Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
coca.var.coca

verschil 600 watt en 1000 watt

Recommended Posts

hey,

 

wat me opviel is dat er bij 1000 het aantal lummen per watt minder werd,

is hier een verklaring voor?

en warom zou je dan eerder een 1000 watt nemen.

 

Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2

600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

 

400 watt>55000/400=137,50 lummen p/w

600watt>98000/600=163,33 lummen p/w

1000watt>115000/1000=115,00 lummen p/w

 

greetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk omdat de lampen minder efficient worden naarmate ze hoge wattage's krijgen.

Zijn er nog zwaardere lampen? Anders kan je wel heel makkelijk kijken of deze stelling klopt.

 

Gr33tzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 2x600 watt, heb je nog meer oppervlakte en duidelijk ook meer lumens.

Dus waarom nog 1000 watt gebruiken? Tenzij je let op het verbruik. Een liever 1000watt hebt dan 1200watt:P

 

Gr33tzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ze zijn inderdaad minder efficiënt dan een 600W, maar het zijn nog steeds meer lumen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yesss, eindelijk iets waar ik ietsje vanaf weet..... <_<

Ok dit is het stukje wat ik er van weet: Vergeet lumen, jammer hé. Vond ik ook toen ik dat voor het eerst hoorde.

Het gaat om de energie die je daadwerkelijk bij de plant brengt. Micro-einsteins wordt daar veel voor gebruikt. En dan gaat het er iets anders uitzien, niet veel hoor. Met een lamp ga je die driedimensionaal verspreiden dus neemt het heel snel af met de afstand.

Daarom zie je bij vrij veel kweeks de randen een beetje zielig zijn. Ook zie je dan dat het met 4 lampjes van 250 watt een heel stuk beter gaat dan met 1 duizend watter. (op 1,5 m2), al zal dat wel andere technieken vragen (misschien meer fimmen en toppen of kneuzen). Beter gespreid aangeboden en dichter bij de planten te brengen, dus meer energie daadwerkelijk bij de plant.

Waarom doen de grote rozen en andere kwekers dat dan niet, vraag ik mij wel eens af. Nou weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat ze het te duur vinden qua installatie (een 250 evsa kost ongeveer 2/3 van een 600 watt evsa (75€ tegen 110€) en je hebt er 4x zoveel nodig.

Een tweede mogelijke reden is dat dit bij de bloemenkwekers niet zo werkt omdat die geen superenergievreters hebben als ons geliefde plantje. Het leuke aan die micro-einsteins is dat we als we wat verder komen met ledjes en hybride verlichting, die micro-einsteins het veel gemakkelijker maken om uit te rekenen hoe we dan moeten gaan belichten.

Overigens staan in mijn tabel voor Super Agro's bij 600 watt 90.000 lumen en voor 1000 watt 146.000 lumens. Dus dat zal per merk en type behoorlijk veel verschillen.......En daar bovenop komt dan nog het spectrum, de reflector en waarschijnlijk een heleboel dat we nog niet eens weten............. :rofl

Edited by chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar mocht je al je 600w lampen vervangen voor allemaal 1000w lampen met de zelfde opsteling dan zou het dus wel uit maken!!

of toch niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet niet kijken wat het kost, je moet kijken wat het opleverd <_<

 

meer lumen dus meer dieptestraling van het licht

 

de stralingen die van 1 x 1000 watt afkomen stralen volgens mij dieper door dan 2 x 600 watt

 

want het is niet 2 x 600 watt = 2 x 98000 lumen = 196000 lumen

 

het is dan gewoon 2 x 98000 lumen :rofl

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar mocht je al je 600w lampen vervangen voor allemaal 1000w lampen met de zelfde opsteling dan zou het dus wel uit maken!!

of toch niet?

In principe wel, maar je planten moeten er wel tegen kunnen. Meer licht=meer gewicht is het devies, maar er is een grens aan, al weet ik niet hoeveel dat is, dat is te planterig voor mij <_< . Er is vast wel iemand die dat wel weet.........

Edited by chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom....dus mocht je het wel redden qua afzuiging en ruimte zodat het climaat te controleren is dan is 1000w lampen toch zeker een oplossing om meer van een m2 af te halen toch

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...