten/ompotten/overpotten altijd schade maakt. in tegendeel. overpotten naar groter kan zeker nut hebben.

 

en als de plant wat groter is hoef je helemaal niet het geheel om te draaien met de stam tussen je vingers en dan de pot er af trekken.... waanzin. neem een badstof handdoek en vouw die en paar keer dubbel en sla die om de stam. je hebt goede grip en plaatselijk knijp je met je vingers niet te hard dus ook op de stam geen beurze knijpplekken meer. til de plant dus een stukje op en tik de pot op verschillende plekken op de rand recht naar beneden en de pot valt er zo vanaf.

 

2 manieren

-de nieuwe pot vul je onderin met een laag nieuwe grond, zoveel dat de uiteindelijke hoogte goed is. zet de plant met pot en al daar op. vul alles op, haal de plant met pot rustig naar boven (met die handdoek als dikke handschoen rond de stam) tik de pot er af en laat de kluit rustig in het kant en klare voorgevormde plantgat zakken.

 

-laag op de bodem zodat de hoogte goed is, oude pot er al af tikken, plaatsen en de rand opvullen, weinig of helemaal niet aandrukken.

 

aangieten of meteen bevochtigen

je kan alle handelingen doen en op het eind aangieten met een gietertje. nadeel is dat de nieuwe laag onderin niet veel meekrijgt of je moet wel heel veel water geven en dat wil je niet. oplossing daarvoor is dat je tijdens het vullen van je pot de grond laagje voor laagje vochtig spuit met een plantenspuit. zo heb je helemaal onderin en aan de rand al een zeer goed verdeelde vocht in gebracht, de boel lekker luchtig kunnen laten want aangieten klinkt je grond al meteen flink in. en in die plantenspuit zou natuurlijk best een heel klein beetje wortelstimulator kunnen of Sannie's Bac...... ik vul mij potten op deze laatste manier, ik druk niets aan en laat het er alleen maar invallen met mijn handen maar zet wel een flink heuveltje extra boven de rand van de pot op, te hoog dus. maar na 2 maanden is het geheel toch wel 3 a 4 cm gezakt en opgegeten en dan vul ik dat tegen het midden van de zomer op met een laag pure neutrale en onbemestte (ph7) cocos om de kluit zo van boven af te beschermen tegen het uitdrogen door de zon. een ander legt er karton of plastic op, ik niet. een rulle boven laag is de mooiste isolator, vraag dat maar eens aan een echte tuinman. dik laagje stro werkt ook perfect.

 

overpotten ivm bloei

pep je nieuwe grondje meteen een beetje op met meststoffen die de plant in de bloei nodig heeft zoals beendermeel(P) en kalivinasse(K), kalk en magnesium, houtas enz.. natuurlijk niet te sterk of teveel.

 

die kleine 20 ltr pot om de paar dagen gieten met bijna 2 liter en om de keer met volle hoeveelheid van de fles met voeding, aj, dat zou iets constanter mogen. wat denk je van iedere dag wat water in de ochtend. als op de fles voeding staat 5 ml per liter per week is dat niet om de gietbeurt. verdeel die voeding over meerdere dagen maar reken wel goed uit wat je dan iedere dag mee kan geven. ma geef je 3 woe geef je 1 en vr nog 1. de kartelrandjes van je bladeren worden bruin omdat je al echt op de grens van overvoeden zit, heel even mee stoppen. en een cementkuipje van 45 liter zou heel goed kunnen helpen naar een goed eind maar ga niet veel groter want de wortels zullen nu niet echt heel veel meer doen, groter als 45 liter lijkt mij overkill.

 

de waterhuishoudig wordt stabieler en je mestgift ook, het springt niet meer zo omhoog en omlaag, de extremen zijn er af en daar houden onze dames van, zoveel mogelijk stabiliteit in grond, vocht(lucht en aarde), temperatuur en voeding.

 

keus genoeg, smaken verschillen

 

suuk6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...