Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
TrainWreck

te vroeg naar buiten?

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Eind maart heb ik 5 vrouwelijke zaden (trainwreck) laten ontkiemen en op zolder onder het dakraam en een tl lamp voor laten groeien.

In het begin had ik de tl lamp te hoog hangen dus waren ze gaan strekken.

Lamp lager gehangen,nu gingen ze zich in de breedte ontwikkelen.

 

20 april heb ik de eerste in de volle grond gezet.

Ik weet dat het erg vroeg is maar met de gunstige weersverwachting toch gegokt.

De andere vier staan nog steeds onder tl licht en hebben zich de laatste 2 weken goed ontwikkeld,terwijl die ene in de volle grond bijna stil staat.

 

Had ik beter kunnen wachten?

Of heeft deze straks toch een voorsprong omdat ie al goed geworteld is?

 

Wie het weet mag het zeggen..

 

gr. TrainWreck

Share this post


Link to post
Share on other sites

een plant kan pas actief worden als de bodemtemperatuur aan de 17 graden komt, gemiddeld is het buiten nog erg koud voor je dametje. er zijn snoeren te koop die als verwarming werken in de grond na ingraven, oa voor in een kas etc. als je echt per sé naar buiten wil.

 

half mei is de tijd om buiten je plantjes neer te zetten, maar pas op, tot in juni kan het nog eens flink vriezen aan de grond.

 

suuk6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht al dat het te vroeg was maar kon niet wachten.

Hij groeit nog wel maar niet zo snel als de rest, maar hij krijgt al wel een dikke stam.

Waait ie in ieder geval niet zo snel om!

volgend jaar toch maar een paar weekjes wachten.

 

Thanks anyway Digibetic :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, ik weet dat het kriebelt maar dat kun je opvangen. ook als je vroeg wil beginnen kan dat. evt binnen voortrekken onder een tl of spaarlamp. als je dan een kleine kas(je)(1x0.5x0.4) hebt kunnen ze overdag lekker naar buiten, 's avonds kunnen ze nog voor een paar uur onder de tl en beschut tegen koude nachten. zo kun je wel 4 tot 6 weken eerder beginnen te hobbyen. maar een flinke nachtvorst kan je plant vernietigen zo in de open lucht. maar zet je er een tunneltje of ander soort bouwsel omheen 's nachts gaat het weer prima. van een paar bamboestokken, een rol vershoudfolie en wat plakbandjes is snel en makkelijk een pyramide te maken die perfect als anti-vorst en tevens kweekkas werkt, vastzetten met een haring. het voordeel van dit alles is dat de relatief kleine plantjes in bv 4 tot 6 liter potten nog altijd verplaatsbaar zijn en je er nog mee kan doen wat je maar wil. maar als ze de volle grond in gaan zo na half mei dan staat er wel iets wat immens groot kan worden. hou je het verder in (grotere) potten heb je ook de mogelijkheid vervroegd te gaan bloeien midden in de zomer als de zon op een hoogtepunt zit. voor de meeste soorten begint de natuurlijke buitenbloei zo tussen 10 en 20 augustus, ligt ook aan het weer van dat moment, knallende zon of dagenlang grijs weer...

 

zo heb ik een paar lowrider#1 staan, de zaadjes heb ik 11 april in de keukenrol gelegd en 2 dagen later in klein potje zaai en stekgrond en staan al een week in de uiteindelijke grond , ...en het is al zo'n lekker weer geweest voor ze maar 's nachts de schuur in waar het lang niet zo koud is. zo blijft ook de temperatuur van 'de grond' gemiddeld ook hoger waardoor ze overdag buiten in de zon sneller op 'werk-temperatuur' komen. een plantje in een kluit van 9 graden zal niet echt lekker gaan

 

suuk6!

 

ps, die nu in de volle grond staat beschermen als er vorst komt, ben geduldig want dat komt uiteindelijk helemaal goed, zal wel een jetser worden!.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb precies het zelfde gehad, staat nuttige info hier, dankjewel. Heb een plantje buiten gezet 2/3 weken geleden en groeit dus tergend langzaam. Dat wordt binnenzetten savonds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx voor de reacties,

 

ik had hem inderdaad al onder een tl lamp voor laten groeien.

er staan nu nog 4 planten onder de tl1(x18watt!!en wat aluminiumfolie) maar ze beginnen nu te groot te worden want de onderste bladeren krijgen te weinig licht.

Maar ze staan onder het dakraam dus ze profiteren ook een paar uur per dag van het directe zonlicht.

En bij mooi weer zet ik ze de hele dag buiten in het zonnetje.

Een gaat er uiteindelijk de volle grond in en 2 in potten en gaan in juni ofzo al de bloei in door ze 's avonds in de verduisterde schuur te zetten.

Vorig jaar ook gedaan met 2 white widows en was echt topkwaliteit! compacte bikkelharde topjes en knetterstoned. Bijna binnenwiet!

Helaas maar 70 gram van 2 plantjes maar wel genieten. verse groente uit eigen tuin!! :D

De 2 planten in de volle grond laat ik denk ik gewoon op de natuurlijke weg bloeien voor de nodige onzen.

De vijfde ga ik ruilen tegen 2stekjes die ik ook in potten buiten zet en verduister.

 

Nu maar hopen op een mooie zomer...

 

Laterz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey TrainWreck,ja,verduisteren staat bijna gelijk aan binnen :D

succes :rofl

 

grtz pelske

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook al 2 platen in volle grond staan voor 2 weken.

Maar het weer is hier wel prima (België).

 

Je moet er ook wel bijnemen dat als je uw plantje in volle grond plant

het wel enige tijd duurt voor ze weer beginnen te groeien omdat de plant

zijn wortelen eerst moet zetten en uitbreiden. Eens de wortels uitgebreid zijn zal de plant terug zichtbaar

sneller groeien en veel sneller dan uw potplanten!

 

Geef het maar wat tijd zou ik zeggen.

Hangt er ook vanaf wat voor weer er voorspelt word!

Hier is het de laaste dagen snik heet.

 

Grtz Roy

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_21740_7737_1079074.jpg

 

 

Hallo mensen,

 

hierbij een foto van de trainwreck zaailing die op 20 april al in de volle grond stond.

Is de laatste tijd flink gegroeid en begint nu echt een dikke stam te krijgen.

 

Het kan dus weinig kwaad om planten vroeg naar buiten te doen, zolang het maar niet te hard vriest.

Bij lichte vorst of kans op vorst heb ik er een doos en een deken overheen gedaan

 

gr. TrainWreck

Share this post


Link to post
Share on other sites

het voordeel van tóch buiten laten staan is dat het wel een erg harde plant wordt :rolleyes: - gezond en kan tegen een stootje. Vaak dikke stammen en uiteindelijk een heel mooi wortelstelsel. Vorig jaar vanaf februari al plantjes buiten gehad, ijs, hagel, sneeuw, vorst, alles hebben ze overleefd (wel gedeeltelijk onder een afdakje!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf februari?

Maar dan krijgen ze toch te weinig lichturen en schieten in de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ligt een beetje aan de soort maar met zo'n koude grond en weinig zon en warmte groeien ze maar heel langzaam en verlengen ze hun jeugd een beetje :rolleyes: De Killa Queen ging nét in bloei maar is inmiddels aan het regenereren omdat ze nu wel voldoende licht krijgt. Ik kan kiezen nu om de bloei door te zetten door te verduisteren bijvoorbeeld maar kan ook nog wat langer wachten tot de zon wat harder schijnt om af te bloeien :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat zullen nu dan wel flinke struiken zijn dan!! B)

Bij mij gaat hij ook al richting een meter..

Wat is de beste tijd om mijn planten te toppen? aan het eind van de groei of juist heel vroeg

Hij mag in principe een meter of 2 hoog worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_21740_7737_1322305.jpg

 

 

Even een tussenstand

Zoals te zien groeit ze als kool!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...