Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sky

100 Watt Hps Kweekje. 4x Santa X Pp

Recommended Posts

Hallo growers :)

 

Ik ben van plan om een microkastje in elkaar te gaan knutselen. Maar aangezien mijn technische kant het een beetje/heel erg laat afweten ;) vraag ik jullie om advies... Het is de bedoeling dat het wel een beetje lowbudget blijft want ben nl. nog een student ;-)

 

Dit had ik ongeveer in gedachten:

 

- Afmetingen... 70x60x120 (hoeveel plantjes zou ik hier in kwijtkunnen? En misschien een hele domme vraag maar wat voor soortjes zijn nou uitermate geschikt voor micro? De lowryder ken ik maar wil toch een plantje waar ik wat meer van kan afhalen.)

 

- 4x 18 watt tl. Is dit het juiste armatuur? wil hier namelijk 2 stuks aan een plaat hout schroeven...

 

- Ik koop in totaal 8 tl buizen, 4x kleur 33 en 4x kleur 827, van 59 cm. Kneem aan dat ze in dat armatuur passen?

 

- Afzuiging + koolstofffilter... Wat voor afzuiging zouden jullie gebruiken?

 

- Ben al helemaaaal A-techisch als het over de electra gaat... maar wat heb hiervoor allemaal nodig? :wacko:

 

Als alles is benoemd wat nodig is dan ga ik er aan beginnen. Heb graag eerst alles op een rijtje voordat ik halsoverkop begin met knooien :(

 

Alvast bedankt!

 

Alles is voor mekaar. Er wordt gekweekt met een 100 watt hps. 2 dames. 1 heer 1 onbekend... :P

 

Sky :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. ik zou voor 6 armaturen gaan, 4 gaan de plantjes echt te traag onder, en willen ze snel ''sprieten''.

 

2.perfecte armaturen voor kweekhokjes hebben ze bij de gamma:

TL-armatuur Alpha

TL-armatuur zonder kap

Diverse wattages

1x18 of 1x36 watt

Incl. TL-buis&starter

http://www.gamma.com/products.html?id=101#690

 

3. schroef deze aan elkaar vast doormiddel door ze bijvoorbeeld aan een houten plaat te monterend, zo dicht mogelijk tegen elkaar aan. [ Ga dus niet prutsen met de binnenkant van het armatuur! ]

 

4. gebruik een goede zwenkventilator of nog beter zo eentje: https://www.leafman.nl/sunon-dp200a-circula...tor-p-1900.html [zeer geschikt voor kleine hokjes]

 

5. zorg ervoor dat je je lampen in hoogte verstelbaar maakt, zodat je je lampen op enkele centimeters van je plantjes kan verstellen.

 

6. een goed voorbeeld: http://www.wietforum.nl/Tl-4x-18-Watt-bubblegum-t45495.html

- en ook hier kun je veel info vinden: http://www.wietforum.nl/Kweekkastje-4-Of-5...-Tl-t37225.html

en hier ook veel nuttige info: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=42416&st=0

 

 

succes ermee :wacko: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej kijk is aan! Misschien dat ik dan toch voor 6 tl lampen ga van 18 watt :P

 

Maar, bij die armaturen van de gamma staat geen lengte bij hé?

Je krijgt er wel een tl buis+ starter bij maar vast niet de tl lampen met kleurcode 33 en 827 :(

Dat zwenkventilatortje is wel een goed idee :wacko: Die wordt zeker aangeschaft :lol:

 

Maar nog enige tips over het electragebeuren? En wat ik daar allemaal voor nodig heb?

K tast daar nog behoorlijk over in het duister haha....\

 

 

Sky ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij die armaturen van de GAMMA zit er standaard al 1 tl in! en deze is geschikt. ¨kleur 33¨

 

, verder heb je nodig om de armaturen een kabel te geven: een kleine platte schroeven draaier, een striptang, 10meter 220volt kabel, stekkers.

 

een tijdschakelaar is ook wel handig om ertussen te zetten ;)

 

als je meer wilt weten over het electra gebeuren, zul je toch echt even op het internet naar tl-kweekverslagen moeten zoeken.

 

p.s in die armaturen van de gamma zit alles wat een tl nodig heeft, starter, vsa, e.t.c, hoeft dus alleen nog maar te worden aangesloten op je stopcontact :wacko: volgens mij zit er ook een gebruiks aanwijzing bij waarin staat hoe je m moet aansluiten, en dat je er geen water overheen moet gooien enzo :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

de armaturen zijn niet verkeerd van de gamma maar de tl buizen kunnen beter ... qua lumen dan ... en ze gaan wat minder lang mee maar ach naar de eerste kweek heb je zoveel bespaard kun je het altijd nog verbeteren naar bijv tld reflect tl's kleur 840 en 830 voor groei en bloei ...

 

maar de tl's zo dicht mogleijk tegen elkaar zetten zou beteken dan je een hok krijgt van 70cm x 20 cm x 50 ( l xbxh )

 

in principe als je 5 stekken kweekt is dat niet erg verkeerd en vooal als je de planten niet scrogged maar dee opbrengst zal wel schikbarend minder zijn...

 

ik zou voor iid 6 x 18 watt iig gaan en dan 60 x 60 x ???? tsjaa kan al vanaf 50 centimeter maar zou als ik jouw wat hem 80 tot 90 cm hoog laten worden mocht je het kastje willen omturnen naar 250 watt kan dat ook nog of 150 watt bijv ..

 

daarin zou ik dan een aarde bak maken waar je 10 planten ofso flink voorgroeit en dan aflaat bloeien beetje buigen en knakken ... of als je met stekken werkt 5 stekken erin lekker een week of 3 voorgroeien dan opbinden ( scroggen ) en dan laten bloeien zo haal je het meeste van je plant af ... topjes zullen wel klein zijn maar ach je zult er dan wel een flink aantal hebben ;)

 

greetzzz masteryero

 

ps: denk ook aan je geur heah !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bruutrulez

Okej dat klinkt beter :( Dit is dus de info waarnaar ik zo'n beetje opzoek naar was. Ideaal:D

 

@Masteryero

Idd, ik koop zoiezo nog andere tl's voor de bloei...

 

De afmetingen die ik voor mijn hok in gedachten had was 70x65x120 lxbxh Ik kweek uit zaad. Heb ook nog santa f6 x f7 die ik volgens mij een keer met jou heb geruild als ik me dat goed herinner ... Over het scroggen enzo heb ik nog niet zoveel gelezen maar die kennis moet ik zeker ff gaan bijspijkeren als het hokje klaar is :wacko:

 

Er gaat ook zeker nog een koolstoffilter in want tis niet de bedoeling dat de buren mee gaan genieten ;)

 

Sky :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Gezien er hier meer reactie op komt zit ik eigenlijk met dergelijke vraag.

 

Ik zou opteren voor de T5 buizen.

Maar als ik er dan bv 8 kwijt kan.

M'n bedoeling is om vooral voor te groeien, steek je er dan best 1 a 2 warm whites (830) in?

Of kan je dan evengoed allemaal 840 gaan gebruiken?

Alsook, of je nu 18W of 80W kiest, maakt het dan wat uit?

Of ligt gewoon je verbruik hoger?

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

de 18watt lampen hebben gewoon makkelijk verkrijgbare armaturen, voor de laagste prijs. tevens is het makkelijk met deze te werken.

Je kunt natuurlijk altijd met langere [hoger wattage] TL werken,

 

18watt TL = 60CM [de afmeting die in de meeste kasten past!]

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_15562_6122_6101.jpg

 

Dit is zo'n beetje wat ik in gedachten heb ;)

Ben al begonnen met de bouw van het hokje zelf maar het gaat niet zo heelsnel ivm werk enz enz...

 

Maare als jullie de tekening zo zien hé? Mis ik nog wat, of is het goed zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een vraagje over het licht... Ik denk toch dat ik voor een 100 watt HPS ga. Nou heb ik deze gevonden, en nou was mijn vraag of dit een goede lamp is waaronder gekweekt kan worden... ;)

 

Sky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de bulb nog wel voor zo'n schatje...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier kijk is aan,

 

Bij die set zit alles in wat nodig is ofniet? Alleen een kwestie van aansluiten of? Tsja duits is een taal wat ik totaal niet spreek of kan lezen:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Setje bevat alles behalve kabel/draden inderdaad!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik was ook voor een 100 watt hpsje gegaan .. of eerlijk gezegd met deze oppervlak 150 maar goed ...

 

zo meteen krigjen we nog slechter weer :P het word weer kouder en met tl ga je dat tog merken ... 100 a 150 watt hps ook maar als je slim bent zorg je gewoon dat je hokkie ergens staat vlakbij de gas kachel en dat er warme lucht gezogen word ( aanzuig ventilator had je achterin de kast tog geplant ??? das mooi dan kan het kastje met de rug naar de verwarming :D ) ...

 

verder alleen zorgen dat je het laaste uur dat je lamp aanstaat wat minder afzuigt waardoor je minder snel je warmte verliest ... als je het zo kan creeren dat op het einde dat de lamp net uitgaat 29 graden is ... zou ik me niet kunnne voorstellen dat je temperatuur terug zakt onder de 22 graden .... ( indien je warme lucht van bijv gaskachel aanzuigt ) zal er neit iets van een electrisch kacheltje in douwen die dingen vreten stroom ...

 

succes

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees, Haha bedankt voor het vertalen :D

 

@ Masteryero

Idd ik hou het mooi bescheiden met een 100watter, me ma vindt het zoiezo niet goed als ik een hoger wattage lamp erboven heb hangen ivm de stroomkosten enzo. Maar het kastje komt op zolder en daar heb ik geen verwarming. Nja hoop dat de plantjes er wel een beetje tegen de kou kunnen. Over de afzuiging enzo, zover ben ik nog niet master ;-) Heb vanmiddag eerst met een maat van me dat kastje maar is in elkaar getimmerd... En voor een paar bob de bouwers zonder ervaring vind ik dat et er nog best netjes uitziet^^

 

Zie het resultaat(wel wazige foto) Moet alleen nog een deur in komen. Aan de rechterkant. Wordt dus 70cm diep.

 

gallery_15562_6122_104174.jpg

 

 

 

 

Grtz Sky :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit hoor :D als je slim bent ga je werken met een op maat gemaakte aarde bak ( prima te maken van wat hout, spijker, vijverfolie en speciale vijverfolie kit... zo'n bak moet te maken zijn voor een euro of 20.. ( helaas die vijverfolie kit koop je per fles anders is het goedkoper )

 

als je zorgt dat je ook wat vijverfoelie in de kast zelf legt en deze waterdicht maakt ... kun je in je aarde bak ook wat kleine gaat boren zodat te veel aan water wegloopt !!! in de kast zelf ... dit zal door de 'kleine' schaal van kweken nooit veel zijn en makkelijk weg te halen zijn met een handdoek ( of je moet er me een je lompe harses 5 liter in 1 x door plonze :P ) ...

 

als je dit doet zorg dat je een paar kleine blokjes hout heb die het gewicht kunnen gragen van de aardebak... dan kun je daaronder nog bij met een doek ..

 

verder is het voordeel van een aarde bakkie dat wanneer je schimmels enz gebruikt je niet zo hoeft te letten op ph en ec ... zkeer als je voedingslijnen gebruikt zoals canna en bac ...

 

en je kunt een VERWARMINGSmatje halen in de winter ... deze zorg ervoro dat je wortels niet TE KOUD WORDEN ... want als er onder de grodn stagnatie is is dat erboven gronds ook !!! iets wat met een 400 of 600 niet uitmaakt omdat je wel een eigenrokertje ervan zal trekken ... maar iets wat tot en met 250 watt wel degelijk utimaakt !!!

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik gewoon met potten ga werken master:P Makkelijker voor mezelf :(

 

Er is net een koolstoffilter + afzuiging binnengekomen:D Kan dus weer ff bezig... Binnekort die 100 watter bestellen en kweken maar:D Oja die tijdschakelaar, , deze daar kan ik die lamp gewoon op aansluiten zonder enig brandgevaar toch?

 

Maar nou had ik NOG een vraag.(haha ja deze jonge zit vol vragen ;)) Welk soortje zou ik in mijn kast kunnen kweken? Heb nog wel wat santa's/early girl/ NDB's en santa x pp ligge maar ik vroeg me dus af of ik die wel zou kunnen kweken in mijn kastje? Of heb ik een soortje nodig die echt laag blijft? Zoja welke?

 

Btw Het zadenruiltopic is ook weg ofniet? ;) Kon hem niet meer vinden haha...

 

Grtzz Sky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net de lamp besteld+ die schakelaar. Ben benieuwd hoelang het duurt! Als ik de lamp ook binnen heb dan hoef ik het alleen nog maar aan te sluiten en kweken maar:D Ik kan niet wachten om te beginne ;) De handjes beginnen me behoorlijk te jeuken ahha.

 

Sky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sky! Leuk te zien dat je zo'n 100 HPS besteld heb. Zelf heb ik twee jaar geleden precies zo'n hps besteld, ook bij dat bedrijf in Duitsland. Set beviel mij in elk geval erg goed!

Ga je van je kweekje een log bij houden? Lijkt mij wel interessant om te volgen! Zelf begin ik in elk geval binnenkort weer met een klein kweekje met eenzelfde lamp.

Grz MacWeDweed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey MacWeDweed!

 

Interessant dat jij daar ook hebt onder gekweekt! Is het setje goed bevallen ja? Dat kllinkt goed :wave: Ben zeer benieuwd! Zal is ff in je verslagen neuzen:P Maar heb hem er nog niet inhangen omdat ikzelf totaal geen verstand van electra heb:P Maar ga dat een keer op een middag doen met een maat van me... dat komt wel goed haha:) Als ik de tijd ervoor heb zal ik zeker een poging doen om er een verslagje van te maken maar dat moet ik nog ff zien!

 

Grtzz Sky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff een vraagje tussendoor hé?

 

 

Ik heb dus die set binnen van pflanzburg.... Alles doet het perfect enzo alleen als die lamp nou zegmaar "op" is hé? Is het dan mogelijk om er een 150 of misschien zelfs een 250 watt lamp erin te draaien? Of gaat dat em niet worden:P

 

Sky

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je er een 150 of 250 w vsa bijkpoopt wel,anders helaas niet

 

TNT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...