Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Axkman

2 Amnesia Haze dames

Recommended Posts

Thx voor de reacties!

 

Okay, enigszins een geruststelling dat het niet door de hoeveelheid blauw in het licht komt.

 

Ik hou het maar op unknown brand dan. Bah, die zaden hebben mooi 75 euro gekost.

Iemand een idee waar ik tegen redelijke prijs wel echt haze zaad kan krijgen?

Naar stekken vragen op dit forum was geloof ik niet toegestaan he? Dan doe ik dat maar niet :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Axkman,

Ga je nu deze dames eruit trekken? Nee, toch?

Dat zou zonde zijn. De meiden zijn kerngezond. Mooi an het groeien.

Wat Fif schreef klinkt niet slecht.

 

Lekker afbloeien.

Laat ons zien wat de inductie brengt.

Zet ook maar een paar foto´s van de lampen erbij. En hoe duur was de verlichting in het totaal?

 

Mooie stammen trouwens.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Torsti,

 

Ik ga ze er niet uittrekken. Heb wat dat betreft teveel moeite gedaan om deze vorm te maken en mooie wortels in de pot te krijgen. Dus ik ga ermee door en kijken wat er vanaf komt.

 

Maar ik ben wel alvast aan het kijken hoe ik aan echte amnesia haze kom voor de volgende ronde :(

 

Die lampen worden her en der aangeboden voor nabij de 250-300 euro. Verschilt een beetje per type. Ik heb (het liefst) de rechthoekige 300watter. En die bevalt goed, hij past mooi onder een normale reflectorkap en er komt een bom licht vanaf op kleine afstand. En kwa afstand en warmte is dat prima. De lamp hangt nu 1-2cm boven de plantjes en ze doen het er prima op. Wel moest hij tijdens de inbrandperiode wat hoger want toen werd hij een flink stuk warmer. Kan er ook aan gelegen hebben dat het buiten toen 26-28 graden was :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vriend van mij heeft ook de 10 zaadjes amnesia haze gekocht van rqs voor 75 euro. Zijn er maar 3 van uitgekomen en die zijn er zo ongeveer hetzelfde uit. Bladeren zijn nog breder bij hem dan pp. Volgens mij naaien ze de boel gewoon van rqs, want ik heb zelf ergens nog 2 amnesia moeders staan en die hebben allemaal dunne bladeren met veel vingers.

Lees in een ander topic ook al dat veel mensen zich belazerd voelen.

 

Grtz palla

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Palla,

Ik denk het wordt tijd, dat rqs iets aan het forum uitlegt. Misschien moet Axkman maar een mailtje sturen met de hint, dat hun zaaden hier op het forum niet an de eisen voldoen en dat zij inmiddels een slechte reputatie krijgen!

Das is de boel oplichten in mijn oogen.

 

Hoi Axkman,

Hoe groot is jouw kast? Hoogte? en het belichtingsoppervlak van de inductie?

De hoogte: Jij heb nu de 65K boven de planten hangen, als ik het goed heb, zou je nu kortere internode-afstanden bekomen. In de beginfase met het andere licht, is mijn bevinding, heb je een vrij normale internode-afstand.

Maar, zo meteen ga je het licht veranderen, je gaat over na 35k? of 27 k. Hou er rekening mee, dat de planten dan nog 2 tot 3 weken doorgroeien. Omdat de planten dan minder blauw krijgen, gaan deze een groeispurt maken.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey axkman

 

Ziet er allemaal toppie uit zo onder de inductielamp :(

Die plantjes zien echt mooi groen en hebben mooie dikke stammen.

Dit gaat volgens mij een hele mooie worden, ga je volgen :(

succes

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks smokey. Complimentjes zijn altijd leuk, voor zulke nep hazes :(

 

Torsti, ik heb ze al geprobeerd te mailen, maar hun interne mail netwerk is niet goed. Mailtje naar hun adress wordt intern doorgestuurd naar een niet bestaand adress. Alsof ze bewust niet bereikbaar willen zijn zou je bijna zeggen he :(

 

M'n kast is zo'n 80x60x230. Ik heb gemerkt dat die 300watter met normale reflectorkap een veel breder belichtingsoppervlak heeft dan dat, dus heb ik de reflectorkap nogal verbogen zodat hij wel meer ligt op mijn oppervlak straalt ipv naar de zijkanten. Ik weet het niet officieel/zeker, maar ik denk dat je met zo'n lamp wel ong. 0,8m2-1m2 kan belichten.

 

Jep, ik merk het nu ook dat ze door de kortere belichting proberen te groeien wanneer de lamp uitgaat. Ik hou bewust nog even de 6500k lamp erboven om groei te minimaliseren. Is er niet een truukje om de groei volledig stop te zetten, bijv 24uur in het donker laten staan?

 

Ik ben trouwens een nieuwe lampenhouder aan het maken. Waar 2 300w inductielampen aan opgehangen gaan worden. Schuine zijkanten, mat wit geverfd. Dan in het nokje van het "dak" een paar UVB UVA tl balken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ola Axkman,

 

Je planten zien er opper best uit man, mooi om te zien dat er nu ook een inductie verslag bijkomt in de micro sectie, we zijn in deze sectie van alle markten thuis :( hps, T8, T5, CFL, PL-L, led en nu dan ook nog eens de inductie. Kan je niet eens een foto maken van jouw lichtbak??? Ben wel heel benieuwd hoe het eruit ziet. Ik ga je volgen en ben benieuwd naar jouw resultaten, hoop op een leuke oogst :) :( .

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Axkman,

Er is een trucje om de groei eruit te halen. En deze heb je al aangegeven.

Maar helaas werkt het niet altijd. Dus volgende lichtperiode gewon overslaan, dan staan de meiden 36 uur in het donker.

Normaliter wordt door deze donkerperiode het groeihormoon afgebroken.

Nog steeds 65K?

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=55370&st=0

Bericht#25 van Nature aka Markvark:

"Wat betreft de TL's, als wij in de bloeifase nog 4000K groei TL's gebruikten, hadden we na afloop het idee dat onder deze TL's de bloemvorming tegenviel tov de 2100K bloei TL's. Onze conclusie: vanaf 3e week bloei alleen echte bloeilampen gebruiken."

 

Ook voor jouw, raadt ik deze topic effe aan:

http://www.wietforum.nl/Anti-Detectie-Foli...lie-t34094.html

Vanaf Bericht#10

Het is mijn antwoordt op jouw nieuwe lampenkap.

Waarom zijn de lampenkappen van spiegelend materiaal gemaakt en niet van met witkalk geverfd materiaal.

Jij hebt bij een reflector spiegelend materiaal nodig. Of zit de auto-industrie e.d. ernaast?

 

Ik schreef in jouw topic eerder iets over zonnebrand.

De UV-A-en UV-B-straling zijn hiervoor verantwoordelijk. En nu ga je deze buizen plaatsen?

Ik heb nog een UV-C buis liggen, dan gaan jouw planten niet alleen dood, maar ze zijn dan ook nog steriel.

Ik verwacht geen toegevoegde waarde an het resultaat, eerder, dat de planten eronder gaan lijden.

 

Ken je deze nog?

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=55430&st=0

Bericht#25

"@Axkman en Bubbleblower

Veel success met de testkweekjes."

 

Doe je best, Axk!

Doe gewoon, dan doe je al gek genoeg :(

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks voor jullie reacties!

 

Tosti, eh, eerlijk gezegd had ik ernaar gezocht op WF. Vond een lijstje met reflecterende eigenschappen van een aantal materialen en witte kalkverf stond daar best hoog. Hooglans lak dan weer minder en spiegelend alu folie helemaal onderaan. Ik denk dat de autoindustrie voornamelijk zn licht wil bundelen/ reflecteren, terwijl wij een diffuse reflectie willen. De alu reflectorkap waar de lamp nu in hangt reflecteerd alles behalve diffuus nu :(

 

Dus ik ga toch eens matte witte verf proberen.. zeker ook makkelijk omdat ik hout ga gebruiken.

 

Over UV straling.. kijk, oorspronkelijk komt ons plantje uit een meer tropische regio dus zouden we dat zonlicht als voorbeeld kunnen nemen. De zon straalt naast z'n zichtbaar licht ook een dosis UVA en UVB. In de poging gezond licht na te maken zul je dus UV moeten gaan toevoegen. Groot percenrage UVA en minder percentage UVB. UVB op ong. 250uW/cm2. Het is nauwelijks gevaarlijk zolang je de natuurlijke zondosis niet overschrijdt. Daarbij past ons plantje zich uitstekend aan en raden sommife mensen een veel hogere dosis UV aan.

De ervaringen van kwekers die UV lampen gebruiken spreken voor zich, uitermate veel en goed ontwikkeld trichomen en flinke stijging in THC gehalte. Het kan als schadelijke invloed gezien worden inderdaad, het triggert het afweersysteem van ons plantje. Daardoor gaat het oa. meer trichomen en THC produceren. Overdaad schaadt, het is net als met de rest v/d kweek even uitzoeken hoeveel ze nodig heeft.

Ps. ook de binnenzittende mens heeft tal van ziekten waaronder depressies te danken aan oa. het slechte binnenlicht. We hebben binnen hetzelfde licht nodig als buiten. Dwz ook UV. Ik ga daarom ook binnen zo'n UV lamp opgangen, om de zon zo goed mogelijk benaderen. UVC is idd wel heel erg gevaarlijk , kank erverwekkend binnen enkele seconden. Dat ga ik niet gebruiken, geen zorgen!

 

Vernieuwend en creatief bezig zijn is m'n werk. Zonder mensen die eens "gek" doen en nieuwe richtingen opgaan zul je nooit verbeteringen of nieuwe oplossingen vinden voor problemen :( Altijd wel met onderbouwing, lijkt me niets mis mee.

Thanks for je input!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Axkman,

Het licht boven van de lampen willen wij toch niet diffuus verdelen maar met directe reflectie op het gewas brengen.

De wanden van de hokken, of je deze nu spiegelend of wit maakt is, denk ik, bijna een kwestie van geloof.

 

Met de UV-straling: OK, wij zien wel waar het ship strand. :(

 

Greetz

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, dus de meningen zijn hierover nog wel verdeeld, wat het beste is als reflectiemateriaal?

Goed, dat weet ik niet want zo lang kweek ik nog niet :( Ik zal dan zeker naast wit matte verf in de toekomst ook een plaat alu proberen, kijken hoe ze daar op reageren. Ik weet in elk geval wel dat voor de UV buisjes ik persee gepolijst Alu plaat nodig heb. Dus het zit er idd toch aan te komen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay even een update. Omdat m'n fototoestel kapot is, even foto's gemaakt met 't mobieltje.

 

gallery_20186_7904_191229.jpg

gallery_20186_7904_228717.jpg

gallery_20186_7904_113341.jpg

gallery_20186_7904_296833.jpg

 

Op de laatste foto is goed te zien dat ze idd willen uitschieten, doordat ze meer donkere periode krijgen (dat is het moment dat ze uitschieten). Ik heb het nog niet geprobeerd om ze 36 uur in het donker te zetten, maar dit doe ik bewust niet omdat er nog een hoop topjes en blaadjes op hoogte in de maak zijn. Die wil ik de komende 3 weken dan de kans geven om groter te worden.

De belichting van de foto's is wat matig dankzij de camera op het mobieltje, ik ga al een nieuwe fotocamera bestellen uit China. 12mpixels, liion accu, 5.0cmos sensor voor (jawel) 25 euro! :(

 

Volgende keer ga ik defenitely scroggen. En laat ik ze ook overigens minder verzuipen en uitdrogen. De tensiometers stonden vanmorgen op 730mbar en na het watergeven op 10mbar :-)

Heb de watertank weer in het hok gehangen en de blumats erop aangesloten want handmatig watergeven is niet aan mij besteed :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Over UV straling.. kijk, oorspronkelijk komt ons plantje uit een meer tropische regio dus zouden we dat zonlicht als voorbeeld kunnen nemen. De zon straalt naast z'n zichtbaar licht ook een dosis UVA en UVB. In de poging gezond licht na te maken zul je dus UV moeten gaan toevoegen. Groot percenrage UVA en minder percentage UVB. UVB op ong. 250uW/cm2. Het is nauwelijks gevaarlijk zolang je de natuurlijke zondosis niet overschrijdt. Daarbij past ons plantje zich uitstekend aan en raden sommife mensen een veel hogere dosis UV aan.

De ervaringen van kwekers die UV lampen gebruiken spreken voor zich, uitermate veel en goed ontwikkeld trichomen en flinke stijging in THC gehalte. Het kan als schadelijke invloed gezien worden inderdaad, het triggert het afweersysteem van ons plantje. Daardoor gaat het oa. meer trichomen en THC produceren. Overdaad schaadt, het is net als met de rest v/d kweek even uitzoeken hoeveel ze nodig heeft.

 

de plant maakt van nature juist thc aan, de harsachtige afscheiding, om zich te beschermen tegen de uv stralingen van de zon. je zou zeggen dat je er dan expres meer uv op zou kunnen gooien maar daar dien je mee op te passen, een beetje uv kan dus helemaal geen kwaad voor je dame, wordt ze lekker volslank van.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jep, ik merk het nu ook dat ze door de kortere belichting proberen te groeien wanneer de lamp uitgaat. Ik hou bewust nog even de 6500k lamp erboven om groei te minimaliseren. Is er niet een truukje om de groei volledig stop te zetten, bijv 24uur in het donker laten staan?

 

Nee, die gaan door het dak :P :D

 

Het probleem lost zich vanzelf wel op, want die potten zijn niet erg groot.

Voor straks kun je wel 2 potten van 30x40cm gebruiken.

 

Het licht boven van de lampen willen wij toch niet diffuus verdelen maar met directe reflectie op het gewas brengen.

 

"Alles duidt erop dat de gewasmorfologie door diffuus licht verandert, zodat de plant meer licht kan onderscheppen en met een hogere opbrengst reageert."

 

Met de UV-straling: OK, wij zien wel waar het ship strand. :(

 

Lees dit maar eens; een liefhebber als jij zal dat kunnen waarderen.

Er wordt apart ingegaan op de effecten van UV-B (!) op bloemen, vruchten en lichtminnende planten; niets dan goeds.

Je krijgt er geen volslanke dame van, maar meer een Rubens type.

Maar ga nu niet meteen zo'n aquariumlamp kopen, want die geeft vooral UV-A wat juist veel negatieve effecten heeft.

 

 

 

Ok, on topic, of topic, Hindu Kush?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bubble, die 30x40cm potten, hoeveel liter zijn die?

 

Ze gaan idd door het dak schieten. Vanmorgen heb ik even een kijkje genomen en... terrible! Ze hebben nu ong uitschieters van een cm of 12. Ik heb ze met de hand platgewalst maar die komen vanzelf weer rechtop. Ik ga even kijken of er niet iets van een visnet ofzo tekoop is bij de GS.

 

Trouwens, op een aantal bladeren/trossen zie ik het volgende verschijnsel. Roestplekjes en rode steeltjes en.. nouja, de fotos spreken voor zich.

 

Foto's:

 

gallery_20186_7904_211845.jpg

gallery_20186_7904_257978.jpg

gallery_20186_7904_315799.jpg

 

Iemand een idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, bleek dat de voeding ietswat afwijkende waarden had. PH was 6.6 en EC 2.56.

 

Ik heb nu ook 1 liter canna terra voeding gehaald, aangezien dit geen echte haze dames zijn, dan maar voeding gebruiken die ervoor bedoeld is!

 

Bij 1 dame heb ik ook kleine balzakjes in de oksels gevonden.. ik weet niet of het een kinky dame is, of gewoon een vent, maar het bevalt me niets. Zeker omdat het 10 vrouwelijke amnesia haze zaden moesten zijn. *trekt nog eens aan de bel bij RQS*.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

 

Ik heb nu een gaasrek geplaatst en ga toch proberen te scroggen. Ik heb een zak vol met bladertroep van de onderste takken gesnoeid en als ze straks door het rek groeien dan bind ik de takjes vast aan het rek. Zo heb ik met een beetje geluk in de 3e week bloei een mooi gelijkmatig gewas boven het rek. Ik dacht dat die dames a lost cause waren, maar met het rek heeft het misschien toch nog toekomst. Ben benieuwd!

 

gallery_20186_7904_59368.jpg

 

En v/d week ga ik verder met het maken van een nieuwe lampenkap, voor 2 inductielampen met een koelfan erop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Axkman,

Ik denk, dat je inmiddels ziet, dat het kweken niet allen uit een mooie lamp en een paar plantjes bestaat. :)

Naja, gelukkig leven de planten noch! (Geintje!!)

Mijn heersenscheet:

Jouw update van gisteren:

Tweede foto: Rode stelen;

Rode stelen bekom je niet alleen door temperatuurproblemen, maar ook door ph-problemen. Dat je problemen met de voeding had, heb jezelf al aangegeven. Dus ik zou me niet meer ongerust maken daarover.

Deerde foto: Verbrande bladeren:

Ikzelf denk hierbij an "burns" / verbrandingen door de lamp. Helaas zijn onze lampen toch niet zo koud als iedereen beweert.

 

"Bij 1 dame heb ik ook kleine balzakjes in de oksels gevonden."

Blijkbaar is RQS niet allen in staat om verkeerde zaad te leveren, zij leveren ook nog hermas.

Nu wordt het voor jouw link. Je kan het proberen deze zakjes te plukken, maar aangezichts jouw oerwoud heb je hierbij weinig kansen.

 

@bubble blower,

Ik ga niet met iedere hype me! Was ik ook nooit van plan :)

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha! Dat is zeker waar Torsti, ik heb bij deze kweek een aantal grote tegenslagen gehad. Ten eerste al het licht, de inductielamp die kapot gevallen was, waardoor ik met een lullig 65w spaarlampje verder moest, de blumat die lastig af te stellen was, dan de canna haze hydro voeding, dan de haze plantjes die geen haze bleken te zijn en tenslotte nog de herma.

 

Goed, maar hier doen we het om. Zonder problemen geen creatieve oplossingen en geen nieuwe ervaringen :) Dus ik ben er blij mee maar het klopt dus idd zeker dat je er niet bent met alleen een leuke lamp.

 

Ik heb zitten denken aan ballen plukken idd. Maar het zijn er zoveel. Denk dat ik'm gewoon maar ga vernietigen. Of gewoon lekker laten staan zodat ik straks een hoop zaad heb. Zal m'n vriendin niet over klagen :D

 

De meeste verbrande bladeren op dit moment komen denk ik door het phospor tekort of overvoeding, het kan allebij in dit geval. Een tijdje terug had ik ook verbrande bladeren en die kwamen vooral omdat ze tegen de spoelen aanhingen v/d inductielamp. Die worden *erg* heet, iemand vertelde me dat ze 260 graden kunnen worden. :) In m'n nieuwe lampenkap ga ik ook kijken of ik die warmte niet af kan voeren, dat zou een hoop schelen. Koperen ophanging maken ofzo waarbij het koper lijdt tot een koelplaat(je).

 

Nu is het even wachten op het geklooi van TNT express. Ze hebben geprobeerd een aantal inductielampen te bezorgen maar lazen het bezorgadress verkeerd af. Gevolg, een aantal extra rondjes hobbelen in het TNT express busje. Hoop dat ze nog heel zijn :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen zijn binnen en heel :-)

Er hangt nu een 2700k lamp + reflector in het hok. Heb ook bloeivoeding aangemaakt en een scheutje pk14-13 & bloei accel erdoor. Bloeien met die hap!

 

De homemade reflector is ook enigszins af. Ik heb zwartwit folie gekozen als reflector, ik weet alleen niet of dit brandveilig is aangezien de spoelen erg warm kunnen worden, tot 260graden heb ik me laten vertellen. Anders snij ik wel stukjes zwartwit folie weg op de plaats van ophanging. Ben erg benieuwd hoe de zwartwit folie gaat reflecteren t.o.v. een normale alu reflectorkap.

 

Wordt dit topic nog gevolgd eigenlijk of doe ik het vooral voor mezelf, haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Axkman,

Waar ben je mee bezig? :)

Je gebruikt toch geen plastic als reflectie-materiaal boven een hittebron!

Je vraagt om een brand!

 

Sorry, hoor! maar zoiets geks heb ik nog nooit gehoord, behalve die stommelingen, welke vergeten de beschermingsfolie van de reflector af te halen.

 

Jij bent niet goed bezig!

 

Groetjes

Torsten

 

PS: Kijk maar naar de hits on jouw topic, je wordt wel degelijk gevolgd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja weetje. Het enige probleem wat ik al een beetje aan zie komen is dat door de warmte de folie een beetje gaat vervormen of krullen, en dat is iets wat ik eigenlijk niet wil. Hierom heb ik ook even zitten twijvelen of ik zou verfen of zwartfolie zou gebruiken. Het is als expiriment voorlopig dus verven kan altijd nog. Maar brandgevaar etc is hier in elk geval totaal geen sprake.

 

De buis wordt max 70/80 graden, dit is bij lange niet genoeg om iets tot ontbranding te brengen. Ik ken in elk geval geen stof die al ontbrand bij 70 graden. Dan zijn er nog die spoelen die wel iets warmer worden. Maarja, ik schreef al dat ik rond de bevestiging dan een stukje folie zou wegsnijden, dus dat komt helemaal niet in contact met de folie. En ertussen zit lucht, wat een enorm slechte hitte geleider is. Dus eerlijk gezegd snap ik zo snel niet waarom het een stomme actie zou zijn?

 

Je moet toch wat proberen he, om erachter te komen of het bevalt of niet :)

 

In het geval bij hogedruk lampen geef ik je echter 3 maal toe volledig gelijk. Daar moet je idd niet klooien met kunststof materialen dicht op de lamp. Dat is vragen om moeilijkheden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ola Axkman,

 

Ik geef Torsti gelijk, met plastic werken vlak boven een lichtbron is nooit verstandig, ook niet als men met een fluo lichtbron type werkt......

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Denk dat ik'm gewoon maar ga vernietigen. Of gewoon lekker laten staan zodat ik straks een hoop zaad heb.

 

Pas maar op dat je joint niet ontploft :)

Heb je nog stekken gemaakt voor je de planten in de bloei hebt gedaan?

 

Net naar de growshop geweest waar ze pas over een week stekken hebben, dus heb ik snel wat zaadjes in de grond gegooid. Wat white widow en bubblegum -ben niet voor niets een bubbleblower:)- en bij wijze van experiment ook een Thaise soort, die al meer dan 30 jaar is aangepast aan buiten. Die zal hogere eisen aan het licht stellen vermoed ik en het is interessant om te zien of die het binnen ook goed kan doen.

 

Overigens gaat die Thai natuurlijk niet in hetzelfde hok als die ww en bg.

De resultaten verwacht ik op zijn vroegst pas over 3 maanden, want ik geef planten de tijd en Thai helemaal.

Jij zou hetzelfde kunnen doen met bij voorbeeld purple haze of durban poison, dan geef ik je wel wat zaadjes.

Purple haze is de meest onderschatte wiet die bestaat -hij smaakt geweldig- en dp is ook heel bijzonder.

 

Welke camera moet ik trouwens nemen voor een verslag, zodat ik niet van die slechte foto's krijg als mijn avator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...