Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

My.PP

Tl Lamp Aansluiten Op Ballast?

Recommended Posts

Hallo,

 

Ben bezig met het maken van een tl hokje maar kom er even niet uit.

Ik heb 8 maal 30w complete armaturen gekocht die ik in serie wil aansluiten nou is mijn vraag heb ik dan nog een apparte ballast nodig?

Dacht dat dat niet nodig is en ik alleen nog maar een relais moest kopen :tu

 

Groetjes My.pp

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom een relais of ballast nodig?

 

het schema staat waarschijnlijk op de balastjes van de tl zelf...

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

In het armatuur zit de ballast (wit blokje)

 

een relais is ietwat overdone maar ik heb er ook 1, je weet maar nooit waar alles toe leidt en dan maar meteen goed dacht ik

 

een voordeel van het gebruik van een relais met micro kweken is bijvoorbeeld dat je de fasen volledig kan schakelen (natuurlijk niet de aarde, ik bedoel 0 en fase), zo schakel je de hele installatie stroomvrij

 

als je een gecombineerd relais koopt (zoals ik heb gedaan) dan heb je een relais met twee NO en twee NC poorten, zo kun je bijvoordeeld een verwarming aan laten slaan als de lmapen uit gaan

 

ik heb zelfs nog een tweede relais voormijn volledige schakeling geplaatst een NO NC type schakelend op 4-32 volt, dit is mijn paniek relais, deze schakelt naar open als hij een signaal van 4 -32 volt ontvangt, dat signaal krijgt hij van de doorschakelende brandmelder of de thermische beveiliging (temperatuurgrens)

 

Zo weet ik in ieder geval zeker dat als er brand ontstaat de ventilatoren uitspringen, dat scheelt al

 

de nog aan te schaffen sprinkler zou dan de rest moeten doen (ik heb nieteens lampen :j, ben langzaam aan het opbouwen en overpeinzen :tu )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank u, ik ontdekte zelfs nog een foutje, en het was eveneens slordig om niet te vermelden waar NO en NC voor staan:

 

een NO relais (Normaly Open) schakelt naar dicht bij een signaal

een NC relais (Normaly Closed) schakelt naar open bij een signaal

 

let op het vermogen, de schakelspanning en het aantal aansluitingen en mogelijkheden (je kan een tijdklok twee toestanden laten aangeven een dag en een nacht stopcontact bijvoorbeeld)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mannen,

 

Dat is mooi hoef ik dus geen ballast te kopen, maar een relais ga ik zeker wel aanschaffen :j

 

Jodokus bedankt voor je mooie uitgebreide uitleg ik ben zelf ook langzaam aan het opbouwen in een keer goed en vooral veilig.

 

Toch heb ik nog een vraagje :tu

 

Er staat netjes een schema op de ballast, alleen snap ik hier niet echt veel van

 

gallery_16797_6451_771425.jpg

 

Kan iemand mij hier iets over uitleggen dan ben ik er helemaal uit.

 

Groetjes My.pp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Sorry voor de laatste vraag ben er al uit ik dacht eventjes te moilijk :tu

 

Groetjes My.pp

Share this post


Link to post
Share on other sites

8x30watt Tl's,..........Ik wil niet zeuren, persoonlijk had ik dan een 250watt Hps genomen,......heeft veel meer lumen !!!

 

Waarom wil je de armaturen in serie aansluiten, ipv. parallel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

BigButtBram, Ik heb ze nu ook parallel aangesloten in serie was een kleine misverstand :tu

Ik heb bewust voor de tls gekozen omdat ze minder warmte geven en dus minder hoef af te zuigen(minder geluid) dit hokje komt namelijk in mijn slaapkamer te staan.

 

Groetjes My.pp

Share this post


Link to post
Share on other sites

vergis je niet in de warmte van TL's in een klein hokje, dat kan aardig oplopen!

 

Het is met TL's overigens ook helemaal niet raar om een relais te gebruiken. Miss_J had ook al eens een doorgbrande klok van TL's en zeker minder dan jij nu gaat gebruiken. Een magnetische TL ballast is ook een ballast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello whazzup,

 

Ik ga zeker ook een relais kopen, met de warmte gaat het hoop ik mee vallen anders moet ik toch meer afzuigen.

 

Groetjes My.pp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...