Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LeipdeLeeuw

Schakelbord(je)

Recommended Posts

Heb me lichtelijk verdiept in het zelf maken van een schakelbord.

Kom tot de conclusie dat het wel een hoop gedoe is vooral als je niet zo "sterk "bent met elektra.

Vooral het uitzoeken van de onderdelen levert veel vragen op...

Staat er allemaal wel knip en klaar (dankzij de superduidelijke Stickyz)maar voor dat je alle onderdelen bij elkaar hebt ben je qua prijs niet zo heel ver af van een kant en klaar schakelbord toch?

Wil met een 250 hps lamp gaan kweken in een kast....

Kan ik dan beter een kant en klare schakelkast kopen?BV 2x400 kan ik later altijd nog uitbreiden.(zo ja iemand goed adres voor standaard danwel customschakelbordjes???)

Of loont het wel de moeite om er zelf een te maken qua prijs?(dan geen 2x400 maar 1x 250)

 

Vriendelijk gegroet

Share this post


Link to post
Share on other sites

als elektriciteits leek zou ik altijd een kant en klaar schakelklokje met relais kopen !!!

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een schakelbordje veilig maken is opzich niet zo heel moeilijk, zorgen dat het er een beetje fatsoenlijk uit ziet vaak moeilijker...

 

Zo wil ik zelf bij vernieuwing aan de systeemkastjes 1 draad in, één uit... Nou ja, ongeveer...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou een leek ben ik ook weer niet(al doende leert me) maar zat een beetje met de materialen te klooien.

Wat is bijvoorbeeld een goede relais?heb je die ook in verschillende amperes?wat zou dan een goede zijn voor een 250hps+kacheltje?

In de sticky stond:automatische zekering 8 amp, c karakterestiek dus FF googelen maar vond er geen een!?

16amp wel maar geen 8.....

En zo was ik aan het zoeken dus dacht ik misschien beter om er meteen een kant en klaar te kopen.

Maar zelfbouw is wel leuker(maar minder veilig lijkt mij)en goedkoper?

 

Anyway Thx for the Reply's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een schakelkastje koopt besef dan dat een goede klok al pak hem beet 30 - 35 euro kost en een goed relais ook. Dan kun je je voorstellen dat je voor 50 euro, inclusief kastje, snoeren en stopcontacten, niet zo ontzettend goede kwaliteit in huis haalt. Goedkoop is duurkoop. Maar ja, de gemiddelde kweker wil er niet te veel aan uitgeven. Een mooi kastje met ruimte voor voldoende stopcontacten, din rail, IP54 en wartels kost al snel 50 - 75 euro zonder nog maar één onderdeel er in.

 

Ga bij het kopen van een custom schakelbord niet over één nacht ijs en koop geen goedkope chinese troep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed advies Whazzup....Als je het doet moet je het goed doen

 

Zat al te kijken naar een relaiskast voor 2x400 van 55 pleuro....NIET doen dus!

Maar eh weet je een shop die goede kwaliteit levert en tevens custombord/kastjes maakt?

Of reklame verboden?

 

Thx & Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, regeren is vooruit zien moet je maar denken. steek je licht eens op bij vekto.nl, maar er zijn vast nog heel veel andere goede leveranciers. Ik heb ook wel vertrouwen in wat Elf electro doet, gebruiken gewoon kwalitatief goede materialen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zat op internet te zoeken naar relais en weet me te herinneren dat ABB een goede was.

Heb deze gevonden.....http://www.elektroonline.nl/extern/merk/http://www.abbconnect.nl/pdm/artlink.asp?id=1SBL141001R8001&results=true

(Sorry linkt werkt niet)

 

Iemand ervaring met dit Relais?

En of dit Uberhaupt een goede is?

 

Thxs

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep! dat zijn ze, de echte! Worden veel in de tuinbouw gebruikt ook. Lees de nieuwe essensie maar eens :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...