Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Missy

Hygro Meter

Recommended Posts

Welke heb jij? Hoe duur was ie?

 

Ben op zoek naar een hygrometer, maar er is zoveel keus.

Barst los! :D Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo een gewoon wit thermo-hygro metertje van 10 euro is zeer onbetrouwbaar

deze van conrad is wel een goeie en ga ik zelf ook aanschaffen...

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij het kopiëren van conrad artikelen moet je op de pagina zelf de directe productlink copiëren: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122138

 

122138_BB_00_FB.EPS.jpg

Dit is een uitstekende en vooral ook, nauwkeurige meter (ijkbaar zelfs). Er is al een topic hierover overigens. Kijk uit met die lidl dingen en zo, die wijken echt zoveel af! Een goede thermo/hygrometer is kostbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij mij zijn ze 15,23 icl. LINK

dat is dus zoon onbetrouwbaar goedkopieding eh ...

je zou beter die conrad meter verkopen in je shop...

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik heb er al honderden verkocht en nooit geen 1 klacht over gehad jij bent de eerste die ik er over hoor.........

Maar je hebt mijn aandacht wat is er mee dan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er 4 en als ik ze naast elkaar leg geven ze alle een heel andere waarde aan!!

en dan heb ik het niet over een beetje verschil :rofl

minstens 5 graden en 20%lv per toestel

 

je kan hier trouwens genoeg mensen vinden die dit ook getest hebben met het zelfde resultaat...

 

ik gebruik nu een alcohol thermometers van bij de apotheker

nog geen 5 euro per stuk en als ik deze na 1 jaar naast elkaar leg geven ze nog altijd allen juist hetzelfde aan!!

alleen geven ze geen lv aan en daarom ga ik waarschijnlijk alsnog de conrad meter aanschaffen..

 

zal hieronder een fototje van zoon alcohol thermometer plaatsen (alcohol en geen kwik want dat is giftig :P )

deze zijn ook erg handig omdat je ze direct in het licht kan hangen!!

de voelcel van de thermometer zit al achter een bruin plastiek kapje... (zelf getest en het klopt!)

 

de alcohol thermometer naast een elek. high accuracy thermometer

die ik tussen de rommel voor het containerpark van mijn vader gevonden heb B)

gallery_10151_4708_1602012.jpg

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze :

 

http://www.vitalitools.nl/nl/oregon_scientific/bar800k.php

 

met daarbij nog eens 3 extra sensoren op afstand te bekijken.ook hygro

 

150 euries voor iets wat een afwijking kan hebben tussen 0 en 25 procent zoals in het boekje ergens ver weg staat.

 

Rotzooi dus , maar wat nu wel een alternatief is ,liefst op afstand maal een keer of 3 .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een interessant stukje op het internet gevonden over de hygrometer.

De hygrometer & kanariekweek. :P

Het belang van de hygrometer W.v.Gils

 

Bij de meeste kanarie kwekers komt men deze hygrometer zonder twijfel tegen in het kweekhok zij zijn er zich terdege van bewust hoe belangrijk dit apparaatje is voor een succes volle kweek .Maar menig kweker onderschat de waarde van deze meter .En beseffen niet dat een goede kweek afhangt van een goede constante vochtigheid graad .

 

De Hygrometer

 

Een zwitser horeca benedict desausure ontdekte omstreeks 1783 dat een ontvet mensenhaar langer wordt als de relatieve vochtigheid toeneemt .Deze ontdekking heeft geleid tot de bekende haarhygrometer .De lengte verandering wordt mechanisch overgebracht naar een wijzer ,die de relatieve vochtigheid aangeeft. Zowel een vochtige als een droge atmosfeer wordt bij bepaalde temperaturen als ongenaam ervaren .Bekende begrippen als drukkend,kil en waterkoud ,die moeilijk zijn te defineren ,hebben te maken met een zeer hoge vochtigheid van ongeveer 70 % .Afhankelijk van de weersomstandigheden en de mate van de ventilatie ,kan de vochtigheidsgraad ook binnen huis dagelijks variëren. Aks de verwarming aangaat zal de relatieve vochtigheid in huis afnemen .in Het algemeen wordt in de huiskamer bij een temperatuur van omstreeks 20 graden Celsius een vochtigheidsgraad van 60 a 70 % aangenaam ervaren.

 

De luchtvochtigheid

 

Dat lucht waterdamp bevat zien we meestal pas als het koud wordt en de ramen aanslaan .Koude lucht kan minder waterdamp bevat dan warme lucht en zodra het kouder wordt moet er dus waterdamp uit de lucht verdwijnen .Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een koud raam .waar lucht sterker afkoelt dan elders in de ruimte .De overtollige waterdamp gaat over in druppeltjes (condens) en het raam beslaat. Lucht kan dus een beperkte hoeveelheid waterdamp bevatten ,en die hoeveelheid hangt weer af van de temperatuur. De relatieve vochtigheid geeft aan hoeveel waterdamp de lucht bij de heersende temperatuur bevat ,dus hoe vochtig het is. Een waarde van 100 % wijst op een maximale hoeveelheid waterdamp : de lucht is dan verzadigd. Bij een relatieve vochtigheid van 50% bevat de lucht bij de heersende temperatuur de helft van de maximaal mogelijke hoeveelheid waterdamp.

 

 

De Hygrometer

 

Ik kan me voorstellen dat je wel eens twijfelt of de hygrometer goed is afgesteld ,wil je dit testen ,en ik raad je aan dit een paar maal per jaar te doen neem dan een vochtige doek ,en draai daar de hygrometer in ,laat de hygrometer daar ongeveer een uur inzitten ,als je de hygrometer er uit haalt moet deze een waarde aangeven tussen de 95% .Is dit niet zo dan moet je hem bijstellen . Ik hoop u met dit artikel het nut van de hygrometer te hebben kunnen aantonen ,het is een must in je kweekhok ,en voor de prijs hoef je het echt niet te laten . Succes Wout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond laast een Hygrometer van Barigo op straat.

Hij ziet er nog goed uit.

 

Snap niet hoe iemand zoiets kan verliezen :P ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook nog een leuke hygrometer op het internet gevonden. Zie onderaan dit bereicht.

 

Ik vind het alleen moeilijk om een keuze te maken.

De goedkope hygrometers zijn niet echt nauwkeurig, ze hebben meestal een nauwkeurigheid van +- 5%.

Stel dat ze 7,5-10% (of meer!) afwijken in werkelijkheid, dan heb je er eigenlijk niks aan.

 

De wat duurdere hygrometers zijn nauwkeuriger, maar ook daar hebben ze het altijd over een +- x% afwijking.

Ik vind dat +- zo vaag.

 

Alarm thermo-hygrometer Testo 608 H1

 

img_161.jpg

 

Hygrometer die vochtigheid / dauwpunt / temperatuur meet.

 

* Precisie alarmhygrometer : +- 2 %RV.

* LED knippert wanneer de limietwaarden overschreden worden.

* Weergave van max/min en dauwpuntcalculatie.

* Precisie Testo vochtigheidssensor, stabiel op lange termijn

 

76.50 euro.

 

 

Overigens ook nog een wat goedkopere gevonden, alleen wat minder precies. 3,5%: http://www.labomat.eu/index.php?page=CAT&a...p;codeLangue=nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een thermo/hygro meter van de kijkshop van 2 tientjes en naar mijn weten doet ie het prima

Mocht deze dan wel een keer valse waarden aangeven dan ben ik al weer een beetje op de hoogte

Van wel een goede meter.

 

Grtz Highside

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb er 4 en als ik ze naast elkaar leg geven ze alle een heel andere waarde aan!!

en dan heb ik het niet over een beetje verschil :P

minstens 5 graden en 20%lv per toestel

 

je kan hier trouwens genoeg mensen vinden die dit ook getest hebben met het zelfde resultaat...

 

Inderdaad daar ben ik er 1 van! wat een troep is dat die dingen,15,23 euro teveel zullen we maar zeggen..

 

De LV indicatie van die apparaten zijn nog slechter dan de temp. verschillen onderling,waar de ene 40 % aan gaf, gaf de ander 70 aan,terwijl de derde mij er voor waarschuwde dat kweken in de woestijn niet mogelijk is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ik kan mij vinden in de bovengenoemde irritatie. Nu nog op zoek naar goede kwaliteit. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan heel eenvoudig de luchtvochtigheid vaststellen met een alcohol thermometer

 

psychrometrie, of natte/ droge bol

 

Meet de temperatuur in de kast en schrijf deze op

 

verbind een nat watje of een katoenen sok (veter) aan het alcohol reservoir (schuif het erover heen) hang de thermometer voor een ventilator en wacht enkele minuten

 

de thermometer zal op een lagere stabiele temperatuur komen

 

vul deze temperaturen en de luchtdruk in op deze site

 

http://www.srh.noaa.gov/epz/wxcalc/wetbulb.shtml

 

(kies celsius en millibars, als je de luchtdruk niet weet vul je 1013 in)

 

deze methode is super nauwkeurig, de natte bol thermometer methode is een europese norm voor het meten van luchtvochtigheid

 

de natte bol zal een curve laten zien die eerst zal stijgen vanaf de uitgangstemperatuur, het water. Dit water gaat verdampen en onttrekt energie aan de thermometer, hierdoor geeft deze een lagere temperatuur aan dan de omgeving. zolang de bol nat is zal deze temperatuur stabiel blijven. als de bol droog is zal de temperatuur stijgen tot de omgevingstemperatuur

 

de curve is dan ook zo:

 

_________/

/

 

het stabiele rechte deel is de natte bol temperatuur

 

edit

ik weet het is een half uurtje klooien, maar je weet wel wat de "echte" luchtvochtigheid is

 

meer info, zoek op: psychrometrie/its-90 wet bulb/ wet bulb

 

of wiki

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wet-bulb_temperature

 

edit 2

nu met paint

 

gallery_19122_6364_15097.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
76.50 euro.

 

Voor dat geld koop je 2 goede en nauwkeurige meters bij de conrad, heb ze vandaag ook binnen als het goed is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de mijne van ebay voor nog net geen 10 euro, en ht is echt top kwaliteit, min max temp en hygro natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang heb je ze al?

 

Kan zijn dat die na verloop van tijd steeds onnauwkeuriger worden?

 

Goedkope heb ik ook gehad, maar die zijn ooit een keer verdwenen.

Deden het ook wel goed denk ik, maar dat zegt mijn gevoel en is geen nauwkeurig gemeten feit. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...