Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

EmTee

HOWTO DIY EVSA voor T5

Recommended Posts

Nadat ik mijn T5 niet werkend kreeg, kreeg ik van Torsti het advies om een spaarlamp open te halen en als EVSA te gebruiken. Omdat dit verreweg de goedkoopste oplossing is, en het met een beetje kennis te doen is, deze HOWTO:

 

Ik had dus al een T5 buis van 13 watt liggen. Dus snel even bij de Gamma een 13 watt spaarlamp gescoord

med_gallery_18397_8201_58424.jpg

Deze maken we dan voorzichtig open:

med_gallery_18397_8201_36460.jpg

med_gallery_18397_8201_20523.jpg

Dan zie je de achterkant van de opgevouwen T5 van de spaarlamp en de aansluitingen daarvan op het kleine printplaatje

med_gallery_18397_8201_6673.jpg

Deze maken we voorzichtig los (Bij deze lamp zit het er om heen gedraaid, kan ook gesoldeerd zijn)

med_gallery_18397_8201_60539.jpg

Nu hebben we alleen nog een fitting met de printplaat. Door de plastic rand voorzichtig los te breken kun je er makkelijker bij:

med_gallery_18397_8201_67447.jpg

tadaaa

med_gallery_18397_8201_64513.jpg

Die 2 zwarte draden lopen naar de fitting en die knip je zo ver mogelijk af. Dan hou je alleen de printplaat over

med_gallery_18397_8201_31176.jpg

Hier heb ik kroonsteentjes op bevestigd. Bij een andere lamp zou het kunnen dat je moet solderen. Hier zitten de 1e 2 erop. Er gaan er 4 op de printplaat + 2 aan de zwarte draadjes.

med_gallery_18397_8201_66631.jpg

Op het ene paar printplaat-kroonstenen sluit je de ene kant van de T5 balk aan, op de andere 2 de andere kant.

Aan de zwarte draden maak je een snoer (in mijn geval met een stekker, om de setup te kunnen testen)

Dan krijg je dit:

med_gallery_18397_8201_76178.jpg

Stekker in het stopcontact en testen maar.

HET WERKT

med_gallery_18397_8201_20756.jpg

BELANGRIJK!

Na het testen moet je de componenten netjes wegwerken. Bijvoorbeeld in een plastic electradoos van de bouwmarkt. Deze moet wel gaten bevatten voor frisse lucht, maar het gaat erom dat je met je handen of metaal in je kast niet in contact kan komen met de componenten. We hebben ten slotte geen zin om onder stroom te staan. Laat staan brand. Als je er meerdere bouwt, zorg er dan uiteraard ook voor dat ze elkaar onderling niet kunnen raken.

 

Hopelijk heeft iemand er wat aan ... Ik ga de 2e bouwen :-) ... en een toeter :P

 

Ik ga het gebruiken om tijdens de groei blauw bij de lichten, aangezien normale spaarlampen (waar ik mee kweek) eigenlijk vooral in warm wit geleverd worden.

 

Groetsels

 

EmTee

 

PS.: de eer voor deze howto gaat volledig naar Torsti! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi EmTee,

Super gedaan! :lol:

 

Een aanvulling nog:

EmTee heeft met twee kleuren draden gewerkt, bruin en grijs. Op de printplaat staan de twee bruine draden in het midden, deze draden zijn in principe de starter van de T5-buis. Deze draden moeten tegenover elkaar op de buis aangesloten worden.

De grijze draden zijn van de EVSA en worden an de buis op de nog vrije aansluitingen tegenover elkaar aangesloten.

Doet men het niet, kan het tot storingen of uitval van de buis komen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Emtee,

 

Leuk gevonden..maar geloof dat keesthemad dat 30 jaar geleden al een keer gedaan had :lol:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar heeft KTM er ook een HOWTO van gemaakt?:lol:

Goed gedaan man

Mees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt niet uit hoe vaak het al gedaan is, dit is de 1e keer dat ik het fatsoenlijk gedocumenteerd zie! :lol:

 

Prima werk!

 

Ciao,

 

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohw, hmmm, ga ik nu nat? :lol:

 

Heb het wel ooit eerder ergens gezien maar dacht dat niet op WF was. Nou ja, hopelijk vergeeft keesTM me :P

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Emtee,

 

Je uitleg is ieder geval TOP. :lol:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste medekwekers,

er staat ergens op het forum zoiets beschreven,

maar het was niet op deze manier gedocumenteerd.

En met deze documentatie kan iedereen an de slag.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff nou deze keer zal ik er niet moeilijk om doen... :lol:

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee t is bizar hoe erg je getild wordt als je T5 balkjes koopt :lol:.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dit ook werken met een 18 watt master tld van phillips? Wat ik wel weet is dat deze kunnen werken met gewone en elektonische voorschakel apparaten.

En 18 watt spaarlampen zijn te koop

Als dat lukt dan ga ik 10 buisjes aan passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Prut,

Ik verwacht van wel!

Maar voor de zekerheid zou ik het eerst met een buis testen.

De EVSA´s werken met een hogere frequentie en kunnen daardoor met een lagere spanning de buizen opstarten.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou dit ook werken met een 18 watt master tld van phillips? Wat ik wel weet is dat deze kunnen werken met gewone en elektonische voorschakel apparaten.

En 18 watt spaarlampen zijn te koop

Als dat lukt dan ga ik 10 buisjes aan passen.

 

Een 18w armatuur incl. VSA (of het een E is weet ik niet) is goedkoper dan een spaarlamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou HansWorst,

 

Dat is dus ZONDER E, en dat wil je niet...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dan ik ga het proberen met 1 buisje lijkt mij een leuke test.

IK zal laten weten of het werkt

 

Ok dan ik ga het proberen met 1 buisje lijkt mij een leuke test.

IK zal laten weten of het werkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gegroet :closed:

 

Ikvroeg me af of iemand,die evsa uit spaarlampen gebruikt om TL/T5 te laten branden,iets kan zeggen over de duurzaamheid van dit alles?

Ik bedoel of het werkt en blijft werken als het systeem intensief en over langere periode gebruikt word?

Bijvoorbeeld:30 dagen-18/6....Denk dan vooral aan de levensduur van de buis en ook vooral die van de Evsa.

 

 

 

Alvast bedankt. :wacko: Grt Leip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij heeft heeft het ongeveer 3 weken met volle tevredenheid gedraaid naast 6 spaarlampen.

 

Daarna ben ik toch maar overgestapt op Tneon, omdat ik zo gelijk een goede kap met goede spreiding en lampen in de goede kleurcodes had.

 

Het geld was er daarvoor, dus kon het wel. De andere optie voor mij was geweest om alle spaarlampen uit mijn kast te halen en alles te vervangen door deze combi. Tijd had ik toen echter te weinig en ik wilde toch upgraden. Een nieuwe kap met zelfgesleutelde EVSA / T5 combi's had me weer een compleet weekend knutselen gekost en die tijd had ik niet. Is dus niet weggegaan omdat het niet goed werkte.

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Leip,

zolang je in de wattage gelijk blijft, dus buis en evsa, heb je weinig te vrezen.

Dan zou zo een opstelling de aangegeven uren halen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die Torsti&EmTee

 

Dank voor de snelle reactie. :wacko:

Dacht ook wel dat het betrouwbaar was/is.

Ik heb nog nooit gehoord dat er iets met spaarlampen gebeurt is.(brand/kortsluitingen)Mits goed aangesloten natuurlijk.

Dus de elektronica die er inzit zal dat ookj zijn....

Zat te kloten met het plaatsen van VSA's buiten mijn hokje.

Snoeren verlengen,VSA's op onbrandbareplaat starthouders/starters plaatsen enz....

Kan allemaal veel makkelijker(en effectiever) zoals hier in dit topic beschreven word.

Had 6x15watt TL met Vsa's maar denk dat ik nu voor 10x15watt ga met spaarlamp Evsa's(of 15x13watt T5).

Anyway Thx For the Info. :closed:

 

Grt Leip

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dat geval:

 

Blij je van dienst te kunnen zijn :closed:

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...