Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Joe Pottoe

Bladproblemen

Recommended Posts

Hey,

 

Ik heb een bladprobleem bij mijn eerste kweek

 

Binnenkweek in een 100% original Homebox Small (80x80x160)

Soortje: Black Jack

Week Bloei / Groei : 3 weken in bloei (8 weken oud)

Zaaiing of stekje: zaailing

Medium(aarde/mapito enz): aarde (growshopmengeling)

pH van het medium : geen idee maar water wordt wel afgezuurd tot circa pH 6

EC van het medium : geen idee

Temperatuur : dag 23° a 27°, nacht 16° a 18°

Luchtvochtigheid : 24% - 45%

 

De grote bladeren van de planten zijn helemaal aan het vergelen en bij 1 plant zitten er ook kleine uitgedroogde plekjes op enkele van de vergeelde bladeren. Onderaan zijn al verschillende bladeren die volledig vergeeld waren afgestorven (opgekruld en uitgedroogd)

Het is al een tijdje bezig maar in het begin waren het enkel de onderste bladeren, dus ik dacht dat het door lichtgebrek kwam. Maar ondertussen beginnen er ook bladeren bovenin te vergelen.

Ik heb al rondgekeken op het forum op zoek naar de oorzaak maar ik twijfel nog vandaar deze post.

Zelf dacht ik overbewatering en geef daarom al ruim een week maar 1 keer per 2 dagen water (steeds met voeding), ik geef al een hele tijd alleen water langs onderen vanwege enkele vliegjes in de tent en ondertussen is de aarde vanboven in de potten kurkdroog. Kan dit kwaad?

Een andere eventuele oorzaak zou misschien een magnesium (of ander) tekort kunnen zijn, maar zoals ik al zei ben ik helemaal niet zeker. Ik gebruik bionova grondmix en pk13-14 als voeding, maar nog niet de volledige dosis, ben deze nog langzaam aan het opbouwen.

 

Hier de foto's, hopelijk duidelijk genoeg om een diagnose te kunnen stellen :

 

gallery_20321_6961_1554586.jpg

 

gallery_20321_6961_1136869.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een kleine update :

 

De bladeren gaan langzaam door met vergelen. Het zijn vooral de grote bladeren die rechtstreeks van de stam aftakken onderaan de planten en hier en daar ook bovenin, die vergelen en verschrompelen. Ook sommige van de kleinere blaadjes op de zijtakken ondergaan hetzelfde lot. Vandaag weer ongeveer 8 bladeren per plant gesnoeid.

Ze krijgen nog steeds enkel langs onder water, om de andere dag. Vandaag 2 liter + 8ml bionova grondmix (groei) + 1,8 ml bionova pk13+14 (bloei) verspreid over de 3 planten. De dosis heb ik deze week langzaam opgevoerd en is nu bijna 100% van wat er op de flessen staat.

 

Maar er is ook goed nieuws! :) Er zijn voorlopig geen nieuwe roestplekjes bijgekomen op de bovenste vergeelde bladeren en ze bloeien ook nog lekker door. De blaadjes rond de toppen zien er nog groen uit hoewel sommige nogal lichtgroen.

Ook begint de grootste plant vervaarlijk dicht bij de lamp te komen en die kan niet meer hoger(+- 20cm, 400 Watt), deze plant is nu 85cm er is ongeveer nog 5cm bijgekomen sinds mijn vorige post :) Spijtig dat ik niet weet welke soort het juist is want deze plant is groter dan de beide Black Jacks en heeft dikkere toppen en veel meer witte haartjes. De Black Jacks hebber wel meer zijtakken met elk een leuk topje en alle toppen zijn al erg mooi bedekt met THC-kristalletjes, terwijl de onbekende plant nog maar pas lijkt te beginnen met de aanmaak ervan.

 

Ik hoop dat ik ze alledrie lang genoeg in leven kan houden zodat ze volledig kunnen uitbloeien en een leuke eerste oogst worden, maar ik maak me eerlijkgezegd toch een beetje zorgen met al die gele bladeren. :D

Het is niet de bedoeling om hier een kweekverslag van te maken (ga ik met 2de kweek wel proberen vanaf het begin dan) maar om de evolutie van het probleem te laten zien. Hoe meer foto's en info, hoe meer kans dat iemand iets herkent en kan helpen, juist? Alle tips zijn meer dan welkom :D

 

Enfin, genoeg gezeverd tijd voor wat illustraties

gallery_20321_6961_1542131.jpg

gallery_20321_6961_1809647.jpg

gallery_20321_6961_2407840.jpg

gallery_20321_6961_1404219.jpg

Blooming Black Jack (oei, heeft het gesneeuwd in de tent?)

gallery_20321_6961_1926540.jpg

Onbekende soort

gallery_20321_6961_1824159.jpg

Groepsfoto :D

gallery_20321_6961_1758557.jpg

 

Tot de volgende update

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft alleen de hoeveelheid voeding aan, meet je ook je ec van water+voeding?

Verder is pk13-14 niet geschikt om de gehele bloei als voeding te dienen.(als ik goed ben ingelicht)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt voor de reactie :D

Nee de EC meet ik niet wegens geen meter.

Dit komt van de officiële Bionova website : "BN P-K 13+14 Dosering 1e week bloei : 25 ml./100 liter 2e week bloei : 75 ml./100 liter 3e week bloei : 100 ml./100 liter 4e week bloei tot oogst maximaal 125 ml./100 liter."

Ze krijgen pas sinds de 2de week bloei voeding (groei+bloei) begonnen met kleine dosis. Daarvoor kregen ze gewoon kraantjeswater afgezuurd tot +- pH 6.

Pas sinds de derde week bloei krijgen ze elke waterbeurt groei+bloei voeding mee(1 x per 2 dagen), langzaam aan heb ik de dosis opgevoerd tot het maximum van wat er op de fles en site staat. De vierde week bloei zit er nu bijna op, ze moeten dus minstens nog een week of 4 staan en ik ben van plan om nog minstens 2 weken deze volledige dosis groei+bloeimiddel aan te houden. Of is het aangeraden om kalmer aan te doen met de voeding en bvb. 1 x per 2 waterbeurten (dus 1 x per 4 dagen) gewoon water te geven en de andere beurt met voeding?

"pk13-14 niet geschikt om de gehele bloei te dienen" bedoel je daarmee niet geschikt voor de eerste en de laatste week van de bloei?

Edited by Joe Pottoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bladvoeding geven stikstof met wellicht beetje bitterzout en uitvloeier. Geven met licht uit en op je ec letten.

Ziet er wat mij betreft uit als stikstofgebrek en evt magnesium.

 

gr

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat je plant zo groot is verbruikt hij ook veel voeding.

 

Ik zou zeggen, volgende keer vanaf begin meer stikstof meegeven.

 

Voor nu, meer bloeivoeding geven. Uiteraard jammer dat je geen EC meter hebt, maar meer dan je voorheen gaf.

 

Succes

 

P.S beter om pk13-14 pas vanaf week 5 mee te geven. Laat BN voor deze ene keer maar ff lullen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties. :D

Bladvoeding lijkt me eerder iets voor de volgende kweek want heb hier op het forum gelezen om dit enkel te doen tijdens de groei en eerste weken bloei. Ik vermoed dat dit is omdat - eenmaal de toppen zich ontwikkelen - benevelen het risico op rot verhoogt. Maar zeker een nuttige tip die ik de volgende keer ga uitproberen om latere stikstof en Mg tekorten tegen te gaan.

De 4de week bloei zit er nu bijna op en ik zal vanaf week 5 de dosis pk13-14 nog wat opvoeren en bij de volgende kweek wat langer wachten vooraleer ik pk13-14 geef.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door nog meer PK13/14 te geven zullen je bladeren er niet groener van worden. Je moet BLOEIvoeding doseren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je BLOEIvoeding doseren? Ik geef uiteraard niet alleen pk 13-14 maar steeds in combinatie met BN grondmix.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt want in plaats dat de gele bladeren terug groen worden blijft de vergeling gewoon langzaam doorgaan en vertonen de bovenste blaadjes (die uit de toppen komen) verbande puntjes. Dus geef ik nu terug iets minder (100% ipv 125%), beter te weinig dan teveel voeding.

Ik vrees dat het tekort dat de dames hebben al te lang duurt en ondetussen te groot is. Stikstofgebrek is misschien te wijten aan gebrekkige luchtverversing als het een Mg tekort is heb ik geen idee vanwaar het komt. De kweektent staat in een afgesloten kamer en de lucht van de uitlaat wordt gewoon de kamer ingeblazen. In de zomer kan er wel een raam open om dan deze lucht via een buis naar buiten af te voeren maar daar is het nu veel te koud voor.

Ze moeten nu nog 3 weken staan en ik hoop van harte dat ze dat halen. Ze zijn nu wel al zo goed als al hun grote fanleaves kwijt en ook de kleintjes aan de zijtakken verschrompelen langzaam 1 voor 1. Al bij al blijft er gelukkig nog wel een (licht)groen bladerdek over, ze zijn dus nog niet volledig kaal *oef* maar kijk zelf maar :

 

Black Jack1 (+-50cm) lijkt erop als deze eerder gestopt is met groeien en sneller met de bloei. Meeste kristallen en bruine haartjes bij deze plant.

gallery_20321_6961_871693.jpg

gallery_20321_6961_1510186.jpg

Deze plant (+-95cm) lijkt er het ergst aan toe maar bleef desondanks toch het langst groeien, maar zal wel eerder zijn omdat het een andere (onbekende) soort is.

gallery_20321_6961_1309864.jpg

Black Jack2 (+-76cm) : close up op de bladeren waaraan goed te zien is hoe het vergelen begint. Deze plant heeft het minste last en tot nu toe nog de meeste groene bladeren.

gallery_20321_6961_996986.jpg

Om af te sluiten een groepsfoto, spijtiggenoeg komen de toppen niet zo goed in beeld maar zo krijgen jullie tenminste een idee hoe het geheel eruit ziet.

gallery_20321_6961_402023.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een tekort wat zich onderin uit. Als je je toppen niet onderspuit kun je heus op je bladeren wel bladvoeding geven hoor.

 

Ik zou stikstof geven met een beetje bitterzout (magnesium)

Alleen koop een ec metertje want je wil je plantjes niet slopen met je bladvoeding.

 

Je kan ook gewoon op de wortels gieten (watergeven) maar ook dan ec meten.

 

gr

WV

 

PS: bioplogische voeding werkt niet zo snel dus koop een flesje minerale stikstof. Zonder meter kun je met de gebruiksaanwijzing ook al een eind komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel water geef je je planten ? Geef ze eens wat minder water, als je ze veel geeft althans. Ik had de afgelopen 2 rondes iets wat hier vrij veel op gelijkt en overbewatering was mijn probleem (door drainagegebrek).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal proberen om bladvoeding te geven en eventueel minerale voeding ipv biologische.

Overbewatering kan het volgens mij niet (meer) zijn, misschien wel in het begin maar ik geef nu al enkele weken alleen langs onder water. 1 keer om de 2 dagen 2 liter verdeeld over 3 planten en in minder dan 10 minuten zijn de schoteltjes weer zo goed als leeg. De aarde bovenaan in de potten is dan ook kurkdroog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update :

Ze hebben daarnet en eergisteren enkel afgezuurd water gehad, de gewoonlijke dosis maar wel langs boven gegoten deze keer. Toch al een tijdje geen vliegjes meer gezien nu en misschien helpt het om de e.c. naar beneden te halen (heb geen meter maar wel een donkerbruin vermoeden dat deze veel te hoog is door kalkrijk leidingwater + voeding).

Er zijn nu al bruine haartjes te zien bij alledrie maar de grootste zijn stam begint wel te vergelen. Ik ga ze nog 2 weken en een half proberen te laten afrijpen, vanaf overmorgen nog 1 week voeding (halve dosis om veilig te spelen) en daarna alleen nog water maar telkens maar een halve liter meer per plant.

Dan volgende ronde proberen beter te doen met bladvoeding meer verluchting en minder water, al veel geleerd van deze allereerste keer en zonder dit forum was ik waarschijnlijk nooit zover geraakt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te weinig voeding ..ze staan in een klein potje vergeleken bij de grote van de planten...daar zit geen voeding meer in.

En als het een ph probleem zou zijn ,door teveel kalk (wat de ph omhoog brengt) of door een te lage ph zou je paarste stelen moeten zien

ik zie geen paarse stelen!!.. dus zal het geen ph probleem zijn ,maar een voedings probleem ..teveel water geloof ik ook niet in

omdat ze al zo groot zijn zuigen ze al het vocht er in 2 dagen wel uit .. dus zullen ze niet gauw te nat staan.

 

 

Suc6

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rode steeltjes zijn er helaas wel, niet allemaal gelukkig maar wel bij de bladeren die afsterven.

Nog enkele foto's ter illustratie :

gallery_20321_6961_682416.jpg

gallery_20321_6961_612264.jpg

De vergelende stam:

gallery_20321_6961_1964065.jpg

gallery_20321_6961_1491168.jpg

More green pron:

gallery_20321_6961_2531658.jpg

Groepsfoto:

gallery_20321_6961_2466296.jpg

and last but not least, proudly presenting : The Green Giraffe

gallery_20321_6961_743458.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bionova grondmix is grondmix. Geen bloei voeding.

Alsmaar PK geven helpt niet als je de andere elementen niet geeft.

 

Wat ik zie is een zeer onevenwichtige voeding waar zeker de Stikstof ontbreekt.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep paarse steeljes aan de bladeren die aan het afsterven zijn ...maar geen stelen van de plant zelf .. de pennen zegmaar.

Ik hou het op te arm qwa voeding en mischien zelfs ook nog wat te droog,als ik inzoom op je potten zie ik dat je aarde van de randen afstaat.

 

3 dingen zijn er aan de hand,ik zet ze van erg naar minder erg:

 

1 te weinig voeding....meer voeden

2 te droog....haal zo een meter het kan je helpen ...Ubbink grond-vochtmeter 7.00EUR

http://images.google.nl/images?um=1&hl...chtmeter+ubbink

3 te kleine potten,wortels zijn beperkt..eerder in de bloei of grotere potten nemen.of nog beter maak er de volgende keer een tuin in.

 

PH verhaal geloof ik nog steeds niet in !

 

 

 

Suc6 !

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je ermee redden hoor ,gewoon zoveel water erop gooien dat de naald kompleet naar rechts uitslaat en pas weer geven zodra ie in het rooie komt.

het hangt er ook een beetje vanaf hoe snel ze dat vocht opnemen ..als de pot alweer na 3 tot 4 dagen droog staat...

Heb er tig versleten voor de komst van die tensio meters .. maar idd een tensio meter zal beter zijn...

 

Grz

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een update :

De planten zijn min of meer stabiel gebleven en komende dinsdag hebben ze er de volle 8 weken bloei opzitten. :specool

De vergeling is niet gestopt maar ook zeker niet versneld (eerder een beetje vertraagd), ze zijn dus nog wel wat blaadjes kwijt maar zoals ik had gehoopt nog niet volledig kaal geworden. :wacko: Ze hebben afgelopen zondag de laatste keer voeding gekregen en sindsdien alleen nog maar water. Disndag worden ze omgehakt en zodra de tent leeg is begin ik met volle moed aan een tweede ronde. :smoke

Enkele van jullie reacties hebben me wel aan het denken gezet en nu heb ik nog enkele vraagjes voor de volgende ronde:

 

"Te weinig voeding ..ze staan in een klein potje vergeleken bij de grote van de planten...daar zit geen voeding meer in."

 

Ze hebben inderdaad iets langer voorgegroeid dan oorspronkelijk gepland. Ik kan deze redenering wel volgen alleen vind ik het vreemd dat de plant die het kleinst is gebleven, meer last lijkt te hebben en meer bladeren verliest dan de grotere Black Jack. De allergrootste van de 3 is wel die met de vergelende stam dus deze volgt dan weer wel deze redenering. Volgende ronde gaan de zaadjes alvast meteen in 11l potten zodat ik niet meer hoef te verpotten (was reden voor lange voorgroei deze keer) en max. 3 weken voorgroei.

 

 

"Bionova grondmix is grondmix. Geen bloei voeding.

Alsmaar PK geven helpt niet als je de andere elementen niet geeft.

 

Wat ik zie is een zeer onevenwichtige voeding waar zeker de Stikstof ontbreekt."

 

Voor volgende ronde heb ik alvast N27% van Bionova bijgekocht om zowel af en toe als extra met het voedingswater mee te geven en ook om als bladvoeding te gaan gebruiken. Dus dan beschik ik over het volgende : BN Grondmix (supermix), BN N 27%, BN P-K 13+14 (+nog wat bitterzout gaan halen voor bij de bladvoeding), dit moet toch de lading volledig dekken dacht ik? Of is het aangeraden om nog een ander groei- en bloeimiddel toe te voegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...