Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

KiLLsWhaTeVeR

Eerste Buitenkweek In Serre En Potten (early Misty)

Recommended Posts

Hierbij dan een kort verslagje van mijn plantjes, met heel veel foto's (voor de liefhebbers).

Ik heb de plaatjes maar even als linkjes geplaatst, had wat moeite om een resize functie te vinden onder bbcode...dus maar even zo..

 

Ik heb de volgende planten staan, dit zijn allemaal planten opgegroeid van zaadjes, zeer laat geplant ook en daarom niet eerder binnen gezet om vroege bloei te maken.

De tijd die ze hadden wou ik ze geven om nog te kunnen groeien.

Nu had ik gerust (maar dat is de wijze les achteraf) een paar plantjes al binnen kunnen zetten.

 

Tevens had ik ze eigenlijk moeten toppen, maar ik heb ze (bijna allemaal) gewoon hun gang laten gaan om gewoon te kijken hoe het groeit zonder dat ik iets eraan doe en wat de verschillen waren tussen groei in de serre, in pot of in de volle grond buiten.

Ik zal even beginnen met een paar oude foto's van de ontkiemende zaadjes: (out of focus alert)

med_gallery_19016_6414_207118.jpg

Foto van ietsjes later:

med_gallery_19016_6414_1178935.jpg

Daarna heb ik even geen foto's van, ben ook niet altijd hier geweest.

Van de 11 zaadjes zijn er uiteindelijk 10 uitgekomen.

Terwijl dit GEEN 99% female seed was... :verrygood

Van de ontkiemende zaadjes heb ik er 3 in de serre in de grond gezet.

Hier zijn de volgende mooie vrouwtjes uitgekomen....

Hier hebben ze net een "douche gehad" en zijn al aardig op weg:

med_gallery_19016_6414_317610.jpg

 

Dan weer een tijdje later:

 

med_gallery_19016_6414_745485.jpg

Dit was vlak voordat de helemaal linker plant, die dus het dichts tegen het dak aan zit, getopt is...eigenlijk veel te laat. i know...

 

Dan nog even het vervolg:

22-8

gallery_19016_6414_698688.jpg

 

Maar toen zag ik dit op de rechterplant:

 

med_gallery_19016_6414_973198.jpg

 

Wat dus duidelijk een geval van meeldauw was maar deze plant (early misty) zou zeer goede weerstand moeten hebben tegen schimmels.

Tot mijn spijt heb ik de planten dus behandeld met anti schimmel middeltje (gelukkig toen nog geen bloei)...

De plant had er aardig last van en het rare was dat alleen de rechter plant hier last van had, hier nog een plaatje:

med_gallery_19016_6414_1072023.jpg

Hierboven is te zien hoe erg de bladeren aangetast waren, zelfs dus aan de onderkant van het blad hechte de schimmel zich op de nerven...

Dan nog een plaatje waar ik de rechter plant (die met de schimmel) nog even heb door laten groeien om te zien of de behandeling toch nog aansloeg, je ziet goed dat hij hier het raampje helemaal uit aan het groeien is.. :wOOt

med_gallery_19016_6414_1075280.jpg

Tja , toen tijdens een jointje en kort overleg toch besloten om het vrouwtje met schimmel weg te halen...

Ja helaas, ze was zo groot, maar ik (en nog paar andere kwekertjes) hadden het idee dat deze plant een zwakte had waardoor hij niet meer van de schimmel zou herstellen.

Ook omdat de andere planten er (nog) geen last van hadden had ik zoiets van verwijderen voordat het spreid...

 

Dus toen waren ze nog maar met hun 2'tjes, dus maar even de plantjes in pot erbij gezet om ze nog wat gezelligheid te bieden.... :o

 

med_gallery_19016_6414_631457.jpg

Nu gaan de andere 2 onder tussen behoorlijk goed en zijn ze druk bezig de lege ruimte op te vullen.

Het enige waar ik me toch wat zorgen om maak is het vormen van paarse blad stengeltjes op de rechter plant (die vroeger in het midden stond).

Ook hangen de vingertjes van het blad wat meer naar beneden , als palm bladeren.. ipv mooi horizontaal... het is waarschijnlijk goed te zien op de volgende foto:

med_gallery_19016_6414_657603.jpg

Hier nog even een verduidelijking van de paarse blad stengeltjes...

med_gallery_19016_6414_12489.jpg

 

Dan nog even een foto'tje van de 2 buiten in de volle grond.

De eerste heeft eerder in een pot gezeten zonder lek gaatjes... dus deze grond werdt veel te zuur door de hoeveelheid vocht onderin.

Deze heb ik toen in de volle grond gezet...

Heeft een paar weken bijgetrokken en een rare vergroeing maar hij mag er zijn...:

med_gallery_19016_6414_509084.jpg

De tweede in de grond heeft erg veel last van dezelfde paarsige stengels, tevens zijn de witte haartjes op de hoofdtop ook wat paarsig aan het worden, evenals de laatste nieuwe blaadjes..(iemand tips!!!)

med_gallery_19016_6414_184656.jpg

Uitvergroting paarsige top:

med_gallery_19016_6414_64997.jpg

 

Dan nog even de rare vergroeing van de plant in de volle grond die dus eerst in de zure pot heeft gezeten:

 

med_gallery_19016_6414_126477.jpg

 

Dan nog even kort wat foto's van de plantjes in pot..

med_gallery_19016_6414_356686.jpg

med_gallery_19016_6414_47872.jpg

 

 

Deze heeft een extra vingertje gemaakt boven het blad, ook hier zijn de paarse stengels weer duidelijk zichtbaar (ik heb geen mogelijkheid om de ph te meten van de grond)

med_gallery_19016_6414_580000.jpg

 

 

Dan wil ik jullie nog even voorstellen aan de derde dame in de pot....

med_gallery_19016_6414_753928.jpg

 

Deze derde dame heeft een tijd een magnesium tekort gehad (tenminste dat denk ik)

 

Heb toen voeding gehaald, alleen magnesium voeding, en de bladeren onderin zijn weer een beetje bij kleur bijgekomen alleen lijkt dat volgens mij niet het enige probleem, al ziet hij er nu wel al heel wat beter uit..

Hier nog een zoom van de onderste bladeren, hier is het magnesium tekort van een tijdje terug nog goed in te zien..

 

med_gallery_19016_6414_396612.jpg

 

 

Voorbloei van een tijdje terug:

 

med_gallery_19016_6414_16531.jpg

 

 

Hoop dat ik jullie heb mogen laten (mee)genieten van mijn nieuwe hobby en hopelijk nog wat leuke reactie's of tips..

 

 

Alvast bedankt...

Edited by KiLLsWhaTeVeR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ze invoegen door oprte-image-button.png te drukken, dan de link erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet maar deze plaatjes zijn erg groot en ik heb ze dus ook niet aangepast qua resolutie, ik zag in bbcode hier geen optie voor dus maar even zo opgelost..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, maar ik neem in ieder geval niet de moeite alle linkjes aan te clicken.

Je hebt de gelegenheid de foto`s in WF albums te plaatsen, zoals alle andere leden al jaren doen.

Voorlopig een slechte start, bezien door de bril van een modje.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar de bovenste reply button (naast quote, geeft ook automatisch een quote)

 

Ik heb nu gezien dat ik de reply button helemaal onderin moet gebruiken.

 

Dus dit keer geen quote.

 

Maar wel even een kleine update.

 

Ondertussen een gallerij aangemaakt...

En ook bovenstaande op aangepast..sorry and it won't happen again... :verrygood

Edited by KiLLsWhaTeVeR

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood . met jou kan ik in ieder geval een gesprek voeren (voor de Antwerpenaar: Me oe kan'k klappen ).

:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe vinden jullie mijn dames??

 

moet ik me zorgen maken over de hangende palmblaadjes of paarsige stengels ??

 

Of gewoon lekker laten gaan zo...

 

Bedankt voor de tips en handige uitleg in de topics die hierboven gelinkt zijn...

 

Hij resized ze nu inderdaad gewoon automatisch en ik maar moeite doen en alle plaatjes eerst naar oude @home (trage) server uploaden...

 

Nogmaals bedankt en in afwachting van jullie reactie's (natuurlijk onder genot van een jointje)...!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er goed uit hoor! :verrygood

Laat maar lekker gaan zo, succes!

 

groeten

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het up-linken van foto's is hier echt geen feest. heb nog veel foto's van gebreksziekten maar ben te lui om zolang mijn glas neer te zetten. Kan dat nou niet makkelijker?

 

Maar............tenzij het genetisch bepaald is, zou je denken aan fosfor gebrek.

 

Nu komt dat zelden alleen, dus................ze hebben honger.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nomar

 

Dankje,

 

Had hier en daar gelezen dat de paarsige stengeltjes kan komen door stress (meestal van temp) of van overbewatering, maar naar mijn weten kan dat het niet zijn.

Ben ze nu wel om de dag water aan het geven ipv elke dag om de bovenste laag grond wat meer kans te geven om op te drogen..

 

 

@hjm

 

Met honger, zou je dan zeggen dat ik ze het beste nog een voeding supplement kan halen en zo ja welke.

 

Fosfor heb ik idd ook gelezen, zit te denken om vis afval te laten trekken maar daarentegen als ik een voeding kan halen die ook nog de planten ook nog andere elementen geeft zou dit uiteraard niet slecht zijn.

Momenteel gebruik ik al een mix van bloeistimulator (van de thuiskweker, 100% biologisch) en magnesium toevoeging.

De laatste 2 weken wil ik spoelen maar ik wil best wel nog een flesje voeding halen als jij een goede aanrader hebt...

 

Bedankt voor de tips en reactie's...

 

Laters

Edited by KiLLsWhaTeVeR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water geven heeft niets te maken met tijd, maar alles met behoefte.

 

Een wietplant houdt van licht vochtige grond, zeker niet van natte voeten.!!!!!!!!!!!

Een Seramis vochtvoeler kan hier helpen.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

I know..

 

Maar omdat ik las dat ze graag een wat drogere bovengrond hebben heb ik wat minder frequent gegeven, uiteraard naar behoefte.

Maar als ik eerder merkte dat alweer de bovengrond droger werd bevochtigte ik deze..

Met het idee, teveel water loopt toch wel weg door de gaten in de potten.

Maar dus vanwege de wat drogere bovengrond en het krijgen van lucht via de wat drogere grond geef ik ze nu wat minder vaak water (de hoeveelheid zal per week nog steeds hetzelfde zijn denk ik)

 

Daarnaast weet jij een goede voeding die je mij kan aanraden??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fishmix bladvoeding in combo met sannies wondertabs en wat BAC bloei (de spelling checker zet alles op rood)...

Ik geef al geruime tijd de 2 vergevorderde bloeisters geen eten, 2 anderen wel (die moeten nog even).

Verkleurd blad ontkleurt niet, wel zal de dame het blad koesteren zodra de juiste supplementen zijn toegevoegd.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje voor de tips, net laatste jointje van de avond gedraaid en ga even aandacht geven aan mijn enige echte dame (nee geen foto's ...:) )

 

De dames staan allemaal in de serre, dus die zouden het niet zo koud moeten hebben vannacht.

Ik ga morgenochtend eens even op zoek naar bovenstaande productlijstje en dan ga ik de dames nog even paar weekjes verwennen voordat ik ze afmaak :)

 

Kunnen bovenstaande producten ook gewoon gecombineerd worden met die bloeistimulator die ik al heb??

 

Nogmaals bedankt voor de tips en de rest lees ik morgen wel weer.

 

Kweek ze alvast welterusten!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@suffie

 

 

was net even wat rond aan het kijken voor wat product info.

Ik neem aan dat je met die wondertabs die blokjes bedoelt die o.a. kalk en volgens mij ook co2 afgeven aan het water....

 

Daarnaast zag ik bij de fishmix bladvoeding het volgende staan :

TOEPASSING

Compleet vloeibare plantenvoeding. Bij voorkeur op aarde te gebruiken gedurende de groeiperiode van de plant. Tevens te gebruiken als bladvoeding. Zeer geschikt voor de buitenteelt.

 

Kan dit kwaad aangezien de mijne al in de bloei staan.

 

Daarnaast neem ik aan dat die bloeistimulator niet nodig is aangezien ik er al eentje gebruik?

 

Mvg, KiLLs

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vismix is inderdaad voor de groei, of het nu nog zin heeft tabs te gebruiken weet ik eigenlijk niet.

Het was eigenlijk een tip voor volgend jaar.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja voor volgend jaar wil ik aparte grond mix (nu was het gewoon potgrond en mest)...

 

En daarnaast een hele voedingslijn, die tabs ben ik aan het volgen in een ander indoor kweek verslag waarbij 1 gedeelte met tabs is en een gedeelte zonder, is leuk om te zien wat dit uiteindelijk voor verschil opbrengt en of het dus wel de moeite waard is..

 

 

Misschien iemand nog een tip die ik nu nog kan gebruiken tegen de wat geligere blaadjes onderin?? dan verneem ik deze graag uiteraard..

 

 

Bedankt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar even een update, aangezien de vorige laatste foto's alweer een week oud zijn hierbij een paar nieuwe:

 

 

Dit is een top van een zijtak van een van de 2 grote dames in de kast (serre):

gallery_19016_6414_792103.jpg

 

En dit is de hoofdtop van een van de kleinere dames die buiten in de grond gezet is:

gallery_19016_6414_666289.jpg

 

Wat denken jullie, nog 4 weken, of moet ik korter wachten.

Als ik inzoom op deze foto'tjes zie ik wel al wat lichte sneeuw... (eindelijk)...

 

Maar wil toch graag even een schatting van de pro's...

 

Daarnaast graag veel commentaar (liefst kritisch, mits goed onderbouwd :tu ) daar kan ik tenminste wat mee...

 

Mvg, kills..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nog minimaal 4 weken wachten als ik jou was. Mits het weer het toelaat he;)

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd echt minimaal 4 weken nog, Heb zelf een plant die nog 3/4 weken moet en die toppen zijn 3x zo dik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja want ik zie inderdaad qua volume toename maar weinig gebeuren, wel steeds wat meer haartjes maar echt bud zie ik nog niet..

 

Dus nog zeker een maand... zo dan zijn ze pas begin november klaar.

Denk dat die in de serre staan het wel redden (kastje beschermt ze gelukkig een beetje) die in potten zet ik zoveel mogelijk in de serre (zeker 's nachs) en dan die 2 in de grond moet ik dan maar afwachten of dat nog wat gaat worden.

 

Denken jullie dat het tussen die planten, qua oogstijd, een week zal schelen, heb het gevoel alsof ze niet helemaal gelijk opgaan met bloeien of vinden jullie bovenstaande 2 toppen redelijk in het zelfde "moment" zitten??

 

Mvg, Kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal jij beter kunnen zien aan de gehele plant Kills, de ene top is de ander niet;) Ook hier zal de laatste plant pas eind oktober begin november klaar zijn. Hopelijk gaan we het redden.

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de planten zijn zowiezo heel verschillend , dit ook omdat de ene gewoon in de grond staat buiten, en de andere in een planten kastje.

De plant buiten is rond een meter hoog terwijl die in de kast ruim 2 meter zijn.

Ze gaan alleen zo langzaam door die bloei periode heen.

En dan had ik zelfs early misty... echt early is die helaas niet.

 

Misschien kan ik 2 a 3 planten die in pot staan binnenkort bij iemand kwijt onder de 400w lamp...

Denk dat die meer lumen geeft dan het weer van de komende weken (al moet ik zeggen dat ik vandaag geen regen gezein heb, ook niet echt de zon maar ja)

 

Thanks voor de reactie's..

 

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Help!!!

 

Denk dat ik wat probleempjes heb....waarvan ik bij 1 mij het meeste zorgen om maak.

Ik zie een soort zaadzakje zitten bij de meeste wietplanten net langs de oksel van de plant.

Zie volgende 2 foto's ter illustratie:

med_gallery_19016_6414_906508.jpg

med_gallery_19016_6414_818660.jpg

 

De meeste van deze zakjes hebben 2 haartjes eruit steken.

Maar er zijn er ook zonder deze haartjes, zijn dit trutjes met ballen of hoef ik mij nergens druk om te maken??

 

Dan probleem 2, volgens mij is dit het begin van meeldauw: (graag even advies van de pro's)

Zie foto:

med_gallery_19016_6414_965104.jpg

 

Dan nog een klein probleempje mbt voeding.

Zie de volgende plant:

med_gallery_19016_6414_398709.jpg

 

Op de volgende foto is goed te zien dat 1 groot blad aan een zijkant zelfs compleet geel-wit is...

med_gallery_19016_6414_1026591.jpg

 

Zoals jullie kunnen zien begint deze onderin te verkleuren.

Ze krijgen momenteel biologische bloeistimulator en bloeivoeding (de laatste van plagron).

Naar mijn idee mogen ze dan toch niks te kort hebben.

Andere planten zie ik geen vergeling, terwijl deze dezelfde mix krijgen.

Als iemand zo weet welk voedings tekort dit is of bijv. ligt aan overvoeding dan hoor ik dit graag.

 

Alvast bedankt voor de (hopelijk) vele tips en reactie's ...

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo KiLLsWhaTeVeR,

Over het probleem van de meeldou en de onder/overvoeding kan ik niks zeggen, maar je hoeft je geen zorgen te maken over die balletjes waar 2 haartjes uit steken. Op de foto's zie ik niets wat er niet zou horen.

Peace Beertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...