Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kenny

Kan muziek oneindig complex zijn?

Recommended Posts

Een rapliedje bestaat uit een beat met een stem eronder.

Rock bestaatuit een klein aantal instrumenten en een zanger, evenals vele andere soorten muziek.

Klassiek bestaat vaak uit orkesten van vele mensen. maar er zijn er echter ook maar zo'n 200 in een orkest.

 

Zou het in theorie mogelijk zijn dat muziek oneindig complex is? Dat het dus ook als we maar creatief genoeg zijn 5 miljard mensen samen zouden kunnen laten spelen zonder dat er disharmonie optreed? Of is er een einde aan het aantal geluiden dat met elkaar valt te resoneren?

 

Ikzelf geloof dat er inderdaad zoiets als een oneindig muziekstuk kan bestaan.

Wat is jullie mening hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk hetzelfde, want als je nog maar met 3 verschillende beats werkt kan je de volgorde aleen al oneindig veranderen, ik denk wel dat een van de criteria is dat er een bepaald ritme is want anders krijg je een mix van onsamenhorende tonen en heb je geen muziek meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

muziek is een aaneenschakeling van klanken, als kunst, voor het genot van de mens en/of om op te dansen. Theoretisch zal het dus ook oneindig kunnen zijn, want voor ieder mens is kunst anders....... net als de omschrijving van genot.

(om maar te zwijgen over hoe (en waarop) sommige mensen dansen :wink: )

 

Je geeft nu eigenlijk zelf de grens van een paar 100 aan, maar als ze hand in hand zingen in de kuip, is het toch ook altijd een genot om te horen (en meestal een paar duizend man).

En vervolgens heb je natuurlijk nog het nederlands voetbal (de leeuw in zn hempie), het volkslied (olympische spelen) en natuurlijk het meezingen bij grote concerten.

 

Muziek wordt dus momenteel al soms door duizenden gelijktijdig gemaakt,

door meer personen zal dus ook wel mogelijk moeten zijn lijkt mij, probleem zal het dan alleen meer in het organiseren ervan zitten dan in de werkelijke uitvoering. Moet toch ook vast wel iets over in staan in het guiness book of records :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

ik denk ook dat de stijl van muziek waarnaar je luisterd een deel van je karakter reflecteerd, zingen is bijna altijd wijs(alhoewel het ook supervals kan zijn) het creert een gevoel van samen zijn als je in groep bent en als je alleen naar muziek luisterd en je luisterd naar de teksten kan je er vele waarden uithalen die je helpen in de zoektocht naar jezelf en naar je persoonlijkheid. het rare ervan vindt ik wel dat veel mensen om de zoveel maanden van muziekstijl veranderen. wat wil dit dan zeggen? dat ze geen vaste persoonlijkheid hebben? waarschijnlijk niet maar toch vraag ik het me nog af. :?: :?: .zou het nu iets te maken hebben met persoonlijkheid en karakter of reflecteerd het gewoon wie je zelf wil zijn(en niet wie je bent) mijn visie op dit onderwerp kan verschillen van dat van een ander. dus als je het niet eens bent met mijn visie, zet het in een berichtje :roll:

green greetingzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

eh... theoretisch zou het moeten kunnen.. Cesar Zuiderwijk heeft i.i.g. een keer met 1000 drummers tegelijk gespeeld in de haven van Rotterdam. Er zijn wel wat praktische problemen om 5 miljard mensen tegelijk te laten spelen:

 

- Tijdzones (sommige mensen zouden om 03.00 op moeten staan om te gaan spelen)

- Organisatie en distributie van bladmuziek

- Disharmonie... in het westen heersen er andere opvattingen over wat vals is dan in het oosten...ook qua tempo/maatvoering zijn er nogal verschillen

- Wenselijkheid: mensen maken muziek met elkaar omdat ze dat willen, of leuk vinden om te doen. De kans dat die 5 miljard allemaal mee wíllen doen lijkt me klein. En stel ze wíllen allemaal mee doen, dan zit je ook nog met het:

- verschil in niveau. Doen we een liedje als vader jacob (en dan in canon met 5 miljard, da's cool ;-) ) Of gaan we gelijk aan de slag emt Schönberg ofzo, waarbij een deel al af moet haken omdat het niveau van het gespeelde/ te spelen stuk te hoog is.

 

Daarbij zit je met het probleem dat de oppervlakte waarom je speelt eigenlijk releatief klein moet zijn, wil je alles kunnen horen. Het is neit mogelijk om bijv. in CHina zoveel geluid te produceren, dat wij het hier zouden horen. Wat evenwel nodig is voor het samenspelen, je moet kunnen horen wat de ander doet (of gaan we een liedje van de jostiband spelen?).

 

Dus, het zit er niet in, helaas..

 

(En voor wie dan maar 3 mensen tegelijk wil hporen spelen: ik speel zaterdag emt mijn bandje Zork in JC Ex-Voto in Voorhout. Zie http://www.zorkaanmevork.nl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muziek kan eindeloos complex zijn, maar niet omdat je met 5 miljard mensen samen muziek maakt... Ik toon het aan adhv het alfabet: je kunt met de 26 letters uit ons alfabet woorden maken, doch geen eindeloos aantal woorden. Je kunt met die woorden geen eindeloos aantal zinnen maken. W'rom niet? Tuurlijk, je kunt er veel maken maar je kunt van iets eindig (26 letters = eindig) niet iets oneindigs maken. Net zoals met muziek instrumenten imho

 

Wat wél kan is dmv de taal een eindeloze complexiteit creeëren. Maar dan gaat het om complexe betekenis, waar je altijd en overal een nieuwe betekenis aan kunt geven, al ben ik zo nog niet veel muziek tegen gekomen.... Het probleem is, als je een theorie ontdekt denkt te hebben, dat je daar ofwel afstand van moet kunnen doen en een nieuwe theorie bedenken of voortbouwen op de bestaande idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...