Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
suffie63

PvdA: overdosis moraliteit domineert drugsdebat

Recommended Posts

DEN HAAG

 

img-240609-540_onli_637297d.jpg

Wouter Bos vindt dat er in de toekomst meer en beter moet worden vastgelegd welke afwegingen door De Nederlandsche Bank worden gemaakt. ANP

 

De PvdA vindt dat de discussie over softdrugs zich te veel ontspint tot een moreel debat. De sociaaldemocraten willen die angel eruit halen. Vervolgens komen ze tot de slotsom dat coffeeshops normale ondernemingen moeten worden, die zich legaal kunnen bevoorraden.

 

Coffeeshops zijn ten onrechte een icoon geworden van alle problemen door softdrugs, vindt PvdA-Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester. Zij houdt een hernieuwd pleidooi voor regulering van de teelt, inkoop en het gebruik van softdrugs. Gecombineerd met een harde aanpak van illegale uitwassen moet dat alle ruimte wegnemen voor criminaliteit en overlast.

 

Een groep PvdA'ers buigt zich momenteel over het softdrugsbeleid, omdat de praktijk niet meer spoort met de uitgangspunten waarmee het dertig jaar geleden werd ingevoerd. Bouwmeester schetste dinsdag de contouren van de oplossing zoals haar partij die voor zich ziet. Daarmee loopt de PvdA vooruit op een onderzoek dat het kabinet heeft laten doen naar de toekomst van het Nederlandse drugsbeleid. Dat komt donderdag.

 

De PvdA wil toe naar „lokale coffeeshops voor kleinschalig gebruik”, aldus Bouwmeester. Haar partij blijft erbij dat de „puinhoop aan de achterdeur” moet worden opgelost om overlast en criminaliteit te voorkomen. Dat betekent dat wietteelt uit de illegaliteit moet komen en onder strikte controle moet worden toegestaan. Ook moeten coffeeshops legaal voldoende voorraad kunnen hebben.

 

De oplossing voor verslavingsproblemen zoekt de partij in preventie. Vooral problemen bij jongeren moeten snel worden herkend en behandeld, aldus Bouwmeester. „Als we het goede overeind willen houden, moeten we de negatieve kant aanpakken.”

 

Het huidige politieke klimaat op het Binnenhof biedt weinig ruimte voor de PvdA-ambities. Coalitiegenoot CDA wil het liefst alle coffeeshops sluiten. En het regeerakkoord laat geen ruimte voor experimenten.

 

Bouwmeester erkent dat legalisering van de wietteelt „een kwestie van lange adem is”. Onder dit kabinet wil de PvdA zich voorbereiden op stappen die dit mogelijk maken. „Het denken staat niet stil. Dit is het ideaal waarvoor we gaan strijden. Met het sluiten van coffeeshops los je het probleem niet op.”

 

De 'drugscommissie' van de PvdA wordt mede bemand door de burgemeesters van Utrecht en Tilburg. Gemeenten vragen vaak om praktische oplossingen voor de problematiek. „Wij staan dicht bij de burgemeesters die zeggen: zo kan het niet langer”, aldus Bouwmeester.

 

De PvdA presenteert in november haar definitieve drugsnota.

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als ik het goed begrijp krijgen we na lang inhouden van de adem straks de ruimte om 3 planten in de tuin te mogen hebben voor eigen gebruik. ik denk nl dat dit de allergrootste groep is, die vredige en zeker niet criminele thuiskweker. die komt nl nergens voor in de cijfers, omdat ie gewoonweg niet gemeten word, niet via de coffeshop, niet via politiecijfers, hij/zij zit lekker thuis en steekt zijn/haar kop niet boven het maaiveld, is zelfs hulpvaardig naar anderen, pleegt sociale controle en veroorzaakt al helemaal geen overlast.

 

wat gaat daar mee gebeuren? met die rustig genietende/zelfhelende thuiskweker? 3 plantjes, 4 misschien??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legalisatie is een stap in de goede richting, maar ik blijf het raar vinden dat een staat denkt dat ze ook maar enig recht hebben om een plant illegaal te maken, of om het kweken ervan te verbieden. Een staat hoort hier in de eerste plaats niet over te beslissen, noch dient ze daar strikte controle over te hebben.

 

Legalisatie is beter dan het illegaal te houden, maar het beste zou gewoon zijn dat men geen wetten meer maakt rond cannabis. IK kies er voor om cannabis te kweken en te gebruiken, en daar heb IK alleen iets over te zeggen. Geen enkele moraalridder kan mij dat verbieden.

 

We zijn allemaal zo gewoon geraakt aan de democratie, bureaucratie en parlementaire werking dat alles via dat moet gebeuren. Alles moet vastgelegd worden of in een wet gegoten worden. Daar is het al fout gegaan. Dingen als cannabisgebruik dienen niet op een democratische manier gelegaliseerd te worden. Democratie kan echt mijn kloten kussen op zo'n moment. Ik kies zelf wat ik gebruik, en daar moeten de tegenstanders van wiet niets over te zeggen hebben. DIt gaat de samenleving niet meer aan, en dus dient het ook niet op democratische wijze beslist te worden. Hoe belachelijk wordt het al als men gaat beslissen wat je wel en niet mag roken. Wat is het volgende? Dat de moraalridders gaan beslissen dat je enkel nog gezegend brood mag eten? En dan snel achter de democratie gaan verschuilen. 'Het is de wil van het volk'. Sorry hoor, maar de wil van het volk kan me echt geen bal schelen over dergelijke zaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wegen kunnen sneller gebouwd,

straten gelegd.

en die tax over canna,

is nog lang niet zo slecht............

 

 

 

gebeurt hier nu hetzelfde als in Amerika?

 

 

Nouja wat de beweegreden ook is,

zaken komen zo wel op lossere schroeven te staan......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...