Battlestar Cannabica 0 Posted February 11, 2009 Hallo, Vraagje.. kan ik een schakelkastthermostaat gebruiken als detectie van te hoge temperatuur/brand in mijn hok? Ik ben vooral bang voor kortsluiting aangezien het een beschermklasse bezit van IP20 en het hok vochtig kan zijn. De thermostaat zou wel bovenin het hok komen (veel minder kans op water) en moet ALLES uitschakelen bij een te hoge temperatuur. Iemand die dit gebruikt? Ik kan desnoods wel één gebruiken met een afstandsvoeler maar die kosten drie keer zoveel... Variabele thermostaat 1T.91.0.000.2403 (conrad) conrad linkje Dankt U Quote Share this post Link to post Share on other sites
green-lady 4 Posted February 11, 2009 Dat kan zeker, maar dan wel met een ander thermostaatje. ander thermostaatje (klik) green-lady Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 11, 2009 dat is inderdaad de juiste thermostaat maar daar moet eigenlijk een schakelingetje met een relais en rest schakelaar bij. ook al eens eerder gepubliceerd... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Battlestar Cannabica 0 Posted February 13, 2009 OK bedankt @ Whazzup: ik ging het sowieso gebruiken met een handmatige reset. ik zie dat jij 24v wissel gebruikt als stuurspanning,misschien dat ik dit ook beter doe, het is allesinds een stuk veiliger. @ green-lady: volgens mij kan ik de thermostaat van conrad ook gebruiken, deze dient namelijk om de verwarming te activeren wanneer het te koud is. Dus te koud -> alles mag werken/ te warm-> alles uit. Het ging mij vooral om het gebruik in het hok. Want zo'n thermostaat is gemaakt voor gebruik in een (niet vochtige) schakelkast. (IP20) Groeten BC Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 13, 2009 met 24 volt heb je daar geen last van. Bij een handmatige reset moet je er rekening mee houden dat bij stroomuitval de beveiliging niet automatisch inschakelt. Bovendien bij het inschakelen duurt het 20 minuten voor je lampen aan gaan. Dat is perfect overigens als beveiliging tegen stroomuitval: je lampen blijven 20 minuten uit. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Battlestar Cannabica 0 Posted February 13, 2009 ok whazzup, ik zal er nog over nadenken, Btw, aard jij de secundaire van de transformator? '"De reden waarom de secundaire van de transformator geaard wordt is omdat men anders een IT-net vormt. Twee verliezen, in een IT-net veroorzaakt een gevaar, door de teruglopende stromen via de isolatiefout. Een tweede reden die vroeger vooral van toepassing was, is de kans tot overbrugging, via verliesstromen van de noodstop. Bij een islolatiefout, voor en na is de kans van overbrugging groot." groeten EDIT: las net dat jij geen aardlekschakelaar hebt.... dan heeft het aarden niet veel zin natuurlijk Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 13, 2009 heeft aarde zin zonder aardlekschakelaar? Zeker wel! Bij kortsluiting naar aarde vliegt de stop er ook uit en ik heb uiteraard een aardlekschakelaar op mijn bord zitten. Wat betreft transformatoren en aarde: Volgens mij zit je nu te neuzen in hoogspanning drie-fase netten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Battlestar Cannabica 0 Posted February 13, 2009 Nee hoor, dit is zelfs verplicht voor stuurtransformatoren volgens EN 60204 (machinerichtlijn). Als je bij een niet geaard systeem een aardfout hebt (24V in kortsluiting met aarde) gebeurt er niks want er kan geen stroom vloeien, bij aarding van de massa gaat je stuurspanning eruit op fout bij een aardsluiting van de positieve lijn. zie pag 2, artikel 2.2 samenvatting EN60204 Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 13, 2009 Volgens mij kun je een aardlekfout aan de secundaire kant alleen maar constateren met een aardlekschakelaar aan de secundaire kant. Bij mijn weten worden veiligheidstransformatoren zwevend uitgevoerd. De EN60204 norm geldt toch alleen voor machines? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Battlestar Cannabica 0 Posted February 13, 2009 Veiligheidstranfo's zijn inderaad niet geaard. Maar wij gebruiken de transfo als onderdeel van een stuurkring. Het aarden geldt ook voor gebruik in schakelkasten. Een aardlekschakelaar aan de secundaire kant is ook een mogelijkheid. (maar wel duurder) Tijdens een controle van een EDTC op het bedrijf was dit één van de opmerkingen, nl. dat een recent bijgeplaatste stuurtransformator in een schakelkast niet geaard was aan de secundaire zijde. Weliswaar in Belgie, maar ik denk niet dat NEN1010 en het AREI zoveel verschillen. Groeten Quote Share this post Link to post Share on other sites
green-lady 4 Posted February 23, 2009 Als je de secundaire kant wilt aarden, vanaf welk punt "gooi" je deze aan de aarde dan? Zit jij in de schakel/besturings-techniek @BC? Thanks, green-lady Quote Share this post Link to post Share on other sites